معرفی و دانلود کتاب درآمدی بر زیگموند فروید

عکس جلد کتاب درآمدی بر زیگموند فروید
قیمت:
۷۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب درآمدی بر زیگموند فروید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب درآمدی بر زیگموند فروید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب درآمدی بر زیگموند فروید

ژان میشل کینودو در کتاب درآمدی بر زیگموند فروید به توضیح مهم‌ترین و اصلی‌ترین مفاهیم فرویدی، از جمله تفسیر رؤیاها و عقده‌ی ادیپ، می‌پردازد. کتاب نامبرده هم برای خوانندگان آشنا با حوزه‌ی روان‌کاوی و هم برای کسانی که تابه‌حال در این مسیر قدم نگذاشته‌اند، فهم‌پذیر است.

درباره‌ی کتاب درآمدی بر زیگموند فروید

پس از گذشت سال‌ها، آثار زیگموند فروید (Sigmund Freud) هنوز هم به اندازه‌ی گذشته تازه و زنده‌اند و از تازگی روزهای نخستی که فروید به توضیح آن‌ها پرداخته بود، چیزی کم ندارند. از این رو است که ژان میشل کینودو (Jean-Michel Quinodoz) در کتاب درآمدی بر زیگموند فروید (Sigmund Freud: An Introduction) تلاش کرده به شرح اندیشه‌های فروید و بررسی آثار او بپردازد.

نظم کتاب نامبرده از این قرار است: فصل اول، «زیگموند فروید، از 1856 تا 1900» زندگی فروید پیش از بنا نهادن روانکاوی را در بر می‌گیرد و به حوادث زندگی او از سال تولدش تا سال 1900 که در واقع تاریخ انتشار کتاب فروید، با نام «تفسیر رؤیاها»ست می‌پردازد. ژان میشل کینودو تلاش کرده تا زندگی‌نامه‌ی فروید را از معرفی اندیشه‌هایش متمایز سازد تا به کشفیات روان‌کاوانه‌ی او وزن بیشتری ببخشد.

معرفی و دانلود کتاب درآمدی بر زیگموند فروید

فصل دوم درباره‌ی هیستری و کشف روان‌کاوی است. در این بخش سهم فروید در نگارش رساله‌ی «مطالعاتی در باب هیستری» که با همکاری یوزف بروئر به رشته‌ی تحریر درآمد، مورد بررسی قرار می‌گیرد. بخش سوم «خودکاوی» نام دارد. طی سالیان سال فروید با چشمان خود مشاهده کرد که وضعیت‌هایی که بیمارانش به آن‌ها دچار هستند، فرضیه‌های اولیه‌ی او را تأیید می‌کند. این مشاهدات تازه در نهایت باعث شد فروید مقالات متعددی منتشر کند و در آن‌ها همان ایده‌ی منشأ جنسی بحث هیستری را در مورد سایر روان‌نژندی‌ها نظیر بیماران فوبیایی و وسواسی نیز به کار بگیرد.

در فصل چهارم در باب تفسیر رؤیاها می‌خوانیم. فروید تفسیر رؤیاها را شاهراه شناخت فعالیت‌های ناخودآگاه ذهن می‌دانست. او کتاب تفسیر رؤیاها را از مهم‌ترین آثار خود می‌دانست و از این عقیده دفاع می‌کرد که رؤیا فعالیت روانی سازمان‌یافته‌ای است که به رؤیابین تعلق دارد و با فعالیت‌های بیداری متفاوت است و قواعد خاصی برای خود دارد.

فروید با انتشار دو کتاب «آسیب‌شناسی روانی زندگی روزمره» و «لطیفه‌ها و رابطه‌شان با ناخودآگاه» سعی داشت تا برای عموم مردم شاهدی انکارناپذیر بر حضور خودآگاه در زندگی روزمره ارائه دهد و از این واقعیت که «ناخودآگاه خود را در جامه‌ی کنش‌پریشی‌ها و لطیفه‌ها» آشکار می‌سازد، پرده بردارد. در فصل پنجم مفصلاً به جلوه‌های ناخودآگاه در زندگی روزمره پرداخته می‌شود.

فروید در سه جستار درباره‌ی نظریه‌ی میل جنسی دوران کودکی آشکارا تعصبات زمانه‌ی خود درباره‌ی سکسوالیته را به چالش کشید. در بخش ششم از ایده‌های انقلابی‌ای می‌خوانیم که فروید به زبان ساده‌‌ی روزمره مطرح کرده بود، اما درعین‌حال مفهوم سکسوالیته را بسط و نشان می‌داد که این میل در دوران کودکی ریشه دارد.

بخش هفتم به عقده‌ی ادیپ و ناخودآگاه اختصاص یافته است. در این بخش از کتاب درآمدی بر زیگموند فروید، ژان میشل کینودو توضیح می‌دهد که به عقیده‌ی فروید، ادیپ در مسیر رشد کودک اتفاق می‌افتد و عامل اصلی ساماندهی حیات روانی‌ای است که هویت جنسی فرد حول آن شکل می‌گیرد. «آرزوهای معطوف به پدرکشی و زنای با محارم»، «افسانه‌ی ادیپ و ناخودآگاه»، «عقده‌ی ادیپ مستقیم» و «افول عقده‌ی ادیپ» از عناوین فرعی بخش هفتم‌اند.

در بخش بعدی از مفهوم انتقال می‌خوانیم. ژان میشل کینودو برایمان شرح می‌دهد که مفهوم انتقال نیز همچون عقده‌ی ادیپ به تدریج در آثار فروید ظاهر شد و تا آنجا پیش رفت که به محرک اصلی درمان روان‌کاوانه بدل گشت.

فصلِ نُهم کتاب درآمدی بر زیگموند فروید شرح چهار معاینه‌ی بالینی فروید را در بر می‌گیرد. نخستین مورد روان‌کاوی، هانس‌ کوچولوی پنج‌ساله، با نام واقعی هربرت گراف است که از فوبیا رنج می‌برد. او از ترس این که اسبی او را گاز بگیرد پایش را از خانه بیرون نمی‌گذاشت و نمی‌توانست به خیابان برود. مورد دوم، ارنست لنزر معروف به موش‌مرد، مربوط به وکیلی بیست‌ونه ساله بود که در سال 1907 به خاطر بازدارندگی‌ها و وسواس‌های چندگانه‌ای که در زندگی حرفه‌ای و عاطفی او یک مشکل اساسی به شمار می‌آمد، به فروید مراجعه کرد. درمان او نُه ماه به طول انجامید. مورد بعدی، سرگئی کنستانتینوویچ پانکیف، اشراف‌زاده‌ی جوان و ثروتمند روسی بود که با عنوان گرگ‌مرد شناخته می‌شد و در سن بیست‌ و سه سالگی و در سال 1910 به خاطر اختلالات شدید روانی که اکثر روان‌پشکان بزرگ اروپایی آن را لاعلاج و درمان‌ناپذیر می‌خواندند، به فروید مراجعه کرد. مورد بعدی، ‌یک قاضی آلمانی بود که فروید هیچ‌گاه با او ملاقات نداشت. او در سن چهل‌ودوسالگی برای نخستین بار به دلیل افسردگی بستزس شد و ده سال بعد، نشانه‌هایی از سندروم هذیان توهمی شدید را از خود نشان داد.

بخش دهم کتاب به «فرا روان‌شناسی» اختصاص دارد. این اصطلاح مختص خود فروید است و همان رویکردی را در قبال مشاهده‌ی واقعیت‌های روان‌شناختی در پیش می‌گیرد که متافیزیک در قبال مشاهده‌ی واقعیت‌های جهان فیزیکی. در این بخش مفصلاً در این‌ باره خواهیم خواند.

چطور می‌شود توضیح داد که چرا برخی از بیماران درست وقتی که رو به بهبودی هستند، دوباره بیمار می‌شوند؟ چرا برخی دیگر بی‌اختیار تجربیات تراماتیک را با حالت‌های مختلف رنج کشیدن‌شان بازسازی می‌کنند؟ تخریب و ویران‌گری در بیماران افسرده، معتاد به مواد، بیماران منحرف و روان‌پریش از کجا ناشی می‌شود؟ فصل یازدهم کتاب که «کشاکش بنیادین میان رانه‌ی زندگی و رانه‌ی مرگ» نام دارد، به یافتن پاسخ این سؤالات می‌پردازد.

فصل دوازدهم «من، نهاد و فرامن» نامیده شده است. در این بخش به مقاله‌ی فروید تحت عنوان روان‌شناسی گروهی و تحلیل من (ایگو) پرداخته شده است.

فصل سیزدهم «ترس از دست دادن شخص مطلوب و محبوب» نامیده می‌شود. در این بخش از کتاب، ژان میشل کینودو از دیدگاه‌های فروید درباره‌ی منشأ اضطراب -به خاطر اهمیتی که در کردار بالینی دارند- صحبت می‌کند. او به خوبی شرح می‌دهد که فروید برای ایگو تا چه اندازه نقش مهمی قائل می‌شود.

فروید در سرتاسر آثار خود تلاش کرد تا مکانیسم‌های خاض روان‌پریشی را روشن کند و تفاوت‌های میان روان‌نژندی و روان‌پریشی را آشکار سازد. بخش چهاردهم کتاب به همین موضوع (روان‌پریشی، انکار واقعیت و دوپارگی شخص) می‌پردازد.

معرفی و دانلود کتاب درآمدی بر زیگموند فروید

فروید کشفیات خود را در حوزه‌هایی غیر از وادی روان‌کاوی نیز به کار می‌بندد. در فصل پانزدهم به رابطه‌ی میان دین و روان‌کاوی پرداخته می‌شود. در نهایت، فصل آخر به زندگی فروید از سال 1900 تا 1939 می‌پردازد.

کتاب درآمدی بر زیگموند فروید نخستین بار در سال 2017 به انتشار رسیده است. در ایران، این کتاب را مهرداد پارسا به زبان فارسی ترجمه کرده و انتشارات شوند آن را روانه‌ی بازار نشر ساخته است.

نکوداشت‌های کتاب درآمدی بر زیگموند فروید

  • هر فصل آن به جواهری می‌ماند. بحثی عمیق و تأمل‌برانگیز درباره‌ی برخی از مهم‌ترین اندیشه‌های قرن بیستم. (توماس اوگدن، انجمن روان‌کاوی کالفرنیای شمالی)
  • نویسنده در این کتاب جدید و بسیار مختصر درباره‌ی فروید، جانمایه و عمق آثار فروید را به چنگ می‌آورد. (ویلیام اف. کورنل، نویسنده‌ی کتاب کاوش‌هایی در واکاوی تبادلی)
  • او (نویسنده‌ی کتاب حاضر) خطوط اصلی مجموعه‌ی آثار و اندیشه‌های زیگموند فروید را در این کتاب کوچک گنجانده است. (دانا بیرک‌تسندبرین، انجمن روان‌کاوی و مؤسسه‌ی ران‌کاوانه‌ی بریتانیا)

کتاب درآمدی بر زیگموند فروید برای چه کسانی مناسب است؟

ژان میشل کینودو کتاب درآمدی بر زیگموند فروید را برای کسانی نوشته که می‌خواهند در باب فروید و روان‌کاوی بیشتر بخوانند.

در بخشی از کتاب درآمدی بر زیگموند فروید می‌خوانیم

از منظر روان‌کاوانه، افسانه‌ها نه تنها ماهیت کشمکش‌های میان‌فردیِ ناخودآگاه را که در ذات بشر نهفته است منعکس می‌کنند، بلکه از [مکانیسم‌های] دفاعی نیز پرده برمی‌دارند که اساساً هدف‌شان بیرون راندنِ تکانه‌هایی است که آدمی تاب تحمل‌شان را ندارد. در مورد عقده‌ی ادیپ، این واپس‌رانی و سرکوب است که عملکرد مذکور را انجام می‌دهد. در فرد بهنجار وقتی دوره‌ی نهفتگی آغاز می‌شود، تنها ردهایی از تکانه‌های معطوف به پدرکشی و زنای با محارم در خودآگاه باقی می‌ماند؛ برای مثال، در شباهتی که می‌توان میان ابژه‌گزینیِ اولیه، پدر و مادر، و ابژه‌گزینیِ‌ دوره‌ی پس از بلوغ مشاهده کرد این ماجرا مشهود است. از آن سو اما در فرد روان‌نژند نیروهای روانی آن قدر قدرتمند نیستند که فرآیند سرکوب را استمرار بخشند و ما با پدیده‌ای مواجه می‌شویم به نام بازگشتِ امر سرکوب‌شده؛ فی‌المثل، استمرار و تداوم دلبستگی افراطی به یکی از والدین و نفرت افراطی از دیگری، یا ظهور سمپتوم‌های روانی یا جسمی، اضطراب‌ها، اختلالات رفتاری و غیره از مصادیق آن هستند.

اگر وجودِ جریان سرکوب مثل روز روشن است، یک مکانیسم دفاعیِ مهمِ دیگر هست که در سایه باقی می‌ماند: دسته‌بندیِ پدر و مادر ادیپ به زوجی که [فرزندشان] را رها می‌کنند و زوجی که [او را به فرزندخواندگی] می‌پذیرند. عجیب است که روان‌کاوان تنها به لایوس و یوکاسته توجه کرده‌اند. اما اگر حضور پولیبوس و مروپ را هم در افسانه در نظر بگیریم، دسته‌بندی مذکور وجه ناخودآگاهِ عملکردی را روشن می‌کند که در حد سرکوب و واپس‌رانی جنبه‌ای کلی و جهانشمول دارد. در نتیجه مسئله‌ بر سر تقابل میان زوج آرمانی‌ یعنی زوجی که دست به پذیرش فرزندخواندگی زده‌اند، و زوج خطرناک یعنی پدر و مادر زیستی است - تقابلی سرشت‌نما مبتنی بر انکار و دوپارگی، که از قضا هر دو نسبت به سرکوب، مکانیسم‌های دفاعیِ آغازین‌تری هستند.

فهرست مطالب کتاب

توضیح ناشرِ انگلیسی
سپاسگزاری
مقدمه
فصل اول: زیگموند فروید، از 1856 تا 1900
فصل دوم: هیستری و کشف روان‌کاوی
فصل سوم: خودکاوی
فصل چهارم: تفسیر رویاها
فصل پنجم: جلوه‌های ناخودآگاه در زندگی روزمره
فصل ششم: سکسوالیته‌ی [میل جنسیِ] دوران کودکی
فصل هفتم: عقده‌ی ادیپ و ناخودآگاه
فصل هشتم: انتقال، تکنیک و صحنه‌ی روان‌کاوانه
فصل نهم: چهار معاینه‌ی بالینی فروید
فصل دهم: فراروان‌شناسی (1917-1915)
فصل یازدهم: کشاکش بنیادی میان رانه‌ی زندگی و رانه‌ی مرگ
فصل دوازدهم: من، نهاد و فرامن
فصل سیزدهم: ترس از دست دادنِ شخص مطلوب و محبوب
فصل چهاردهم: روان‌پریشی، انکار واقعیت و دوپارگیِ من
فصل پانزدهم: دین و تمدن، بدبینی یا روشن‌اندیشی؟
فصل شانزدهم: زیگموند فروید، از 1900 تا 1939
کتاب‌شناسی
واژه‌نامه
نمایه‌ی نام‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب درآمدی بر زیگموند فروید
نویسنده
مترجممهرداد پارسا
ناشر چاپینشر شوند
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات144
زبانفارسی
شابک978-622-6359-20-7
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب درآمدی بر زیگموند فروید

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب درآمدی بر زیگموند فروید

برای دریافت کتاب درآمدی بر زیگموند فروید و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.