معرفی و دانلود کتاب معنای زندگی

عکس جلد کتاب معنای زندگی
قیمت:
39000 تومان - 4.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب معنای زندگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب معنای زندگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب معنای زندگی

کتاب معنای زندگی نوشته‌ی آلن دوباتن، طیف وسیعی از مباحثی مانند؛ عشق، خانواده، دوستی، کار، طبیعت و ... را مورد بررسی قرار داده و به شما می‌آموزد که چگونه معنای بیشتری به کارها و زندگی خود ببخشید.

معنای زندگی (The meaning of life) از مفاهیمی است که انسان گاهاً به آن فکر می‌کنند و اندیشیدن به آن می‌تواند در عین سادگی، پیچیده و غیرقابل درک باشد و ذهن آدمی را برای روزها، ماه‌ها و حتی سال‌ها به خود مشغول نماید. دستیابى به این مهم، یعنى تأمل در معناى زندگى، کارى نیست که از عهده‌ى هر کسی برآید اما یافتن پاسخی مناسب برای هر شخصی ضروری است تا خود را از پوچی و بیهودگی نجات دهد.

ممکن است تعداد اندکى افراد برگزیده که جزو خواص به‌ شمار مى‌روند، توانایى لازم براى روبه‌رو شدن با این کار بزرگ، یعنى پیدا کردن معنا و مفهوم زندگى را داشته باشند و در مدت حیات خود، تا حدودى به پاسخ این پرسش بزرگ زندگى دست پیدا کنند. البته باید به‌ خاطر داشته باشیم که چنین جاه‌طلبى‌هایى در حد و اندازه‌ى اکثریت ما نبوده، منظور از «ما» آدم‌هایى عادى با توانایى‌هاى محدودى هستیم که چنین مسئولیت خطیرى از دسترسمان دور می‌باشد.

زندگى معنادار و سوار بر مفاهیم عالى زندگى، مختص افراد غیرعادى و فوق‌العاده است، یعنى باید از قبیله‌ى قدیسان، هنرمندان، محققان، دانشمندان، دکترها، فعالان اجتماعى و سیاسى، کاشفان، رهبران و زمامداران صالح... باشید تا به این فخر عالم دست پیدا کنید و حتى اگر روزى ما به‌ عنوان آدم‌هاى عادى این معنا را کشف کنیم، ضمن اینکه تصور آن بسیار سخت و صعب است، طبیعى خواهد بود که برایمان موضوعى غیرقابل درک و هضم‌نشدنى باشد؛ گویى این مفاهیم برجسته، به زبان دشوار لاتین قدیم و یا با کدهاى کامپیوترى نوشته شده و نمى‌توانیم محتواى آن را به زبان قابل درک خود متوجه شویم. نتیجه اینکه: ما بدون اینکه خودمان بدانیم و به‌ خوبى باخبر و آگاه باشیم، دیدگاه بى‌نهایت غیرقابل قبول و ناخوشایندى درباره‌ى معناى زندگى داریم.

با درک و دریافت حقیقت، این موضوع یعنى فهم معناى زندگى براى همه‌ى ما اهمیت خاصى پیدا مى‌کند. همه‌ى ما باید درباره‌ى معنا و دلیل هستى خود و وجود زندگى‌مان به دقت بیندیشیم و براى آن تعریف مناسب و البته توجیه درخورى پیدا کنیم. هیچ ممنوعیت و محدودیتى براى درک این موضوع و جستجوى ما مقبول، پذیرفتنى و شایسته نبوده و نخواهد بود. زندگى معنادار مى‌تواند ساختارى بى‌نهایت ساده داشته باشد و مهم‌تر اینکه، دریافت تعریفى درست از زندگى، مى‌تواند موضوعى‌ به‌ کلى شخصى، کاملا کاربردى و قابل استفاده، جذاب و آشنا باشد. کتاب معنای زندگی، به‌ عنوان دستنامه و راهنمایى براى دستیابى به این معنا و درک آن است.

زندگی معنادار به زندگی شاد نزدیک است، اما در موارد مهمی با آن تفاوت دارد. برخی از اجزای زندگی معنادار عبارت‌اند از:

- زندگى معنادار، مجموعه‌اى از قابلیت‌ها و ظرفیت‌هاى برجسته‌تر و بااهمیت‌تر ما را درگیر کرده و آن‌ها را به‌ کار مى‌گیرد؛ مثلا آن دسته از توانایى‌هاى ما که به محبت، عشق و دوستى، تمرکز و توجه، ارتباط و معنا، درک و فهم خود، همدردى با دیگران، خرد، هوش و خلاقیت وابسته هستند.

- هدف از زندگى معنادار، رضایت روزمره نیست، بلکه بیشتر به تکامل و دستاورد نهایى آن توجه دارد. ممکن است، ما زندگى معنادارى داشته باشیم و در عین حال در اکثر مواقع بى‌حوصله یا حتى بداخلاق باشیم درست همانطور که ممکن است در طول زندگى خود، در اکثر اوقات از خوشى‌ها و سرگرمى‌هاى ساختگى و کم‌اهمیت برخوردار و سرخوش شویم، در حالى که در بیشتر بخش‌هاى مهم زندگى، دچار بى‌معنایى حاد شده باشیم و خط درست زندگى رو به پیشرفت و تکامل را گم کرده باشیم.

- زندگى معنادار به فعالیت‌ها و اهداف بلندمدت توجه دارد. پروژه‌ها، روابط، علایق و تعهدات، به‌ صورت مجموعه‌اى در کنار هم ساخته مى‌شوند و به‌ پیش مى‌روند. فعالیت‌هاى معنادار و زندگى هدف‌دار، از خود نشانه‌اى برجاى مى‌گذارند، حتى وقتى که احساسات و عواطفى که ما را به سوى آنان برده‌اند، گذشته و از بین رفته باشند، اما علائم و نشانه‌هاى آن باقى مى‌مانند.

آلن دوباتن را بیشتر بشناسیم:

آلن دوباتن (Alain de Botton) به عنوان نویسنده، فیلسوف و مجری تلویزیون شناخته می‌شود. آثار او موضوعات گوناگونی را به شیوه‌ای فلسفی با تأکید بر ارتباط آن با زندگی روزمره مورد بررسی قرار می‌دهد. از آثار برجستۀ او می‌توان به کتاب تسلی‌بخشی‌های‌ فلسفه‌ اشاره کرد.

در بخشی از کتاب معنای زندگی می‌خوانیم:

یکى از نکاتى که خانواده را اینقدر مهم و معنادار مى‌کند آن است که خانواده مرکز قوم و خویش پرستى یا به‌ عبارت دیگر، میعادگاه عشق و علاقه به خویشاوندان و اطرافیان است، بدون اینکه کسى از این کار شرمنده باشد. یعنى اظهار دوستى و محبت جانانه و البته بسیار راحت به نزدیکان خود و لذت بردن از خوشى این کارکرد اجتماعى. ما در بعضى کنش‌هاى فرهنگى و آیین‌هاى خرده‌فرهنگى، عادت داریم که درباره‌ى قوم و خویش‌پرستى، بد فکر کنیم و آن را زشت و زننده بدانیم. ما یاد گرفته‌ایم که جامعه‌ى‌ خوب و البته ایده‌آل، جامعه‌اى است که در آن، مردم به دلیل استعدادها و توانایى‌هاى ذاتى خود پیشرفت کرده و تنها با توجه به نقایص و کمبودهاى خود دچار پسرفت شوند و یا جایگاه خود را از دست بدهند، و خانواده‌هاى‌شان به صورت ناعادلانه و بدون توجه به شایستگى آنان، به آن‌ها موقعیت اجتماعى و البته پست و مقام ندهند یا به عبارتى بهتر، در مورد آن‌ها پارتى بازى نکنند.

اما دست‌ کم از نظر عاطفى، بیشتر ما این موضوع را واقعاً و از ته دل باور نداشته و به آن اعتقاد نداریم. یعنى در یک کلام: همه‌ى ما، کم و بیش، از نظر عاطفى و احساسى قوم و خویش‌پرستیم و امکان اینکه حق را از اطرافیان خود گرفته و به اجتماع بدهیم، در حد صفر است و موضوعى‌ دور از ذهن و تقریباً غیرقابل تصور تلقى مى‌گردد.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
بخش اول: منابع معنا بخشیدن
1: عشق
2: خانواده
3: کار
4: دوستى
5: فرهنگ
6: سیاسیت
7: طبیعت
8: فلسفه
بخش دوم: معضلات موجود بر سر راه معنا
1: درک مبهم خود یا نشناختن خویشتن
2: عقاید و افکار محدود محلى
3: از خودگذشتگى
4: جاودانگى
5: هنر قصّه‌گویى یا داستان‌ سُرایى

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب معنای زندگی
نویسنده
مترجممحمدباقر اسمعیل پور، فرناز گنجی
ناشر چاپیانتشارات جامی
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات184
زبانفارسی
شابک978-600-176-209-3
موضوع کتابکتاب موفقیت و خودسازی، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک
39000 ت - 4.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب معنای زندگی

لیلا حاجی اقایی
۱۴۰۲/۱۱/۱۰
آلن دو باتن فیلسوف کتاب‌های زندگی روزمره به بیان شیوا است و اغلب حول محور ارتباط فلسفه با زندگی روزمره نوشته شده‌اند و او یک‌ نویسنده و منتقد سبک‌زندگی است. از آن‌جایی که مدرنیته با خود علاوه بر رفاه و تکنولوژی مشکلات عدیده‌ای از جمله سردرگمی، جنون سرعت، زیاده خواهی، پوچ گرایی و ملال آورده است، و و دوباتن کتاب هایش درمورد مسائل مشکلات انسان مدرن امروزی است که پیچش‌های عجیب و غریبی با خود دارند اما این آثار از نظر لحن و بیان هم ساده و حاوی زبانی عمومی و گیرا برای اکثریت مردم‌اند. در کتاب معنای زندگی جایی می‌گوید: همه انسان‌ها در جست و جوی معنای زندگی نیستند، اصلا به چه کارشان می‌آید. زندگی‌های معنا دار مختص افراد خارق العاده است و افراد عادی کمتر به دنبال معنای زندگی هستند. اگر هم به دنبال ان باشند، فکر می‌کنند فرمول پیچیده‌ای دارد یا به زبان کدهای کامپیوتر نوشته شده است. اما باید بدانید که معنا در زندگی تمام افراد وجود دارد، و این جست و جو به همگان ارتباط دارد. اما معنای زندگی چیست و چه چیزی به زندگی معنا می‌دهد؟ می‌توان زندگی معنا دار را به زندگی شاد تشبیه کرد با این تفاوت که زندگی معنادار به توانایی‌های متعالی ما از قبیل مهرورزی، مراقبت، ارتباط، درک خود، همدردی، هوش و خلاقیت وابسته است و از آن‌ها بهره می‌برد. هدف از زندگی معنادار رسیدن به رضایت همیشگی نیست و این رضایت در دراز مدت دیده می‌شود. اما معنای زندگی برای همگان متفاوت است و فرمول خاصی ندارد. می‌توان معنای زندگی را در موضوعاتی از قبیل عشق، خانواده، کار، دوستی، فرهنگ، سیاست، طبیعت و فلسفه جست و جو کرد. از خلال تجربه، خودشناسی و خودکاوی میفهمیم که معنای زندگی ما در چه چیزی خلاصه می‌شود
علی اعتدادی
۱۴۰۲/۵/۱۶
آموزش نگاه سالم و مثبت به زندگی. شاید باید بعضی از فصول کتاب را چندین بار مرور کرد. اما ترجمه روانی در این چاپ ندیدم، مطالب سنگین جمله بندی شده
fatemeh dinmohammady
۱۴۰۰/۴/۲۲
چشممو به دنیای جدیدی باز کرد و کمک کرد جور دیگه هم نگاه کنم به دنیا و جور دیگه هم فکر کنم ممنون از نویسنده دانا و با ذوق
AreZoO F
۱۳۹۹/۱۲/۲۴
مثل همه نوشته‌های دیگه دوباتن عالی هست. فقط ترجمه اش یکم خوب نیست.
مهتاب م
۱۴۰۲/۱۲/۱۳
کتابی مفید و ارزشمند با ترجمه سنگین و سخت!
حانیه چاوشی
۱۴۰۱/۷/۳۰
در کل کتاب خوبیه فقط کاش مفصل تر بود نه آنقدر مختصر و مفید
سارا قاسمی
۱۴۰۲/۱/۲
کتابی با نگارشی ساده و روان بود.
الک الکی
۱۴۰۰/۴/۱۸
واقعا عالی عالی عالی
لیلی لطیفی
۱۴۰۰/۲/۱۶
کتاب خوب وخیلی جالب بود
Melika Tamaddon
۱۴۰۰/۱/۲۳
بسیار عالی و قابل تامل
مژگان آقاجری
۱۳۹۹/۱۰/۲۹
کتاب مفیدی هست ولی صدای گوینده هیجانی نیست
مشاهده همه نظرات 11

راهنمای مطالعه کتاب معنای زندگی

برای دریافت کتاب معنای زندگی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.