معرفی و دانلود کتاب نظم جهانی: تاملی در ویژگی ملت‌ها و جریان تاریخ

عکس جلد کتاب نظم جهانی: تاملی در ویژگی ملت‌ها و جریان تاریخ
قیمت:
۱۳۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نظم جهانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نظم جهانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نظم جهانی: تاملی در ویژگی ملت‌ها و جریان تاریخ

هنری کسینجر کتاب نظم جهانی را در نَوَدویک‌سالگی نوشت؛ پس از سال‌ها تجربه در حوزه‌ی سیاست و روابط بین‌الملل. او قصد داشت با نوشتن این کتاب، به هرج‌ومرجی دائمی که جهان را فرا گرفته است، با مفهومی به نام نظم جهانی پایان دهد. کسینجر در این کتاب به سراسر جهان سفر می‌کند و تلقی کشورهایی چون ایران، ژاپن، چین، هند، روسیه و آمریکا را از نظم جهانی توضیح می‌دهد.

درباره‌ی کتاب نظم جهانی

آیا تابه‌حال درباره‌ی بحران‌های بزرگ تاریخی مانند جنگ سرد یا جنگ‌های اخیر در خاورمیانه فکر کرده‌اید؟ آیا برایتان سؤال شده که کدام شرایط تاریخی باعث ایجاد چنین مشکلاتی در جهان شده‌اند؟ بهتر است با تاریخچه‌ی نظم جهانی آشنا شوید تا اکثر این مسائل را درک کنید. نظم جهانی ترکیبی است از افکار و باورهای مشترک در یک جامعه‌ی گسترده. برای مثال در اکثر کشورهای اروپایی، دولت‌ها با انتخابات آزاد و دموکراتیک انتخاب می‌شوند. اما نظم جهانی چه اهمیتی دارد؟ در واقعیت، تلقی هر کشور و تمدنی از نظم جهانی با دیگری تفاوت دارد و همین اختلاف‌هاست که به جنگ‌های بزرگ ختم می‌شوند. هنری کیسینجر (Henry Kissinger)، سیاست‌مدار کارکشته‌ی آمریکایی، در کتاب نظم جهانی (World Order)، از تاریخچه‌ی این مفهوم در اروپا، خاورمیانه و آمریکا می‌گوید و در پایان به نظم جهانی در دنیای امروز می‌پردازد.

معرفی و دانلود کتاب نظم جهانی

کسینجر عقیده دارد که نظم جهانی تمام و کمال،‌ اولین بار در اروپا شکل گرفت. زمانی که صلح وستفالی پایه و اساسی جدید در سیاست اروپا پدید آورد. اما این صلح چگونه در ظهور نظم جهانی تأثیر گذاشت؟ با شروع عصر اصلاحات و جنگ میان کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها، درگیری‌های بسیاری در سراسر اروپا جریان یافت. در یکی از این جنگ‌ها که به جنگ سی ساله شهرت دارد، مردمان زیادی جان باختند و خسارت زیادی به کشورهای اروپایی زده شد. سرانجام مصالحه، تنها راه باقی‌مانده برای جلوگیری از فاجعه‌ای تاریخی بود. نمایندگان قدرت‌های کاتولیک و پروتستان در دو شهر ایالت وستفالیای آلمان گرد آمدند و در زمان‌های مختلف با هم دیدار کردند. معاهده‌ی صلح وستفالی حاصل سه پیمان جداگانه بود که در زمان‌ها و شهرهای متفاوت به امضا رسید و در آن، نقش کلیسا در سیاست، به حداقل رسید. هنری کیسینجر در فصل اول کتاب نظم جهانی به‌طور کامل این معاهده را تشریح می‌کند.

در ادامه‌ی کتاب نظم جهانی دیدگاه‌های آمریکا، چین، اسلام، ژاپن، روسیه، هند و ایران را درباره‌ی این مفهوم مهم می‌خوانید. هنری کیسینجر علاوه بر صلح وستفالی، سه مفهوم دیگر از نظم جهانی را بررسی می‌کند: نظام اسلامی که جامعه یا امت را در مفهومی گسترده‌تر نشان می‌دهد، نظام چینی که برگرفته از سنت‌های کهن این کشور است و نظام آمریکایی که یک قرن پیش و در زمان وودرو ویلسون به وجود آمد و در حال حاضر، بیش از بقیه‌ی نظام‌ها بر جهان تسلط دارد. در آخرین بخش از کتاب نظم جهانی، کسینجر به رابطه‌ی میان فناوری و تهدید‌های آن برای جهان می‌پردازد.

انتشارات علمی و فرهنگی کتاب نظم جهانی را با ترجمه‌ی سید محمدتقی حسینی روانه‌ی بازار کرده است.

نکوداشت‌های کتاب نظم جهانی

  • همان کسینجر همیشگی، با توانایی منحصربه‌فردش در پیوند دادن میان وقایع مهم و وسعت نظر و دقت بی‌مانندش. گفت‌وگوی میان ملل تنها راه مقابله با خطرات قرن بیست‌ویکم به نظر می‌رسد. کتاب نظم جهانی نشان می‌دهد که چرا باید این کار را انجام دهیم و چگونه می‌توانیم در آن موفق شویم. (هیلاری کلینتون)
  • کتاب هنری کیسینجر در بهترین زمان ممکن منتشر شد. این اثر مشکلات دنیای امروز و نقش آمریکا را نشان می‌دهد. از قرنی به قرن دیگر، از قاره‌ای به قاره‌ی دیگر می‌رود، اتحاد ملل اروپا را بررسی می‌کند، به پیامدهای فروپاشی دولت – ملت‌هایی مانند سوریه و عراق می‌پردازد و از روابط روبه‌رشد چین با آسیا و غرب سخن می‌گوید. نوشته‌های او مانند یک لنز زوم قدرتمند، درکی همه‌جانبه از الگوهای تاریخی به ما می‌دهد و سپس، جزئیات را با وضوحی باورنکردنی در برابر چشمانمان قرار می‌دهد. (میچیکو کاکوتانی، نیویورک تایمز)
  • اگر نگران دنیا هستید، کتاب نظم جهانی برای شما مناسب است. کسینجر در این کتاب تاریخ، جغرافیا و سیاست مدرن را گرد هم می‌آورد. هشداری به نسل‌های آینده از سوی پیرمردی که در گذشته غرق شده است! (جان میکلتویت، نقد کتاب نیویورک تایمز)
  • کتاب نظم جهانی ما را به سفری آموزنده در سراسر جهان می‌برد. واقع‌گرایی هنری کسینجر در سیاست خارجی خاطرنشان می‌کند که رسیدن به نظم جهانی نیازمند نوعی مشارکت است. (والتر ایزاکسون، نویسنده‌ی کتاب «ایلان ماسک»)
  • تحلیلی زیرکانه که بسیاری از مسائل مهم بین‌المللی امروز را روشن می‌کند. (مجله‌ی کرکوس ریویوز)

کتاب نظم جهانی برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب نظم جهانی به‌طور خاص برای دانشجویان و پژوهشگران حوزه‌ی روابط بین‌الملل به نگارش درآمده است. اما همه‌ی کسانی که دغدغه‌ی نظم جهانی و ایجاد صلح را دارند، می‌توانند این اثری هنری کیسینجر را بخوانند.

در بخشی از کتاب نظم جهانی: تاملی در ویژگی ملت‌ها و جریان تاریخ می‌خوانیم

تاریخ بیشتر تمدن‌ها در حقیقت داستان ظهور و سقوط امپراتوری‌هاست. نظم از طریق حکومت داخلی این امپراتوری‌ها برقرار می‌شد و نه از طریق تعادل میان دولت‌ها؛ بدین ترتیب که این نظم به هنگام انسجام حاکمیت مرکزی قدرتمندتر می‌شد و با ضعف حکومت رو به زوال می‌رفت. در نظام‌های امپراتوری، جنگ‌ها معمولاً در مرزهای امپراتوری‌ها یا به صورت جنگ داخلی رخ می‌دادند. صلح را با حوزه‌ی‌ قدرت امپراتوری یکسان می‌پنداشتند.

در چین و اسلام، نزاع‌های سیاسی بر سر به دست آوردن یک چهارچوب مستحکم نظم رخ می‌داد. سلسله‌های گوناگون از پی یکدیگر می‌آمدند، اما هر گروه حاکم خود را چنان جلوه می‌داد که گویی سعی دارد یک نظام مشروع را که زوال یافته است احیا نماید. در اروپا، سیر تکامل بدین صورت نبود. پس از پایان حکومت روم، تکثرگرایی (پلورالیسم) تبدیل به ویژگی غالب نظم اروپایی شد. سودای تشکیل اروپا به گونه‌ی‌ یک محدوده‌ی‌ جغرافیایی مشترک، یک ملت مسیحی یا جامعه‌ی قانونی، یا مرکزی برای روشنگری از سوی جمعی از فرهیختگان و نیز مدرنیته کم‌کم در حال شکل‌گیری بود. با این حال، اگرچه اروپا سابقه‌ی تمدن واحدی داشت ولی هرگز دولت یکپارچه‌ای بر آن حکومت نکرد و هویت مشترک و ثابتی در آن گسترده نشد؛ بلکه اصولی که بر پایه‌ی آن‌ها واحدهای سیاسی در دوره‌های مختلف حکومت می‌کردند تغییر می‌کرد و مفهوم جدیدی از مشروعیت سیاسی یا نظم جهانی مورد آزمون قرار می‌گرفت. در دیگر مناطق جهان، یک دوره‌ای از رقابت حاکمان وجود دارد که بر سر جانشینی فرا می‌رسد و به عنوان «دوران هرج‌ومرج»، جنگ داخلی، یا «دوره‌ی جنگ‌سالاران» نامیده می‌شود که گسستگی و تفرقه‌ی تأسف‌بار تفوق پیدا کرده و گذشته است. اروپا رفته‌رفته با تقسیم شدن کنار آمد و وجود بخش‌های مختلف را درون خود پذیرفت. سلسله‌ها و ملیت‌های مجزا و رقیب، دیگر به چشم «بلوا» نگریسته نمی‌شدند که بایستی محو شوند، بلکه آن‌ها از دید آرمان‌گرایانه‌ی دولتمردان اروپایی (گاه آگاهانه و گاه ناخواسته) سازوکارهایی پیچیده تلقی می‌شدند که منجر به حفظ تعادلی می‌شوند که منافع، یکپارچگی، و تمامیت هر مردمانی را حفظ می‌کنند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجم
پیش‌گفتار: مسئله‌ی‌ نظم جهانی
گونه‌های نظم جهانی
مشروعیت و قدرت
فصل اول: اروپا: نظم تکثرگرای جهانی
بی‌مانندی نظم اروپایی
جنگ سی‌ساله: مشروعیت چیست؟
صلح وستفالی
عملکرد نظام وستفالی
انقلاب فرانسه و پیامدهای آن
پی‌نوشت‌ها
فصل دوم: نظام موازنه‌ی قدرت اروپایی و پایان آن
معمای روسی
کنگره‌ی وین
مقدمات نظم بین‌المللی
مترنیخ و بیسمارک
تنگنای موازنه‌ی قدرت
مشروعیت و قدرت بین جنگ‌های جهانی
نظم اروپایی پس از جنگ
آینده‌ی اروپا
پی‌نوشت‌ها
فصل سوم: اسلام‌گرایی و خاورمیانه: دنیایی پرآشوب
نظم جهانی اسلامی
امپراتوری عثمانی: مرد بیمار اروپا
نظام وستفالی و جهان اسلامی
اسلام‌گرایی و موج انقلابی: دو تفسیر فلسفی
بهار عربی و آشوب سوریه
مسئله‌ی‌ فلسطین و نظم بین‌المللی
عربستان سعودی
افول دولت؟
پی‌نوشت‌ها
فصل چهارم: ایالات متحد و ایران: رویکردهایی به نظم
سنت حکومت‌داری ایرانی
انقلاب آیت‌الله خمینی
توسعه‌ی‌ هسته‌ای و ایران
رؤیا و واقعیت
پی‌نوشت‌ها
فصل پنجم: ویژگی‌های چندبعدی آسیا
آسیا و اروپا: برداشت‌های متفاوت از توازن قدرت
ژاپن
هند
نظم منطقه‌ای آسیایی چگونه است؟
پی‌نوشت‌ها
فصل ششم: درباره‌ی‌ نظم آسیایی: رویارویی یا همکاری؟
چین و نظم بین‌المللی آسیا
چین و نظم جهانی
چشم‌اندازی دورتر
پی‌نوشت‌ها
فصل هفتم: «عمل برای بشریت»: ایالات متحد و مفهوم نظم جهانی آن
امریکا در صحنه‌ی‌ جهانی
تئودور روزولت: امریکا به عنوان قدرت جهانی
وُودرو ویلسون: امریکا به عنوان وجدان جهان
فرانکلین روزولت و نظم جهانی جدید
پی‌نوشت‌ها
فصل هشتم: ایالات متحد: ابرقدرتِ مردّد
آغاز جنگ سرد
استراتژی‌های نظم جنگ سرد
جنگ کره
ویتنام و فروپاشی وفاق ملی
ریچارد نیکسون و نظم جهانی
آغاز دوران تجدید
رونالد ریگان و پایان جنگ سرد
جنگ‌های افغانستان و عراق
افغانستان
عراق
هدف و امکان
پی‌نوشت‌ها
فصل نهم: فناوری، موازنه، و خودآگاهِ انسان
نظم جهان در عصر انرژی هسته‌ای
چالش اشاعه‌ی سلاح‌های هسته‌ای
فناوری سایبری و نظم جهانی
عامل انسانی
سیاست خارجی در عصر دیجیتال
پی‌نوشت‌ها
سخن پایانی: نظم جهانی در زمانه‌ی‌ ما؟
تکامل نظم بین‌المللی
مقصد بعدی ما کجاست؟
پی‌نوشت‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نظم جهانی: تاملی در ویژگی ملت‌ها و جریان تاریخ
نویسنده
مترجمسید محمدتقی حسینی
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات457
زبانفارسی
شابک978-600-436-211-5
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی، کتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نظم جهانی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب نظم جهانی

برای دریافت کتاب نظم جهانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.