معرفی و دانلود کتاب پلک زدن: توانایی فکر کردن بدون فکر کردن

عکس جلد کتاب پلک زدن: توانایی فکر کردن بدون فکر کردن
قیمت:
۳۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب پلک زدن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پلک زدن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پلک زدن: توانایی فکر کردن بدون فکر کردن

مالکوم گلدول نویسنده‌ی سرشناس و موفق کانادایی در کتاب پلک زدن، در مورد یکی از توانایی‌هایی فوق‌العاده و منحصربه‌فرد انسان صحبت می‌کند: فکر کردن بدون فکر کردن! گلدول در کتابش توضیح می‌دهد که چطور ذهن انسان می‌تواند بر مبنای تجربیات و آموخته‌های گذشته‌اش، در لحظه اتفاقات را تفسیر کند و تصمیم بگیرد. این اثر در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفته است.

درباره‌ی کتاب پلک زدن

در سال 1983 یک دلال آثار هنری ایتالیایی به موزه‌ای آمریکایی رفت و خرید مجسمه‌ای قدیمی را به آن‌ها پیشنهاد کرد. مجسمه‌ای باشکوه با ارتفاعی بیش از 2 متر و سطحی درخشان و چشم‌نواز. دلال ادعا کرد مجسمه در حفاری‌هایی در یونان کشف‌شده و نزدیک به 2500 سال قدمت دارد. دلال برای مجسمه 10 میلیون دلار درخواست کرد. موزه برای اطمینان از اصالت این مجسمه مدتی فرصت خواست. در این فاصله با متخصصان آثار هنری، باستان‌شناسان و حتی دانشمندان جلسه گذاشت و مجسمه را به آن‌ها نشان داد. همگی تأییدش کردند. انواع آزمایش‌های علمی ثابت می‌کرد که بدنه‌ی مجسمه از سنگی ساخته‌شده که حداقل دو هزار سال عمر دارد. چهارده ماه بعد موزه پیشنهاد دلال را پذیرفت و حاضر شد که پول را بپردازد. درحالی‌که همه موافق خرید بودند یکی از اعضای هیئت‌امنای موزه فکر می‌کرد که این اثر مشکلی دارد ولی دقیقاً نمی‌توانست آن را بیان کند. با تردید او موزه حاضر شد مجسمه را به کسان دیگری هم نشان دهد. نفر بعدی که در اصالت آن تردید کرد مجسمه‌سازی یونانی بود. او هم با همان نگاه اول گفت چیزی اشتباه است. با تحقیق بیشتر در مورد فرآیند کشف مجسمه و تحقیقات علمی دقیق‌تر ثابت شد که مجسمه تقلبی است و چند سال قبل‌تر در یکی از کارگاه‌های ایتالیا ساخته‌شده. چه چیزی باعث شد که آن چند نفر حدس بزنند مجسمه واقعی نیست؟

ملکوم گلدول (Malcolm Gladwell) در کتاب پلک زدن (Blink) این را یکی از توانایی‌های ذهنی انسان برمی‌شمرد. اینکه ذهن ما قادر است بر مبنای تجربیاتی که پیش‌تر کسب کرده، خیلی سریع موقعیت را تجزیه‌وتحلیل کند و تصمیم بگیرد. منظور از خیلی سریع، همان نگاه اول یا دوثانیه‌ای است که عضو هیئت‌امنای موزه و مجسمه‌ساز یونانی طی آن فهمیدند مجسمه تقلبی است. آن‌ها گرچه نتوانستند در همان لحظه، دلایلی متقن ذکر کنند، اما حسی درون آن‌ها بود که می‌گفت چیزی درست نیست. گلدول به این توانایی، «فکر کردن بدون فکر کردن» می‌گوید. او در کتابش مثال‌های دیگری هم می‌زند: روان‌شناسی که با چند دقیقه صحبت با مراجعانش می‌تواند حدس بزند که ازدواج‌شان چقدر دوام می‌آورد یا مربی ورزشی که با اولین حرکت بازیکنش می‌فهمد چقدر توانایی دارد. گلدول همه‌ی این رفتارها را ناشی از همین توانایی ذهن انسان می‌داند. البته این توانایی سویه‌هایی منفی هم دارد، مثل قضاوت سریع و اشتباه در مورد آدم‌ها! گلدول مثال‌هایی از شکست‌های تجاری بزرگ و اتفاقات بد تاریخی را ذکر می‌کند که همه‌ی آن‌ها به خاطر عجله در تصمیم‌گیری و قضاوت‌های لحظه‌ای بوده‌اند.

با تمام این‌ها کتاب پلک زدن، این توانایی را در انسان می‌ستاید و می‌گوید که انسان می‌تواند با فیلتر کردن عوامل متعدد و دست گذاشتن روی مهم‌ترین مسائل در کسری از ثانیه موضوع را تشریح و پردازش کند. این کتاب موفق و پرطرفدار را آذین نوذری ترجمه و نشر امتیاز منتشر کرده است.

افتخارات کتاب پلک زدن

  • در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز
  • فروش بیش از دو میلیون جلد در سرتاسر دنیا

در نکوداشت کتاب پلک‌زدن

  • لذتی واقعی... پلک زدن سرشار از اطلاعات و ادراکاتی شگفت‌انگیز در مورد دنیا و خودمان است. (وبسایت سالون)
  • یک اثر حیرت‌آور! کتاب پلک زدن شما را با شیوه‌ای جدید از فکر کردن روبه‌رو می‌کند. (Daily Mail)
  • تحریک‌آمیز و جذاب! (فایننشال تایمز)
  • این کتاب را بخرید! مطمئنا از خواندن آن خوشحال خواهید شد. (نیویورک تایمز)

کتاب پلک زدن برای چه کسانی مناسب است؟

اگر می‌خواهید با توانایی‌های گسترده‌ی ذهن‌تان بیشتر آشنا شوید، مطالعه‌ی این کتاب به شما توصیه می‌شود.

با مالکوم گلدول بیشتر آشنا شویم

مالکوم تیمونی گلدول، روزنامه‌نگار، مؤلف و سخنران کانادایی، در سال 1963 به دنیا آمد. او در رشته‌ی تاریخ از دانشگاه تورنتو فارغ‌التحصیل شده و از سال 1996 در نشریه‌ی نیویورکر مطلب می‌نویسد. گلدول تا کنون هفت کتاب نوشته که بیشتر از نصف آن‌ها در لیست پرفروش‌ترین آثار نیویورک‌تایمز قرارگرفته‌اند. او در کتاب‌هایش دائماً به مقالات آکادمیک و علوم اجتماعی همچون روان‌شناسی و جامعه‌شناسی ارجاع می‌دهد. کتاب‌های «نقطه‌ی عطف»، «استثنایی‌ها» و «چیزی که سگ دید» ازجمله معروف‌ترین آثار مالکوم گلدول هستند. او چند سالی است که میزبان پادکستی تاریخی با نام «Revisionist History» است.

در بخشی از کتاب پلک زدن می‌خوانیم

در سپتامبر 1983، یک دلال آثار هنری که جیانفرانکو بچینا نام داشت، به موزه جی.پل گِتی در کالیفرنیا وارد شد. او گفت مجسمه‌ای مرمرین در اختیار دارد که متعلق به قرن ششم پیش از میلاد است. این مجسمه همان چیزی بود که به‌نام کوروس شناخته می‌شود؛ مجسمه مرد جوانی برهنه که پای چپ را به جلو داده، دستانش را در کناره‌ها آویزان کرده و ایستاده است.

تنها حدود دویست کوروس وجود دارد که اغلب آن‌ها به‌شدت آسیب‌دیده هستند و طی حفاری‌های باستان‌شناسی یا در محوطه‌هایی از گورستان به‌دست آمده‌اند، اما این یکی تقریباً به‌طور کامل حفظ شده بود. چیزی بیش از دو متر ارتفاع آن بود و درخشش خاصی داشت که آن را از دیگر آثار باستانی متمایز می‌کرد. این یک کشف خارق‌العاده بود؛ رقم درخواستی بچینا تنها کم‌تر از 10 میلیون دلار بود.

گتی محتاطانه گام برداشت؛ کوروس را قرض گرفت و تحقیقات کاملی را آغاز کرد. آیا این مجسمه با سایر کوروس‌های شناخته‌شده مطابقت داشت؟ گویا پاسخ مثبت بود. به‌نظر می‌رسید سبک مجسمه یادآور آناویسوس کورو در موزه ملی باستان‌شناسی آتن است، بدین معنی که با زمان و مکان خاصی مطابقت دارد. این مجسمه کی و کجا پیدا شده بود؟ هیچ‌کس درست نمی‌دانست، اما بچینا مجموعه‌ای از اسناد تاریخی جدید را در اختیار ساختمان حقوقی گتی قرار داد. بر اساس این شواهد، کوروس از دهه 1930 در مجموعه خصوصی پزشکی سوئیسی به‌نام لاوفنبرگر قرار داشته و او نیز آن را از دلال هنری یونانی مشهوری به‌نام روسوس خریداری کرده بود.

زمین‌شناسی از دانشگاه کالیفرنیا به‌نام استنلی مارگولیس به موزه آمد و به‌مدت دو روز، به بررسی دقیق سطح مجسمه با میکروسکوپی با وضوح بالا مشغول شد. سپس یک نمونه هسته‌ای به قطر یک و طول دو سانتی‌متر را از زیر زانوی راست برداشت و با استفاده از میکروسکوپ و میکروپروب الکترونی، طیف‌سنج جرمی، پراش پرتو ایکس و فلورسانس اشعه ایکس، به تجزیه‌وتحلیل آن پرداخت.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه: مجسمه‌ای که درست به‌نظر نمی‌رسید
1. سریع و به‌صرفه
2. کامیپوتر داخلی
3. جهانی بهتر و متفاوت
یک: نظریه برش‌های نازک: چگونه اندکی دانش، مسیری طولانی را می‌پیماید
1. آزمایشگاه عشق
2. ازدواج و کد مورس
3. اهمیت تحقیر
4. رازهای اتاق‌ها
5. گوش‌دادن به پزشکان
6. قدرت نگاه
دو: ‌ درب قفل‌شده: زندگی مخفی تصمیمات فوری
مشکل داستان‌سرایی
سه: ‌ خطای وارن هاردینگ: چرا ما عاشق مردان بلندقد، تیره‌پوست و خوش‌تیپ می‌شویم؟
1. نیمه تاریک برش نازک
2. مراقبت از مشتری
3. کلاهبرداری
چهار: ‌ پیروزی بزرگ پائول ون‌ریپر: ایجاد ساختاری برای خودانگیختگی
1. یک روز صبح در خلیج
2. خطرات درون‌نگری
پنج: ‌ معضل کِنا: راه درست و غلط، برای درخواست آن‌چه از مردم می‌خواهند
1. چالش پپسی
2. کوری عصاکش کور دیگر شود
3. کرسی مرگ
4. کاری که شرکت‌های ضبط با شما می‌کنند، خیلی آزاردهنده است
شش: ‌ هفت ثانیه در برانکس: هنر ظریف ذهن‌خوانی
1. سه اشتباه مرگ‌بار
2. یک مرد، یک زن و یک کلید روشنایی
نتیجه‌گیری: ‌ با چشمان خود گوش دهید: درس‌هایی از چشمک
یک معجزه کوچک

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پلک زدن: توانایی فکر کردن بدون فکر کردن
نویسنده
مترجمآذین نوذری
ناشر چاپینشر امتیاز
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات142
زبانفارسی
شابک978-622-5670-28-0
موضوع کتابکتاب موفقیت و خودسازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب پلک زدن

محمدعزیز طاهری
۱۴۰۳/۱/۲۴
واقعا کتاب ضعیفی هست وقت نزارید برای خواندنش
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب پلک زدن

برای دریافت کتاب پلک زدن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.