معرفی و دانلود کتاب نیایشگاه پیر سبز: زیارتگاه زرتشتیان

عکس جلد کتاب نیایشگاه پیر سبز: زیارتگاه زرتشتیان
قیمت:
۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نیایشگاه پیر سبز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نیایشگاه پیر سبز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نیایشگاه پیر سبز: زیارتگاه زرتشتیان

علی اصغر مصطفوی در کتاب نیایشگاه پیر سبز، ضمن معرفی یکی از مشهورترین زیارتگاه‌های زرتشتیان، موقعیت جغرافیایی، حکایت‌های مربوط به آن، آداب و رسوم عبادت در این نیایشگاه و اهمیتی را که میان زرتشتیان دارد، برایتان روشن می‌سازد. مطالعه‌ی این کتاب کم‌حجم اما جامع برای پژوهشگران و مخاطبانی که مایل‌اند با مناسک دین زرتشتی بیشتر آشنا شوند، مفید و راه‌گشا خواهد بود.

درباره‌ی کتاب نیایشگاه پیر سبز

در نزدیکی شهر یزد و میان کوه‌های اردکان و زنجیره، نیایشگاهی قرار گرفته که میان پیروان دین زرتشتی از ارزش و تقدس بالایی برخوردار است. البته این نیایشگاه به سبب ریزش آب از دل سنگ‌های آن، با نام زیارتگاه پیر چک‌چکو نیز شناخته می‌شود. هرساله، از بیست‌و‌چهارم تا بیست‌و‌هشتم خردادماه، زرتشتیان برای اجرای مراسم حج به این زیارتگاه می‌روند و مناسک و آداب ویژه‌ای را به جا می‌آورند. برای این‌که با این نیایشگاه، جایگاه آن نزد زرتشتیان و مراسم‌های مربوط به این زیارتگاه بیشتر آشنا شوید، مطالعه‌ی کتاب نیایشگاه پیر سبز را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اثر حاضر در حقیقت فصل نخست کتابی است که «اندیشه در ایران زمین» نام دارد. این کتاب در سال 1399، به قلم علی اصغر مصطفوی در 17 فصل منتشر شده بود. کتابی که می‌خوانید تنها مطالب فصل نخست آن را در اختیارتان قرار می‌دهد.

نویسنده‌ی کتاب نیایشگاه پیر سبز، علاوه‌بر این‌که موقعیت جغرافیایی این زیارتگاه را به‌طور دقیق مشخص کرده، به شرح آداب و رسومی پرداخته که زرتشتیان با ورود به این نیایشگاه به اجرا درمی‌آورند. همچنین به سراغ حکایت‌ها، افسانه‌ها و داستان‌هایی رفته که میان پیروان دین زرتشتی در رابطه با زیارتگاه پیرسبز وجود دارند.

دین زرتشتی که به‌عنوان دین بهی نیز از آن یاد می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین ادیان توحیدی است و مراکز اصلی آن در کشورمان، ایران، قرار دارد. دین زرتشتی به‌نوعی با فرهنگ و تاریخ ایرانیان عجین شده و شناخت آن نه‌تنها برای دین‌پژوهان که برای ایران‌شناسان نیز سودمند خواهد بود. علی اصغر مصطفوی با زبانی ساده، برخی از اعتقادات و باورهای پیروان این دین را برای پیروان سایر ادیان مشخص می‌کند و منبعی معتبر و مستند برای شناخت دین زرتشتی در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد.

نویسنده در شرح مناسک دینی زرتشتیان هنگام حضور در نیایشگاه پیرسبز، هم نکات کلی و هم موارد بسیار جزئی را با مخاطبان در میان می‌گذارد. به همین سبب، می‌توان ادعا کرد خوانندگان بعد از مطالعه‌ی کتاب نیایشگاه پیر سبز به تمامی اطلاعات مرتبط با این زیارتگاه دست خواهند یافت و هیچ نکته‌ای بر ایشان پوشیده نخواهد ماند. کتاب حاضر اگرچه حجم زیادی ندارد اما اثر جامعی است که زیارتگاه پیرسبز و حقایق و اطلاعات راجع به آن را از زوایای گوناگون بررسی کرده و به مخاطبان ارائه می‌کند.

اگر به دلیل رشته‌ی تحصیلی یا حوزه‌ی پژوهشی خود لازم است اطلاعاتتان را در رابطه با دین زرتشتی و پیروان آن افزایش دهید، پیشنهاد ما این است که خواندن کتاب نیایشگاه پیر سبز را حتماً در برنامه‌ی مطالعاتی خود بگنجانید. نشر امید سخن چاپ و انتشار این اثر را به عهده داشته است.

کتاب نیایشگاه پیر سبز برای چه کسانی مناسب است؟

دانش‌پژوهان و محققان رشته‌ی تاریخ و ادیان و عرفان، چنان‌چه قصد داشته باشند با گوشه‌ای از دین زرتشتی و آیین‌های رایج میان پیروان آن آشنا شوند، می‌توانند به کتاب نیایشگاه پیر سبز مراجعه کنند.

در بخشی از کتاب نیایشگاه پیر سبز: زیارتگاه زرتشتیان می‌خوانیم

چنانکه می‌دانیم، در آیین مهر که پیش از رسالت آشو زرتشت، آیین حاکم به سرزمین‌هاى آریایی‌نشین بوده، براى آدمى شدن و رسیدن به پایگاه فرزانگى، بایستى مراحل هفت‌گانه‌اى را بپیمایند که آخرین و بالاترین آن، مرحله «پیرى» بوده است. کسى که مهرى می‌گشت می‌توانست تا هفت پله بالا رود. این کار براى پرورش روان و تزکیه نفس بود. نخستین مرحله راه مرحله کلاغى، دومین را «نامزدى»، سومى را «سربازى»، چهارمى را «شیرى»، پنجمى را «پارسایى»، ششمى را «مهرپویایى» و هفتمین و بالاترین را «پیرى» (= پدرى و پاترى در زبان‌های اروپایى) می‌نامیدند. در این مرحله، مقام پیشوایى و رهبرى می‌یافت و در این پله است که اوامرش براى همگان لازم‌الاجرا است و نماینده میترا در روى زمین به شمار می‌فت و از این روى جامه‌اى نظیر جامه میترا در برمی‌کرد. پیر، مراقب منافع جماعت مهرى است.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نیایشگاه پیر سبز: زیارتگاه زرتشتیان
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات امید سخن
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات20
زبانفارسی
شابک978-622-7944-60-0
موضوع کتابکتاب‌های ادیان، کتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نیایشگاه پیر سبز

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب نیایشگاه پیر سبز

برای دریافت کتاب نیایشگاه پیر سبز و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.