معرفی و دانلود کتاب مطالعات فرهنگی: مجموعه مقالات

برای دانلود قانونی کتاب مطالعات فرهنگی: مجموعه مقالات و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مطالعات فرهنگی: مجموعه مقالات و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مطالعات فرهنگی: مجموعه مقالات

کتاب مطالعات فرهنگی: مجموعه مقالات شامل مقالاتی از بزرگ‌ترین نظریه‌پردازان حوزه‌های مختلف است که به همت سایمون دیورینگ در یک مجموعه گردآوری و چاپ شده است. در این مجموعه، مقالاتی در زمینه‌های مختلف مطالعات فرهنگی از جمله نظریه و روش، مطالعات رسانه، کارناوال و آرمانشهر و مطالعات مصرف و بازار گرد هم آمده‌اند. تلاش دیورینگ کنار هم گذاشتن بهترین مقالات در موضوعات گوناگون این حوزه بوده است.

درباره‌ی کتاب مطالعات فرهنگی: مجموعه مقالات

مطالعه‌ی فرهنگ معاصر با گستردگی و پیچیدگی‌ای که از آن می‌شناسیم، سهل و آسان نیست؛ به عبارت دیگر، سازوکار فرهنگ امروز آن‌قدر مکانیکی نیست که بتوان با اتکا به تنها یک روش یا یک نظریه آن را کشف و درک کرد. به همین جهت مطالعات فرهنگی (Cultural Studies) تبدیل به رشته‌ی دانشگاهی پیچیده‌ای شده است که انواعی از روش‌های مطالعه و نیز حوزه‌های متنوع را شامل می‌شود. مطالعات شهر، مطالعات جنسیت، مطالعات اوقات فراغت و مسئله‌ی قوم‌گرایی و چندفرهنگی تنها بخشی از حوزه‌های گسترده و وسیعی هستند که پژوهشگران مطالعات فرهنگی وقت و تخصص خود را به آن اختصاص داده‌اند. با این اوصاف، تدوین تعریفی ویژه و محدود از این حوزه بسیار دشوار است. ویراستار کتاب مطالعات فرهنگی: مجموعه مقالات (The Cultural Studies Reader)، سایمون دیورینگ (Simon During)، با دقت ویژه‌ای بهترین مقالات این حوزه را گردآوری کرده است تا تصویری همه‌جانبه از آن به مخاطب ارائه دهد.

اگر قصه‌ای وجود داشته باشد که بتواند مطالعات فرهنگی را توصیف کند، این قصه قصه‌ی شناخت فیل در تاریخی خواهد بود؛ هرکس گویی دستی به اندامی از فیل می‌کشد و موجود عظیم‌الجثه را از نگاه خود می‌شناسد. فیل اما چیزی نیست جز مجموعه‌ای از توصیفات، و مطالعات فرهنگی را نمی‌توان دید مگر با درکنار هم گذاشتن نظریه‌های مختلف. مطالعات فرهنگی نه نقد ادبی است و نه جامعه‌شناسی؛ نه مردم‌شناسی است و نه فلسفه؛ حوزه‌ای بینارشته‌ای است که از همه این علوم بهره می‌برد اما به‌طور کامل به هیچ یک از این حوزه‌ها تعلق ندارد. این حوزه شاید ریشه در مطالعات جامعه‌شناسی داشته باشد یا شاید با درهم‌آمیختن فرهنگ‌ها بر اثر مهاجرت جان گرفته باشد، اما نمی‌توان آن را از مطالعات حوزه‌های جدیدتر مانند مطالعات جنسیت یا مطالعات اقتصاد سیاسی مبرا دانست. این حوزه همه‌ی این‌ها هست و هیچ کدام نیست. ملغمه‌ای است از روش‌ها و ساختارها که به مدد خلاقیت صاحب‌نظران جان گرفته است.

معرفی و دانلود کتاب مطالعات فرهنگی: مجموعه مقالات

این کتاب به‌عنوان مقدمه‌ای بر مطالعات فرهنگی، چنانکه پیشتر در توصیف آن سخن به میان آمد، مجموعه‌ای است از تمام مطالعاتی که نظریه‌پردازان حوزه‌های مختلف، از جمله رولان بارت، میشل فوکو، تئودور آدورنو، ژان لیوتار، گایاتری اسپیواک، ریموند ویلیامز، استوارت هال، جودیت باتلر و تونی بنت در طول حیات آکادمیک خود انجام داده‌اند.

سایمون دیورینگ، فارغ‌التحصیل دانشگاه کمبریج و استاد دانشگاه، اهمیت مطالعات فرهنگی را به‌خوبی دریافته است. از این جهت، تلاش او در انتخاب، فصل‌بندی و سازمان‌دهی مقالات را می‌توان هوشمندانه دانست. او در انتخاب مقالات از ترکیبی از نظریه‌پردازان قدیمی و جدید استفاده کرده است و فصل‌بندی کتاب را به گونه‌ای انجام داده که شبکه‌ی معنایی گسترده‌ای در هر موضوع به خواننده نمایان شود. در نتیجه، بی‌راه نیست اگر مطالعه‌ی کتاب مطالعات فرهنگی: مجموعه مقالات را اولین گام کسب تخصص و علم جامع در این حوزه بدانیم.

این کتاب ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که فرایند خواندن را برای خواننده تسهیل می‌کند و باعث می‌شود که خواننده‌ی ناآشنا از خواندن چندین کتاب مشابه بی‌نیاز گردد: موضوعات فرهنگی را به‌طور گسترده و وسیعی پوشش می‌دهد؛ مقالات را از بهترین و بزرگ‌ترین صاحب‌نظران انتخاب و گردآوری کرده است و موضوعات جدید مانند جهانی‌شدن (Globalization)، آرمان‌شهر و رسانه را هم در خود گنجانده است.

کتاب مطالعات فرهنگی: مجموعه مقالات در هشت فصل و هفده مقاله به همت نیما ملک محمدی و شهریار وقفی پور، زیر نظر انتشارات علمی-فرهنگی به چاپ رسیده است.

نکوداشت‌های کتاب مطالعات فرهنگی: مجموعه مقالات

  • در تقاطع میان رویکردهای مختلف، این کتاب برای رشته‌های غیر مطالعات فرهنگی هم خانه‌ای امن است. کتاب مطالعات فرهنگی: مجموعه مقالات ارزش آن را دارد که در قفسه‌ی کتاب‌های شخصی شما جای بگیرد. (M/C-Reviews)
  • یک کتاب جریان‌ساز در این رشته و مقدمه‌ای ایده‌آل برای دانشجویان که با روش‌ها و رویکردهای اثرگذار و مهیج آشنا شوند. (گودریدز)

کتاب مطالعات فرهنگی: مجموعه مقالات برای چه کسانی مناسب است؟

مخاطب اصلی این کتاب دانشجویان رشته‌های علوم انسانی، اعم از ادبیات، جامعه‌شناسی، مطالعات زنان، مطالعات فرهنگی، علوم سیاسی و مطالعات فرهنگی هستند.

در بخشی از کتاب مطالعات فرهنگی: مجموعه مقالات می‌خوانیم

اما مورد دوم؛ برداشت دوم از واژه «پست‌مدرن»، که اعتراف می‌کنم لااقل مسئولیت بخشی از سوءتفاهم‌هایی که در رابطه با این معنا وجود دارد بر عهده من است.

مفهوم کلی این معنا بسیار معمولی است. هر کسی می‌تواند دریابد اطمینانی که در خلال دو قرن اخیر نسبت به مفهوم پیشرفت وجود داشته روبه‌زوال است. این پیشرفتِ ممکن، محتمل و لازم ریشه در این یقین دارد که توسعه هنر، تکنولوژی، دانش و آزادی درکل برای بشریت سودبخش خواهد بود. البته مسئله‌ی آگاهی که قربانی اصلی فقدان توسعه - برای فقرا، کارگران و بی‌سوادان - بوده است طی قرن‌های نوزدهم و بیستم نیز به قوت خود باقی مانده است. بحث‌ها و حتی جنگ‌های زیادی میان لیبرال‌ها، محافظه‌کاران و چپ‌گراها بر سر این مفهوم که قرار است به نجات انسان کمک کند وجود داشته است. لازم به یادآوری نیست که همه این جناح‌ها معتقدند تمامی اعمال، کشفیات و روش‌ها تنها تا آن‌جایی مشروعیت دارند که در خدمت نجات انسان باشند.

بعد از گذشت دو قرن، حساسیت ما به نشانه‌هایی که خلاف این را نشان می‌دهند بیشتر شده است. نه لیبرالیسم سیاسی و اقتصادی و نه اشکال مختلف مارکسیسم که در خلال دو قرن گذشته از میان خون و کشتار سربرآورده‌اند، هیچ‌کدام، از اتهام جنایت علیه بشریت مبرا نیستند. فهرستی از اسامی خاص (اسامی مکان‌ها، افراد و تاریخ‌ها) می‌توانند ما را در ترسیم و اثبات این اتهام یاری کنند. من هم به پیروی از تئودور آدورنو، از اسم آشوویتس برای نشان دادن بی‌ربطی واقعیات تجربی، وقایع تاریخی اخیر، به ادعای مدرنیته برای کمک به نجات انسان استفاده می‌کنم. چه طرز تفکری می‌تواند آشوویتس را (چه از لحاظ نظری و چه از لحاظ عملی) در روند کلی حرکت به سوی رهایی جهانی توجیه کند؟ بنابراین، نوعی اندوه در «روح زمان» ما به چشم می‌خورد. این اندوه می‌تواند منجر به رفتاری واکنشی، ارتجاعی یا رؤیای آرمان‌شهرها شود. اما نه یک همسازی مثبت که چشم‌انداز جدیدی را برایمان بگشاید.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه - سایمون دیورینگ، شهریار وقفی‌پور
فصل اول: نظریه و روش
صنعت‌ فرهنگ‌سازی: روشنگری به مثابه فریب توده‌ای - ماکس هورکهایمر و تئودور آدورنو، مراد فرهادپور
دومینیچی یا پیروزی ادبیات - رولان بارت، شهریار وقفی‌پور
جمع‌آوری آثار هنری و فرهنگ - جیمز کلیفورد، نیما ملک‌محمدی
فصل دوم: زمان و فضا
قدم زدن در شهر - میشل دوسرتیو، شهریار وقفی‌پور
فضا، قدرت و دانش - میشل فوکو، شهریار وقفی‌پور
معنای پست‌مدرن - ژان فرانسوا لیوتار، نیما ملک‌محمدی
نظریه انتقادی اجتماعی: تاریخ، جغرافیا، مدرنیته - ادوارد سوجا، شهریار وقفی‌پور
فصل سوم: ناسیونالیسم، پسااستعماری و جهانی ‌شدن
تأملات پراکنده در باب مسئله مطالعات فرهنگی - گایاتری چاکراورتی اسپیواک، شهریار وقفی‌پور
فصل چهارم: قومیت و چندفرهنگ‌گرایی
انقلاب ارزش‌ها: نوید تغییرات چندفرهنگی - بل هوکز، نیما ملک‌محمدی
فصل پنجم: کارناوال و آرمان‌شهر
سرگرمی و آرمان‌شهر - ریچارد دایر، نیما ملک‌محمدی
فصل ششم: مصرف و بازار
پروژه‌هایی برای مراکز خرید - میگان موریس، نیما ملک‌محمدی
نظام جادویی تبلیغات - ریموند ویلیامز، نیما ملک‌محمدی
فصل هفتم: اوقات فراغت
کارکرد خرده‌فرهنگ - دیک هبیج، شهریار وقفی‌پور
توصیف فرهنگ موسیقی راک: مورد هوی متال - ویل استراو، شهریار وقفی‌پور
فصل هشتم: رسانه‌ها و عرصه عمومی
رمزگذاری، رمزگشایی - استوارت هال، نیما ملک‌محمدی
بازاندیشگی عرصه‌ عمومی: شرکت در نقد دموکراسی واقعاً موجود - نانسی فریزر، شهریار وقفی‌پور
ساخته شدن فرهنگ‌های در تبعید: کانال‌های تلویزیونی ایرانی در لس‌آنجلس - حمید نفیسی، شهریار وقفی‌پور
کتاب‌شناسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مطالعات فرهنگی: مجموعه مقالات
نویسنده،
مترجمنیما ملک محمدی، شهریار وقفی پور
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات627
زبانفارسی
شابک978-600-436-215-3
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب مطالعات فرهنگی: مجموعه مقالات

برای دریافت کتاب مطالعات فرهنگی: مجموعه مقالات و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.