معرفی و دانلود کتاب پایان فراموشی: بزرگ شدن با رسانه‌های اجتماعی

عکس جلد کتاب پایان فراموشی: بزرگ شدن با رسانه‌های اجتماعی
قیمت:
۵۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب پایان فراموشی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پایان فراموشی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پایان فراموشی: بزرگ شدن با رسانه‌های اجتماعی

کتاب پایان فراموشی اثری است در مورد رسانه‌های اجتماعی و تأثیرات آن بر کودکی افراد. کیت آیکورن این هشدار را می‌دهد که ثبت و ضبط اطلاعات دوران کودکی و نوجوانی توسط اینترنت، باعث می‌شود افراد هیچ‌گاه نتوانند از این دوران و از گذشته‌ی خود دور شوند و فاصله‌ی منطقی خود را با آن حفظ کنند. هیچ‌چیز هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود و سایه‌ی کودکی تا ابد بر زندگی انسان‌ها باقی می‌ماند. این کتاب از منظر آسیب‌شناسی شبکه‌های اجتماعی، اثری قابل‌توجه به شمار می‌رود.

درباره‌ی کتاب پایان فراموشی

به لطف فیس‌بوک و اینستاگرام، دوران کودکی ما به صورت آنلاین ضبط و حفظ شده است و هرگز از بین نمی‌رود. وقتی نتوانیم شرم‌آورترین لحظات خود را پشت‌سر بگذاریم و عقاید کهنه‌یمان را از صحنه‌ی روزگار حذف کنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ کیت آیکورن (Kate Eichhorn) در کتاب پایان فراموشی (The End of Forgetting)، از خطرات بقای اطلاعات کودکی ما در فضاهای اجتماعی صحبت می‌کند و هشداری جدی می‌دهد.

تا همین اواخر، قبل از ظهور اینترنت و فضاهای مجازی، لحظات ناخوشایند دوران رشد را می‌توانستیم فراموش کنیم. اما امروز خطر ماندگار شدن همیشگی گذشته‌یمان تهدیدی جدی به حساب می‌آید. در کتاب پایان فراموشی، کیت آیکورن به بررسی این موضوع می‌پردازد که چه اتفاقی می‌افتد زمانی که تصاویر جوان‌ترمان در جایی برای همیشه باقی می‌مانند، و با یک کلیک ساده قابل بازیابی هستند.

معرفی و دانلود کتاب پایان فراموشی

برای نوجوانان امروزی، که بسیاری‌شان ساعت‌ها از روز را مشغول گذاشتن پست در پلتفرم‌های مختلف هستند، تلاش برای عبور از لحظاتی که پشیمان می‌شوند، سخت و گاه نشدنی به نظر می‌آید. برخلاف آلبوم عکس‌های قدیمی یا فیلم‌های هندی‌کم، اطلاعاتی که در رسانه‌های اجتماعی انباشت می‌شوند، همانجا باقی می‌مانند. چیزی که زمانی زودگذر بود، اکنون مستند و برچسب‌گذاری شده و جایی منتظر می‌ماند تا تأثیرش را بر آینده‌ی ما به جا بگذارد.

کیت آیکورن همچنین، فرآیند بزرگ شدن را از منظر تاریخی، مورد توجه قرار می‌دهد و بزرگ ‌شدن را توانایی پشت‌سر گذاشتن معنی می‌کند؛ یعنی اینکه انسان بتواند به فاصله‌ای امن از رویدادهای دردناک کودکی و نوجوانی دست یابد. اما به لطف اینترنت، افراد به گذشته‌یشان وابسته و متصل باقی می‌مانند و کمتر می‌توانند فراموشی را تجربه کنند، آن هم درحالی‌که فراموشی همواره امری مهم و ضروری برای بشریت شمرده می‌شده است.

از همان روزهای اولیه‌ی ظهور اینترنت، منتقدانِ آن نگران بودند که معصومیت دوران کودکی به خطر بیفتد. کیت آیکورن در کتاب پایان فراموشی هشدار می‌دهد خطر بزرگ‌تر این است که بزرگ‌سالان متوجه می‌شوند نمی‌توانند از کودکی و گذشته‌ی خود فاصله بگیرند! در واقع به‌جای آنکه دوران کودکی با از دست رفتن معصومیتش کوتاه شود، ترس اصلی درباره‌ی این است که شبح کودکی هیچ‌گاه سایه‌اش را از سر زندگی افراد برندارد.

کتاب پایان فراموشی توسط نشر اندیشه احسان با ترجمه‌ی حمیدرضا بیژنی منتشر شده است.

نکوداشت‌های کتاب پایان فراموشی

  • کتاب پایان فراموشی نقش رسانه‌های اجتماعی را در خودپنداره‌ی جوانان روشن می‌کند و نشان می‌دهد که تقویت توانایی جوانان برای فراموش کردن بخش‌هایی از گذشته مهم است. (سایمون نوربی)
  • دیدگاهی ضروری، بدیع و غیرمنتظره در مورد تأثیر فناوری‌های دیجیتال بر کودکان امروزی. (مارکوس بون)
  • یک کتابچه راهنمای مهم برای هر کسی که در رسانه‌های اجتماعی فعال است. کتاب پایان فراموشی خطرات پلتفرم‌ها را تشریح و شرکت‌های فناوری را که در ثبت و ضبط داده‌های ما نقش دارند، محکوم می‌کند. (سارا ماناویس)
  • رشد و گسترش اینترنت ممکن است توانایی ما را برای ویرایش خاطرات، حذف مواردی که باید از بین بروند، و حرکت رو به جلو مختل کند. (نیویورکر)

کتاب پایان فراموشی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر قصد دارید اطلاعات خود را درباره‌ی تاثیر اینترنت در زندگی و رشد شخصی بالا ببرید یا در مسیر تربیت فرزندانتان و میزان استفاده و تاثیرپذیری آن‌ها از اینترنت بهتر عمل کنید،‌ کتاب پایان فراموشی را بخوانید.

در بخشی از کتاب پایان فراموشی: بزرگ شدن با رسانه‌های اجتماعی می‌خوانیم

با افزایش وب‌سایت‌های رسانه‌های اجتماعی، تعیین اینکه چه کسی یک شخص مشهور است و چه کسی نیست هر روز دشوارتر می‌گردد. این واسطه خودش قابلیت تبدیل اشخاص معمولی به اشخاصی مشهور را دارد، و می‌تواند این کار را با سرعت بسیار زیادی هم انجام دهد. درمورد ژیسلین رازا هم دقیقاً همین اتفاق افتاد، او ظاهراً پس از اینکه ویدیویی از او در اینترنت پست شد یک‌شبه به کودک فیلم جنگ ستارگان تبدیل شد. برای رازا تبدیل شدن به یک الگوی رفتاری اینترنتی،‌ تجربه‌ای دردناک بود. او به‌جای کبک در فرانسه متولد شده بود، با این وجود آیا اگر تا بزرگسالی آنجا می‌ماند، اکنون می‌توانست درخواست کند که هرجا اسمی از او در رابطه با کودک فیلم جنگ ستارگان آورده شده است، پاک شود تا دیگر بر اثر جست‌وجوهای آنلاین اسم او نمایش داده نشود؟ آیا می‌توانست درخواست کند که تمامی نسخه‌های ویدیوهای کودک فیلم جنگ ستارگان شامل آنچه توسط هواداران بازسازی شده از تمامی دامنه‌های گوگل حذف شود؟ یا اینکه عدم تمایل او به شهرت، جلوی این امکان را برای او می‌گیرد؟ می‌توان گفت که داستان رازا به دلایل متعددی دارای منفعت عمومی است، ازجمله این موضوع که مکرراً به کودک فیلم جنگ ستارگان به‌عنوان اولین نمونه‌ی الگوهای رفتاری اینترنتی که به‌طور گسترده منتشر شده اشاره شده است. همچنین می‌توان گفت که شواهد اینترنتی مبنی بر داستان رازا نباید پاک شوند زیرا خود این شواهد، بخش مهمی از تاریخچه‌ی اینترنت به شمار می‌آیند. قطعاً بیان داستان او در این کتاب پشتیبان این نتیجه‌گیری است. این موضوع به سوال دیگری منجر می‌شود: چگونه می‌توان درخواستی مشابه از یک بزرگسال که در دوران نوجوانی عمداً شهرت اینترنتی کسب کرده را مورد ارزیابی قرار داد؟ کریستین آکریج که درمیان هواداران اینترنتی خود به کریستین لیو شهرت دارد برخلاف رازا تلاش زیادی برای ساختن پایگاه شهرت و هواداران اینترنتی خود می‌کند. او قربانی شهرت در شبکه‌های اجتماعی به حساب نمی‌آید، بلکه از جهت مالی و دیگر جهات، از این موضوع سود هم برده است. اگر او طی پنج یا پانزده سال دیگر از شهرت نوجوانی خود پشیمان شود، آیا باید به او اجازه داده شود تا رد زندگی آنلاین گذشته‌ی خود را پاک کند؟

فهرست مطالب کتاب

مقدمه: بزرگ ‌شدن در پایان فراموشی
فصل اول: مستندسازی دوران کودکی، قبل و بعد از رسانه‌های اجتماعی
فصل دوم: فراموش کردن و فراموش شدن در عصر سوژه داده‌ها
فصل سوم: صفحه‌نمایش، خاطرات صفحه‌نمایش و شهرت در کودکی
فصل چهارم: وقتی اشخاصِ برچسب‌خورده، خانه را ترک می‌کنند
فصل پنجم: به دنبال ناپدید شدن دیجیتال
نتیجه‌گیری: فراموشی، آزادی، و داده‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پایان فراموشی: بزرگ شدن با رسانه‌های اجتماعی
نویسنده
مترجمحمیدرضا بیژنی
ناشر چاپیانتشارات اندیشه احسان
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات146
زبانفارسی
شابک978-622-7954-68-5
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب پایان فراموشی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب پایان فراموشی

برای دریافت کتاب پایان فراموشی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.