معرفی و دانلود کتاب صوتی اسطوره سیزیف

عکس جلد کتاب صوتی اسطوره سیزیف
قیمت:
۷۸۰۰۰ 54600 تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی اسطوره سیزیف و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی اسطوره سیزیف و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی اسطوره سیزیف

چگونه می‌توان با بی‌معنایی و بیهودگی زندگی کنار آمد؟ کتاب صوتی اسطوره سیزیف مجموعه‌مقالات آلبر کامو، نویسنده‌ی برنده‌ی نوبل است. او در این اثر اندیشه‌های فلسفی خود درباره‌ی پوچی و چگونگی تحمل این بار سنگین را برای مخاطبان دغدغه‌مند شرح می‌دهد.

درباره‌ی کتاب صوتی اسطوره سیزیف

یکی از تأثیرگذارترین آثار قرن بیستم پیش روی شماست: مجموعه‌ای از نوشته‌های فلسفی آلبر کامو، نویسنده و فیلسوف شهیر فرانسوی که تنها شنیدن نامش برای گوش جان سپردن به یک اثر کافی است. کتاب صوتی اسطوره سیزیف (The Myth of Sisyphus, and Other Essays) از یازده بخش تشکیل شده و با تأملی درباب خودکشی آغاز می‌شوند. مسئله‌ی اصلی حیات از دیدگاه کاموی انسان‌گرا پاسخی است که به این پرسش می‌دهیم: بعد از نگرانی‌ها و بحث‌ بی‌پایان اندیشه‌ورزان که قرن‌ها به طول انجامیده، سرانجام زندگی ارزش زیستن دارد یا نه؟

فلسفه‌ی پوچی هسته‌ی اصلی تفکر کامو در این مقالات است. اسطوره‌ی سیزیف به وضوح تحت تأثیر اندیشه‌ی سورن کی‌یرکگور، آرتور شوپنهاور و فریدریش نیچه نوشته شده و از آن به‌عنوان یکی از آثار جریان‌ساز فلسفی یاد می‌شود. کامو توضیح می‌دهد که نیاز همیشگی انسان برای یافتن معنا و در مقابل سکوتی که از جهان دریافت می‌کند به پوچی منجر می‌شود. با این حال باور دارد که زیستن در یک هستی بی‌معنا، توجیهی مناسب برای خودکشی نیست. دلیل اصلی اتمام خودخواسته‌ی زندگی را باید در شورش جُست، لحظه‌ای که فرد از مبارزه‌ی همیشگی برای یافتن دلیل زندگی دست می‌کشد و از تحمل بار سنگینی که هستی بر دوشش گذاشته شانه خالی می‌کند.

در نگاه اول احتمالاً نتیجه بگیریم نویسنده‌ی کتاب صوتی اسطوره سیزیف (le Myth de Sisyph) عزم انسان مدرن برای نابودی را تأیید می‌کند اما آلبر کاموی ژرف‌نگر که این اثر را در بحبوحه‌ی جنگ جهانی دوم منتشر کرد نظری کاملاً متفاوت داشت. او با قلم شیوای خود که گاه در خیال‌پردازی به غزل پهلو می‌زند راهی برای ناامیدی ارائه می‌دهد و بر ارزش وجودی آدمی صحه می‌گذارد. به عقیده‌ی او ما برای سپری کردن ایام زندگی راهی جز تن دادن به سرنوشتی سیزیف‌گونه نداریم اما این بیهودگی را نباید با بی‌ارزشی یکی دانست. حال چگونه می‌توان بدبینی فلسفی، یاس روانی و امید معقولانه را با هم آمیخت و به پذیرش آگاهانه‌ی آلبر کامو دست یافت؟ جواب این معما را در کتاب صوتی اسطوره سیزیف خواهید شنید.

سیزیف که بود؟

اسطوره سیزیف که نویسنده نام مجموعه مقالات فلسفی خود را براساس آن انتخاب کرده، یکی از افسانه‌های حیرت‌برانگیز یونانی است. سیزیف یا سیسیفوس نام پادشاهی اساطیری است که به دلیل سرپیچی از فرامین خدایان و توهین به آن‌ها، محکوم به خدمت در سرزمین مردگان می‌شود. ماموریت این مرد مغرور، رساندن سنگی عظیم به بالای قله است اما هربار که او قدمی تا فتح فاصله دارد، سنگ از چنگش رها شده و به زمین برمی‌گردد. سیزیف ناچار است مجدداً به دامنه‌ی کوه برگشته و سنگ را به بالا بغلتاند، جایی که دوباره به دستور خدایان ماموریتش نیمه‌تمام مانده و پادشاه خودبزرگ‌بین مجبور به تکرار مجازاتش می‌شود.

جالب است بدانید امروزه از اسطوره سیزیف برای اشاره به کار گریزناپذیری تکرار عملی بیهوده استفاده می‌کنند، دلیلی که انتخاب این نام برای مجموعه‌ی مقالات فلسفی آلبر کامو را آشکار می‌سازد.

کتاب صوتی اسطوره سیزیف مناسب چه کسانی است؟

شنیدن این اثر صوتی را به تمامی دوستداران اندیشه‌ی کامو و دنبال‌کنندگان مباحث فلسفی که به‌شکل ویژه بر پوچ‌گرایی تمرکز دارند توصیه می‌کنیم.

با آلبر کامو بیشتر آشنا شویم

این نویسنده‌ی فرانسوی - الجزایری به سال 1913 به دنیا آمد و در چهار ژانویه‌ی 1960 از دنیا رفت. کامو کودکیِ نسبتاً دشواری را در الجزایر پشت سر گذاشت. او برخی از خاطرات این دوره از زندگی‌اش را بعدها در رمان آدم اول به شکلی هنرمندانه بیان نمود. زندگی ادبی‌اش در سنین جوانی و با کار روزنامه‌نگاری آغاز شد. گرایش‌های سیاسی‌اش نیز در همین دوره شروع به شکل گرفتن نمودند.

در یک نگاه کلی، نوشته‌های آلبر کامو (Albert Camus) را می‌توان به دو دسته‌ی «ادبی» و «نظری» تقسیم کرد؛ آثار نظری او شامل جستارها، مقالات و کتاب‌هایی با درونمایه‌های سیاسی، اجتماعی و فلسفی‌اند. برای نمونه، می‌توان به کتاب‌های «عصیانگر» و «افسانه‌ی سیزیف» اشاره کرد. آثار ادبی او شامل نمایشنامه‌ها و رمان‌های مشهوری چون «سوءتفاهم»، «بیگانه»، «کالیگولا» و... می‌شوند.

درباره‌ی زندگی و اندیشه‌ی کامو گفتنی بسی بیش از اینهاست. خصوصاً می‌توان مطالب بسیار جالب توجهی درباره‌ی دوران دوستی و بعدها دشمنی‌اش با ژان پل سارتر، دیگر نویسنده و فیلسوف اهل فرانسه بیان داشت. با این حال مجال اندک ما در نوشتار حاضر اجازه‌ی پرداختن به جزییاتی از این دست را نمی‌دهد؛ از سویی، زمانی که زندگینامه‌های درخشانی برای خواندن درباره‌ی کامو موجود است، چنینی کاری کمی بیهوده نیز می‌نماید.

در بخشی از کتاب صوتی اسطوره سیزیف می‌شنویم

این درختانی که با زبری و ناهمواری‌شان آشنا هستم، آبی که مزه‌اش را حس می‌کنم، رایحه علف‌ها، شب، ستارگان، برخی از شامگاهانی که دلی آرام و آسوده دارم، چگونه می‌توانم منکر چنین جهانی باشم که قدرت و نفوذش را احساس می‌کنم؟ با این همه، هیچ دانشی در روی زمین قادر نخواهد بود مرا مطمئن سازد که این جهان از آن من است.

شما برایم توصیفش می‌کنید و به من می‌آموزید که در جای خود قرارش دهم. قوانینش را برایم برمی‌شمرید و من با عطشی که به دانستن دارم، می‌پذیرم که حقیقت دارد. اجزا سازنده آن را از هم جدا می‌کنیدو بر امید من می‌افزایید. به عبارت دیگر، آگاهم می‌سازید که این جهان معتبر و رنگارنگ در اتم خلاصه می‌شود و خود اتم در الکترون. همه این‌ها خوب است و انتظار دارم که ادامه بدهید. اما شما با من از یک نظام سیاره‌ای نامرئی سخن می‌گویید که در آن الکترون‌ها به دور هسته می‌چرخند. این جهان را به یاری یک تصویر ذهنی برایم توصیف می‌کنید. آن‌وقت می‌فهمم که شما به تعبیرهای شاعرانه روی آورده‌اید و من هرگز این جهان را نخواهم شناخت.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
20 دقیقه
پوچی و خودکشی
47 دقیقه
دیوارهای پوچ
57 دقیقه
خودکشی فلسفی
36 دقیقه
آزادی پوچ
28 دقیقه
انسان پوچ‌گرا
39 دقیقه
نمایش
27 دقیقه
فلسفه و رمان
35 دقیقه
کایریلف
13 دقیقه
اسطوره سیزیف
34 دقیقه
امید و پوچی در آثار فرانس کافکا
25 دقیقه
باید سیزیف را خوشبخت بپنداریم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی اسطوره سیزیف
نویسنده
مترجممهستی بحرینی
راویرضا عمرانی، راضیه هاشمی
ناشر چاپیانتشارات نیلوفر
ناشر صوتینشر ماه آوا
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابMP3
مدت۵ ساعت و ۵۹ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه صوتی
۷۸۰۰۰ 54600 ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی اسطوره سیزیف

Neda D
۱۴۰۲/۶/۵
من با کتاب بیگانه و طاعون با کامو آشنا شدم و خیلی مشتاق شدم همه آثارش رو مطالعه کنم. با نگرش پوچ گرایی یا نیهیلیسم، بعد از مطالعه اسطوره سیزیف بیشتر آشنا شدم، باید اعتراف کنم کامل نه. ولی حتما باید بار دیگر این پژوهش فلسفی کامو رو مطالعه کنم چون تا درصد زیادی با این بینش موافقم. _ پوچی، این نکته را برایم روشن ساخت که فردایی وجود ندارد، از این پس این را دلیل آزادی کاملم میدانم.
علی بوذری
۱۴۰۲/۹/۲۳
نگاه کامو نگاهی از روی آگاهی بود از روی درکی واقعا بینانه به نظر من وقتی آگاه باشی دیگر مبارزه یا جنگی یا به دنبال مکانی یا زمانی نیستی غم نمی‌خوری کنار امدی و آگاهی پس در لحظه زندگی خواهی کرد و فقط لذت خواهی برد در اعماق وجودت احساس خوشبختی می‌کنی اکنون و فقط اکنون
عرفان رادپور
۱۴۰۲/۱۱/۳۰
فلسفه پوچی برای من حکم درمان داشت و آگاهی از این تفکر نقطه عطف زندگیم به حساب میاد پی‌نوشت: بیایید بیان فوق‌العاده‌ی رضا عمرانی رو هم از یاد نبریم
محبوبه محمدنیا
۱۴۰۲/۱۰/۲۲
آثار کامو واقعا خیلی متنوع هست و هر کتابش دنیای متفاوت خودش رو داره از طاعون بگیر تا سقوط و کالیگولا تا سیزیف! کاش عمر طولانی تر داشت و بیشتر نوشته بود
ارمان دستوری
۱۴۰۲/۱۱/۱۶
برای درک اگزیستانسیالیت و درک درست پوچ گرایی که معنا بخشیدن به زندگی توسط خود فرد است بسیار مناسب و عالی است
شهرام
۱۴۰۲/۷/۱۸
ذهن انسان باید چقدر وسعت داشته باشه که تفکر کامو درونش جا بشه!
مشاهده همه نظرات 6

راهنمای مطالعه کتاب صوتی اسطوره سیزیف

برای دریافت کتاب صوتی اسطوره سیزیف و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.