معرفی و دانلود کتاب مصاحبه انگیزشی: کتاب کار برای مددکاران اجتماعی

برای دانلود قانونی کتاب مصاحبه انگیزشی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مصاحبه انگیزشی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مصاحبه انگیزشی: کتاب کار برای مددکاران اجتماعی

کتاب مصاحبه انگیزشی نوشته‌ی ژاکلین کورکوران، از اساتید و مددکاران اجتماعی برجسته و شناخته‌شده‌ی بریتانیایی‌ است. نویسنده در این کتاب به‌سراغ یکی از روش‌های مؤثر و ویژه در مددکاری، یعنی «مصاحبه‌ی انگیزشی» رفته و قصد دارد با تبیین موردی و استفاده از تجربیات خود در جلسات مددکاری، به معرفی و آموزش این روش کمک کند.

درباره‌‌ی کتاب مصاحبه انگیزشی

همه‌ی ما در مسیر زندگی، رسیدن به اهداف کاری یا روابط عاطفی بارها دچار بی‌انگیزگی شده‌ایم. البته که خستگی یا ازدست‌دادن انگیزه‌ به‌خودی خود بخش طبیعی مسیر است؛ اما اگر همین بی‌انگیزگی ازحد معمول فراتر برود، شاهد تبدیل شدن آن به کلافی حل ناشدنی خواهیم بود؛ کلافی که فرد را به ورطه‌ی رخوت و ناامیدی می‌کشاند. به همین دلیل است که ژاکلین کورکوران (Jacqueline Corcoran) در کتاب تحسین‌شده‌ی خود یعنی مصاحبه انگیزشی (Motivational Interviewing) دست بر مقوله‌ی حساس «انگیزه» می‌گذارد.

ژاکلین کورکوران در روشِ درمانی خود به سراغ شیوه‌ی تأثیرگذار «مصاحبه» می‌رود. این جلسات که با نام دقیق‌تر مصاحبه‌ی انگیزشی شناخته می‌شوند، حاصل گفت‌وگویی فردمحور و برپایه‌ی مشارکت مددجو هستند. هدف این جلسات بررسی عوامل مختلف در وضعیت مددجو و تأکید بر نکات انگیزه‌بخش برای بهبود حال افراد است. این روش که حاصل تلاش و تمرین مستمر مددجوست و تاثیر ویژه‌ای بر طیف وسیعی از مشکلات دارد. نویسنده می‌داند بیشتر افراد مددجو، از جانب دولت یا دادگاه، موظف به شرکت در مراحل مددجویی هستند، با درنظر داشتن این نکته، سعی دارد در طول مصاحبه‌ها، با ایجاد فضایی مطمئن و صمیمی و به‌کار بردن شیوه‌ای انعطاف‌پذیر، مصاحبه‌شونده را از قید اجبار و بی‌انگیزگی برهاند. این کتاب که حاصل مجموعه‌ای از تمرینات و مصاحبه‌های نویسنده با مددجویان است، با بیانی شیوا و روان، سعی در ارتقای دانش مددکاری اجتماعی و گسترش آموزش آن دارد. با کتاب مصاحبه انگیزشی و نکات منحصر‌به‌فرد آن همراه باشید. این کتاب برای اولین بار در سال 2016 وارد بازار جهانی شد. همچنین نسخه‌ی فارسی آن به همت نشر اندیشه احسان و با ترجمه‌ی اسماعیل عباسی زاغه، سجاد مجیدی‌پرست و با مقدمه‌ای از دکتر زاهدی اصل در دسترس علاقه‌مندان فارسی‌زبان قرار گرفته است.

در نکوداشت کتاب مصاحبه انگیزشی

  • این کتاب کار، با ترکیبی از مثال‌ها و تمرین‌های متعدد، به مددکاران و تمرین‌کنندگان مبتدی کمک می‌کند تا دانش و مهارت‌های کار مشترک را توسعه دهند و انگیزه‌شان را برای تغییر رفتارهای مشکل‌ساز بالا ببرند. (وبسایت آمازون)

کتاب مصاحبه انگیزشی برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به تمامی علاقه‌مندان حوزه‌ی علوم اجتماعی، به‌ویژه مددکاری اجتماعی پیشنهاد می‌شود. کتاب مصاحبه انگیزشی، پیشنهاد ویژه‌ای‌ست به تمام فعالان مددکاری و همچنین افرادی که در گذراز ناامیدها، نیاز به انگیزه‌ی بیشتری دارند.

با ژاکلین کورکوران بیشتر آشنا شویم

ژاکلین کورکوران (متولد 1963) استاد، مدیر، و از مددکاران به‌نام و مورد تحسین است. تخصص ویژه‌ی ژاکلین کوکوران در حوزه‌ی مددکاری اجتماعی_بالینی است. او فعالیت حرفه‌ای خود را به مددکاری اجتماعی اختصاص داده و ضمن فعالیت در دانشگاهای مختلف، هجده کتاب و بیش از صپ مقاله در این زمینه منتشر کرده است. او از اولین مددکاران اجتماعی بود که به‌واسطه‌ی شواهد و مطالعه‌ی خود از رفتار افراد، کتابی تمرینی در زمینه‌ی بهبود روابط نوشت. نقطه‌ی قوت کاری ژاکلین کورکوران در ترکیب دانش مددکاری اجتماعی با آنالیز و بررسی گروه‌های واقعی افراد خلاصه می‌شود. نقطه‌ی قوت دیگر شیوه‌ی کاری ژاکلین کورکوران، تمرکز او بر مصاحبه‌های انگیزشی و ارزیابی افراد بر اساس نقاط قوت ایشان است. کورکوران همچنین در زمینه‌ی تألیف کتاب‌های درسی فعالیت دارد.

در بخشی از کتاب مصاحبه انگیزشی می‌خوانیم

خلاصه‌کردن مؤثر به مراجع کمک خواهد کرد که دیدگاه خود را درمورد مشکل و وضعیت آن‌ها توضیح دهد و تصمیم خود را برای تغییر بهینه بگیرد. یک خلاصۀ مؤثر شامل چندین عنصر است. اگرچه باید یک تصویر کامل از منظر مراجع ارائه داد امّا این موضوع باید در کنار تغییر قرار گیرد؛ یعنی باید بر مشکلات و نگرانی‌هایی که مراجع نسبت به رفتار دارد تأکید داشته باشد. به‌منظور اطمینان از اینکه این اتّفاق می‌افتد نباید تنها بر آنچه مراجع در یک ارتباط خاص گفته است تمرکز کنید. در عوض، شما همچنین می‌توانید اطّلاعاتی را که از ارتباطات گذشته، دانش حرفه‌ای، تحقیق دربارۀ مشکل و سایر منابع مانند دادگاه‌ها، اعضای خانواده و معلّمان گرفته شده است در نظر بگیرید. ارزش‌ها و اهداف مراجع باید بخشی از بحث و چگونگی رفتار فعلی با این‌ها باشد. نقاط قوّت و منابع مراجعان نیز باید دارای اهمّیت باشد؛ موفّقیت‌های کنونی و موفّقیت‌های قبلی خود را با رفتار موردنظر، کیفیت و حمایت‌های شخصی آن‌ها و بینش آن‌ها نسبت به این مسئله، همه باید موردتوجّه قاطعانه قرار گیرند.

خلاصه باید به‌صورت یادداشتی باشد که دلگرم‌کنندۀ تغییر است؛ زیرا در ذهن مراجع تأکید دارد. بااین‌حال همیشه مددکار اجتماعی باید کمی بیشتر از آن باشد که مراجعه‌کننده بتواند فرایند استخدام را تسهیل کند. در انتها خلاصه باید با یک دعوت‌نامه آغاز شود و می‌تواند با هریک از عبارات زیر آغاز شود:

«چه چیز دیگری باید در نظر بگیرد؟»
«هر چیزی که می‌خواهید اضافه یا اصلاح کنید».
«حالا چه فکر می‌کنید؟»
«مراحل بعدی چیست؟»

مراجع آزاد است که جهت و هدایت را از اینجا بگیرد؛ ممکن است بحث به تغییر منجر شود یا نشان دهد که مراجع هنوز هم دوام دارد.

فهرست مطالب کتاب

فصل 1: مقدّمه و بررسی اجمالی
فصل 2: مراحل مدل تغییر و مصاحبۀ انگیزشی
فصل 3: جملات بازتابی و همدلی
فصل 4: پرسش‌های باز
فصل 5: پاسخ‌دادن در گفتگوی پایدار
فصل 6: روحیۀ اثبات‌گر در عمل
فصل 7: کاوش در دوگانگی
فصل 8: روند کمک و مصاحبۀ انگیزشی
فصل 9: مصاحبۀ انگیزشی و افسردگی
فصل 10: ناسازگاری همسر و مصاحبۀ انگیزشی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مصاحبه انگیزشی: کتاب کار برای مددکاران اجتماعی
نویسنده
مترجماسماعیل عباسی زاغه، سجاد مجیدی پرست
ناشر چاپیانتشارات اندیشه احسان
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات210
زبانفارسی
شابک978-622-6719-65-0
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مصاحبه انگیزشی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مصاحبه انگیزشی

برای دریافت کتاب مصاحبه انگیزشی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.