معرفی و دانلود کتاب کشمکش بر سر سلطه در اروپا

عکس جلد کتاب کشمکش بر سر سلطه در اروپا
قیمت:
۲۶۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کشمکش بر سر سلطه در اروپا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کشمکش بر سر سلطه در اروپا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کشمکش بر سر سلطه در اروپا

کتاب کشمکش بر سر سلطه در اروپا، یک تاریخ‌نگاریِ دیپلماتیک است که توسط آلن جان پرسیوال تیلور، نویسنده و مورخ به‌نامِ اهل انگلیس به رشته‌ی تحریر درآمده. این کتاب که در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخی سایت آمازون قرار دارد، با بررسی اسناد و پرونده‌های محرمانه و نامه‌های شخصی، ابعاد جدیدی از تاریخ اروپا را روشن می‌کند و پشت‌پرده‌ی روابط میان کشورهای مختلف اروپایی و منطق تعارضات میان آنها را از سال 1848 تا پایان جنگ جهانی اول در سال 1918 شرح می‌دهد و علل وقوع این جنگ را تحلیل می‌کند.

درباره‌ی کتاب کشمکش بر سر سلطه در اروپا

برخلاف آنچه که امروز به نظر می‌رسد، قاره‌ی اروپا جنگ‌ها و ویرانی‌های بسیاری را به خود دیده است و ویرانگرترین جنگ‌های تاریخ بشر را بر پیشانی خود دارد. از پایان جنگ جهانی دوم فقط هشتاد سال می‌گذرد و جنگ جهانی اول حدود یک قرن پیش به وقوع پیوست. این دو جنگ اروپا را به ویرانی کشاند و قوانین سیاسی و اخلاقی بسیاری را از اعتبار انداخت، اما لزوماً با خود صلح به ارمغان نیاورد. تاریخ‌نگاران بسیاری به تحلیل دلایل و علل این دو جنگ بزرگ پرداخته‌اند. یکی از مورخانی که شهرت عمده‌اش را از کندوکاو دقیق ریشه‌های جنگ‌های اروپا به دست آورده، آلن جان پرسیوال تیلور (A. J. P. Taylor) نویسنده و مورخ انگلیسی است. او در کتاب‌هایش علل بروز جنگ‌های بزرگ اروپا را بررسی می‌کند و به این ترتیب، طی مطالعاتش تاریخ اروپا در سال‌های دورتر را نیز می‌کاود. کتاب کشمکش بر سر سلطه در اروپا (The Struggle for Mastery in Europe: 1848-1918) یکی از واکاوی‌های او در همین زمینه است.

معرفی و دانلود کتاب کشمکش بر سر سلطه در اروپا

کتاب کشمکش بر سر سلطه در اروپا بیست و سه فصل دارد و سال‌های 1848 تا 1918، یعنی پایان جنگ جهانی اول، را در برمی‌گیرد. به بیان خود نویسنده، این کتاب کشمکش‌ها و روابط میان قدرت‌های بزرگ را در آخرین دوره‌ای که اروپا به نوعی مرکز جهان محسوب می‌شد، بررسی می‌کند. از نظر آلن جان پرسیوال تیلور بعد از این دوران، سرنوشت اروپا دیگر در دستان کشورهای اروپایی نبود، بلکه به نیروهای خارج از این قاره وابسته شد و تحت تأثیر مداخلات مستقیم و غیرمستقیم ایالات متحده آمریکا قرار گرفت.

کتاب کشمکش بر سر سلطه در اروپا از سال 1848 و با سقوط دولت وین، آغاز می‌شود. در این تاریخ بود که نظم مستقر اروپا در هم پاشید و موج انقلاب‌ها این قاره را در نوردید. تیلور معتقد است نظام موجود در اروپا از این انقلاب‌ها جان سالم به در برد که همانطور که می‌دانیم، در نهایت به گرایش ناسیونالیستی ویرانگری ختم شد. در سال 1848، همزمان با به قدرت رسیدن ناپلئون، دیپلماسی ارتجاع در تمام کشورهای اروپا قوت می‌گیرد. کتاب این دیپلماسی ارتجاع و ائتلاف مقدس میان سه دربار اتریش، پروس و روسیه را از آغاز تا پایان شرح می‌دهد. در فصل چهارم به جنگ کریمه می‌رسد و علل شکل‌گیری این جنگ و عواقب آن را برای اروپا باز می‌گوید. این جنگ اروپا را در دام ناپلئون سوم و بیسمارک می‌اندازد. در فصل‌های بعدی به جنگ‌های دیگری می‌رسیم که هر کدام گوشه‌ای از اروپا را درگیر کرده اند؛ ایتالیا، بیسمارک و لهستان هر کدام با بحران روبه‌رو می‌شوند، ائتلاف‌ها و پیمان‌ها در هم می‌شکنند و پایان برتری فرانسه از راه می‌رسد. در فصل یازدهم به بحران بزرگ شرق می‌رسیم که در نتیجه‌ی شورش‌های اسلاوهای بالکان به وقوع پیوست. پس از آن فروپاشی ائتلاف‌های بیسمارک و ائتلاف لیبرال میان بریتانیا و فرانسه شرح داده می‌شود و پس از شکل‌گیری ائتلاف‌های جدید، به دوران سیاست جهانی می‌رسیم. در فصول بعدی، سال‌های دشمنی انگلیس و آلمان و پس از آن، جنگ‌های بالکان بررسی می‌شوند و در نهایت، در دو فصل آخر، جنگ جهانی اول مورد تحلیل و مطالعه قرار می‌گیرند.

در تمام کتاب کشمکش بر سر سلطه در اروپا، منطق روابط و مناسبات کشورها با جزئیات دقیقی شرح داده می‌شود و کشمکش‌های این کشورها با مستعمراتشان نیز مورد اشاره قرار می‌گیرند. آلن جان پرسیوال تیلور با تکیه بر اسناد، بایگانی‌ها و نامه‌های محرمانه، منظری جدید از پشت پرده‌ی تاریخ دیپلماسی اروپا به دست می‌دهد و نیروهای اقتصادی و سیاسی که جنگ جهانی اول را اجتناب‌ناپذیر ساختند، مشخص می‌کند.

کتاب کشمکش بر سر سلطه در اروپا را اولین بار انتشارات آکسفورد ذیل مجموعه کتاب‌های «تاریخ اروپای مدرن» در سال 1954 منتشر کرد. نسخه‌ی فارسی آن را فرزام امین صالحی ترجمه کرده و انتشارات علمی و فرهنگی به انتشار رسانده است.

معرفی و دانلود کتاب کشمکش بر سر سلطه در اروپا

جوایز و افتخارات کتاب کشمکش بر سر سلطه در اروپا

  • در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخی سایت آمازون
  • در فهرست صد کتاب مهم انتشاریافته از سال 1945 به بعد به انتخاب نشریه‌ی The Times Literary Supplement

نکوداشت‌های کتاب کشمکش بر سر سلطه در اروپا

  • این کتاب یکی از درخشان‌ترین تاریخ‌نگاری‌ها در قرن بیست و یکم است. (The Observer)
  • کتاب کشمکش بر سر سلطه در اروپا یکی از بهترین کتاب‌های تاریخ دیپلماسی اروپاست. این کتاب رخدادهای عمده را به وضوح پیش چشم مخاطب می‌گذارد و در عین حال روایات جزئی و گیرایی از سیاست‌ها و بلندپروازی‌های سیاستمداران و قدرت‌های منفرد ارائه می‌دهد و خط‌کشی‌های دیپلماتیک و بحران‌ها و جنگ‌هایی را که در سراسر آن دوران به چشم می‌خورند، پررنگ می‌کند. (گوردون آ. کریگ، مورخ آمریکایی)
  • تحلیل دقیق و هوشمندانه‌ی تیلور، غنای جزئیات و عزم راسخش، توانایی انتقادی درخشان او و اشتیاق آگاهانه‌اش برای به چالش کشیدن عقاید ارتودوکس، به ما نشان می‌دهد که فرضیات و گمانه‌زنی‌های او، درست یا غلط، قطعاً باید توسط تاریخ‌نگارهای آینده جدی گرفته شود. (ادوارد هالت کار، مورخ و نظریه پرداز انگلیسی)

کتاب کشمکش بر سر سلطه در اروپا برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب را به دانشجویان رشته‌های تاریخ و علوم سیاسی و همچنین علاقه‌مندان به تاریخ جهان، به ویژه تاریخ اروپا، توصیه می‌کنیم.

در بخشی از کتاب کشمکش بر سر سلطه در اروپا می‌خوانیم

با این وجود، همکاری سال 1884 و 1885 از سوی هر دو طرف به‌طور جدی ‌مورد نظر بود و به‌طور جدی هم به اجرا درآمد. فرانسوی‌ها از به دردسر انداختن بریتانیایی‌ها در یک ساحت دیپلماتیک از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجیدند. از این بیشتر، ژول فری نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه بزرگ‌ترین استعمارگر جمهوری سوم بود. هرچند او تصادفاً درگیر سیاست استعماری شد، بعد آن را به‌عنوان ابزاری برای احیای‌ قدرت فرانسه و تأمین یک غرور سلطانی تازه برای آن مغتنم شمرد. او در نخستین دورۀ ‌صدارتش فرانسه را به تونس کشانده بود؛ در دومین دوره، او هندوچین و افریقای استوایی را برای فرانسه به ارمغان آورد. بیسمارک هم به‌دلایل مربوط به سیاست داخلی‌ خواستار کشمکش با بریتانیایی‌ها بود. او از دموکراسی ‌پارلمانی آن‌ها و بالأخص از لیبرالیسم گلادستون بیزار بود؛ او، از این هم بیشتر، از تحسین‌کنندگان انگلستان در آلمان منزجر بود. در 1884، انتخابات رایشتاک در راه بود؛ و در هرکدام از این شرایط، بیسمارک درصدد دستیابی به مجلسی رام با علم کردن سروصدای «رایش در خطر است!» برمی‌آمد: گاه از سوی ‌روسیه، گاه از سوی فرانسه و گاه از طرف سوسیال‌دموکرات‌ها. او شروع به بازی با برگ خطر اجتماعی بیش از ارزش واقعی ‌آن کرده بود؛ و در 1884، سیاست خارجی‌اش او را از تظاهر به وجود خطر از سوی فرانسه یا روسیه منع می‌کرد. فقط انگلستان باقی می‌ماند؛ یک کشمکش استعماری بی‌خطر با انگلستان ممکن بود به بیسمارک در پیروزی انتخاباتی کمک کند. یک ملاحظۀ فوری دیگر هم در بین بود. بیسمارک از دیرباز در اندیشۀ مرگ ویلهلم اول و «کابینۀ گلادستونی» بود که به ‌ادعای او امپراتور جدید منصوب می‌کرد. اگر وقتی فردریک ویلهلم بر تخت می‌نشست روابط آلمان با انگلستان بحرانی می‌بود، لیبرالیسم بی‌رمق امپراتور جدید زمین‌گیر می‌شد. هربرت بیسمارک، پسر قلدر صدراعظمِ قلدر، در 1890 این راز را نزد شواینیتس فاش کرد: «وقتی سیاست استعماری را آغاز کردیم، ناچار باید برای سلطنت طولانی ولیعهد آماده می‌شدیم که طی آن نفوذ انگلیس غالب می‌شد. جهت ممانعت از این امر، ما ناچار از راه‌اندازی سیاست استعماری بودیم که مردم‌پسند است و هر لحظه می‌تواند به تضاد با انگلستان نیز بینجامد.»

فهرست مطالب کتاب

مقدمۀ مؤلف: قدرت‌های بزرگ اروپا
فصل اول: دیپلماسی انقلاب
فصل دوم: دیپلماسی ارتجاع
فصل سوم: پایان ائتلاف مقدس
فصل چهارم: جنگ کریمه
فصل پنجم: کنگرۀ پاریس و پیامدهایش
فصل ششم: جنگ ایتالیا و لغو قرارداد وین
فصل هفتم: بحران لهستان و پایان ائتلاف فرانسه روسیه
فصل هشتم: جنگ‌های بیسمارک: شکست اتریش
فصل نهم: انزوای فرانسه
فصل دهم: پایان برتری فرانسه
فصل یازدهم: بحران بزرگ شرق
فصل دوازدهم: ائتلاف‌های بیسمارک
فصل سیزدهم: فروپاشی «ائتلاف لیبرال» و پیامدهایش
فصل چهاردهم: پیروزی دیپلماسی: بحران بلغارستان
فصل پانزدهم: تشکیل ائتلاف فرانسه و روسیه
فصل شانزدهم: اتحادیۀ نافرجام قاره‌ای
فصل هفدهم: دوران «سیاست جهانی»
فصل هجدهم: آخرین روزهای انزوای بریتانیا شکل‌گیری پیمان دوستی انگلیس و فرانسه
فصل نوزدهم: تشکیل ائتلاف سه‌جانبه
فصل بیستم: سال‌های دشمنی انگلیس و آلمان
فصل بیست ویکم: جنگ‌های بالکان و بعد
فصل بیست ودوم: آغاز جنگ در اروپا
فصل بیست وسوم: دیپلماسی جنگ
کتاب شناسی تفصیلی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کشمکش بر سر سلطه در اروپا
نویسنده
مترجمفرزام امین صالحی
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات849
زبانفارسی
شابک978-600-436-495-9
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کشمکش بر سر سلطه در اروپا

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب کشمکش بر سر سلطه در اروپا

برای دریافت کتاب کشمکش بر سر سلطه در اروپا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.