معرفی و دانلود کتاب موانع و راهکارهای ارتقاء فرهنگ همت و کار

عکس جلد کتاب موانع و راهکارهای ارتقاء فرهنگ همت و کار
قیمت:
۲۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب موانع و راهکارهای ارتقاء فرهنگ همت و کار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب موانع و راهکارهای ارتقاء فرهنگ همت و کار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب موانع و راهکارهای ارتقاء فرهنگ همت و کار

رضا رحیمی دهسوری و جواد رحیمی دهسوری در کتاب موانع و راهکارهای ارتقاء فرهنگ همت و کار، پس از بررسی معنایی مهم‌ترین مفاهیم مرتبط با کار و همت و همچنین معرفی و تحلیل موانع این دو پدیده در جوامع اسلامی، با تعمق در منابع و مآخذ معتبر اسلامی، راهبردهایی را برای کنار زدن موانع و بهبود فرهنگ کار و همت عرضه کرده‌اند. مطالعه‌ی این کتاب، اهمیت کار و همت از منظر دین اسلام و جایگاه آن‌ها را در سیره‌ی معصومین (ع) و عالمان دین به خوانندگان نشان خواهد داد.

درباره‌ی کتاب موانع و راهکارهای ارتقاء فرهنگ همت و کار

کار و همت از موضوعات بسیار مهم زندگی اجتماعی هستند که بخش عمده‌ای از تعالیم و آموزه‌های دین اسلام را نیز به خود اختصاص داده‌اند. به‌طور مثال، رسول اکرم (ص)، پیروانشان را به انجام کارهای والا و شریف، همچنین اجتناب از کارهای پست و حقیر دعوت کرده‌اند. از سوی دیگر، نیاز به کار و کوشش برای پیشرفت یک جامعه، امری بدیهی است که نمی‌توان آن را انکار کرد. هر کشور و جامعه‌ای تنها زیر سایه‌ی کار و همت مردم و مسئولان حکومتی‌اش امکان رشد و گسترش رفاه عمومی را خواهد داشت.

به اعتقاد اندیشمندان و صاحب‌نظران، انسان موجودی اجتماعی است که با انجام کار گروهی در کنار سایر هم‌نوعانش می‌تواند نیازهای مالی خود را تأمین کند. با توجه به این نکته‌ و نکات پیشین درمی‌یابیم، اهمیت کار و همت، جنبه‌های گوناگون اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و دینی را به‌صورت همزمان داراست که همگی درخور بررسی و توجه هستند. بااین‌حال، کتابی که هم‌اکنون در مقابل شما قرار گرفته، صرفاً به جنبه‌ی دینی آن توجه دارد و ماهیت و مشخصه‌های کار و همت را از منظر دین اسلام تشریح می‌کند. رضا رحیمی دهسوری و جواد رحیمی دهسوری در این کتاب تحلیلی، سعی داشته‌اند تا با بررسی دقیق قرآن کریم، سیره‌ی معصومین (ع) و بزرگان دینی، موانع کار و همت را در جامعه‌ی اسلامی شناسایی کرده و راه‌کارهایی را برای عبور از آن‌ها ارائه دهند. بهبود و توسعه‌ی فرهنگ کار و همت در میان مسلمانان، هدف اصلی نویسندگان از نگارش این کتاب بوده است.

کتاب پیش رو در هفت فصل تهیه و تنظیم شده و نویسندگان در فصل نخست آن کلیات و مفاهیم کلیدی مرتبط با همت و کار را تحلیل کرده‌اند. این بخش غالباً برای بررسی گستره‌ی معنایی واژگان و اصطلاحات مهم کتاب تدوین شده. آشنایی با دلالت معنایی مفاهیمی از جمله: کار، همت، فرهنگ، راه‌کار و مانع، همچنین جامعه‌ی اسلامی، نتیجه‌ای است که مخاطبان از مطالعه‌ی بخش نخست این فصل به دست می‌آورند. نیمه‌ی دوم فصل اول نیز کلیاتی را مطرح کرده که شناخت آن‌ها برای درک سایر مطالب کتاب ضرورت دارد.

در فصل دوم منحصراً به جایگاه کار و همت در جامعه‌ی اسلامی و چگونگی آن پرداخته شده. اهمیتی که این موضوعات میان مسلمانان دارند، رابطه‌ای که معمولاً در جامعه‌‌ی اسلامی میان دو موضوع کار و همت برقرار می‌شود، آثار و پیامدهای کار و همت فراوان، آفات و زیان‌هایی که بیکاری با خود به دنبال می‌آورد و نتایجی که کمبود همت با خود به همراه خواهد داشت، موضوعات اصلی این فصل برشمرده می‌شوند.

رضا رحیمی دهسوری و جواد رحیمی دهسوری، در سومین فصل از کتاب موانع و راهکارهای ارتقاء فرهنگ همت و کار، موانعی را مورد توجه قرار داده‌اند که در جامعه‌ی اسلامی، سد راه همت افراد می‌شوند. نویسندگان به این منظور، آیات و معارف قرآن کریم، روایات به‌جا مانده از معصومین (ع) و سخنان بزرگان دینی را مورد کاوش قرار داده‌اند. به همین ترتیب، در فصل چهارم نیز به موانع اساسی کار در میان امت اسلامی اشاره شده. در این فصل هم مؤلفان از منابع ارزشمندی چون قرآن مجید، روایات و آراء بزرگان دین بهره گرفته‌اند.

فصل پنجم که بیش از فصول قبل، جنبه‌ی کاربردی دارد، راه‌کارها و راه‌حل‌هایی را برای عبور از موانع و ارتقاء همت در جامعه‌‌ی اسلامی عرضه می‌کند. البته این راه‌کارها همگی برگرفته از آموزه‌های قرآن کریم، روایات و تعالیم بزرگان دین هستند. فصل ششم نیز با استفاده از همین منابع، راه‌کارها و راه‌حل‌هایی را برای کنار گذاشتن موانع کار، همچنین رشد و توسعه‌ی آن ارائه کرده است. برای این که مخاطبان مطالب را به‌خوبی دریابند و با کاربرد آن‌ها در جامعه بیشتر آشنا شوند، در فصل هفتم کتاب موانع و راهکارهای ارتقاء فرهنگ همت و کار، چندین نمونه برای نشان دادن همت و کار در سیره‌ی معصومین (ع) و علمای دین در اختیار مخاطبان قرار گرفته. مطالعه‌ی این بخش می‌تواند به الگوگیری از درخشان‌ترین شخصیت‌های تاریخ اسلام برای بهبود اوضاع کنونی جامعه‌ی اسلامی کمک کند.

مطالبی که رضا رحیمی دهسوری و جواد رحیمی دهسوری در سراسر این کتاب بیان کرده‌اند، نه‌تنها برای مخاطبان عام و علاقه‌مندان مباحث دینی و جامعه‌شناختی سودمند خواهد بود، بلکه به مسئولانی که ریاست نهادها و مراکز دولتی را به عهده دارند نیز یاری می‌رساند تا در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های خود در زمینه‌ی کار و فعالیت‌های اقتصادی، سنجیده‌تر و دقیق‌تر عمل کنند. مدیران و صاحبان مشاغل هم می‌توانند با مطالعه‌ی این اثر، به الگویی مطابق با فرهنگ همت و کار از منظر اسلام دسترسی داشته باشند و آن را در رأس برنامه‌ها و تصمیمات کاری خود قرار بدهند.

اثر حاضر به کوشش انتشارات چتر دانش، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

کتاب موانع و راهکارهای ارتقاء فرهنگ همت و کار برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن کتاب موانع و راهکارهای ارتقاء فرهنگ همت و کار برای مخاطبانی که مایلند مقوله‌های کار و اشتغال را از دیدگاه اسلام مورد بررسی قرار دهند، بسیار مفید و آموزنده خواهد بود.

در بخشی از کتاب موانع و راهکارهای ارتقاء فرهنگ همت و کار می‌خوانیم

به‌طور طبیعی هر کاری نیاز به وسائل و لوازمی ‌دارد که تا آن‌ها تهیه نشوند انجام هیچ کاری میسور و ممکن نیست و در اکثر موارد جمعیت آماده به کار از نظر مالی و توان اقتصادی در وضعیت ضعیفی هستند و قادر به تهیه لوازم اولیه برای شروع کار را ندارند به‌نحوی که اگر از آنان حمایت نشود و وسایل و امکانات جهت شروع کار در اختیار آنان قرار داده نشود هرگز موفق به انجام آن نمی‌گردند لذا حکومت می‌تواند با تهیه این لوازم و یا با در اختیار آنان قرار دادن هزینه تهیه آن‌ها این مسئله را حل کرده و زمینه انجام کار و فعالیت را ارتقاء بخشد.

خداوند نیز برای اینکه انسان را بتواند به کارهایش را انجام دهد و به اهدافش برسد وسایل و لوازم موردنیاز وی را خلق کرده و به او عطا نموده است؛ مثلاً برای اینکه انسان بتواند ببیند به او چشم و برای شنیدن گوش و برای راه رفتن پا و... عطا نموده است و فرماید: ﴿لا یکلف الله نفساً الا وسعها﴾ به مقداری که توان و امکانات انجام کار دارید ما از شما می‌خواهیم نه بیشتر، همچنین وقتی به موسی (ع) دستور می‌دهد که به هدایت بنی اسرائیل بپردازد، قبل از آن تمام امکانات و لوازم مورد نیاز وی را از قبیل معجزه مانند اژدها شدن عصای و شرح صدر و... را به وی عطا نموده است: ﴿وَ مَا تِلْکَ بِیَمِینِکَ یَمُوسىَ‌؛ قَالَ هِىَ عَصَاىَ أَتَوَکَّؤُاْ عَلَیهْا وَ أَهُشُّ بهِا عَلىَ‌ غَنَمِى وَ لىِ‌َ فِیهَا مَارِبُ أُخْرَى‌؛ قَالَ أَلْقِهَا یَمُوسىَ‌؛ فَأَلْقَئهَا فَإِذَا هِىَ حَیَّۀٌ تَسْعَى‌؛ قَالَ خُذْهَا وَ لَا تخَفْ سَنُعِیدُهَا سِیرَتَهَا الْأُولىَ‌؛ وَ اضْمُمْ یَدَکَ إِلىَ‌ جَنَاحِکَ تخَرُجْ بَیْضَاءَ مِنْ غَیرْ سُوءٍ ءَایَۀً أُخْرَى‌؛ لِنرُیَکَ مِنْ ءَایَاتِنَا الْکُبرْى﴾ (اى موسى، آن چیست به دست راستت؟ گفت: این عصاى من است. بر آن تکیه مى‌کنم و براى گوسفندانم با آن برگ مى‌ریزم. و مرا با آن کارهاى دیگر است. گفت: «اى موسى، آن را بیفکن.» بیفکندش. به ناگهان مارى شد که مى‌دوید. گفت: بگیرش، و مترس. بار دیگر آن را به صورت نخستینش بازمى‌گردانیم. دست خویش در بغل کن، بى‌هیچ عیبى، سفید بیرون آید. این هم آیتى دیگر، تا آیت‌هاى بزرگ‌تر خود را به تو بنمایانیم). پس در نتیجه فراهم‌کردن لوازم و ابزار کار یکی از راه کارهای ارتقاء کار در جامعه است.

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
مقدمه
فصل اول: کلیات، اصطلاحات و مفاهیم کلیدی موضوع
الف: اصطلاحات و مفاهیم کلیدی
1- همّت
2- کار
3- فرهنگ
4- جامعه اسلامی
5- راهکار و مانع
ب: کلیات
فصل دوم: جایگاه همت و کار در جامعه اسلامی
1- اهمیت همّت و کار
2- رابطه همّت وکار
3- آثار همّت بلند
4- آثار کار و تلاش
5- آفات بیکاری
6- آفات همّت کوتاه
فصل سوم: موانع ارتقاء همت در جامعه اسلامی
الف- از منظر قرآن
ب: از منظر روایات
ج: از منظر علما و اندیشمندان
فصل چهارم: موانع ارتقاء کار در جامعه اسلامی
الف: از منظر قرآن
فصل پنجم: راهکارهای ارتقاء همت در جامعه اسلامی
ب: از منظر روایات
ج: از منظر علما و اندیشمندان
الف: از منظر قرآن
فصل ششم: راهکارهای ارتقاء کار در جامعه اسلامی
ب: از منظر روایات
ج: از منظر علما و اندیشمندان
فصل هفتم: نمونه‌هایی از همت بلند و کار معصومین (ع)، علما و بزرگان
از منظر قرآن و روایات
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب موانع و راهکارهای ارتقاء فرهنگ همت و کار
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات چتر دانش
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات131
زبانفارسی
شابک978-600-410-348-0
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد و مدیریت، کتاب‌های فقه و اصول
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب موانع و راهکارهای ارتقاء فرهنگ همت و کار

برای دریافت کتاب موانع و راهکارهای ارتقاء فرهنگ همت و کار و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.