معرفی و دانلود کتاب گالری اجساد

عکس جلد کتاب گالری اجساد
قیمت:
۴۹۵۰۰ ۲۴,۷۵۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب گالری اجساد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب گالری اجساد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب گالری اجساد

کتاب گالری اجساد، دربردارنده‌ی چهارده داستان کوتاه سورئال، ابزورد و ترسناک از حسن بلاسم، نویسنده‌ی عراقی است که همگی در مورد جنگ عراق هستند و تبعات هولناک آن را از زاویه‌ای دیگر نشان می‌دهند. بلاسم که از نویسندگان پیشرو جهان عرب به شمار می‌رود، با انتخاب سوژه‌هایی نو و شخصیت‌هایی غریب، می‌کوشد ترس‌ها و کابوس‌های خود و ناهنجاری‌های جامعه‌ی خویش را در قالب روایاتی گیرا بازنمایی کند. گفتنی است که این اثر جایزه‌ی بهترین داستان خارجی ایندیپندنت را برای نویسنده به ارمغان آورده است.

درباره‌ی کتاب گالری اجساد

جمله‌ی معروفی هست که می‌گوید: قصه‌ها یا باید روایت شوند یا بمیرند. اگر بمیرند ما هم فراموش می‌کنیم که چه کسی هستیم و چرا اینجاییم. حسن بلاسم (Hassan Blasim)، نویسنده‌ی نوظهور عراقی را باید مصداق این جمله و وفادار به پیامِ آن دانست. کسی که در سال‌های پایانی حکومت صدام از کشورش گریخت و سال‌ها در ایران و ترکیه و مرز بلغارستان سرگردان بود. بلاسم سفری ادیسه‌وار را طی کرد تا در نهایت پس از چهار سال توانست در فنلاند مقیم شود. او به‌ محض رسیدن به سرزمین جدید شروع به نوشتن قصه‌هایش کرد. نوشت تا فراموش نکند کیست و از کجا آمده و چه بر سر سرزمینش گذشته. مجموعه داستان کوتاه گالری اجساد (The Corpse Exhibition) ماحصل همین تلاش‌هاست.

بلاسم در این قصه‌ها به سیاهی جنگ و کشتار می‌پردازد و تبعات هولناک آن را نشان می‌دهد. قصه‌های او واقع‌گرایانه نیستند و او نمی‌خواهد مخاطب را با دنیای عینی روبه‌رو کند. به‌زعم او همان یک واقعیت بیرونی کافی است و لازم نیست دوباره در داستان‌ها بازآفرینی شود. چون اگر قرار بود تأثیرگذار باشد، در همان بیرون اثرگذار می‌بود و انکار نمی‌شد. به همین خاطر او دنیا و واقعیت غریب خود را می‌سازد. او سبک فانتزی و سوررئال را پیش می‌گیرد که گاهی حتی به ادبیات جادویی هم نزدیک می‌شود. بلاسم از کابوس‌ها و ترس‌هایش می‌گوید و آن‌ها را بی‌پرده به نمایش می‌گذارد.

معرفی و دانلود کتاب گالری اجساد

کتاب گالری اجساد متشکل از چهارده داستان کوتاه است که همگی به عراق و سرنوشت ویران آن می‌پردازند. حسن بلاسم در این قصه‌های فانتزی به سراغ سوژه‌هایی نو و بدیع رفته و کاراکترهایی عجیب‌ و غریب خلق کرده است. او عموماً فضاهایی ابزورد به وجود آورده که به تشدید سیاهی قصه‌ها کمک کرده و به آن دامن زده. اما برخلاف انتظار این ابزوردیسم نه برای خنداندن که برای ترساندن است. بلاسم تلاش می‌کند بگوید که به همین سادگی آدم‌ها شکنجه و کشته می‌شوند. بدون اینکه واقعاً دلیل خاصی وجود داشته باشد. برای مثال در یکی از داستان‌ها، یک شکنجه‌گر به دنبال راهی نو و خلاقانه برای ترور کردن مردم است و زیبایی‌شناسی کشتن و وحشت‌آفرینی را با حرارت به شاگردش توضیح می‌دهد. این وضعیت به معنای واقعی پوچ و بی‌معناست ولی بیشتر از اینکه به سمت کمدی برود، مخاطب را منزجر می‌کند. بلاسم تمام تلاشش را می‌کند تا خواننده‌اش را وارد دنیایی دوزخی کند و او را آزار بدهد. آنچه را که خود او و مردم عراق و خاورمیانه از سر گذرانده‌اند، به مخاطبش تحمیل کرده و وادارش می‌کند کمی از رنج‌های بیهوده‌ای که این مردم کشیده‌اند را تجربه کند.

حسن بلاسم شاعر، نویسنده و فیلم‌ساز است. او در زمان صدام منتقد سرسخت او بود و از سیاست‌های حزب بعث انتقاد می‌کرد. به همین دلیل مجبور شد مدت‌ها با اسم مستعار در عراق پنهان شود. پس‌ از اینکه پناهندگی فنلاند را گرفت و در کشوری امن مستقر شد، باز هم از کابوس گذشته رهایی نداشت. بلاسم پس از سقوط صدام قصد داشت به عراق بازگردد ولی مرگ چند دوست منتقدش نشان داد که هنوز دیکتاتوری در این سرزمین وجود دارد و هیچ‌کس امنیت ندارد. با همین ایده بود که او داستان گالری اجساد را نوشت تا دلهره‌اش از این شرایط را نشان دهد. ویژگی مهم دیگر این کتاب که اکثر منتقدین بر روی آن دست گذاشته‌اند زبان روایت‌ها است. بلاسم از زبان محاوره‌ای عربی استفاده کرده که در ادبیات داستانی عرب خیلی مرسوم نیست.

کتاب گالری اجساد را نشر چشمه با ترجمه‌ی ایمان پاکنهاد منتشر کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب گالری اجساد

  • برنده‌ی جایزه‌ی بهترین داستان خارجی ایندیپندنت
  • یکی از 10 کتاب برتر سال 2010 به انتخاب نشریه‌ی پابلیشرز ویکلی

نکوداشت‌های کتاب گالری اجساد

  • اثری سورئال، تکان‌دهنده و گریزناپذیر. (وال‌استریت ژورنال)
  • فوق‌العاده!... وجود این کتاب دلیلی بر امید و گواهی بر قدرت قصه‌گویی است. (بوستون گلوب)
  • شاید بلاسم بزرگ‌ترین نویسنده‌ی زنده‌ی عرب باشد... قصه‌های او پرحرارت و شوکه‌کننده هستند. (گاردین)
  • بلاسم ترس روزمره را به چیزی گوتیک تبدیل می‌کند... ذائقه‌ی او در سورئالیسم همچون گوگول است. (ایندیپندنت)

کتاب گالری اجساد برای چه کسانی مناسب است؟

این مجموعه داستان به علاقه‌مندان ادبیات عرب پیشنهاد می‌شود. همین‌طور اگر به قصه‌های ترسناک و فانتزی تمایل دارید، می‌توانید این کتاب را مطالعه نمایید.

در بخشی از کتاب گالری اجساد می‌خوانیم

وقتی از سنگر خارج شد سربازها هم پشت‌سرش رفتند. همدیگر را هل می‌دادند که بچسبند به او، انگار سپر ضدموشک باشد. در سایه نشستند دوروبرش. تنها سی و پنج دقیقه بعد سه بمب به سنگر خورد. فقط این نبود. اخطارهای مسیح سربازهای زیادی را نجات داد. چیزی که در آن جنگ در کنار دانیال رخ داد شبیه قصه‌های کارتونی بود. در چشم‌به‌هم‌زدنی واقعیت به هم می‌ریخت. از هم می‌پاشید و گرفتار خیالات می‌شدی. فکرش را بکنید، خاریدن مداوم خشتک مسیح سقوط یک هلی‌کوپتر امریکایی را بر مقر افسران پیش‌بینی می‌کرد. باورکردنی بود که سه عطسه‌ی پیاپیِ دانیال می‌توانست یک حمله‌ی جنون‌آمیزِ راکتی را پیش‌بینی کند؟ راکت‌ها را از دریا به ما شلیک کردند. ما سربازها گوسفندانی درگیر جنگ‌های مضحک بودیم.

شایعات زیادی شنیدم که از احوالات مسیح گزارش‌هایی به فرماندهان ارشد فرستاده‌اند. اما آشفتگیِ آن روزها و شکست ارتش‌مان، که مثل یک مگس لهش کردند، مانع شد تا مقامات به آن توجه کنند. داستان‌های زیادی وجود داشت از علاقه‌ی رئیس‌جمهور به جادوگران و ساحران و افرادی که قدرت ماورایی دارند. می‌گویند پیشنهاد او بود که در دهه‌ی هشتاد یک‌باره کتاب‌های بسیاری با موضوع پیراروان‌شناسی در عراق ترجمه شد، چون شنیده بود کشورهای پیشرفته در حال گسترش تکنیک‌های تله‌پاتی بودند و از آن‌ها برای جاسوسی استفاده می‌کردند. رئیس‌جمهور فکر می‌کرد علم و جادو هر دو یکی‌اند و فقط از شیوه‌های متفاوتی برای کشف اسرار استفاده می‌کنند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجم
گالری اجساد
قاتلان و قطب‌نما
خرگوش منطقه‌ی سبز
روزنامه‌ی نظامی
جدول کلمات متقاطع
چال
دیوانه‌ی میدان آزادی
مسیح عراقی
هزار و یک چاقو
آهنگساز
آواز بز
واقعیت و بایگانی
آن لبخند شوم
کابوس‌های کارلوس فوئنتس

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب گالری اجساد
نویسنده
مترجمایمان پاکنهاد
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات157
زبانفارسی
شابک978-622-01-0969-3
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک
۴۹۵۰۰ ۲۴,۷۵۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب گالری اجساد

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب گالری اجساد

برای دریافت کتاب گالری اجساد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.