معرفی و دانلود کتاب مغز سبک مغز

عکس جلد کتاب مغز سبک مغز
قیمت:
۱۱۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مغز سبک مغز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مغز سبک مغز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مغز سبک مغز

چرا مغز انسان به استرس علاقه‌مند است؟ آنچه که حافظه در اختیار ما می‌گذارد حقیقت دارد؟ چگونه مغز بدن ما را اداره می‌کند و بیشتر اوقات خراب‌کاری به بار می‌آورد؟ دکتر دین برنت مختصص علوم اعصاب در کتاب مغز سبک مغز شما را راهی سفری اعجاب‌انگیز به دنیای علوم اعصاب خواهد کرد. او قرار است با نتایج به‌دست آمده از طیف عظیمی از آزمایشات خود، حقایق شگفت‌آوری درباره‌ی جهان مغز و البته نقاط تاریک و عجیب‌وغریب آن رو کند. گفتنی‌ست این کتاب نامزد جایزه‌ی گودریدز در سال 2016 بوده است.

درباره‌‌ی کتاب مغز سبک مغز

انسان‌ها صاحب منظم‌ترین و البته شلخته‌ترین مغز‌ها در جهان هستند! دین برنت (Dean Burnett) مختصص علوم اعصاب در کتاب ویژه‌ی خود یعنی مغز سبک‌مغز (The Idiot Brain) از حقایق جالب فرایند تکامل بر مغز انسان سخن خواهد گفت و دروازه‌ی عجایب بسیاری از سیستم اعصاب را به روی ما باز خواهد کرد.

مغز بدون شک پیچیده‌ترین و تکامل‌یافته‌ترین عضو بدن انسان است؛ بااین‌حال می‌توان آن را آشفته‌ترین و پرخطا‌ترین بخش بدن نیز دانست! عضوی که تمامی هوش و توانمندی‌های خود‌ و از آن‌طرف اشتباهات شناختی و عملکرد‌های غلطمان را به آن نسبت می‌دهیم. اما این پیچیدگی و تناقض، گرچه دامنه‌ی استعداد‌های نوع بشر را به‌طور عجیبی افزایش داده اما از طرفی کار شناخت و ورود به رمز‌وراز‌های موجود در ساختار اعصاب را به مراتب سخت‌تر هم کرده است. پروفسور برنت که سال‌ها از عمر خود را در آزمایشگاه‌های علوم اعصاب گذرانده، شیوه‌ای منحصر‌به‌فرد و جذاب را بنای تحقیقات خود بر این عضو شگفت‌انگیز قرار داده است؛ تحقیقاتی که حاصل آن را با یک اصطلاح بامزه به خواننده معرفی می‌کند: مغز سبک‌مغز!

معرفی و دانلود کتاب مغز سبک مغز

چرا بسیاری از اوقات، در بحث و جدل با کسانی که کمتر از ما می‌دانند را کم می‌آوریم؟ و یا چرا در بحرانی‌ترین شرایط نام افراد را از خاطر می‌بریم؟ چرا بعد از تجربه‌ی یک جدایی، مغز ما رو به انفعال می‌رود و درحالی که نیاز داریم به کارهای روزانه‌ی خود برسیم تنها قادریم بسته‌ی دستمال کاغذی را از کنار خود برداریم تا اشکمان را پاک کنیم؟ همه‌ی این سوالات و هزاران سوال درباره‌ی واکنش‌های عجیب‌وغریب رفتاری تنها یک پاسخ دارد: مغز سبک‌مغز! پروفسور برنت در طول تحقیقات بی‌نظیر خود شما را با تاریک‌ترین نقاط مغزتان رو‌به‌رو خواهد کرد! در این مسیر، تعجب خواهید کرد اگر بدانید فرایند حافظه‌ی مغز چگونه عمل می‌کند و یا خطاهای شناختی از کجا سر بر می‌آورند!

در نهایت، با کمک کتاب مغز سبک‌مغز می‌توانید با شناخت‌ دقیق‌تر عملکرد اعصاب شناختی، انتظار واقع‌بینانه‌تری از خود در موقعیت‌های مختلف داشته باشید و در کنار بالیدن به شگفتی‌های بی‌نظیر مغز، خطاهای طبیعی و معمول آن را بهتر بپذیرید. این کتاب مفید در سال 2016 به نشر جهانی درآمده و با ترجمه‌ی معصومه ملکیان و کوشش‌های نشر سایلاو به دست شما می‌رسد.

نکوداشت‌های کتاب مغز سبک مغز

  • بینشی شگفت‌آور درباره‌ی مغز و رفتار‌های دیوانه‌‌وار ما! (گایا وینس، نویسنده)
  • کار دین برنت تحسین‌برانگیز است. اثر او بسیار منطقی و قانع‌کننده عمل می‌کند و شما می‌توانید با اعتماد کامل آن را بخوانید. (جان رونسون، نویسنده)
  • این اثر مانند آن است که بخواهید با یک متخصص علوم اعصاب پای یک میز بنشینید؛ سوالات خود را بپرسید؛ نوشیدنی بنوشید و تا مرز خفگی بخندید! (دیوید مک‌رینی، نویسنده)

کتاب مغز سبک مغز برای چه کسانی مناسب است؟

اگر دوست‌ دارید تجربه‌ی متفاوتی از مطالعه‌ی علوم اعصاب شناختی داشته باشید، این کتاب پیشنهاد اول ما به شماست!

در بخشی از کتاب مغز سبک مغز می‌خوانیم

نورون‌ها سلول‌های طویل، انشعاب‌دار و اساساً «اسکلت‌هایی» (به نام اسکلت‌های سلولی) هستند که از زنجیره‌های طولانی پروتئین ساخته شده‌اند. این زنجیره‌های بلند نوروفیلامنت نامیده می‌شوند. چند نوروفیلامنت با هم ترکیب می‌شوند و ساختار «قوی‌تری» به نام نوروفیبریل را تشکیل می‌دهند، مثل تارهای نخ که در ترکیب باهم یک طناب را می‌سازند. به این شکل، از این سلول حمایت ساختاری می‌کنند و به انتقال مواد مهم در امتداد آن کمک می‌کنند. اما در برخی از افراد، به دلایلی، این نوروفیبریل‌ها دیگر در توالی‌های منظمی قرار نمی‌گیرند بلکه مانند شلنگ باغچه‌ای که به مدت پنج دقیقه به حال خود رها شده، در هم می‌پیچند. این مسئله ممکن است یک جهش کوچک اما مهم در ژن مربوطه باشد که باعث می‌شود پروتئین‌ها به روش‌هایی غیرقابل‌پیش‌بینی به حال خود رها شوند؛ شاید فرایند سلولی ناشناخته دیگری در کار باشد که با افزایش سن ما بیشتر اتفاق می‌افتد. علتش هر چه که باشد، این درهم‌تنیدگی کار نورون را جداً مختل می‌کند، فرایندهای اساسی آن را خفه می‌کند و درنهایت، باعث مرگ آن می‌شود. در سرتاسر مغز چنین اتفاقی می‌افتد و تقریباً بر تمام نواحی دخیل در حافظه تأثیر می‌گذارد.

بااین‌حال، آسیب به حافظه فقط درنتیجه مشکل در سطح سلولی روی نمی‌دهد. سکته مغزی، یا اختلال در خون‌رسانی به مغز، نیز به‌طور خاص برای حافظه مضر است؛ هیپوکامپ که مسئول رمزگذاری و پردازش تمام خاطراتمان است، منطقه‌ عصبی فوق‌العاده هزینه‌بری است که به ذخیره بی‌وقفه مواد مغذی و متابولیت‌ها نیاز دارد؛ در اصل، به سوخت نیاز دارد. سکته مغزی ممکن است این ذخیره را، ولو برای مدت کوتاهی، قطع کند. این اتفاق، تا حدی شبیه بیرون کشیدن باتری از لپ‌تاپ است. کوتاه بودن زمان مهم نیست؛ درهرحال، آسیب وارد شده است. سیستم حافظه ازاین‌پس به‌خوبی کار نخواهد کرد. هرچند همچنان امیدی وجود دارد، زیرا باید یک سکته مغزی قوی یا به‌ویژه دقیق روی دهد (چراکه خون راه‌های زیادی برای رسیدن به مغز دارد) تا مشکلات جدی در حافظه ایجاد شود.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
1. کنترل‌های ذهن
چگونه مغز بدن را کنترل می‌کند و معمولاً هم گند می‌زند
2. هدیه حافظه (رسید را نگه‌دار)
سیستم حافظه انسان و ویژگی‌های عجیب آن
3. ترس: چیزی برای ترسیدن وجود ندارد
شیوه‌های فراوانی که مغز از طریق آن‌ها مدام ما را می‌ترساند
4. فکر می‌کنید باهوش هستید، درست است؟
علم گیج‌کننده هوش
5. آیا فکر می‌کردید به چنین فصلی در این کتاب برسید؟
ویژگی‌های تصادفی سیستم‌های مشاهده‌ای مغز
6. شخصیت: یک مفهوم آزمایشی
ویژگی‌های پیچیده و گیج‌کننده شخصیت
7. آغوش گروه!
چگونه مغز تحت‌تأثیر دیگران قرار می‌گیرد
8. وقتی مغز دچار مشکل می‌شود...
مشکلات سلامت روان و چگونگی ایجاد آن‌ها
منابع لاتین

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مغز سبک مغز
نویسنده
مترجممعصومه ملکیان
ناشر چاپیانتشارات سایلاو
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات312
زبانفارسی
شابک978-622-7124-51-4
موضوع کتابکتاب‌های هوش و حافظه، کتاب‌های زیست شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مغز سبک مغز

معصومه احمدنژاد
۱۴۰۲/۱۰/۲۵
سلام اگر دنبال کتابی هستید که همزمان وقتی سرگرمتان میکنه خیلی چیزهای مفید بهتون‌ یاد بده اگر به روانشناسی و روانکاوی علاقمند هستید
و خیلی اگر‌های دیگر این کتاب یادتون میده خیلی ساده است به جنبه‌های دیگر توجه کنید پس حتما ان رو بخوانید
مرضیه درویشوند
۱۴۰۲/۱۰/۱۴
به نظر موضوع جالبی داره. برای خوندنش ذوق دارم
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب مغز سبک مغز

برای دریافت کتاب مغز سبک مغز و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.