معرفی و دانلود کتاب مکتب کیوتو

عکس جلد کتاب مکتب کیوتو
قیمت:
۵۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مکتب کیوتو و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مکتب کیوتو و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مکتب کیوتو

محمد اصغری در کتاب مکتب کیوتو، دریچه‌ی تازه‌ای را از فلسفه و فرهنگ شرق به رویتان می‌گشاید. مکتب کیوتو به‌عنوان یکی از جریان‌های فلسفی ژاپن و اندیشه‌های برخی از فلاسفه‌ی معتقد به این مکتب، در این کتاب به‌تفصیل بررسی شده‌اند. همچنین برخی از مفاهیم کلیدی، مباحث محوری و پایه‌های اعتقادی کیوتو در این اثر حوزه‌ی فلسفه با زبانی ساده برایتان شفاف‌سازی شده است.

درباره‌ی کتاب مکتب کیوتو

برای بسیاری از افراد، شنیدن کلمه‌ی فلسفه، صرفاً اندیشه‌های فلسفی متفکران غربی و تاریخ فلسفه‌ی غرب را در ذهنشان تداعی‌ می‌کند. این دسته از افراد غالباً معتقدند دنیای شرق دستاورد چشم‌گیری در زمینه‌ی فلسفه نداشته و بیشتر در حوزه‌ی عرفان بوده که توانسته خودی نشان بدهد. بااین‌وجود، محمد اصغری در کتاب مکتب کیوتو خلاف این ادعا را ثابت می‌کند و نشان می‌دهد، شرقی‌ها هم توانسته‌اند در حوزه‌ی فلسفه نقش پررنگی داشته باشند اما دستاوردهای آن‌ها برای غربی‌ها و حتی خود شرقی‌ها ناشناخته مانده است. خواندن کتاب حاضر به شما کمک می‌کند با یکی از مکاتب فلسفی ژاپن، مبانی فکری و موضوعات محوری آن آشنا شوید.

معرفی و دانلود کتاب مکتب کیوتو

نگاهی به کتاب‌های حیطه‌ی فلسفه نشان می‌دهد، نویسندگان و مترجمان فارسی‌زبان، توجه چندانی به فلسفه‌ی ژاپن و به‌طور خاص، مکتب کیوتو نداشته‌اند. کتاب پیش‌رو در حکم مقدمه‌ای است که می‌تواند به‌عنوان گام اول برای معرفی این نوع از فلسفه به ایرانیان تلقی شود. از آن‌جایی که هم فلسفه‌ی ژاپنی و هم فرهنگ مردم این کشور برای عموم ایرانیان ناشناخته هستند، ممکن است مخاطبان این اثر در درک برخی موضوعات و مباحث مربوط به این مکتب دچار مشکل شوند. شاید بهترین راه این باشد که از مسیر دیگری به سراغ کیوتو برویم. به این صورت که سعی کنیم نقاط اشتراک و افتراق آن را با فلسفه‌ و عرفان اسلامی بسنجیم و بر اساس همین شباهت‌ها و تفاوت‌ها، پی به چند و چون مکتب فلسفی کیوتو ببریم. به عبارت دیگر، فلسفه‌ی اسلامی برای مخاطبان ایرانی، حوزه‌ای شناخته‌شده است که تاحدودی شباهت‌هایی با مکتب کیوتو دارد. خوانندگان می‌توانند این جریان فکری را به‌صورت تطبیقی و در مقایسه با فلسفه‌ی جهان اسلام بشناسند و درک نسبتاً جامعی را از موضوعات و مفاهیم بنیادین آن به دست بیاورند. نویسنده‌ی این کتاب نیز سعی کرده همین روش را برای معرفی مکتب کیوتو اتخاذ کند.

اثر پیش‌رو شش بخش را دربرمی‌گیرد. در بخش ابتدایی کتاب، پس از این‌که اصطلاحات مربوط به مکتب کیوتو شرح داده شدند، ریشه‌های این مکتب در دنیای شرق بررسی می‌شوند. بودیسم، ذن، شونیاتا و... در همین بخش تحلیل می‌شوند و میزان ارتباط مکتب کیوتو با آن‌ها موشکافی می‌شود. نویسنده در بخش دوم کتاب، به سراغ نیمه‌ی دیگر دنیا رفته و این بار ریشه‌های غربی این مکتب را معرفی می‌کند. هگل‌گرایی، گرایش به نیچه و اثرگذاری هایدگر از مباحث اصلی این بخش محسوب می‌شوند.

فلسفه‌ی نیشیدا کیتارو و برخی از مفاهیم محوری آن، در بخش سوم واکاوی شده‌اند. مطالعه‌ی بخش چهارم فرصتی خواهد بود تا فلسفه و اندیشه‌های فلسفی تانابه هاجیمه را بیشتر بشناسید و به شناختی دقیق از جهان‌بینی وی برسید. محمد اصغری در پنجمین فصل کتاب مکتب کیوتو، فلسفه‌ی نیشیتانی کیجی را برایتان شرح می‌دهد. در نهایت، فصل ششم کتاب هم نسخه‌ی تازه‌ای از مکتب کیوتو را برایتان ترسیم می‌کند.

نویسنده هنگام نگارش سراسر بخش‌ها و مطالب کتاب تلاش کرده هم زبانی ساده و بیانی شفاف داشته باشد و هم اطلاعات را به‌طور منسجم در اختیارتان قرار بدهد. به این خاطر که مؤلف خود با فرهنگ ایرانی و فلسفه‌ی کشورمان کاملاً مأنوس بوده، در معرفی مکتب کیوتو سعی کرده مشخصه‌های آن را به‌طوری که با دانسته‌های پیشین ما از فلسفه هماهنگی داشته باشد، بیان کند. درست است که دانشجویان رشته‌ی فلسفه، اساتید این حوزه و پژوهشگران، بیش از سایرین به دنبال کشف نقطه‌های تاریک و ناشناخته‌‌ی فلسفه هستند، اما کتابی که آقای اصغری در نهایت سادگی نوشته، برای سایر مخاطبان هم سودمند خواهد بود. افرادی که قبلاً در رابطه با فلسفه به مطالعه نپرداخته‌اند اما به سبب دلبستگی خود به فرهنگ شرقی، قصد دارند اثر حاضر را مطالعه کنند، بدون شک نکته‌های فراوانی را از این اثر فرامی‌گیرند. همچنین برخی از فلاسفه‌ی برجسته‌ی ژاپنی را نیز بیشتر می‌شناسند. روی‌هم‌رفته، باید بگوییم کتاب مکتب کیوتو، اثری است جامع و دقیق که محمد اصغری آن را با راهنمایی‌هایی یکی از صاحب‌نظران ژاپنی نگاشته و کوشیده تصویری واقع‌بینانه را از این مکتب فلسفی به خوانندگان کتاب ارائه کند.

انتشارات ققنوس چاپ و نشر این اثر را به عهده داشته.

کتاب مکتب کیوتو برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان کتاب‌های فلسفی، به‌ویژه فلسفه‌ی ژاپن، همین‌طور پژوهشگران این حوزه، از مطالعه‌ی کتاب مکتب کیوتو غافل نشوند.

در بخشی از کتاب مکتب کیوتو می‌خوانیم

خصلت اصلى فلسفه ژاپن که باعث تمایز آن از فلسفه غرب مى‌شود تأکید آن بر واقعیت و تجربه روزمره است، حال آن‌که در فلسفه غرب بر ساحت انتزاعى و متعالى هستى تأکید مى‌شود. سوزوکى با اشاره به این خصلت فلسفه ژاپنى مى‌نویسد: «ذهن ژاپنى چنان به زمین چسبیده که نمى‌تواند فراموش کند که علف‌هایى زیر پاهایش سبز مى‌شوند» (Brecher (2000. نیشیدا نیز مى‌گفت که کل عمر خود را صرف یافتن معناى زندگى کرده است. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد این خصلت برآمده از روح بودیستى ژاپنى است که بر امر طبیعى و انضمامى تأکید دارد. بعد از آشنایى ژاپنى‌ها با فلسفه مغرب‌زمین، فیلسوفان ژاپنى به‌سرعت دست‌به‌کار شدند و شروع به ترکیب اندیشه‌شان با اندیشه فلسفى غرب کردند. براى مثال، فلسفه کل‌گرایانه هگل و روش دیالکتیکى او و تفسیر سنتى‌شان از فلسفه بودیستى را با هم ترکیب و شباهت‌هایى را پیدا کردند که نمونه‌هایى از آن شباهت‌ها را مى‌توان در فلسفه تانابه، نیشیدا و نیشیتانى به‌وضوح دید.

نکته دیگر این است که هرچند نیشیدا در بسیارى از نوشته‌هاى خود تأثیرپذیرى‌اش از فیلسوفان غربى مثل هگل یا اکهارت را چندان علنى نمى‌کند، در عوض شاگرد او نیشیتانى به‌صراحت اندیشه خود را در بحث نیهیلیسم وامدار نیچه، هایدگر و دیگر فیلسوفان غربى مى‌داند. نیشیدا و سایر اعضاى مکتب کیوتو در عین پذیرش روش پدیدارشناختى هایدگر، به نقد تفکر او اهتمام ورزیده‌اند. براى مثال، نیشیدا با مفهوم «تجربه ناب» خویش سعى کرده بر مسئله ثنویت سوژه و ابژه تفکر غربى غلبه کند، چیزى که به گمان او حتى هایدگر نیز مغلوب آن بوده است. از دوره کانت به بعد، بسیارى از مفاهیم، اصطلاحات و نظریه‌هاى مختلف فلسفىِ‌مکاتب و فلسفه‌هاى غربى در لابه‌لاى مقالات و کتاب‌هاى اعضاى مکتب کیوتو مطرح شده‌اند. همین امر بستر دیالوگ بین اندیشه متفکران مکتب کیوتو و متفکران غربى را فراهم ساخته است. بنابراین نفوذ اندیشه کانتى در قالب مکتب نوکانتى یا تفکر هگلى و نیچه‌اى و در قرن بیستم پدیدارشناسى، اگزیستانسیالیسم، هرمنوتیک و فلسفه‌هاى تحلیلى توانسته در گروه‌هاى فلسفه دانشگاه‌هاى ژاپن به‌خوبى جا باز کند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه
اصطلاح «مکتب کیوتو»
1. ریشه‌هاى شرقى
بودیسم ماهایانا
سرزمین پاک
شینران
ذِن
شونیاتا
روشن‌شدگى
پرگیا
آتمن و آناتمن
خلاصه فصل
منابعى براى مطالعه بیشتر
2. ریشه‌هاى غربى
اکهارت‌گرایى
هگل‌گرایى
کى‌یرکگورگرایى
نیچه‌گرایى
هایدگرگرایى
پدیدارشناسى در ژاپن
خلاصه فصل
منابعى براى مطالعه بیشتر
3. فلسفه نیشیدا کیتارو
زندگى و آثار
تجربه ناب
شهود
اراده مطلق
منطق مکان
نقد معرفت‌شناسى غربى
مفهوم «میدان» و انواع آن
نیستى مطلق
خدا و دین
خلاصه فصل
منابعى براى مطالعه بیشتر
4. فلسفه تانابه هاجیمه
زندگى و آثار
فلسفه به‌مثابه «توبه»
نیستى مطلق
منطق نوع
خدا به‌مثابه نیستى مطلق
سرمدیت و تاریخ
غایت‌شناسى
دیالکتیک مرگ
خلاصه فصل
منابعى براى مطالعه بیشتر
5. فلسفه نیشیتانى کیجى
زندگى و آثار
نیهیلیسم به‌مثابه نقطه شروع
شونیاتا یا تهیّت
نفس بى‌صورت
شک بزرگ و شک دکارت
دین و خدا
خلاصه فصل
منابعى براى مطالعه بیشتر
6. نسل بعدى مکتب کیوتو
سوزوکى تیتارو دایستز
شیزوترو یودا
ماسائو آبه
واتسوجى تتسورو
سخن پایانى
واژه‌نامه
منابع
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مکتب کیوتو
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات240
زبانفارسی
شابک978-600-278-347-9
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مکتب کیوتو

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مکتب کیوتو

برای دریافت کتاب مکتب کیوتو و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.