معرفی و دانلود کتاب نظریه بازتولید اجتماعی: بازترسیم طبقه، بازتمرکز بر ستم

برای دانلود قانونی کتاب نظریه بازتولید اجتماعی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نظریه بازتولید اجتماعی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نظریه بازتولید اجتماعی: بازترسیم طبقه، بازتمرکز بر ستم

آیا تاکنون جنبشی در جوامع شکل گرفته است که هدف حقیقی‌اش آزادی زنان باشد؟ به باور تیتی باتاچاریا و همکارانش در کتاب نظریه بازتولید اجتماعی تاکنون جنبشی که تمرکز آن به‌واقع بر احقاق حقوق زنان باشد، پدید نیامده است. این کتاب 9 مقاله را دربرمی‌گیرد که در پاسخ به طیف متنوعی از مسائل زنان در مکتب مارکسیستی نوشته شده‌اند.

درباره‌ی کتاب نظریه‌ بازتولید اجتماعی

زن و جایگاه او در جامعه همواره از موضوعات بحث‌برانگیز مکاتب اجتماعی، به‌ویژه مارکسیسم بوده است. تیتی باتاچاریا (Tithi Bhattacharya) و همکارانش، در کتاب نظریه‌ بازتولید اجتماعی (Social Reproduction Theory)، با دیدگاهی کاملاً متفاوت، حقوق زنان را زیر ذره‌بین افکار مارکسیستی، بررسی و نقد می‌کنند. این کتاب شامل 9 مقاله از نویسندگان گوناگونی را شامل می‌شود که هر یک حقوق اجتماعی زنان را از زوایای متنوعی بررسی کرده‌اند. نویسندگان این اثر ادعا دارند که ایده‌ها و افکار مارکسیستی هیچ‌گاه منحصراً به حقوق زنان نپردا‌خته، بلکه زن و نقش او را تنها زیر سایه‌ی منافع اقتصادی و اجتماعی حزب تعریف و ارزیابی کرده است.

مبنای اصلی کتاب نظریه‌ بازتولید اجتماعی باور به این اعتقاد است که گرچه سرکوب زنان یکی از مشکلات اساسی جهان امروز است، اما نباید فراموش کنیم که این مسئله ریشه‌ی بسیاری از مشکلات اجتماعی دیگر نیز هست. این کتاب سعی دارد تا با کلیشه‌هایی که جامعه مردسالارانه از هویت و نقش زن ارائه کرده است به مبارزه برخیزد. نویسندگان مقالات نه‌گانه که همگی از طرفداران نظریه‌ی بازتولید اجتماعی هستند، زن را انسان زنده‌ای می‌دانند که هم می‌تواند دستورات اجتماعی را پذیرفته و به آن‌ها گردن نهد و هم می‌تواند با آن‌ها به مبارزه برخاسته و از دستوراتی که جامعه به او تحمیل کرده، سرپیچی کند.

موضوعات اصلی این کتاب شامل مواردی از جمله: مراقبت از کودک، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، زندگی خانوادگی، نژاد، و جنسیت است که همگی برای درک رابطه بین استثمار و ستم اجتماعی اهمیت بالایی دارند. کتاب نظریه بازتولید اجتماعی به همت انتشارات خوب روانه‌ی بازار کتاب شده است.

نکوداشت‌های کتاب نظریه‌ بازتولید اجتماعی

  • مطالعه‌ی این کتاب برای هر کسی که می‌خواهد جهان را شناخته و آن را تغییر دهد، ضروری است. فصل‌های این کتاب به لحاظ تئوریک قوی هستند و ارزش پایدار رویکرد فمینیستی مارکسیستی را نشان می‌دهند. (رزماری هنسی، دانشگاه رایس)
  • در سال‌های اخیر، محققان و فعالانی که به دنبال متحد کردن رویکردهای مارکسیستی و فمینیستی هستند، در زمینه تئوری بازتولید اجتماعی به هماهنگی رسیده‌اند. به گفته‌ی مارکس، سرمایه‌داری نه تنها به کار، بلکه به اقتصاد و اجتماع نیز نیاز دارد؛ ساختارهایی از خانواده تا دولت که خلق و بازآفرینی نیروی انسانی را ممکن می‌سازد. مقالات متنوع و پیشنهادی در این مجموعه غنی، نه تنها برای تازه‌واردان به این رشته، بلکه برای کسانی که قبلاً وارد این عرصه شده‌اند، بسیار ارزشمند است. (هستر آیزنشتاین)
  • یک مجموعه‌ی جدید شگفت‌انگیز! ( مجله‌ی نقد کتاب لس‌آنجلس)
  • هر سوسیالیستی باید این کتاب را همین حالا بخواند. (مجله‌ی اکشن سوسیالیست)

با تیتی باتاچاریا بیشتر آشنا شویم

تیتی باتاچاریا، زاده‌ی 1971، نویسنده، مورخ و عضو فعال حزب مارکسیستی است که آثار خود را به طور گسترده، پیرامون مسئله‌ی جنسیت و همچنین سیاست‌ اسلام‌هراسی تألیف کرده. این نویسنده و متفکر سوسیالیست در جنبش‌های عدالت اجتماعی فعال بوده و مبارزات انتخاباتی را در سه قاره رهبری می‌کند. او همچنین استاد تاریخ در دانشگاه پرودو در کشور آمریکاست.

در بخشی از کتاب نظریه‌ی بازتولید اجتماعی: بازترسیم طبقه، بازتمرکز بر ستم می‌خوانیم

چگونه می‌توان کار را «مطیع» ساخت؟ در همین زمینه، اگر نیروی کار یک کالای «منحصربه‌فرد» است به این معنا که به‌شکل غیرسرمایه‌دارانه تولید می‌شود، آیا این واقعیت متضاد برخلاف مطیع‌سازی عمل می‌کند؟ مقالۀ سوزان فرگوسن در این کتاب به‌ دنبال بررسی رابطۀ پویا و اغلب مورد مناقشه‌ی سرمایه و دوران کودکی است. فرگوسن ما را به فراسوی مفهوم مصرف‌گرایی می‌برد که دوران کودکی سرمایه‌داری اغلب براساس آن مطالعه می‌شود. در عوض، او سؤالی دشوارتر می‌پرسد: «روابط تولیدی سرمایه‌داری دقیقاً چیست؟ و چگونه کودکان مشمول آن می‌شوند؟» درحالی‌که او استدلال می‌کند «روابط تولیدی سرمایه‌داری زمین تولید و بازتولید کودکان را رقم می‌زند»، از هرگونه همبستگی کارکردگرایانه بین دیدگاه / نیاز سرمایه به کودکان به‌عنوان کارگر آتی توصیف تاریخ واقعی دوران کودکی اجتناب می‌کند.

درعوض، این مقاله «رابطه‌ی عمیقاً متناقض بین بازتولید اجتماعی کودکان و دوران کودکی، از یک سو، و ادامه‌ی شکوفایی و گسترش سرمایه، از سوی دیگر» را روشن می‌کند. فرگوسن مانند والتر بنیامین در کودکی برلین از ما مصرانه می‌خواهد که کودک را به‌عنوان شخصیتی مبهم و برزخی، کسی که هم می‌تواند همسوی سرمایه باشد و هم همدست با انرژی‌های انقلابی زمینی، بار دیگر مورد ملاحظه قرار دهیم.

اگر در نظام سرمایه‌داری، کودک همیشه تصویری از امکانات بالقوه است، پس کارگر بازنشسته شاید به‌تعبیر سرمایه‌دارانه پایان همه‌ی امکانات باشد. اما چهارچوب بازتولید اجتماعی، که تحلیل را تا فراسوی کار مزدی و فضاهای تولید گسترش می‌دهد، حاکی از درک مستحکم‌تری از کار انسانی است.

فهرست مطالب کتاب

سخن دبیر مجموعه
پیشگفتار
مقدمه: ترسیم نظریه‌ی بازتولید اجتماعی
بحران مراقبت؟: درباره‌ی تناقض‌های اجتماعی‌بازتولیدی سرمایه‌داری معاصر
کارگرانِ بدون ذخیره
چگونه طبقه را نادیده نگیریم: بازتولید اجتماعی کار و طبقه‌ی کارگر جهانی
تقاطع‌یافتگی و علم دیالکتیک: بازسازی‌های انتقادی در نظریه‌ی بازتولید اجتماعی
کودکان، کودکی و سرمایه‌داری: منظری از بازتولید اجتماعی
کار بسیار، فراغت اندک: بازتولید اجتماعی، مهاجرت، و کار خانگی مزدی در مونترال
مستمری بازنشستگی و بازتولید اجتماعی
از فمینیسم بازتولید اجتماعی تا اعتصاب زنان
واژه‌نامه فارسی به انگلیسی
واژه‌نامه انگلیسی به فارسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نظریه بازتولید اجتماعی: بازترسیم طبقه، بازتمرکز بر ستم
نویسنده
مترجمپرویز صداقت، پریسا شکورزاده، مرجان نمازی، منصوره خائفی، نرگس ایمانی مرنی، محمد بیکران بهشت
ناشر چاپینشر خوب
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات291
زبانفارسی
شابک978-622-7543-63-6
موضوع کتابکتاب‌های ادبیات جهان، کتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نظریه بازتولید اجتماعی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب نظریه بازتولید اجتماعی

برای دریافت کتاب نظریه بازتولید اجتماعی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.