معرفی و دانلود کتاب مرگ تخصص: چرا صدای متخصصان شنیده نمی‌شود

عکس جلد کتاب مرگ تخصص: چرا صدای متخصصان شنیده نمی‌شود
قیمت:
۷۱,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مرگ تخصص و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مرگ تخصص و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مرگ تخصص: چرا صدای متخصصان شنیده نمی‌شود

کتاب مرگ تخصص نوشته‌ی تام نیکولز اثری خواندنی است که عدم اعتماد عمومی به متخصصان و به‌حاشیه‌راندن آن‌ها در جامعه را مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین، در این اثر به نقش اینترنت در انتشار اخبار اشتباه و دور کردن مردم از دانش واقعی متخصصان پرداخته می‌شود. گفتنی‌ست این اثر از آثار پرفروش وبسایت آمازون به‌شمار می‌آید و به چندین زبان ترجمه شده است.

درباره‌ی کتاب مرگ تخصص

گسترش فناوری و افزایش آموزش‌های عمومی، مردم جهان را بیش از هر زمان دیگری در معرض اطلاعات قرار داده است. در عصر کنونی، افراد با یک جستجوی کوچک در اینترنت می‌توانند در مورد هر موضوعی اطلاعات به دست آورند. با این حال، انبوه اطلاعات در دسترس موجب شده است مردم خود را با متخصصان حوزه‌های گوناگون در یک سطح ببینند. به عبارت دقیق‌تر، شهروندان عادی در حال حاضر بیش از هر زمانی فکر می‌کنند با پزشکان، دیپلمات‌ها و... از نظر فکری برابر هستند و ناگفته پیداست که این امر بسیار خطرناک است. تام نیکولز (Tom Nichols) در کتاب مرگ تخصص (The death of expertise) به همین موضوع می‌پردازد و بی‌اعتمادی مردم به متخصصان را مورد بررسی قرار می‌هد.

نویسنده‌ی کتاب حاضر معتقد است انتشار اطلاعات به‌طور فزاینده به‌جای ایجاد یک جامعه‌ی تحصیل‌کرده ارتشی از شهروندان ناآگاه و عصبانی را پرورش داده است که دستاوردهای فکری را محکوم می‌کنند. وقتی شهروندان عادی بر این باور باشند که اطلاعات و دانش هیچ‌کس بیش از دیگری نیست، نهادهای دموکراتیک خود را در خطر سقوط به ورطه‌ی پوپولیسم یا تکنوکراسی، و در بدترین حالتی ترکیبی از هر دو خواهند دید. در واقع، کتاب مرگ تخصص هشداری در مورد ثبات و بقای دموکراسی مدرن در عصر اطلاعات است که امروزه توجه به آن اهمیت ویژه‌ای دارد.

تام نیکولز کتاب مرگ تخصص را در شش فصل نگارش کرده است. او در فصل اول مفهوم واژه‌ی «متخصص» را مورد بررسی قرار می‌دهد و به این می‌پردازد که آیا تعارض میان متخصصان و شهروندان عادی موضوع جدیدی است یا خیر. او در فصل‌های بعدی علت کیفیت پایین گفتگو در میان متخصصان و شهروندان و هوش توهمی ناشی از در دسترس بودن تحصیلات دانشگاهی را بررسی می‌کند و اینترنت را به عنوان سرمنشأ انتشار اطلاعات غلط معرفی می‌کند. کارکرد رسانه‌ها در چنین شرایطی و همچنین امکان خطای متخصصان و پیامدهای اشتباهات آ‌‌ن‌ها از دیگر مواردی است که در کتاب مرگ تخصص مورد کنکاش قرار گرفته است.

کتاب مرگ تخصص برای اولین بار در سال 2017 منتشر شد و نسخه‌ی فارسی آن با ترجمه‌ی حسین خدادادی در سال 1400 به‌همت نشر آموخته به چاپ رسید.

نکوداشت‌های کتاب مرگ تخصص

  • اثری عالی. (واشینگتن پست)
  • راهنمایی دلپذیر در بیابان جهل. (Kirkus Reviews)
  • کتاب مرگ تخصص را بخرید و به‌طور مرتب آن را مطالعه کنید. (فیزیک ورلد)
  • اگر بخواهیم سرمان را از برف در بیاوریم، خواندن دیدگاه‌های تام نیکولز در کتاب مرگ تخصص ضروری است. (ان‌پی‌آر)
  • تام نیکولز مقاله‌ای را که در سال 2014 نوشته بود، در کتابی بسیار مستند و تحقیق شده بسط داده است. (پابلیشرز ویکلی)
  • کتابی به‌موقع که برای ارائه‌ی یک نمای کلی از نحوه‌ی رسیدن ما به وضعیت ناراحت‌کننده‌ی کنونی مفید است. (نیویورک تایمز)
  • مرگ تخصص کیفرخواست مؤثری از بی‌ارزش کردن عمدی و گسترده‌ی دانش و خودتخریبی آن در آمریکا را به نمایش می‌گذارد. (پولیتیکو)
  • ما در عصری زندگی می‌کنیم که بنا بر دلایل مختلف عصر خطرناکی به حساب می‌آید. اینجا با کتابی روبه‌رو هستیم که هم این واقعیت را تصدیق می‌کند و هم آن را پیش‌بینی می‌کند. کتاب مرگ تخصص دقیقا همان کتابی است که به درد روزگار ما می‌خورد؛ کتابی قانع‌کننده که به‌خوبی نگارش شده است. (ایان برمر، رئیس و بنیان‌گذار گروه اوراسیا)
  • تام نیکولز کتابی درخشان، به‌موقع و بسیار بدیع نوشته است. او نشان می‌دهد که چگونه انقلاب دیجیتال، رسانه‌های اجتماعی و اینترنت به پرورش فرقه‌ی جهل کمک کرده‌اند. تام نیکولز دلیل قانع‌کننده‌ای برای استدلال و عقلانیت در گفتمان سیاسی و عموم جامعه مطرح می‌کند. (رابرت جی لیبر، استاد دانشگاه جورج تاون و نویسنده‌ی کتاب عقب‌نشینی و پیامدهای آن)

کتاب مرگ تخصص برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب حاضر برای علاقه‌مندان به مباحث جامعه‌شناسی و تخصص‌گرایی مناسب است.

با تام نیکولز بیشتر آشنا شویم

تام نیکولز استاد دانشگاه و نویسنده‌ی آمریکایی است که در سال 1960 به دنیا آمد. او استاد امنیت ملی و امور بین‌الملل می‌باشد و در کالج نیروی دریایی آمریکا و مدرسه‌‌ی توسعه‌ی هاروارد تدریس می‌کند. تام نیکولز در زمینه‌های مختلف از جمله سیاست خارجی و امور بین‌الملل چندین جلد کتاب نگارش کرده است که عناوین آن‌ها عبارتند از: «ریاست جمهوری روسیه»، «آستانه نابودی: عصر جنگ پیشگیرانه»، «آرمان مقدس»، «تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی و ناتو» و «مرگ تخصص».

تام نیکولز از نظر سیاسی جمهوری‌خواه است اما در انتخابات 2016 آمریکا از مخالفان نامزدی و ریاست جمهوری ترامپ بود.

در بخشی از کتاب مرگ تخصص می‌خوانیم

آنچه وجود ما را تسخیر می‌کند، بدبینی نامعقول است نه خوش‌بینی نامعقول، زیرا سوگیری تأییدی نوعی مکانیزم بقاست. اتفاقات خوشایند موقتی هستند، ولی مرگ همیشگی است. مغز چندان کاری با کسانی ندارد که سوار هواپیما شده‌اند یا تجربه‌ی رابطه‌ی پرخطر داشته‌اند و در عین حال زنده مانده‌اند: تصور می‌کند وضعیت شما متفاوت است. هوش شما، با اتکا بر اطلاعات محدود یا غلط، کارش را انجام می‌دهد و سعی می‌کند خطرات زندگی شما را، هرقدر کوچک باشند، به حداقل برساند. وقتی با سوگیری شناختی مبارزه می‌کنیم، در واقع می‌کوشیم عملکرد بنیادی ذهن انسان - یک ویژگی، نه یک ایراد - را اصلاح کنیم.

صرف‌نظر از اینکه مسئله بر سر مرگ و زندگی باشد یا تصمیمات دشوار روزمره، سوگیری تأییدی خود را وارد صحنه می‌کند، زیرا انسان فقط می‌تواند به دانسته‌هایش تکیه کند. نمی‌توان با هر مسئله به شیوه‌ای مواجه شد که گویی ذهن لوحه‌ی سفید است. حافظه این‌طور عمل نمی‌کند، و مهم‌تر اینکه این راهبردْ کارساز نیست که هر روز صبح از خواب برخیزیم و با همه‌چیز طوری مواجه شویم که گویی بار اول‌مان است.

یکی از خطراتی که حرفه‌ی دانشمندان و پژوهشگران را تهدید می‌کند، سوگیری تأییدی است. آن‌ها هم باید برای آزمایش‌ها یا حل مسئله‌ها فرضیه‌هایی را لحاظ کنند، در نتیجه آن‌ها هم افکار خود را وارد پروژه‌هایشان می‌کنند. دانشمند هم مثل بقیه باید حدس‌ بزند و از شهودش استفاده کند، زیرا اگر بخواهد هر پژوهشی را با این فرض شروع کند که هیچ‌کس هیچ‌چیز نمی‌داند و تا پیش از این هیچ‌ کاری انجام نشده، فرصت زیادی را هدر خواهد داد. «عمل پیش از شناخت» یکی از مسائل رایج در تمامی پژوهش‌های حساس است: اگر هنوز آن چیز مطلوب را نیافته‌ایم، از کجا بدانیم آن چیز چیست و ما به‌دنبال چه هستیم؟

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار نویسنده
مقدمه: مرگ تخصص
1. متخصصان و شهروندان
2. چه شد که گفت‌وگو ملال‌آور شد؟
3. آموزش عالی
4. اجازه دهید در گوگل جست‌وجو کنم
5. روزنامه‌نگاری نوینِ «نوین»
6. آنگاه که متخصصان اشتباه می‌کنند
جمع‌بندی. متخصصان و دموکراسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مرگ تخصص: چرا صدای متخصصان شنیده نمی‌شود
نویسنده
مترجمحسین خدادادی
ناشر چاپینشر آموخته
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات256
زبانفارسی
شابک978-622-6650-90-8
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مرگ تخصص

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مرگ تخصص

برای دریافت کتاب مرگ تخصص و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.