معرفی و دانلود کتاب چیزها صرفا هستند: فلسفه در شعر والاس استیونس

عکس جلد کتاب چیزها صرفا هستند: فلسفه در شعر والاس استیونس
قیمت:
۷۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب چیزها صرفا هستند و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چیزها صرفا هستند و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب چیزها صرفا هستند: فلسفه در شعر والاس استیونس

کتاب چیزها صرفا هستند نوشته‌ی سایمون کریچلی است که فلسفه‌ی اشعار والاس استیونس، شاعر آمریکایی را مورد بررسی قرار می‌دهد. کریچلی با تفسیر و نقد آثار والاس استیونس، خواننده را با روح تازه‌ای که شعر فلسفی او در زندگی می‌دمد، آشنا می‌کند. او علاوه بر خوانش متفاوتی که از شعر استیونس به دست می‌دهد، نظریات خود را در مورد کارکرد شعر ارائه می‌دهد و نسبت تخیل شاعرانه با واقعیت را تبیین می‌کند.

درباره‌ی کتاب چیزها صرفا هستند

کتاب چیزها صرفا هستند (Things Merely Are) دعوتی است برای خواندن شعر. سایمون کریچلی (Simon Critchley) استدلال می‌کند که شعر با طیفی از مشاهده، قدرت بیان و التفات به گونه‌ای از زبان که هر رسانه‌ی دیگری را تحت پوشش قرار می‌دهد، زندگی را وسعت می‌بخشد. کریچلی در تعاملی غنی با شعر والاس استیونس (Wallace Stevens) نشان می‌دهد که شعر همچنین حاوی بینش عمیق و مهم فلسفی است. اشعار استوینس نوعی وزن فلسفی را حمل می‌کنند. فهم شعر، پس از ارتباط گرفتن با زبان و فرم آن حاصل می‌شود و مانند گزاره‌های فلسفی که به تحلیل نیاز دارند، به تأمل خواننده وابسته است. این کتاب، به درک بهتر شعر این شاعر آمریکایی کمک می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب چیزها صرفا هستند

کتاب چیزها صرفا هستند بیان می‌کند که شعر چگونه می‌تواند باعث شود به گونه‌ای متفاوت، واقعیت را ترسیم و احساس کنیم. زندگی از دریچه‌ی شعر چگونه بازشناسی می‌شود؟ آیا شاعر، خیال‌پردازی‌های خود را دست‌مایه‌ی سرودن می‌کند؟ واقعیات در شعر چه نمودی دارند؟ آیا شعر، زندگی را غنی‌تر می‌کند یا ما را از آن دور نگه می‌دارد؟ کریچلی تجربه‌ی شعر را تجربه‌ی زندگی می‌داند و به تفصیل از نوعی «معرفت‌شناسی شاعرانه» یاد می‌کند که ما را قادر می‌سازد از نو به مشکل فلسفی‌ای که از رابطه‌ی میان ذهن و جهان برداشت می‌شود، بیندیشیم و در نهایت از این مشکل عبور کنیم.

کریچلی تحت‌تأثیر ایده‌های کانت، رمانتیک‌های آلمانی و انگلیسی و هایدگر، استدلال می‌کند که شعر از طریق توصیف چیزهای جزئی و ساده و بداهت دشوار آن‌ها - خواه آب، گیتار، درختان یا گربه‌ها - «صرفِ» چیزها را فرا می‌خواند و تداعی می‌کند. شعر به ما نشان می‌دهد که چیزها صرفا هستند و همین تجربه است که احساس آرامش را منتقل و تخیلی را آزاد می‌کند که ما به آن نیاز داریم تا تکانه‌های واقعیت را عقب برانیم. کریچلی همچنین اظهار می‌کند که این معنا از آرامش، در سینمای ترنس مالیک به تصویر کشیده شده است و کار او را در پایان کتاب مورد بحث قرار می‌دهد.

سایمون کریچلی، اکنون استاد فلسفه در مدرسه‌ی جدید تحقیقات اجتماعی نیویورک و دانشگاه اسکس است. او نویسنده‌ی کتاب‌های بسیاری از جمله خیلی کم...تقریبا هیچ و درباره‌ی طنز است که انتشارات راتلج هر دوی آن‌ها را منتشر کرده است.

کتاب چیزها صرفا هستند را مهرداد پارسا به فارسی برگردانده و به همت انتشارات شوند روانه‌ی بازار نشر کرده است.

در نکوداشت کتاب چیزها صرفا هستند

  • کتاب چیزها صرفا هستند تا حدود زیادی یک مانیفست است که می‌خواهد چارچوب تفکر فلسفی در سنت زبان انگلیسی را بشکند. ضمن این بیانیه، کریچلی به ما خوانشی تازه از آثار والاس استیونس ارائه می‌دهد که نقد ادبی آکادمیک به شدت به آن نیاز دارد. امید من این است که این کتاب فقط از این منظر مورد بررسی قرار نگیرد، بلکه آغازی برای تحقیق فلسفی در مورد مدرنیسم ادبی باشد. (Notre Dame Philosophical Review)

کتاب چیزها صرفا هستند برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به نقد شعر و فلسفه از مخاطبین این کتاب هستند.

در بخشی از کتاب چیزها صرفا هستند: فلسفه در شعر والاس استیونس می‌خوانیم

آیا شعر دو وسوسه یا دو قطب فلسفی دارد که ابتدا شاعر را جذب یک مسیر می‌کند و سپس به مسیر دیگر سوق می‌دهد؟ از یک سو، جریانی وجود دارد که می‌توانیم آن را وسوسه‌ی ایده‌آلیستی بنامیم و مبنایش این عقیده است که واقعیت به تخیل تقلیل می‌یابد و در واقع محصول تخیل است. در بحث استیونس درباره‌ی تز مرعوب‌کننده‌اش با این وسوسه مواجه شدیم، یعنی ایده‌ی خیال اعلا و این تصور که جهان همان چیزی است که شما از آن می‌سازید، جهانی در کلمات. از سوی دیگر، وسوسه‌ای رآلیستی وجود دارد که نشان می‌دهد شعر روگرفتِ واقعیتی است که در برابر قدرت تخیل مقاومت می‌کند، واقعیتی که همواره با شاعر بیگانه باقی می‌ماند. در فصل قبل از این شعرِ واقعیت سخت یا شعر اضدادِ شعر طرحی کلی ترسیم کردیم.

شعر استیونس گویی میان این دو وسوسه شکاف خورده و حتی شاید دوپاره شده است، میان تخیلی که واقعیت را به خود تقلیل می‌دهد و واقعیتی که قدرت تخیل را به ناتوانی فرومی‌کاهد. به نظر می‌رسد شعر استیونس نخست به یک مسیر می‌رود و سپس به مسیر دیگر وارد می‌شود، و میان تابستان رفیع و زمستان ژرف، میان ایده‌هایی درباره‌ی چیز و خودِ چیز، نوسان می‌کند. این تلقی از تجربه‌ی شاعرانه به‌مثابه‌ی نوسان میان ایده‌آلیسم و رآلیسم مضمون محوریِ آثار موریس بلانشو را تداعی می‌کند، که گویا استیونس او را از خلال مقالات‌اش در نشریه‌ی نقد نوی فرانسه مطالعه کرده بود و حتی به او «عشق می‌ورزید». از نظر بلانشو ادبیات دو سرازیری دارد که دو وسوسه‌ی مقاومت‌ناپذیرِ نویسنده را نشان می‌دهند. از طرفی، ادبیات فعل آرمانی‌سازی است که میل به هضم کردنِ کل واقعیت در من [ایگو] و فرض واقعیت به‌مثابه‌ی برون‌فکنیِ من بر آن سایه افکنده است. این وسوسه‌ای است که بلانشو آن را به زوج عجیبِ هگل و مارکی دو ساد نسبت می‌دهد، و در این‌جا ایده‌آلیسم مطلق در حکم جنون یک ذهنِ شکم‌باره‌ است و مفهوم‌مندی، ابزار سلطه‌ی ظالمانه بر چیزها. وقتی بر چیزی اسم می‌گذاریم، هم بر آن سلطه می‌یابیم و هم آن را می‌کُشیم - و این حضرت آدم را به اولین قاتل زنجیره‌ای بدل می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

توضیح ناشر انگلیسی
کوته‌نوشتِ آثار والاس استیونس
پندی به خواننده
1. یا این‌طور بگوییم - بیست‌ویک گزاره
2. شعر، فلسفه و زندگی چنان‌که هست
3. درستیِ ناگهانی
4. تز مرعوب‌کننده‌ی والاس استیونس
5. رسالت دوگانه‌ی شعر
6. خودِ چیز و فصل‌هایش
خاتمه
مؤخره: آرامش - درباره‌ی ترنس مالیک
سپاس‌گزاری
یادداشت‌ها
کتاب‌شناسی
نمایه‌ی نام‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب چیزها صرفا هستند: فلسفه در شعر والاس استیونس
نویسنده
مترجممهرداد پارسا
ناشر چاپینشر شوند
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات144
زبانفارسی
شابک978-600-97857-7-3
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های نقد و بررسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب چیزها صرفا هستند

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب چیزها صرفا هستند

برای دریافت کتاب چیزها صرفا هستند و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.