معرفی و دانلود کتاب نویسنده نمرده است: درباره حقوق نویسندگان و مترجمان آثار دراماتیک (کتاب آواژ 1)

عکس جلد کتاب نویسنده نمرده است: درباره حقوق نویسندگان و مترجمان آثار دراماتیک (کتاب آواژ 1)
قیمت:
9900 تومان - 1.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نویسنده نمرده است و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نویسنده نمرده است و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نویسنده نمرده است: درباره حقوق نویسندگان و مترجمان آثار دراماتیک (کتاب آواژ 1)

کتاب نویسنده نمرده است، مجموعه‌ای از یادداشت‌ها و مقالات به قلم نویسندگان گوناگون است، که موضوع جملگی آن‌ها وضعیت نابه‌سامان فعالین حوزه‌ی ادبیات نمایشی در ایران امروز است.

درباره کتاب نویسنده نمرده است

کتاب نویسنده نمرده است اولین مجلد از مجموعه‌ی «کتاب آواژ» به سردبیری محمدرضا قلی‌پور است. موضوع مرکزی این اثر، وضعیت حقوقی نویسندگان و مترجمان آثار دراماتیک، در ایرانِ امروز است. کتاب نویسنده نمرده است از سیزده نوشتار مجزا تشکیل شده است. برخی از این نوشتارها در قالب مقاله، برخی در فرم یادداشت، و برخی نیز در قالب گفت‌وگو می‌باشند.

نویسندگان کتاب نویسنده نمرده است، به ترتیب از این قرارند: خسرو حکیم رابط، صدرالدین زاهد، محمد متوسلانی، ناصح کامگاری، رضا فیاضی، محمدرضا قلی‌پور، فرشته فرشاد، علی شمس، احسان زیورعالم، معین محب علیان، سامی صالحی ثابت و احمدرضا حجارزاده.

کتاب با یادداشتی کوتاه از خسرو حکیم رابط آغاز می‌شود. یادداشتی که در آن، به اختصار در باب وضعیت آشفته‌ی فضای درام‌نویسی ایران سخن به میان می‌آید. در بخشی از این یادداشت چنین می‌خوانیم: «درباره‌ی مشکلات اهل قلم، به خصوص نمایشنامه‌نویسان و اهل تئاتر بسیاری از گفته‌ها و نوشته‌ها «آب در هاون کوبیدن» است. من و بسیاری از من‌های دیر سالِ آتش‌به‌جان، در این جدال از جان مایه گذاشته و سرانجام، به این انجام رسیده‌ایم که خانه از پای‌بست ویران است.»

کتاب نویسنده نمرده است نخستین بار در سال 1400، از سوی نشر آواژ به انتشار رسیده است.

درباره مجموعه کتاب آواژ

سردبیری مجموعه‌ی کتاب آواژ بر عهده‌ی محمدرضا قلی‌پور، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر، است. آثاری که ذیل این مجموعه به انتشار می‌رسند، وضعیت هنر و ادبیات در ایران امروز را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند. در هر یک از این آثار، مخاطب یادداشت‌ها و مقالاتی از بزرگان عالم هنر و ادب، و گفت‌وگوهایی با چهره‌های فرهنگی شاخص در دوره‌ی معاصر خواهید بود. دو کتاب «نویسنده نمرده است» و «به نو کردن ماه» از جمله عناوینِ متعلق به مجموعه‌ی کتاب آواژند.

کتاب نویسنده نمرده است مناسب چه کسانی است؟

فعالین حوزه‌ی ادبیات نمایشی، به خصوص درام‌نویسان، مخاطبین اصلی کتاب نویسنده نمرده است به شمار می‌روند.

در بخشی از کتاب نویسنده نمرده است می‌خوانیم

امر ترجمه اغلب به‌عنوان امری اشتقاقی و فرعی به‌حساب می‌آید. چون موجودیتش وابستگی زیادی به نوشته اولیه‌ای دارد که خلق شده است و در دسترس عموم قرار گرفته است. این امر بخصوص در مورد برگردان‌های آثار ادبی مصداق زیادی دارد. بااین‌وجود، امر ترجمه و برگردان از زبانی به زبان دیگر آگاهی‌ها و تخصص‌های بخصوصی را لازم دارد؛ چراکه امر ترجمه، امر بازآفرینی و خلق دوباره یک اثر است در زبان و فرهنگ دیگری و این امر مستلزم تلاش خارق‌العاده خلاقه از جانب مترجمی است که توانایی‌های لازمه را داشته تا به این امر مبادرت نماید و فقط در این حالت است که مترجم یا برگرداننده اثری را می‌توان با عنوان خالق دوم در زبان ترجمه‌شده دانست و با او برخوردی همانند خالق اثر داشت.

اگر متن ترجمه‌شده، اثری باشد که در زبان اصلی آن در دایره آثار عمومی قرار گرفته باشد (یعنی اینکه هفتاد سال از درگذشت خالق اثر گذشته باشد)، در این صورت ترجمه یک‌راست به‌عنوان اثری خلاقانه و بکر و بدیع محسوب شده و در دایره حق‌وحقوق مؤلفین قرار می‌گیرد. باوجوداین لازم است که مترجم یا مؤسسه انتشاراتی از فرد یا افراد یا مؤسساتی که حقوق اولیه اثر متعلق به آن‌ها بوده است، کسب اجازه کند.

یک چنین قراردادهایی اغلب اوقات بین مؤسسات انتشاراتی صورت می‌گیرد. اقتباسی بدون اجازه کتبی از برگرداننده نوشته‌ای یا اثری یا کتابی همان‌طور که در متن قانون حقوق مؤلفین و مصنفان صریحاً آمده است، به‌عنوان تقلب محسوب می‌شود (ماده «ال - 122 - 4» از قوانین مالکیت معنوی حقوق مؤلفین و مصنفین). کسب جواز قانون «خلاقان عام» در زمینه ارائه و فروش و اجرای آثار هنرمندان و طراحان و خالقان کمک شایان توجهی به آن‌ها می‌نماید.

فهرست مطالب کتاب

برای آغاز/خسرو حکیم رابط
حقوق نویسندگان و مترجمان آثار دراماتیک/صدرالدین زاهد
گفت‌وگو/محمد متوسلانی
تیری به جگر نشسته تا سوفار/ناصح کامگاری
مرغ عزا و عروسی/رضا فیاضی
نمایشنامه نانویسان/محمدرضا قلی‌پور
عینِ عدالت/فرشته فرشاد
مؤلف و امنیتی که نیست/علی شمس
از فقدان روشنفکر تا روشنفکر خاموش/احسان زیورعالم
به گزارش سازمان هواشناسی وضعیت جوی پایدار است... /معین محب علیان
تئاتر ترجمه، تألیف و بازار نشر/سامی صالحی ثابت
فقط محضِ نوشتن/احمدرضا حجارزاده
برای آرمان امید/محمدرضا قلی‌پور

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نویسنده نمرده است: درباره حقوق نویسندگان و مترجمان آثار دراماتیک (کتاب آواژ 1)
نویسنده
ناشر چاپینشر آواژ
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات88
زبانفارسی
شابک978-600-8698-70-8
موضوع کتابکتاب‌های ادبیات پارسی، کتاب‌های حقوق عمومی و خصوصی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نویسنده نمرده است

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب نویسنده نمرده است

برای دریافت کتاب نویسنده نمرده است و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.