معرفی و دانلود کتاب گهواره‌ی گربه

عکس جلد کتاب گهواره‌ی گربه
قیمت:
۳۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب گهواره‌ی گربه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب گهواره‌ی گربه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب گهواره‌ی گربه

کتاب گهواره‌ی گربه، یکی از مهم‌ترین آثار قرن بیستم و چهارمین اثر نویسنده‌ی نامدار امریکایی، کورت ونه گات است. او در این اثر علمی تخیلی به زندگی سازنده‌ی بمب اتم می‌پردازد و از خلال پیگیری شخصیت او و ارجاعاتی که به اتفاقات مختلف تاریخی دارد، با زبان طنز سیاه خود، دنیای مدرن و بازی‌های سیاسی آن را مورد انتقادات شدید قرار می‌دهد. گفتنی‌ست این اثر در سال 1964 به‌عنوان نامزد دریافت جایزه هوگو برای بهترین کتاب انتخاب شد.

درباره‌ی کتاب گهواره‌ی گربه

شرح روزی که دنیا به آخر می‌رسد؛ به سادگی یک بازی کودکانه... . کتاب گهواره‌ی گربه (Cat's Cradle)، اثر کورت ونه گات (Kurt Vonnegut)، از برترین نویسندگان معاصر امریکا، رمانی خوش‌خوان و روان است که در ژانر علمی تخیلی و با زبان طنز سیاه و صراحتی مثال‌زدنی به رشته‌ی تحریر درآمده است. این کتاب یکی از مهم‌ترین آثار قرن بیستم در حوزه‌ی ادبیات ضدجنگ محسوب می‌شود و ضمن نگاه به زندگی خیالی سازنده‌ی بمب اتم، ساختار اجتماع مدرن، پیشروی علم با اهداف نظامی و پلیسی، جنگ و بازی‌های سیاسی و مسائلی از این دست را مورد انتقاد قرار می‌دهد.

معرفی و دانلود کتاب گهواره‌ی گربه

گهواره‌ی گربه نام انگلیسیِ نوعی نخ‌بازی است. در این بازی کودکان نخ را از روی انگشت‌های همبازی خود برمی‌چینند و نخ هر بار اشکال هندسی جدیدی به خود می‌گیرد. یک بازی کودکانه که از قضا سازنده‌ی بمب اتم علاقه‌ی خاصی به آن دارد. کسی که نویسنده او را به عنوان آیینه‌ای تمام‌نما از انسان تیپیک جهان معاصر انتخاب می‌کند؛ انسانی که بدون توجه به نتایج، سرگرم کار و بار خودش است و گویی همه چیز جهان، حتی مسائلی مانند اختراع بمب، ویرانی هیروشیما و تغییر سرنوشت بشریت برای او فرق چندانی با یک بازی کودکانه ندارد.

سبک نوشتاری و ساختار ظریف کتاب گهواره‌ی گربه نیز به بازی گهواره‌ی گربه شباهت دارد. پازلی که با کنار هم قرار گرفتنِ مجموعه‌ای از لحظات و اتفاقاتِ کوتاه شکل گرفته است و با نثر ساده‌ای که دارد، مطالعه‌ی کتاب را سهل‌تر می‌کند. تلفیق روایت آخرالزمانی کتاب با طنز تلخ امریکایی، در عین خنداندن مخاطب، واقعیتی هولناک از آسیب‌های زندگی مدرن را در مقابلش قرار می‌دهد و او را با احساساتی متناقض مواجه می‌کند. طنز تلخ این رمان پر از ارجاعات مختلف تاریخی و سیاسی است که مخاطب را به مطالعه‌ی بیشتر درباره‌ی تاریخ جهان سوق می‌دهد.

باید اشاره کرد که جایزه هوگو یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین جوایز در زمینه‌ی ادبیات علمی تخیلی محسوب می‌شود که سال‌ها پیش کتاب حاضر به عنوان نامزد دریافت آن انتخاب شده بود. این کتاب در ایران با ترجمه‌ی روان علی اصغر بهرامی و به همت نشر افق به انتشار رسیده است.

نکوداشت‌های کتاب گهواره‌ی گربه

  • کتاب گهواره‌ی گربه را مثل ماشین بدون ترمز یک نفس خواهید خواند و یک سواری فراموش‌نشدنی خواهید داشت. (نیویورک‌تایمز)
  • طنز سیاه درجه یک کورت ونه گات جوری است که خنده‌هایت حالت دفاع از خود می‌گیرد. (Atlantic Monthly)
  • ونه گات یک طنزپرداز اجتماعیِ غیرجعلی و منحصربه‌فرد است. (Harper’s Magazine)

کتاب گهواره‌ی گربه برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب علاقه‌مندان به مطالعه‌ی ادبیات مدرن، خصوصاً ادبیات مدرن امریکا، ژانر علمی تخیلی و رمان‌های سیاسی و اجتماعی را به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی دعوت می‌کند.

در بخشی از کتاب گهواره‌ی گربه می‌خوانیم

پدر روز دریافت جایزه‌ی نوبل یک سخنرانی ایراد کرده است. نمی‌دانم این سخنرانی را خوانده‌اید یا نه. همین جا همه‌ی سخنرانی را برایتان می‌نویسم: خانم‌ها و آقایان. دلیل اینکه در این لحظه جلوی شما ایستاده‌ام این است که همه‌ی عمر مثل بچه‌ی هشت‌ساله‌ای که در یک صبح بهاری به مدرسه می‌رود، یک آن در کار بازیگوشی کوتاه نیامده‌ام. همه چیز قادر است مرا بر جای بایستاند و به نگریستن وا دارد و به حیرت فرو برد، و گه‌گاه نیز بیاموزاند. من مرد بسیار خوشبختی هستم. متشکرم.

باری پدرم مدتی نخ را که دو سرش به هم گره خورده بود نگاه کرد و بعد انگشت‌هایش شروع به بازی با نخ کردند. و انگشت‌هایش با نخ چیزی درست کردند که به آن گهواره‌ی گربه می‌گوییم. نمی‌دانم این کار را از کجا یاد گرفته بود. از پدرش، شاید. می‌دانید که، پدر پدرم خیاط بود و لابد موقعی که پدرم بچه بود، چیزهایی مثل نخ و ریسمان همیشه دور و برشان فراوان بوده.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب گهواره‌ی گربه
نویسنده
مترجمعلی اصغر بهرامی
ناشر چاپینشر افق
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات407
زبانفارسی
شابک978-964-369-161-5
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی، کتاب‌های طنز
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب گهواره‌ی گربه

محمد رضا ناصری
۱۴۰۲/۱۱/۲۹
نقد کتاب: داستان یک طرح تقریبا دایره‌ای شکل دارد. راوی پس از وقوع جریاناتی که رخ داده است اقدام به روایت می‌کند و در اواخر داستان به زمان حال می‌رسیم. راوی وقتی خیلی جوان تر بوده است جمع آوری اطلاعات برای نوشتن کتابی را آغاز نموده است که قرار بود اسمش "روزی که دنیا پایان یافت" باشد و قرار بود این و کتاب به صورت مستند کارهایی که کله گنده‌های آمریکا هنگام پرتاب بمب اتم روی هیروشیما مشغول آن بوده‌اند گزارش شود. یکی از این افراد "فیلیکس هوینیکر" دانشمندی است که در داستان از او به عنوان یکی از پدران بمب اتم نام برده می‌شود. این برنده نوبل فیزیک از دنیا رفته است راوی به فرزندان او نامه می‌نویسد و پسر کوچک این دانشمند به نامه راوی جواب می‌دهد و خاطراتی از روز پرتاب بمب بیان می‌کند و بدین ترتیب سلسله وقایعی رخ می‌دهد که مسیر زندگی راوی را تغییر می‌دهد و به قول خودش به جایی می‌رساند که می‌بایست می‌رسید. و این کتاب همین سیر است که با طنزی نیش دار در موقعیتی غریب! نگاشته می‌شود.
افشار حبیبی
۱۴۰۲/۱۱/۱۰
داستان یک طرح تقریبا دایره‌ای شکل دارد. راوی پس از وقوع جریاناتی که رخ داده است اقدام به روایت می‌کند و در اواخر داستان به زمان حال می‌رسیم. راوی وقتی خیلی جوان تر بوده است جمع آوری اطلاعات برای نوشتن کتابی را آغاز نموده است که قرار بود اسمش "روزی که دنیا پایان یافت" باشد و قرار بود این کتاب به که صورت مستند کارهایی کله گنده‌های آمریکا هنگام پرتاب بمب اتم روی هیروشیما مشغول آن بوده‌اند گزارش شود. یکی از این افراد "فیلیکس هوینیکر" دانشمندی است که در داستان از او به عنوان یکی از پدران بمب اتم نام برده می‌شود. این برنده نوبل فیزیک از دنیا رفته است و راوی به فرزندان او نامه می‌نویسد و پسر کوچک این دانشمند به نامه راوی جواب می‌دهد و خاطراتی از روز پرتاب بمب بیان می‌کند و بدین ترتیب سلسله وقایعی رخ می‌دهد که مسیر زندگی راوی را تغییر می‌دهد و به قول خودش به جایی می‌رساند که می‌بایست می‌رسید و این کتاب همین سیر است که با طنزی نیش دار در موقعیتی غریب نگاشته می‌شود.
فاطمه
۱۴۰۳/۱/۱۲
بعد از مدتها داستان خوبی خواندم و از ذهن فعال ونه گات لذت بردم. به نظرم ترکیب جالبی از طنز تلخ و کنایه به پیشرفتهای معاصر بشر تا دین و سیاست را به هم آمیخته بود تا روایتی آخرالزمانی بیافریند و برای بشر یک موقعیت آلترناتیو خلق کند. موقعیتی که به نوعی در قرن پیش بوجود آمده و تا پیش از آن تفاوتی با ما تاریخ نداشته. شگفتی کار ونه گات هم همین است که موقعیت جدید با تمام رادیکال بودنش توی ذوق نمی‌زند و خواندنی و سرگرم کننده است چیزی که شاید میتوانست برای من جذاب تر باشد سرعت کمتر گذار از روایت دنیای خلق شده به وضع آخرالزمانی است. حس میکنم سرعت اتفاقات آن قدر در فصل‌های پایانی زیاد است که خواننده هضم نمیکند. مثل فیلمی که خوب باز کرده و به سرعت باید جمع کند
انتشارات پارس نگاران
۱۴۰۲/۹/۳۰
رمان در ژانر درام، داستانی، علمی و تخیلی Sci-Fi است و نکات و مسائل مهم و مشکلات رومزه زندگی بشر را هم در طول داستان کتاب بازگو میکند.
- روایت داستان به صورت کند است و فصل‌های کتاب پیوسته و مرتبط هستند و خواننده باید کامل به داستان اشراف داشته باشد تا بتواند مفاهیم و موضوعات رمان را متوجه شود.
-
سبک نگارش نویسنده بسیار جذاب و خیره کننده است به گونه‌ای که با محور داستان خ، خواننده همزاد پنداری می‌کند.
فائقه
۱۴۰۲/۱۲/۹
یک کتاب پر کشش و فضای کتاب رو دوست داشتم، البته انتخاب این نوع کتاب‌ها بیشتر سلیقه‌ای هست ممکنه کسی نظر منفی داشته باشه که قابل احترام هست و البته حیفه همچین کتاب هایی رو به همدیگه معرفی نکنیم اول کتاب ممکنه احساس کنی که متوجه نمیشی و ازش سر در نمیاری و فکر میکنی داری وقتت رو هدر میدی اما اگه یکم برایش وقت بگذاری متوجه میشی که داری ارتباط میگیری و حس خوبی بهت میده موفق باشید
محمود ع
۱۴۰۳/۱/۵
تقریبا اکثر کارهای ترجمه شده‌ی و نه گات رو خوندم. یکی از نویسنده‌های مورد علاقمه. یه تکنیک خاصی در نوشتن داره که معمولن که تلفیقی از کمدی و کمدی سیاه و پر ش‌های زمانی در بستر یه داستان علمی تخیلی. بنظرم این بهترین کتاب ونه گاته و از نظر ساختاری شباهت‌هایی به سلاخ خانه‌ی شماره‌ی پنج و افسونگران تایتان داره. بشدت توصیه میشه به علاقه مندان ادبیات مدرن!
طاهره حق شناس
۱۴۰۲/۱۲/۱۵
گهواره‌ی گربه کتاب خیلی متفاوتیه که نویسنده بعد از گذشت زمان به واسطه تغییراتی که در افکارش ایجاد میشه، موضوع داستان رو هم تغییر میده... کتابیه که بعضی از نوشته هاش مجبورمون میکنه به مفاهیم فکر کنیم و دید تازه‌ای رو براشون جاگزین کنیم.. از نظر من حداقل یک بار باید خوندش
عسل رستمی
۱۴۰۲/۱۲/۱۴
کتاب گهواره‌ی گربه یک داستان علمی تخیلیه که دکتر فلیکس هونیکر با ساخت گونه‌ای ماده‌ی شیمیایی قادره که کره‌ی زمین رو در انجماد کامل قرار بده. خوندنش رو به شما دوستان عزیز پیشنهاد میکنم چرا که کتابی‌ است تفکر برانگیز و بی نهایت جذاب که از خوندنش لذت خواهید برد. در پناه حق
محمود افسردلیر
۱۴۰۲/۹/۲۹
اصلا مشخص نیست از کجا میاد به کجا میره،
من این کتاب رو تخفیف حتی شب یلدا رایگان گرفتم. ولی هر چه قدر پول بدی همونقدر گیرت میاد، من کلا پسند نکردم و بعد از فصل اول نخوندمش
زینب آزادمنش
۱۴۰۲/۱۲/۶
به نظرم رمان خوبی بود و ارزش خواندن را دارد. البته سلیقه هر کسی در باره موضوع رمان‌ها فرق داره خوب نظر از کسی قابل قبوله
اما موضوع واقعا جالبی به نظرم داشت
Yalda B
۱۴۰۳/۱/۷
رمان مانند یک پازل پر تکه هست که باید با ظرافت کنار هم بچینید و در آخر کار؛ تابلویی زیبا از یک تخیل خلاق از یک نویسنده‌ی با ارزش خواهید داشت.
حامد جامه بزرگی
۱۴۰۲/۱۱/۳
یک رمان تقریباً تخیلی که نویسنده اش ان رو این گونه روایت میکنه، نشانگر سازنده بمب اتم که که زندگی و طرز فکر ان به قلم شکل میدهد
پرستو صدرا
۱۴۰۳/۱/۳۱
کتاب خوبی است اما مطالبش فلسفی ونیاز به تفکر وچندبار خواندن دارد. متن وروایت زیبابود.
بهاره
۱۴۰۲/۱۲/۲۶
حالت طنز گونه متن از خسته کننده بودن کتاب کم کرده ولی با این حال روند داستان کمی کند پیش میرفت
حانیه موسوی
۱۴۰۲/۱۱/۱۲
به نظرم کسل کننده بود کاش در کتابراه یک دسته بندی کتاب‌ها بر اساس تیپ شخصیتی mbti هم قرار بدهند
مشاهده همه نظرات 35

راهنمای مطالعه کتاب گهواره‌ی گربه

برای دریافت کتاب گهواره‌ی گربه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.