معرفی و دانلود کتاب هنر زیستن: ایده‌های فلسفی برای تغییر نحوه‌ی اندیشیدن

عکس جلد کتاب هنر زیستن: ایده‌های فلسفی برای تغییر نحوه‌ی اندیشیدن
قیمت:
۳۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب هنر زیستن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب هنر زیستن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب هنر زیستن: ایده‌های فلسفی برای تغییر نحوه‌ی اندیشیدن

کتاب هنر زیستن آگاهی ما درباره‌ی معنای زندگی را به چالش می‌کشد. رابرت پانتانو با رویکردی فلسفی، درباره‌ی بدیهی‌ترین پدیده‌ها پرسش می‌کند و با کمک گرفتن از مکاتب فلسفی مختلف، در پی یافتن پاسخی برای معنا و ماهیت زندگی است. او به انسان‌ها آموزش می‌دهد که معنا را در بی‌معنایی بجویند و با رنج واقعی زندگانی روبه‌رو شوند تا خودِ حقیقی‌شان را کشف کنند.

درباره‌ی کتاب هنر زیستن

پرسش درباره‌ی چیستیِ جهان هستی، زمانی آغاز می‌شود که به شنیده‌های خود از دیگران قانع نباشیم و به‌دنبال کشف یافته‌های جدید برویم. این پرسش که ما در این زیستِ به‌ظاهر بیهوده چه می‌کنیم، همواره آدمی را به خود مشغول داشته است. انسان‌ها به شیوه‌های مختلف سعی کرده‌اند به این سوال تاحدی پاسخ دهند و درونِ آشفته‌ی خود را آرام کنند. فلسفه، دین و علم هرکدام با رویکردی متفاوت جهان را موشکافی و به عناصری ساده‌تر تقسیم می‌کنند و مردم تصمیم می‌گیرند پاسخ‌های کدام‌یک را بپذیرند. بیشترین حیطه‌ای که به کمک رابرت پانتانو (Robert Pantano)، نویسنده‌ی کتابِ هنر زیستن (The Art of Living a Meaningless Existence) آمده، فلسفه و ادبیات بوده است. او از این دو دریچه توانسته با شک‌ها، پرسش‌ها و دغدغه‌های خود روبه‌رو شود و نتیجه را با انسان‌های دیگر در میان بگذارد.

نه‌تنها رابرت پانتانو که بسیاری از ما این حس به سراغمان آمده که زندگانی سراسر پوچ و بی‌معنا است؛ گویی لاشه‌ی زندگی را به دستمان داده باشند و ما به‌دنبال بقایای آن بگردیم، ‌به‌دنبال حقیقت. مؤلف وقتی این احساس را میان آدم‌ها مشترک دید، مطالبش در حوزه‌ی فلسفه را که پیش‌تر در یوتیوب با اقبال زیادی مواجه شده بود، گردآوری کرد و در قالب کتاب هنر زیستن به مخاطبان بیشتری ارائه داد.

معرفی و دانلود کتاب هنر زیستن

ما پیش از هرچیز باید با این مسئله کنار بیاییم که جهان برای سؤال‌های ما هیچ پاسخی ارائه نداده است. ما با پدیده‌های شگفتی در هستی مواجهیم که وجود و کارکرد آن‌ها محل پرسش است، اما نبود جوابی مشخص، به‌مرور از شگفتی آن‌ها در ذهن ما کاسته و آن‌ها را بدیهی جلوه داده است. کتاب هنر زیستن فلسفه‌های کهن شرق و غرب را به‌عنوان پاسخ‌هایی برای رسیدن به یک زندگی معنادار به‌کار گرفته است.

به‌زعم نویسنده، تکیه بر یافته‌های علم و دانش در بهبود تجربه‌ی ما از زندگی ضروری و مفید است، اما خیره شدن به آسمان پرستاره و مواجهه‌ی مستقیم و سیر شهودیِ شخصی در این عالم لایتناهی، احساسی تحریک‌کننده و رهایی‌بخش در ما به‌وجود می‌آورد. احساسی متناقض از شعفِ حاصل از فهمِ بخشِ کوچکی از کیهان و احساسِ شگفتی از ندانستنِ بخش بسیار بزرگی از این عالم. گویی در چهارراهی متناهی ایستاده باشیم و نظاره‌گر کوچکی و ناآگاهی خود باشیم. این کتاب به‌هیچ‌وجه جوابی قطعی و رویکرد ثابتی ندارد؛ چراکه فلسفه، همه‌ی امور و آگاهی‌ها را نسبی و زندگی را امری سرشار از ابهام و رازآلودگی می‌داند. رابرت پانتانو بیش از تأکید بر دانستنه‌ها بر ندانسته‌ها تأکید می‌کند و اموری مثل خواب دیدن، کارکرد مغز و بُعد فیزیکی زمان را به پرسش می‌کشد؛ سؤال‌هایی که احتمالاً امروزه فکر می‌کنیم پاسخ مشخصی برایشان وجود دارد، اما کتاب هنر زیستن بر شگفتی و ابهامِ آن‌ها تأکید می‌گذارد.

این اثر با ایده گرفتن از فلسفه‌های رواقی‌گری، اگزیستانسیالیسم، پوچ‌گرایی، بودیسم، تائوئیسم و... دریچه‌ای جدید به درونِ انسان برای کشف حقیقیت وجودی‌اش باز می‌کند.

این کتاب با ترجمه‌ی عباس زیدی‌زاده و توسط مؤسسه‌ی انتشاراتی فلسفه به چاپ رسیده است.

کتاب هنر زیستن برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به کتاب‌های دو حوزه‌ی فلسفه‌ی کاربردی و خودسازی، از مخاطبان اصلی کتاب حاضر هستند.

در بخشی از کتاب هنر زیستن: ایده‌های فلسفی برای تغییر نحوه‌ی اندیشیدن می‌خوانیم

ما ناخواسته در این جهان به دنیا می‌آییم _ ناخواسته چشم به جهان می‌گشاییم، ناخواسته پدر و مادری ما را متولد می‌کنند، بدون انتخاب زمان و مکانی که در آن متولد شده‌ایم، بدن‌هایی که در آن‌ها به دنیا آمده‌ایم و همه‌ی چیزهای دیگر. همان‌طور که چشمان خود را باز می‌کنیم، به جهانی که در اطراف ما در حال حرکت است نگاه می‌کنیم _ جهانی که در آن هیچ حرفی برای گفتن نداشته‌ایم و به تعبیر ژان پل سارتر، فیلسوف اگزیستانسیالیست، به زودی با مشکل این انتخاب مواجه خواهیم شد که با آنچه بر سر ما آمده است چه‌کار کنیم.

ژان پل سارتر یکی از شناخته‌شده‌ترین و مشهورترین متفکران اگزیستانسیالیسم است، جنبشی از تفکر که در طول قرن نوزدهم شکل گرفت و در ابتدا توسط افرادی مانند سورن کی‌یرکگور، فردریش نیچه و فئودور داستایوسکی شکل گرفت و سپس توسط افراد دیگر، از جمله آلبرکامو، مارتین هایدگر و البته سارتر، بیشتر رایج شد.

در سخنرانی معروف سارتر، با عنوان اگزیستانسیالیسم یک نوع انسان‌گرایی، او اصل اولیه‌ی اگزیستانسیالیسم را در این خط خلاصه کرد:

«وجود مقدم بر ذات است.» ذات در اینجا به معنای کیفیات یک چیز است که هدف آن را ایجاد می‌کند. به‌عنوان‌مثال، سارتر اشاره کرد که چگونه یک چاقوی کاغذی قبل از ساخته شدن با هدف خاصی طراحی می‌شود و تنها زمانی که هدف از پیش‌تعیین‌شده‌ی آن تعیین ‌شود بر اساس آن طراحی و ساخته می‌شود. در این صورت، ذات آن بر وجود آن مقدم است. بشریت به استثنای خودش این کار را تقریباً با هر چیزی که می‌سازد انجام می‌دهد. ما به‌عنوان موجودات عاقل، به دلایلی چیزهایی را خلق می‌کنیم. حتی اگر استدلال این باشد که به این نکته اشاره کنیم که می‌توانیم چیزهایی را بی‌دلیل خلق کنیم، ما فقط خود را در تناقض خلق کردن بدون دلیل بیان کرده‌ایم.

فهرست مطالب کتاب

درباره‌ی نویسنده
سخنی از مترجم
پیشگفتار
بخش اول: جوهر شگفتی
شگفتی نادانستگی
چرا افراد باهوش بدبین می‌شوند؟
خردورزی آن‌گاه آغاز می‌شود که بدانیم چیزی نمی‌دانیم
تائوئیسم و هنر جریان دادن به زندگی
هنر سهل‌گیری
معماهای ذن که هیچ‌کس نمی‌تواند پاسخ دهد
آزادی هیچ‌کس بودن
رواقی‌گری و هنر بی‌توجهی
چرا ما همیشه نگران هستیم و چگونه آن را متوقف کنیم
زندگی کوتاه نیست، این ماییم که بیشتر آن را هدر می‌دهیم
بخش دوم: معنا در نیستی
انگیزه یافتن در تهی
با رنج زندگی روبه‌رو شوید
همان چیزی باشید که واقعاً هستید
مقابله با پشیمانی (و آنچه ممکن است پشیمان شوید)
بی‌معنایی را بپذیرید
آن را هدر ندهید
مواجهه با یک بحران وجودی
پوچی را بپذیرید
بخش سوم: مشکل سایر مردم
همه در یک رابطه‌ی پوچ (با هر چیزی) گرفتار شده‌اند
واقعیت فقط یک پندار واهی است که همه‌‌ی ما با آن موافقیم
چگونه نسبت به مردم خونسرد(تر) باشیم
بخش چهارم: تعالی خود
دلیلی برای عدم نگرانی از آنچه دیگران فکر می‌کنند
هنر اعتمادبه‌نفس
خود واقعی خود را کشف کنید
تنها چیزی که همه چیز را تغییر می‌دهد
چرا تجربه‌ی شما یکی از بزرگ‌ترین رازهای علم است
ارزش نیستی
بخش پنجم: هنر پذیرش اتفاقات
قانون وارونگی
سعی نکن
چرا (شاید) احساس می‌کنید که دارید دیوانه می‌شوید
چرا شما به ناچار مسیر همه چیز را تغییر خواهید داد

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب هنر زیستن: ایده‌های فلسفی برای تغییر نحوه‌ی اندیشیدن
نویسنده
مترجمعباس زیدی زاده
ناشر چاپی موسسه انتشارات فلسفه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات188
زبانفارسی
شابک978-622-7857-41-2
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب موفقیت و خودسازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب هنر زیستن

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب هنر زیستن

برای دریافت کتاب هنر زیستن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.