معرفی و دانلود کتاب چگونه در فضا می‌میریم؟: ماجراجویی در پدیده‌های خطرناک اخترشناختی

عکس جلد کتاب چگونه در فضا می‌میریم؟: ماجراجویی در پدیده‌های خطرناک اخترشناختی
قیمت:
۹۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب چگونه در فضا می‌میریم؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چگونه در فضا می‌میریم؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب چگونه در فضا می‌میریم؟: ماجراجویی در پدیده‌های خطرناک اخترشناختی

برای آغاز یک سفر مهیج، شگفت‌انگیز و البته پرمخاطره به قلب کیهان، کافی است کمربندهایتان را ببندید و با پل ام ساتر در کتاب چگونه در فضا می‌میریم؟ همراه شوید. این نویسنده‌ی پرفروش آثار علمی با لحن طنز و شوخ‌طبعی‌های خاص خود، شما را با خطراتی که فضانوردان را طی مأموریت‌های فضایی تهدید می‌کند و محدودیت‌هایی که برای زندگی انسان‌ها در سیارات دیگر وجود دارد، آشنا خواهد کرد. با این کتاب علمی، سفری خواهید داشت به نیمه‌ی تاریک و خطرناک کیهان!

درباره‌ی کتاب چگونه در فضا می‌میریم؟

گشت‌و‌گذار در کیهان و رویارویی با پدیده‌های ناشناخته‌ی کیهانی، همواره برای انسان‌ها از جذابیت و اهمیت بالایی برخوردار بوده است. بااین‌حال، نباید فراموش کنیم که کیهان، برای انسانی که ساختار فیزیکی‌اش تنها برای زندگی بر روی کره‌ی زمین شکل گرفته، چندان هم امن و بی‌خطر نیست. بر این اساس، نه سفرهای فضایی کاملاً ایمن هستند و نه پیدا کردن یک سیاره‌ی جدید برای زندگی نسل‌های آینده‌ی بشر کار آسانی به نظر می‌رسد. پل ام. ساتر (Paul M. Sutter) در کتاب چگونه در فضا می‌میریم؟ (How to die in space) می‌کوشد با نگاهی واقع‌بینانه، با بهره‌گیری از آخرین یافته‌های کیهان‌شناسان و افزودن کمی چاشنی طنز و شوخی، شما را با واقعیت‌های هولناک کیهان روبه‌رو کند.

کتاب حاضر از چهار بخش کلی تشکیل شده است که چندین زیربخش در ذیل هر کدام قرار می‌گیرند. بخش اول به خطراتی اشاره دارد که در سفرهای میان‌سیاره‌ای وجود دارند. سیارک‌ها و دنباله‌دارهایی که ظاهراً پدیده‌هایی بی‌خطر به نظر می‌آیند، شراره‌ها و زبان‌های آتشی که از سطح خورشید به بیرون شعله می‌کشند و نزدیکی به آن‌ها هر انسانی را ذوب خواهد کرد، همچنین پرتوهای کیهانی که برخلاف ظاهر زیبایشان، بسیار خطرناک هستند، مباحث اصلی بخش نخست کتاب به شمار می‌روند.

بخش دوم به خطراتی می‌پردازد که در حد فاصل ستاره‌ها رخ خواهند داد. یکی از مهم‌ترین این خطرات سیاه‌چاله‌هایی هستند که حتماً نامشان به گوشتان خورده و می‌دانید که این توده‌های تاریک و کِشنده، هنوز برای بشر ناشناخته هستند. بنابراین، یکی از خطرات جدی کیهان به حساب می‌آیند و تا وقتی که بشر از سازوکار آن‌ها سر درنیاورده، بهتر است از نزدیک شدن به آن‌ها اجتناب کند. نواخترها، سحابی‌ها و شیرخوارگاه‌های ستاره‌ای نیز موضوعات دیگری هستند که در همین بخش مورد بررسی و موشکافی قرار خواهند گرفت.

پل ام. ساتر در بخش سوم کتاب چگونه در فضا می‌میریم سری به فواصل میان‌کهکشانی می‌زند و با معرفی سیاه‌چاله‌های بسیار عظیم و پُرجِرم، ستاره‌های نوترونی، اخترنماها و بلیزرها نشان می‌دهد که جهان فراتر از کهکشان راه شیری، آن‌قدرها هم برای زندگی انسان‌ها امن نیست. در بخش چهارم کتاب، فارغ از فواصل مکانی، به خطراتی اشاره می‌شود که نظریات کیهان‌شناسان وجود آن‌ها را اثبات می‌کند. این مخاطرات نظری، شامل مواردی چون ریسمان‌های کیهانی، کرم‌چاله‌ها و ماده‌ی تاریکی هستند که بخش عمده‌ای از سراسر کیهان را در بر می‌گیرند. البته به این لیست ترسناک، موجودات فضایی را هم اضافه کنید که ممکن است با انسان‌هایی که می‌خواهند به قلمرو کیهانی آن‌ها سرک بکشند، رفتار دوستانه‌ای نداشته باشند!

این کتاب خواندنی که برای مخاطبان عام نگاشته شده، سعی دارد خوانندگان را با واقعیت‌های ناخوشاند جهان کیهانی آشنا کند و از این طریق هم آن‌ها را نسبت به خطرات دنیای آسمان آگاه کرده و هم به ایشان نشان بدهد که زندگی بر روی کره‌ی زمین چه نعمت بزرگی است! سیاره‌ای که از سیاه‌چاله‌ها در نزدیکی آن خبری نیست، هرگز برخوردی با شراره‌های خورشیدی نخواهد داشت و با نزدیک‌ترین بیگانه‌های فضایی فاصله‌ی بسیاری دارد.

اثر حاضر که در زمره‌ی مجموعه کتاب‌های قلمرو علم قرار می‌گیرد، به کوشش نشر مازیار و با برگردان واروژان هارطون به چاپ رسیده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌ قلمرو علم

«قلمرو علم» عنوان مجموعه‌ای است که آثاری را در زمینه‌ی علوم گوناگون، اعم از ریاضی، نجوم، فلسفه، علوم سیاسی و... در بر می‌گیرد. سادگی زبان و بیان از مهم‌ترین ویژگی سری کتاب‌های قلمرو علم به شمار می‌آید. نگاهی اجمالی به نویسندگان این آثار، به‌خوبی نشان می‌دهد که با مجموعه‌ای خواندنی از پژوهش‌ها و یافته‌های برترین دانشمندان و متفکران بین‌المللی روبه‌روییم. نشر مازیار چاپ و انتشار این مجموعه را به عهده داشته.

«آب در گیتی»، «آچار سیاست»، «نظریه‌ی ریسمان»، «آچار فلسفه»، «آونگ گالیله»، «آینده‌ی انسان» و «آینده‌ی ذهن» برخی از عناوین مجموعه کتاب‌های قلمرو علم محسوب می‌شوند.

نکوداشت‌های کتاب چگونه در فضا می‌میریم؟

  • در لحن ساتر شوق به دانستن، همراه با نوعی طنز و شوخ‌طبعی ترکیب شده است. کتابی که هم خنده‌دار است و هم آموزنده، این سفر هیجان‌انگیز ساتر به دنیای کیهان هم موجب می‌شود بیشتر از گذشته قدردان سیاره‌ی زمین باشیم و هم به درکی واقع‌بینانه از زندگی در فضا برسیم. (پابلیشرز ویکلی)

  • طنز و نثر علمی ساتر، کتاب چگونه در فضا می‌میریم را به اثری جالب و سرگرم‌کننده تبدیل کرده است. (Kirkus Reviews)

  • لذتی که ساتر از کشف ناشناخته‌های کیهان می‌برد، به خوانندگان این کتاب نیز سرایت می‌کند! این دورنمای دقیق از دنیای عجیبی که در آن زندگی می‌کنیم، خوانندگان کتاب را به یادگیری بیشتر و عمیق‌تر تشویق می‌کند. (بوک‌لیست)

  • این اثر بی‌نظیر شگفتی‌های هستی را به شما نشان می‌دهد. نثر طنز ساتر و توضیحات روشنگرانه‌ی او خواندن کتاب چگونه در فضا می‌میریم را برای مخاطبانی که می‌خواهند با دنیای پیرامونشان بیشتر آشنا شوند، ساده‌تر خواهد کرد. (نقد ستاره‌دار پابلیشرز ویکلی)

  • ساتر کیهان را به روی زمین می‌‌آورد و به شما ثابت می‌کند برای لذت بردن از شگفتی‌های فضا، لازم نیست حتماً اخترشناس باشید! (طارق مالک)

  • تصور کنید با یک اخترفیزیکدان، گرداگرد یک آتش نشسته‌اید. این دانشمند نه‌تنها تاریخ کیهان‌شناسی را برایتان بازگو می‌کند، بلکه به پرسش‌های شما نیز پاسخ خواهد داد. این کتاب ارزشمند برای کسانی نوشته شده که در زمینه‌ی ایده‌های بزرگ بسیار کنجکاو هستند. (ست شوستاک، ستاره‌شناس ارشد مؤسسه‌ی SETI)

کتاب چگونه در فضا می‌میریم برای چه کسانی مناسب است؟

کتابی فوق‌العاده برای طرفداران کیهان‌شناسی و فیزیک کیهانی! اگر قصد دارید با خطرات سفرهای فضایی و یا چالش‌هایی که برای زندگی در سیارات دیگر پیش روی انسان‌ها قرار دارد بیشتر آشنا شوید، مطالعه‌ی کتاب چگونه در فضا می‌میریم را از دست ندهید.

با پل ام ساتر بیشتر آشنا شویم

پل ام ساتر نویسنده، سخنران، پژوهشگر و کیهان‌شناس و همچنین یکی از اعضای جامعه‌ی نجوم دانشگاه ایالتی اوهایو است که تاکنون آثار ارزشمندی را در زمینه‌ی نجوم به چاپ رسانده است. این نویسنده که تحصیلات خود را در دانشگاه ایلینویز به پایان رسانده، هم‌اکنون از دانشمندان اصلی در مرکز علم و صنعت اوهایو به شمار می‌آید. «جایگاه انسان در گیتی» کتاب دیگر اوست که به فارسی نیز ترجمه شده است.

پل ام ساتر به‌عنوان مجری، تهیه‌کننده‌ی برنامه‌های تلویزیونی و تولیدکننده‌ی پادکست‌های علمی تلاش دارد تا در کنار تألیف و پژوهش، به گسترش دانش میان مخاطبان عام کمک کند.

در بخشی از کتاب چگونه در فضا می‌میریم؟: ماجراجویی در پدیده‌های خطرناک اخترشناختی می‌خوانیم

دنباله‌دارها حداقل با نزدیک شدن به ما، علائم هشداردهنده‌ای از خود نشان می‌دهند: زمانی که آن‌ها به مناطق درونی منظومه خورشیدی نزدیک می‌شوند، گرمای خورشید گازها و مولکول‌های یخ‌زده‌ی آن‌ها را تبخیر می‌کند و دنباله‌ای به طول میلیون‌ها کیلومتر ایجاد می‌شود که همیشه به‌ دور از خورشید کشیده شده است.

آن‌ها در مدار جدید خود ممکن است به هیچ‌یک از سیارات داخلی منظومه خورشیدی برخورد نکنند، اما بارها و بارها و قرن‌ها و قرن‌ها این مدار را دور می‌زنند. دنباله‌دارها با جدا شدن از قرص، مسیرهای باقاعده‌ای را در پیش می‌گیرند و برای هزاران سال به‌ دور خورشید می‌گردند. برخی از آن‌ها معروف هستند، مثل دنباله‌دار هالی (زمان زیادی طول کشید اخترشناسان بفهمند که دنباله‌دارها می‌توانند ملاقات‌کنندگان باقاعده و وابسته‌ای باشند، و هالی نخستین دنباله‌داری بود که بازگشت آن پیش‌بینی شد).

دنباله‌دارها نهایتاً از هم می‌پاشند. آن‌ها کاملاً صلب نیستند و به زندگی در نزدیکی خورشید عادت ندارند. با تجزیه دنباله‌دارها مدار به مدار، ابری از شهاب‌واره‌ها بر جای می‌ماند و بعضاً وارد جو یک سیاره عبوری می‌شوند. اگر از آن‌ها اجتناب شود، خطر بزرگی نیستند. خوش‌بختانه عمده‌ترینِ این ابرها شناسایی شده‌اند و شما می‌توانید کلی هشدار داشته باشید.

همیشه دنباله‌دارهای جدیدی شانس خود را در دور زدنِ خورشید و ملاقات با دنیاهای شکننده داخلی منظومه خورشیدی، می‌آزمایند. هر طور که حساب می‌کنیم، منبع دنباله‌دارهای قرص پراکنده باید مدت‌ها قبل تمام شده باشد. اما قطعات یدکی بسیاری در آشغال‌دانی منظومه خورشیدی باقی‌ مانده‌اند که دنباله‌دارهای آن‌ها یک به یک رانده می‌شوند که یا در آتش بمیرند و یا در یخ.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
رفع مسئولیت
بخش اول: خطرات میان‌سیاره‌ای
1. خلاء
2. سیارک‌ها و دنباله‌دارها
3. شراره‌های خورشیدی و خروج جرم از تاج خورشید
4. پرتوهای کیهانی
بخش دوم: تهدیدهای میان‌ستاره‌ای
5. شیرخوارگاه‌های ستاره‌ای
6. سیاهچاله‌ها با جرم ستاره‌ای
7. سحابی‌های سیاره‌نما
8. کوتوله‌های سفید و نواخترها
بخش سوم: تهدیدهای میان کهکشانی
9. ابرنواخترها
10. ستاره‌های نوترونی و مگنتارها
11. سیاه‌چاله‌های اَبَرپرجرم
12. اخترنماها و بلِیزرها
بخش چهارم: خطرهای نظری
13. ریسمان‌های کیهانی و نقایص جورواجور فضازمان
14. ماده تاریک
15. بیگانگان متخاصم
16. کرم‌چاله‌ها
سخن آخر: هشدار آخر
نمایه
ضمیمه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب چگونه در فضا می‌میریم؟: ماجراجویی در پدیده‌های خطرناک اخترشناختی
نویسنده
مترجمواروژان هارطون
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات400
زبانفارسی
شابک978-622-7061-17-8
موضوع کتابکتاب‌های نجوم و اختر شناسی، کتاب‌های فیزیک
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب چگونه در فضا می‌میریم؟

HamidReza Abedi
۱۴۰۲/۶/۲۳
عالی شگفت انگیز بهت آور لذت بخش از این کوتاهتر و ساده تر نمیتوام این کتاب را توضیح دهم هر چه بیشتر میخوانی بیشتر به کوچکی و ناتوانی بشر پی میبرم درک این مفاهیم به خودی خود آسان نیست تصور اینهمه عظمت بسیار سخت است از الان با خودم قرار گذاشته‌ام که حداقل یکبار دیگر آن را بخوانم شاید هم دو یا سه بار دیگر
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب چگونه در فضا می‌میریم؟

برای دریافت کتاب چگونه در فضا می‌میریم؟ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.