معرفی و دانلود کتاب پناهجویان در گذر تاریخ: در جستجوی امنیت

برای دانلود قانونی کتاب پناهجویان در گذر تاریخ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پناهجویان در گذر تاریخ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پناهجویان در گذر تاریخ: در جستجوی امنیت

کتاب پناهجویان در گذر تاریخ درباره‌ی مردمانی است که به دلیل جنگ، بلایای طبیعی یا هر نوع اتفاق دیگری در جست‌وجوی امنیت به کشوری دیگر می‌روند. گری وینر در این اثر بیشتر به افرادی می‌پردازد که جنگ‌‌ها و درگیری‌های قرن بیستم و بیست‌ویکم، زندگی‌شان را نابود کرده است.

درباره‌ی کتاب پناهجویان در گذر تاریخ

سیل، زلزله، جنگ، نسل‌کشی یا هر چیز دیگر. فرقی نمی‌کند. آن‌ها فقط باید از خانه‌شان، جایی که زمانی در آن در صلح و امنیت و آرامش و شادی می‌زیستند، فرار کنند و به ناکجاآباد بروند. در مسیر فرار چه چیزی در انتظارشان است؟ آیا به مقصد می‌رسند یا در میانه‌ی راه جان خود را از دست می‌دهند؟ آیا دوباره اعضای خانواده‌شان را بازمی‌بینند یا باید به زندگی بدون آن‌ها رضایت دهند؟ آیا با رسیدن به مقصد، به زندگی سابق خود بازمی‌گردند یا با چالش‌هایی بی‌پایان روبه‌رو می‌شوند؟ اصلاً در کشور مقصد آن‌ها را خواهند پذیرفت؟ این بحث که پناهجویان اجازه‌ی ورود به یک کشور را بیابند یا نه، به یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های قرن بیستم و بیست‌ویکم تبدیل شده. یهودیانی که پس از جنگ جهانی دوم می‌خواستند به ارض موعود بازگردند، فلسطینی‌هایی که سرزمینشان اشغال شده بود، ویتنامی‌هایی که با قایق‌هایی درب‌وداغان به آن‌سوی دریا می‌گریختند، افغانستانی‌هایی که پس از حمله‌ی شوروی و بعدتر تسلط طالبان بر کشورشان به ایران و پاکستان پناه آوردند، آفریقایی‌هایی که پس از نسل‌کشی رواندا دیگر جایی برای رفتن نداشتند و میلیون‌ها نفر دیگر که به‌اجبار خانه و کاشانه‌شان را ترک کرده بودند و به دنبال پناهی امن می‌گشتند،‌ موضوع کتاب پناهجویان در گذر تاریخ (Refugees Throughout History) هستند.

معرفی و دانلود کتاب پناهجویان در گذر تاریخ

گری وینر (Gary Wiener) در این کتاب از دوران باستان آغاز می‌کند. مسئله‌ی آوارگان و بی‌خانمان‌هایی که در جست‌وجوی پناهگاه بوده‌اند، در اودیسه‌ی هومر مطرح می‌شود. نویسنده‌ی کتاب پناهجویان در گذر تاریخ سپس به اسناد باستان‌شناختی رجوع می‌کند و چند واقعه را می‌یابد که در آن‌ها موضوع بی‌خانمانی و سرگردانی مطرح شده‌اند. دیگر بخش‌های کتاب به پناهجویان در قرن بیستم و بیست‌ویکم اختصاص دارد. یکی از موضوعاتی که در این کتاب به بحث گذاشته می‌شود، رفتار دیگر کشورها با پناهجویان است. شاید بسیاری با خود فکر کنند که کشورها باید بدون هیچ چون و چرایی مهاجران را از دیگر کشورها بپذیرند و التیامی برای رنج‌ها و آلام آن‌ها باشند؛ اما سیاست هر کشوری با دیگری تفاوت دارد. برای مثال در زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، پناهجویان از کشورهایی مانند سوریه، عراق، ایران، سومالی و... حق ورود به آمریکا را نداشتند و چنین اقدامی، جنجال‌های بسیاری را برپا کرد. بعد از حمله‌های گروهک‌های تروریستی، در اروپا نیز به دشمنی با پناهجویان دامن زده شد. هنوز هم که هنوز است، مجادلات بسیاری پیرامون این موضوع برپا می‌شود. گری وینر در بخش‌هایی از این کتاب به بخش کوچکی از این درگیری‌ها اشاره می‌کند.

انتشارات ققنوس کتاب پناهجویان در گذر تاریخ را با ترجمه‌ی شهربانو صارمی منتشر کرده است.

درباره مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب پناهجویان در گذر تاریخ برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب پناهجویان در گذر تاریخ برای کسانی نوشته شده است که به تاریخ اجتماعی علاقه‌مندند.

در بخشی از کتاب پناهجویان در گذر تاریخ: در جستجوی امنیت می‌خوانیم

گزارش زیر روایتی واقعی از مشکلات سفر یک پناهجو از زادگاهش است:

«در ظلمت وسط دریا، هاشم سوکی نمی‌تواند دور و بری‌هایش را ببیند، اما می‌تواند صدای جیغ و داد آنان را که دارند زیر دست و پا له می‌شوند بشنود. آن‌ها دو زن آفریقایی هستند شاید سومالیایی، اما الآن وقت پرس‌و‌جو نیست که بر اثر تکان‌های قایق هاشم روی آن‌ها افتاده است. دست و پایشان به هم گره خورده. از او می‌خواهند سریع تکانی به خود بدهد، کاش می‌توانست. اما نمی‌تواند چند نفری هم درست روی او افتاده‌اند و احتمالاً چند نفر دیگر هم روی آن‌ها همین وضع را دارند. ده‌ها نفر توی این قایق چوبی چپیده‌اند‌... شاید ساعت یازده شب باشد، اما هاشم مطمئن نیست. زمان و مکان از دستش در رفته. سر شب در ساحلی در شمال مصر او و همراهانش گله‌ای سوار این قایق کوچک شدند. حالا خدا می‌داند قایق کجاست، جایی در جنوب‌شرق مدیترانه، در تاریکی سرگردان است و میان امواج بالا و پایین می‌رود. مسافران جیغ می‌زنند.

بعضی‌ها به عربی فریاد می‌زنند، بعضی‌ها به زبانی دیگر. این‌جا از سراسر آفریقا آدم هست, بعضی‌ها هم اهل خاورمیانه‌اند. فلسطینی، سودانی و سومالیایی. و سوری‌هایی مثل هاشم... می‌خواهند به شمال اروپا برسند: سوئد، آلمان یا هر جایی که آینده‌ی بهتری از سرزمین ویرانشان داشته باشند. به امید آینده‌ی بهتر خطر سفر با این قایق را به جان خریده‌اند تا به ساحل ایتالیا برسند. باید پنج یا شش روز دیگر به ایتالیا برسند. اما فعلاً هاشم نمی‌داند امشب را به صبح خواهد رساند یا نه. بقیه هم نمی‌دانند.»

فهرست مطالب کتاب

رویدادهای مهم در تاریخ پناهجویان
پیشگفتار: تاریخ پناهجویی
1: آوارگان عصر باستان
2: آوارگان اوایل قرن بیستم
3: جنگ جهانی دوم و «بی‌خانمان‌ها»
4: اواخر قرن بیستم
5: قرن بیست و یکم
سخن آخر: آینده‌ی نامعلوم
یادداشت ها
برای مطالعه‌ی بیشتر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پناهجویان در گذر تاریخ: در جستجوی امنیت
نویسنده
مترجمشهربانو صارمی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات103
زبانفارسی
شابک978-622-04-0315-9
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب پناهجویان در گذر تاریخ

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب پناهجویان در گذر تاریخ

برای دریافت کتاب پناهجویان در گذر تاریخ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.