معرفی و دانلود کتاب پارادوکس‌ها: نه معمای بزرگ فیزیک

عکس جلد کتاب پارادوکس‌ها: نه معمای بزرگ فیزیک
قیمت:
۴۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب پارادوکس‌ها: نه معمای بزرگ فیزیک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پارادوکس‌ها: نه معمای بزرگ فیزیک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پارادوکس‌ها: نه معمای بزرگ فیزیک

برای شناخت برخی از بزرگ‌ترین تناقضات علمی در آرای اندیشمندان و البته پاسخگویی علمی و منطقی به آن‌ها، می‌توانید با جیم الخلیلی در کتاب پارادوکس‌ها: نه معمای بزرگ فیزیک همراه شوید تا ضمن آشنایی با گوشه‌ای از مباحث علمی در حوزه‌ی فیزیک و نجوم، تفکر علمی و تجزیه‌و‌تحلیل دقیق مسائل این حوزه را بیاموزید. سادگی و طنز ظریف نویسنده در بازگویی مطالب، از مشخصه‌های بارز این اثر محسوب می‌شوند.

درباره‌ی کتاب پارادوکس‌ها: نه معمای بزرگ فیزیک

اگر شما هم از علاقه‌مندان کتاب‌های علمی بوده و به‌واسطه‌ی علاقه یا تخصص خود در شاخه‌های گوناگون علمی به سراغ کتاب‌های این حوزه رفته باشید، حتماً با تناقضات یا پارادوکس‌هایی که در نظریات دانشمندان و متفکران وجود دارد، رویارو شده‌اید. گاه به برخی از آن‌ها پی برده‌اید و گاهی بدون پی بردن به آن‌ها، از کنارشان گذشته‌اید. البته تاکنون کتاب‌های بسیاری نوشته شده‌اند که با هدف بررسی تناقضات یک تئوری علمی به نگارش درآمده‌اند اما تألیف کتابی که منحصراً بر پارادوکس‌های نظرات مختلف، به‌ویژه در حوزه‌ی فیزیک و نجوم متمرکز باشد، ابتکار تازه‌ای است که از نویسنده‌ی زبردستی چون جیم الخلیلی (Jim Al-Khalili) برمی‌آید. پارادوکس‌هایی نظیر اینکه چگونه یک گربه می تواند همزمان مرده و زنده باشد یا اینکه چرا آشیل هرگز در هیچ مسابقه‌ای لاک‌پشت را شکست نمی‌دهد و چندین مورد مشابه در کتاب پارادوکس‌ها: نه معمای بزرگ فیزیک (Paradox : the nine greatest enigmas in physics)، مطرح، تحلیل و بررسی شده‌اند تا هم مخاطبان را از وجود چنین تناقضاتی آگاه کنند و هم شیوه‌ی تفکر انتقادی را به خوانندگان بیاموزند.

هدف جیم الخلیلی از نگارش اثر حاضر صرفاً معرفی و تحلیل تناقضات علمی نیست. او هدف مهم‌تری نیز دارد که چیزی نیست جز حل تناقض‌ها. این نویسنده‌ و دانشمند به مخاطبانش نشان می‌دهد که اگر مسائل را از زوایای دیگری بنگرند، امکان حل آن‌ها را نیز خواهند داشت. پارادوکس‌ها از دیدگاه وی نوعی بازی و چالش ذهنی را برای افراد به وجود می‌آورند و حل آن‌ها می‌تواند به ورزیدگی ذهنی و رشد اندیشه‌ی انتقادی مخاطبان کمک کند.

اگرچه کتاب پارادوکس‌ها: نه معمای بزرگ فیزیک سرشار است از فرمول‌ها و اعداد و ارقامی که شاید در برخورد نخست، کمی گیج‌کننده به نظر برسند، اما باید اعتراف کنیم کلیه‌ی مطالب در نهایت سادگی نگاشته شده‌اند. گویی که مخاطب نه با اثری مملو از مطالب پیچیده‌، بلکه با یک بازی سرگرم‌کننده روبه‌روست. نویسنده کوشیده تا از نوعی حالت روایی برای بیان مطالب بهره ببرد و از این لحاظ هم مخاطب را جذب مطالب کند و هم آموزه‌ها را در ذهن خوانندگان ثبت نماید. تصاویر کتاب نیز در بخش‌های گوناگون به کمک مخاطبان می‌آیند تا در درک بهتر مطالب به ایشان کمک کنند.

نشر مازیار این کتاب خواندنی را با برگردان جمیل آریایی در اختیار مشتاقان دنیای علم و علم‌اندوزی قرار داده است.

نکوداشت‌های کتاب پارادوکس‌ها: نه معمای بزرگ فیزیک

  • خوانندگانی که از چالش‌های ذهنی و رازهای علمی لذت می‌برند، با مباحث آسان و قابل‌درک الخلیلی بسیار سرگرم خواهند شد. (هفته‌نامه‌ی ناشران)
  • کتابی بسیار جالب با چندین نکته‌ی شگفت‌انگیز! (بوک‌لیست)

با جیم الخلیلی بیشتر آشنا شویم

جیم الخلیلی (20 سپتامبر 1962) نویسنده و استاد فیزیک نظری است. او همچنین به‌عنوان گوینده و مجری برنامه‌های علمی، در رادیو و تلویزیون بی‌بی‌سی حضور پررنگی دارد. الخلیلی تاکنون توانسته سمت‌های مهمی را در سازمان‌های گوناگون در اختیار بگیرد. به‌عنوان مثال او ریاست سازمان اومانیست‌های بریتانیا را در سال 2016 برعهده داشت.

این نویسنده‌ی عرب‌زبان عراقی تحصیلات خود را در رشته‌ی فیزیک و همچنین فلسفه تا مقطع دکتری به پایان رسانده. آثار این نویسنده را می‌توان تلفیقی از مسائل علم فیزیک با مباحث فلسفی دانست. کسب رتبه‌ی امپراتوری بریتانیا (2008)، جایزه‌ی مایکل فارادی (2007) و جایزه‌ی کلوین (2011) از افتخارات اوست. تاکنون برخی از بهترین آثار جیم الخلیلی به فارسی نیز ترجمه شده‌اند که در میان آن‌ها می‌توان به کتاب‌های «فرازمینی‌ها»، «چیستی حیات و کوانتوم»، «جهان هستی براساس فیزیک» و... اشاره کرد.

در بخشی از کتاب پارادوکس‌ها: نه معمای بزرگ فیزیک می‌خوانیم

در هر رویدادی از تاریخ اخترشناسی، چند چهره‌ی کلیدی نقش داشته‌اند. نخستین آن‌ها بطلمیوس، یونانی قرن دومی بود که علی‌رغم تألیف یکی از مهم‌ترین کتاب‌های درسی علمی تاریخ (معروف به المجسطی) به غلط باور داشت خورشید به گِرد زمین می‌گردد. وی مدلی از جهان ساخت که در آن زمین در مرکز عالم قرار داشت و دو هزار و اندی سال اخترشناسان دنیا به آن پای‌بند شدند. آنگاه نوبت به کپرنیک، نابغه‌ی لهستانی قرن شانزدهم رسید که ایده‌ی «زمین‌مرکزی» بطلمیوس را مردود شمرد و در آن جای زمین را با خورشید عوض کرد. کپرنیک را پدر اخترشناسی مدرن می‌نامند. در اینجا نباید گالیله را فراموش کنیم که نخستین اخترشناسی بود که به سال 1609 تلسکوپ را به سوی آسمان نشانه رفت و ثابت کرد مدل «خورشیدمرکزی» کپرنیک درست است و زمین نیز مانند سیارات دیگر به گرد خورشید می‌گردد.

لیکن کپرنیک کاملاً درست نگفته بود. گر چه او در راندن زمین از امتیاز مرکزیت جهان هستی درست گفته بود، اما در این که آن را با خورشید جایگزین کرد و باور داشت منظومه‌ی شمسی کل جهان هستی است به خطا رفته بود. در کتاب‌اش، گفتاری در باب گردش کرات آسمانی، که یکی از کتاب‌های مسبب انقلات علمی در اروپا پنداشته می‌شد، تصویر نمادینی از منظومه‌ی شمسی را نشان می‌دهد. در این تصویر به درستی زمین سومین سیاره بعداز عطارد و ونوس است و ماه در آسمان تنها شیء است که زمین را دور می‌زند؛ آنگاه نوبت به مریخ، مشتری، و زحل می‌رسد. چنین ترتیبی تاکنون درست است (سیارات بیرونی‌تر از زحل هنوز کشف نشده بودند) لیکن در این هنگام کپرنیک کار بسیار جالبی کرد. وی همه‌ی ستارگان را در مداری بیرونی ثابت خورشید قرار داد. بنابراین خورشید را، نه تنها در مرکز منظومه‌ی شمسی، بلکه به راستی در مرکز عالم قرار داد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
1: نمایش بازی پارادوکس
2: آشیل و لاک پشت
3: پارادوکس اولبرس
4: شیطانک مکسول
5: پارادوکس نردبان و انبار
6: پارادوکس دوقلوها
7: پارادوکس پدربزرگ
8: پارادوکس شیطانک لاپلاس
9: پارادوکس گربه ی شرودینگر
10: پارادوکس فرمی
11: پرسش های باقی مانده
قدردانی‌ها
یادداشت مترجم

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پارادوکس‌ها: نه معمای بزرگ فیزیک
نویسنده
مترجمجمیل آریایی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات208
زبانفارسی
شابک978-622-96004-5-0
موضوع کتابکتاب‌های فیزیک، کتاب‌های نجوم و اختر شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب پارادوکس‌ها: نه معمای بزرگ فیزیک

پوریا اصغرزاده
۱۴۰۲/۵/۲۶
در این کتاب نویسنده با استفاده از هنر پارادوکس یا متناقض نمایی و بیان جملات معماگونه، خواننده را به تفکر واداشته و با فراخوان تمرکز او، متون کتاب را به او تحمیل می‌نماید.
امیرحسین برجسته نژاد
۱۴۰۲/۳/۳۰
خیلی پارادوکس هارو خوب توضیح داده
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب پارادوکس‌ها: نه معمای بزرگ فیزیک

برای دریافت کتاب پارادوکس‌ها: نه معمای بزرگ فیزیک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.