معرفی و دانلود کتاب مرگ مولف و سینمای ملی و جستارهای دیگر

عکس جلد کتاب مرگ مولف و سینمای ملی و جستارهای دیگر
قیمت:
۳۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مرگ مولف و سینمای ملی و جستارهای دیگر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مرگ مولف و سینمای ملی و جستارهای دیگر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مرگ مولف و سینمای ملی و جستارهای دیگر

علیرضا تولایی در کتاب مرگ مولف و سینمای ملی و جستارهای دیگر از هدف و ماهیت نظریات ادبی، سینمایی و هنری می‌گوید. این که آیا بناست نظریات، چیستی و ماهیت موضوع را روشن کنند یا آن را از دیدگاه «اصالت وجود» تحلیل کنند؟ و اصلاً نظریات ادبی، سینمایی و هنری چیستند؟ چگونه می‌توان اثری را برای تمام جهان ترجمه و چاپ کرد و چگونه یک اثر هنری می‌تواند بیانگر ایده‌ای جهانی باشد. راه کشف این راز چیست و چطور می‌توان آن را تعقیب کرد.

درباره‌ی کتاب مرگ مولف و سینمای ملی و جستارهای دیگر

گاهی یک اثر هنری، جایی در جامعه‌ی جهانی‌ پیدا، و طرفداران زیادی جذب می‌کند؛ اما آیا همه‌ مخاطبین ایده‌ اصلی اثر را در خود درونی کرده‌اند؟ گاهی این آثار تا جایی بین عموم مردم نفوذ می‌کنند که بعضی از روشنفکران و منتقدان باور می‌کنند که اگر چیزی درباره آن اثر بنویسند، می‌توانند اعتبار بیشتری کسب کنند. علیرضا تولایی در کتاب مرگ مولف و سینمای ملی و جستارهای دیگر این سؤال اساسی را مطرح می‌کند که چه اثری می‌تواند جهانی شود و کدام‌یک از آثار داستانی قابلیت الگو شدن دارند؟

نویسنده تلاش کرده است ابتدا یک دید کلی از دوره‌های ادبی به مخاطب ارائه بدهد. سپس اصل نظریه «مرگ مؤلف»، به قلم رولان بارت را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد. تولاّیی معتقد است با مطرح کردن اصطلاح جذاب «مرگ مؤلف»، به طورکلی مفهوم حضور مؤلف در تولید متن از بین می‌رود. اما این نظریه دوسو دارد و به همان اندازه که عاملی برای حذف نقش مولف است، می‌تواند سنگری برای دفاع از هویت او نیز باشد.

او همچنین تأکید دارد که هر نظریه‌ای می‌بایست در بستر همان جهان فرهنگی و تمدنی که زاینده آن نظریه است، مطالعه شود اما نظریه مرگ مؤلف آن قدر که در جهان‌های فرهنگی و تمدنی دیگر مورد توجه قرار گرفته، در محل زایش خود شناخته نشده است.

در گام بعدی به بررسی سینمای ملی و درک آن از هویت ملی صحبت می‌کند. تولاّیی در بحث سینمای ملی این پرسش را مطرح می‌کند که چرا بعضی از نظریه‌پردازان قصد دارند به هر نحوی که می‌شود ارتباط میان هویت و سینمای ملی را از هم دور و راه رسیدن به حقیقت را سد کنند؟ همچنین هشدار می‌دهد که حامیان این نظریه، به‌طور واضح و روشن سینمای ملی را رد نمی‌کنند، بلکه قصد دارند هویت اصیل آن را به هویت جعلی تغییر دهند تا در نهایت، هیچ نسبت خارجی با «جهان فرهنگی و تمدنی» نداشته باشد. در آخر نیز نظریاتی درباره جهان‌های فرهنگی و تمدنی با مفهوم «نظام‌های زیبایی‌شناختی» ارائه می‌دهد.

کتاب مرگ مولف و سینمای ملی و جستارهای دیگر مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به تمامی دوستداران فیلم و سینما و هم چنین علاقه‌مندان به جستار و نقد ادبی پیشنهاد می‌شود.

با علیرضا تولایی بیشتر آشنا شویم

علیرضا تولاّیی در سال 1345 به دنیا آمده؛ کارشناسی علوم سیاسی و کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل داشته و به نظریه‌پردازی، پژوهشگری، منتقد ادبی و سردبیری فصل‌نامه‌ی‌ مهراوه مشغول بوده است. همچنین تدریس فلسفه و داستان‌نویسی را نیز در کارنامه‌ی‌ خود دارد.

در بخشی از کتاب مرگ مولف و سینمای ملی و جستارهای دیگر می خوانیم

در بسیاری از مهم‌ترین آثاری که نظریه‌پردازان و شارحان و مورّخان ادبی در نیمه‌ی دوم سده‌ی بیستم نوشته‌اند، تاریخِ نظریه‌ی ادبی مدرن به سه دوره تقسیم شده است. این سه دوره عبارت‌اند از: «مؤلف‌گرایی»، «متن‌گرایی»، «خواننده‌گرایی». دوره‌ی مؤلف‌گرایی، که رویکرد ادبی مسلط در سده‌ی نوزدهم بود، دوره‌ای است که در آن «مؤلف» به یگانه مرجع معتبر برای تأیید یا ردّ هر نوع شناخت و تفسیر و نقد متنِ ادبی بدل شده بود.

مؤلف‌گرایی، که در بطن جنبش رمانتیسم قرار داشت، متضمّن این معنا بود که شناخت متن ادبی‌شناختی درجه دوم است که اعتبار آن صرفاً از طریق شناخت درجه‌ی اول یعنی شناخت «مؤلف» حاصل می‌شود. برای همین، مؤلف‌گرایان رمانتیک بر این باور بودند که ما هنگامی می‌توانیم به جهان متن ادبی گام بگذاریم که پیش از آن به جهان مؤلف آن گام گذاشته باشیم.

دوره‌ی متن‌گرایی، که هدف اساسی آن نظریه‌پردازی «متن» ادبی و ایجاد گسست شناخت‌شناختی و روش‌شناختی میان‌متن ادبی با مؤلف و ارجاع‌های بیرون از متن بود، با تدوین نظریه‌های ادبی «فرمالیسم روس» و «نقد نو» (فرمالیسم آمریکایی و انگلیسی) در اوایل سده‌ی بیستم آغاز شد. مهم‌ترین اصل نظری متن‌گرایی این بود که «معنا»ی متن ادبی صرفاً محصول فرم‌ها‌ و ساختارهایی‌ست که به طور عینی در متن وجود دارند. از دیدگاه روش‌شناختی، متن‌گرایان بر این باور بودند که با یک روش شناسی عینی و دقیق و تجربی می‌توان چگونگی پدیدآمدن معنا در متن ادبی را مطالعه کرد. با اهمیت ترین و چالش برانگیزترین نظریه‌ای که در این دوره پدید آمد «ساختارگرایی» بود.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
پاره‌ی یکم: رویکردی دیگر به تاریخ‌نگاری نظریه‌ی ادبی مدرن
تاریخ نظریه‌ی ادبی مدرن در سده‌ی بیستم
1. جریان تاریخی گسترش آموزه‌های تجربه‌گرایی به حوزه‌ی نظریه‌ی ادبی
2. متن‌گرایی
پاره‌ی دوم: درآمدی بر نظریه‌ی معطوف به خواننده
درآمد
 «ذهن» و «معنا» و «زبان»
 «متن» و «خواننده»
اصول و معیارهای مشترک
پاره‌ی سوم: مرگ مؤلف در برداشت سوم
برداشت اول
برداشت دوم
برداشت سوم
پاره‌ی‌ چهارم: هویت ملی و سینمای ملی
آینده‌ی ما از آنِ آینده‌ی ماست
درآمد
 «پرسش‌ها‌ و پاسخ‌ها‌»
 «راهبردهای سلبی»
 «هویت ملی و سینمای ملی»
پاره‌ی پنجم: درنگ‌هایی درباره‌ی سفر
درنگ اول
درنگ دوم
درنگ سوم
پاره‌ی ششم: شرح اصطلاحات و پی‌نوشت‌ها
پسگفتارها
 «نظریه‌ی ادبی» و «علم» و «نظام‌های زیبایی‌شناختی»
 «فرم» و «جهان فرهنگی و تمدنی»
کتاب‌نامه
واژه‌نامه‌ی فارسی به انگلیسی
وا‌ژه‌نامه‌ی انگلیسی به فارسی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مرگ مولف و سینمای ملی و جستارهای دیگر
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات دهکده سلامت
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات134
زبانفارسی
شابک978-622-968994-3
موضوع کتابکتاب‌های نقد و بررسی، کتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب مرگ مولف و سینمای ملی و جستارهای دیگر

برای دریافت کتاب مرگ مولف و سینمای ملی و جستارهای دیگر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.