معرفی و دانلود کتاب پزشکی روان‌ تنی: رویکردی سیستم‌اندیش به سلامت

عکس جلد کتاب پزشکی روان‌ تنی: رویکردی سیستم‌اندیش به سلامت
قیمت:
۶۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب پزشکی روان‌ تنی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پزشکی روان‌ تنی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پزشکی روان‌ تنی: رویکردی سیستم‌اندیش به سلامت

کتاب پزشکی روان‌ تنی نوشته‌ی رضا جوهری ‌فرد اثری است که شما را از آن‌چه بر سلامت جسمتان می‌گذرد بیشتر آگاه می‌کند. شما با مطالعه‌ی این کتاب متوجه خواهید شد که چگونه مشکلات روحی و روانی می‌توانند بر سلامت جسم‌تان تأثیرات مخربی بگذارند. همچنین اگر تمایل دارید به شکل کاملاً اصولی با بیماری‌های روان‌تنی و دیدگاه‌های مختلف راجع به آن آشنا شوید، این کتاب را از دست ندهید.

درباره‌ی کتاب پزشکی روان تنی

آیا تا به حال اتفاق افتاده است که در اثر استرس و اضطراب، دچار مشکلات معده و حالت تهوع شوید؟ آیا تا به حال پیش آمده که کسی در اطراف شما بگوید که درد کمرش ریشه در مشکلات روانی و روحی دارد؟ حال با توجه به این مثال‌ها احتمالاً شما نیز متوجه اهمیت سلامت روان و تأثیر آن بر سلامت جسم شده‌اید.

به‌سراغ کتاب برمی‌گردیم. ممکن است در نگاه اول به‌عنوانِ کتابِ پزشکی روان تنی کمی گیج بشوید که این کتاب درباره چه موضوعاتی صحبت می‌کند. این کتاب دقیقاً به تشریح علم پسامدرن و موردتوجه اختلالات روان تنی می‌پردازد که رضا جوهری‌فرد این علم را این‌گونه تعریف می‌کند: «اختلال‌های روان تنی به گروهی از بیماری‌های جسمانی گفته می‌شود که عوامل روان‌شناختی در شکل‌گیری و یا فرایند پیشرفت آنها نقش تعیین‌کننده داشته باشند. معمولاً بیماری‌هایی مانند آسم، فشارخون یا زخم معده و برخی سرطان‌ها را از این گروه می‌دانند.»

شما در فصل‌ اول کتاب پزشکی روان تنی با کلیات و ویژگی‌های بیماری‌های روان‌تنی آشنا خواهید شد؛ رضا جوهری‌فرد با ذکر اصطلاحات علمی از مقالات معتبر به تعریف امراض روان‌تنی، اختلالات مربوط به آن و همچنین به مقایسه رویکرد سیستم‌اندیش با الگوی زیست‌پزشکی به طور مفصل می‌پردازد. سپس در فصل دوم کتاب، به ارتباط ناگسستنی بدن و ذهن به‌صورت کاملاً علمی پی خواهید برد؛ در این فصل به بررسی مبانی علمی مربوط به ارتباط تن و روان می‌پردازد و ارتباط نفس و بدن را از زبان افراد مختلف و سرشناس همچون فارابی، ابن‌سینا، ارسطو و... بیان می‌کند.

نویسنده در فصل سوم به بررسی‌های بالینی روان عصب ایمنی‌شناسی و همچنین مسیر استرس و اثر دارونما در درمان بیماری‌های روان‌تنی می‌پردازد. در فصل چهارم کتاب، به تفاوت بین استرس و اضطراب، تعریف استرس، انواع آن و همچنین بررسی عواملی مؤثر در شکل‌گیری استرس، نشانه‌های آن و اندازه‌گیری درجه و مدیریتش پرداخته شده است.

کتاب پزشکی روان تنی اثر رضا جوهری‌فرد از مبحث افرادی که در جایگاه درمانگر روان تنی هستند هم غافل نشده و به بیان جزئیات بسیار کاربردی در زمینه‌های مختلف پرداخته است. از جمله عناوین و مباحث به‌کار برده‌شده در فصل ششم این کتاب می‌توان به «شرح انواع رابطه بین درمانگر و بیمار»، «شرح مزایا و معایب هر روش»، «انواع مهارت ارتباطی و عکس‌العمل بیماران به آن»، «تفسیر‌های فراارتباطی بیمار نسبت به درمانگر»، «جایگاه خانواده در پزشکی ‌روان تنی» و... اشاره کرد.

در فصل هفتم و پایانی کتاب پزشکی روان تنی نوشته رضا جوهری‌فرد به مباحث پیرامون درمان روان تنی از جمله فنون روان‌درمانی بر مبنای رویکردها و روش‌ها، رویکردهای مبتنی بر فن و کنش (رویکردهای رفتاری) و... به طور مفصل پرداخته می‌شود. همچنین در انتهای کتاب فهرست کتاب‌نامه و واژه‌نامه فارسی به انگلیسی برای سهولت کار مخاطبین قرار داده شده است.

شما بعد از مطالعه این کتاب متوجه خواهید شد که رابطه ذهن و بدن و رابطه سلامت روان و سلامت جسم، ناگسستنی هستند و عدم توجه به هرکدام از این موارد می‌تواند آثار مخرب و طولانی‌مدتی بر زندگی شما از جوانب مختلف بگذارند.

این کتاب را انتشارات دهکده‌ی سلامت منتشر کرده است.

کتاب پزشکی روان تنی مناسب چه کسانی است؟

این کتاب مناسب کسانی است می‌خواهند به مطالعه‌ی سلامت روان و سلامت جسم بپردازند. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که متخصصین حوزه سلامت مطالعه این کتاب را از دست ندهند.

در بخشی از کتاب پزشکی روان‌ تنی می خوانیم

الگوی زیست روان اجتماعی، در حال حاضر، چارچوب نظری برجسته‌ای در علم پزشکی و روان‌شناسی است که ارتباط میان ذهن و بدن را ازدیدگاه علمی مورد مطالعه قرار می‌دهد. تکامل این الگو ناشی از مطالعاتی است که، در زمینه‌ی نظریه‌ی عمومی سیستم‌ها و کاربست آن در زیست‌شناسی به‌ویژه توسط "ون برتالانفی" و "ویس" شکل گرفته است. الگوی زیست روان اجتماعی ‌به‌عنوان یک نظریه‌ی پزشکی، نخستین بار توسط جُرج انگل و با همکاری گری شوارتز و مقالاتش درباره‌ی پزشکی رفتاری تدوین و تشریح شد.

پس از گذشت چند دهه، اینک الگوی زیست روان اجتماعی چارچوب منسجم، جامع و ارزشمندی از لحاظ تجربی است که وجود آدمی را در موقعیت‌های سلامت و بیماری قابل فهم‌تر می‌سازد. تز پایه‌ای این الگو، که توسط ویس و سپس انگل بیان شد، از این قرار است که، طبیعت همانند یک پیوستار آراسته و پایگانی (سلسله مراتبی) سامان یافته است. در این پیوستار واحدهای بزرگ‌تر با پیچیدگی بیشتر فرادست واحدهای کوچکتر با پیچیدگی کمتر قرار می‌گیرند.

در این سیستم پایگانی، هر سطح نمایانگر یک کل یا سیستم پویای سازمان یافته است و هر سیستم شامل ویژگی‌ها و ارتباط‌هایی یکه و ممتاز، در قیاس با دیگر سیستم‌های این سازمان است. در این میان هیچ چیز در انزوا و تنهایی به سر نمی‌برد و هر سیستم تحت تأثیر سایر پیکربندی سیستم‌هاست. تمامی سطوح سازمان به هم پیوسته‌اند، ‌به‌طوری که هر نوع دگرگونی در یکی از آن‌ها بر دیگر سطوح سازمان مؤثر است.

از نگاهی دیگر، یک رویداد صرفاً در یک سطح خاص رخ نمی‌دهد، بلکه در چنین سطحی قابل درک، دریافت و بررسی است. در این پیوستار، یک رویداد ‌به‌عنوان پدیده‌ای بین فردی، روان‌شناختی، فیزیولوژیک و یا حتی زیست‌ شیمیایی دارای مفهوم می‌گردد، که این امر منوط به آن است که کدام سطح سازمان مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد. براساس این نظریه، همان طور که شوارتز نیز بر آن تأکید می‌کند (شوارتز، 1981)، شکاف بین ذهن و بدن، ذاتاً واقعی نیست.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
فصل اول: کلیات پزشکی روان‌تنی
پزشکی روان‌تنی
ویژگی‌های رویکرد روان‌تنی (سیستم‌اندیش) به سلامت
فصل دوم: مبانی نظری ارتباط تن روان
مسئله‌ی ذهن بدن
ارتباط نفس و بدن از دیدگاه اسحاق ابن کندی
ارتباط نفس و بدن از دیدگاه ارسطو و فارابی
ارتباط نفس و بدن از دیدگاه ابن سینا
ارتباط نفس و بدن از دیدگاه امام محمد غزالی
ارتباط نفس و بدن از دیدگاه شیخ شهاب الدین سهروردی (شیخ اشراق)
ارتباط نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا
الگوی زیست روان اجتماعی
فصل سوم: سازوکار پدیده‌های روان‌تنی
1. مسیر روان عصب ایمنی (ایمنی‌شناسی عصبی روانی)
2. مسیر اثر دارونما
3. مسیر استرس
فصل چهارم: استرس از دیدگاه سیستم‌اندیش
تعریف استرس
انواع استرس
عوامل مؤثر بر شکل‌گیری استرس
سازوکارهای زیست روان اجتماعی استرس
نشانگان (سندرم) استرس
اندازه‌گیری استرس
مدیریت استرس
آموزش ایمن‌سازی در برابر استرس
فصل پنجم: اختلالات روان‌تنی از دیدگاه سیستم‌اندیش
نظریه‌های سبب‌شناسی اختلالات روان‌تنی
نقش استرس در سبب‌شناسی اختلالات روان‌تنی
عوامل مهم تأثیر‌گذار بر استرس و بیماری
اختلالات خاص ‌روان‌تنی
فصل ششم: اصول بالینی روان‌تنی
رابطه درمانگر بیمار
مهارت‌های ارتباطی
جایگاه خانواده در پزشکی ‌روان‌تنی
فصل هفتم: درمان‌های روان‌تنی
فنون روان‌درمانی بر مبنای رویکردها و روش‌ها (یک الگوی سیستم‌اندیش به روان‌درمانی)
کتاب‌نامه
واژه‌نامه فارسی به انگلیسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پزشکی روان‌ تنی: رویکردی سیستم‌اندیش به سلامت
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات دهکده سلامت
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات202
زبانفارسی
شابک978-622-96899-3-6
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب پزشکی روان‌ تنی

فریبا نوروزی
۱۴۰۱/۱۲/۴
این کتاب مشکل اصلی در جامعه امروز را بیان می‌کند متاسفانه استرس و اضطراب باعث اثر بر روی ارگان‌های بدن، مثل قلب، کلیه، معده، روده، تیروئید، تولیدمثل، ورابطه جنسی و..... می‌گذارد و باعث اکثر بیماری‌ها می‌شود امروزه بیشتر مردم براثر بیماری‌های روان تنی سلامتی خود را ازدست داده‌اند و این کتاب خوب به این موضوع اشاره کرده است
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب پزشکی روان‌ تنی

برای دریافت کتاب پزشکی روان‌ تنی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.