معرفی و دانلود کتاب یادسپاری و یادآوری: علم یادسپاری و هنر فراموشی

عکس جلد کتاب یادسپاری و یادآوری: علم یادسپاری و هنر فراموشی
قیمت:
۴۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب یادسپاری و یادآوری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب یادسپاری و یادآوری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب یادسپاری و یادآوری: علم یادسپاری و هنر فراموشی

کتاب یادسپاری و یادآوری نوشته‌ی لیزا جنوا، با تحلیل دقیق و علمی ساختار مغز، به این پرسش پاسخ می‌دهد که چه عاملی در به یاد آوردن و از یاد بردن امور مختلف، نقش دارد؟ نویسنده معتقد است اگر فرایند کار حافظه را بفهمیم، بیشتر به یاد می‌آوریم و کمتر فراموش می‌کنیم. بنابراین او در این کتاب پرفروش نیویورک تایمز، ما را با حافظه، به‌عنوان بخش مهمی از مغز، آشنا می‌کند.

درباره‌ی کتاب یادسپاری و یادآوری

شما برای یادگیری هر چیزی به حافظه نیاز دارید. بدون آن، اطلاعات و تجربیات نمی‌توانند ذخیره شوند. افرادِ جدید، غریبه باقی خواهند ماند و با گفتن جملات جدید، جملات قبلی از خاطرتان پاک خواهند شد. برای اینکه یادتان بماند امروز با مادرتان تماس بگیرید و قبل از این که امشب به رخت‌خواب بروید قرص قلبتان را بخورید، به حافظه وابسته هستید. برای اینکه لباس بپوشید، دندان‌ها‌یتان را مسواک بزنید، این واژگان را بخوانید، تنیس بازی کنید، و خودرو‌تان را برانید، به حافظه نیاز دارید. شما از لحظه‌ای که از خواب بر‌می‌خیزید تا لحظه‌ای که به خواب می‌روید، از حافظه‌یتان استفاده می‌کنید، و حتی پس از آن، فرایندهای حافظه‌ی شما هم‌چنان مشغول به کار هستند. کتاب یادسپاری و یادآوری (Remember) با تحلیل ذهن و روند به‌خاطرسپاری خاطرات و نحوه‌ی عملکرد حافظه، تمام نگرانی‌های شما را پیرامون اختلال حواس و زوال عقل برطرف می‌کند و راهِ تقویت حافظه را نشانتان می‌دهد.

معرفی و دانلود کتاب یادسپاری و یادآوری

حقایق و لحظات مهم زندگی شما، در کنار هم، سرگذشت و هویتِ زندگی شما را ایجاد می‌کنند. حافظه، به شما اجازه می‌دهد که احساس اینکه چه کسی هستید و چه کسی بودید را داشته باشید. اگر در زندگی‌تان شاهد این بوده باشید که فردی به دلیل ابتلا به آلزایمر، ‌تاریخچه‌ی زندگیِ شخصی خود را از دست داده، ‌به خوبی می‌دانید که حافظه، چه نقش ضروری‌ای در تجربه‌ی انسان بودن ایفا می‌کند. بنابراین شناخت ساختار ذهن برای شناخت خویشتن امری ضروری می‌نماید. لیزا جنوا (Lisa Genova) با نگارش کتاب یادسپاری و یادآوری این امکان را فراهم آورده تا واقع‌بینانه‌تر به فراموشی‌های گاه‌وبی‌گاهمان نگاه کنیم و هر فراموشی را به آلزایمر نسبت ندهیم. این نویسنده همچنین نقاط ضعف و قدرت حافظه‌یمان را به ما می‌شناساند و تشریح می‌کند که چگونه می‌توانیم در کهن‌سالی کارهای ذهنی پیچیده مثل حل معادلات ریاضی یا یادگیری موسیقی را انجام دهیم.

در آخر، باید توجه داشته باشیم که مغز ما ماشینِ به‌یادسپاریِ همه‌ی اسامی، اعداد و ارقام نیست و طبعاً بنا به ضرورت، برخی چیزها را پاک می‌کند تا جا را برای حفظ کردن امور مهم‌تر خالی بگذارد. اگر مغز بخواهد تمام چیزهایی را که تاکنون دیده و همه‌ی چیزهایی را که شنیده با تمام جزئیات به خاطر بسپارد، به انباری شلوغ بدل می‌شود که در دیگر عملکردهای خود دچار نقصان می‌گردد. پس به نفع ما نیست که رنگ لباس‌ تمام افرادی را که در یک روز دیده‌ایم، به یاد بیاوریم و یا پلاکِ ماشینِ جلویی را در ترافیک به حافظه بسپاریم. در عوض، می‌توانیم با شناخت دقیق ذهن، به تقویت بخشی از حافظه کمک کنیم که در آینده به کارمان خواهد آمد و این‌گونه از ابتلا به آلزایمر نیز پیشگیری کنیم.

انتشارات مازیار کتاب یادسپاری و یادآوری را با ترجمه‌ی مهدی ملکی و محمد عنایتی راد، چاپ و روانه‌ی بازار کرده است.

افتخارات کتاب یادسپاری و یادآوری

  • نامزد جایزه‌ی گودریدز در بخش کتاب‌های غیرداستانی؛
  • پرفروش‌ترین اثر نیویورک‌تایمز.

نکوداشت‌های کتاب یادسپاری و یادآوری

  • کتاب یادسپاری و یادآوری رمزورازهای مغز انسان را به‌خوبی تحلیل می‌کند. این کتاب علمی به ما می‌فهماند که محرومیت از حافظه چه بر سرمان می‌آورد. (دنیل گیلبرت)
  • لیزا جنوا در کتاب یادسپاری و یادآوری توصیه‌های مفید و مؤثری پیشنهاد می‌دهد تا به کمک آن ظرفیت حافظه را بالا ببریم. او همچنین این نکته را گوشزد می‌کند که با وجود اهمیت حافظه، ما انسان‌ها فراتر از چیزی هستیم که به خاطر می‌آوریم. (رودلف تانزی)

کتاب یادسپاری و یادآوری برای چه کسانی مناسب است؟

برای آنان که می‌خواهند با ساختار و کارکرد مغز انسان بیشتر آشنا شوند و به سوالات خود درباره‌ی حافظه پاسخ دهند، کتاب یادسپاری و یادآوری‌ اثری مفید و خواندنی است.

در بخشی از کتاب یادسپاری و یادآوری: علم یادسپاری و هنر فراموشی می‌خوانیم

شرکت‌های بازاریابی همیشه از آسیب‌پذیری حافظه‌ی آینده‌نگر ما استفاده می‌کنند. شما به یک برنامه‌ی تمرین آنلاین می‌پیوندید، یک اپلیکیشن مدیتیشن را دانلود می‌کنید یا اشتراک یک مجله برای یک دوره‌ی سی روزه آزمایشی رایگان را می‌گیرید، یک برنامه‌ی کامل برای اینکه متوجه شوید به کار شما می‌آید و به آن علاقمند هستید یا خیر؟ وقتی مشخص شد که شما علاقه‌ای به تمرین ندارید، دیگر تمرین‌های مدیتیشن را شروع نمی‌کنید، و هیچ‌یک از مقالات مجله را از ابتدا نمی‌خوانید. اما چند روز بعد پیامکی مبنی بر هزینه‌ی اشتراک سالیانه به مبلغ 99 دلار دریافت می‌کنید که از حساب شما کسر شده است. فراموش کردید که عضویتتان را لغو کنید.

در 1997، محققان رابطه‌ی حافظه‌ی آینده‌نگر و سن را در هزار فرد بزرگسال 35 تا 80 سال مورد بررسی قرار دادند. اطلاعات تمام افراد حاضر در این مطالعه از لحاظ سلامتی، اقتصادی، اجتماعی و شناختی به‌دقت غربالگری شد. خود این امر در حقیقت آزمایش اصلی بود. در شروع فرایند غربالگری از هر فرد خواسته شد پس از پایان جلسه به آزمایشگر یادآوری کند که فرم را امضا کند. طول این جلسه حدود دو ساعت بود. به نظرتان افراد چه رفتاری از خود نشان دادند؟

تنها حدود نیمی از افراد سی‌و‌پنج‌ساله تا چهل‌ساله یادشان بود که به آزمایشگر بگویند که فرم را امضا کند. شگفت‌انگیز اینکه افراد چهل‌وپنج‌ساله بهترین عملکرد را داشتند. حدود 75 درصد آن‌ها یادشان بود که چه‌کار باید بکنند. (نویسندگان این مقاله کاملاً گیج شده بودند که چرا این رنج سنی باید عملکرد منسجم و بهتری از افرادی که یک دهه از آن‌ها جوانتر بودند، داشته باشند و هیچ فرضیه یا استدلالی برای این نتایج نداشتند). اما عملکرد از این سن به بعد به‌صورت پیوسته دچار روندی کاهشی می‌شد. کمتر از نیمی از افراد پنجاه تا شصت‌ساله به خاطر داشتند که از آزمایشگر بخواهند تا فرم را امضا کند. حدود 35 درصد از افراد شصت‌وپنج ساله تا هفتادساله و تنها بیست درصد از افراد هفتادو‌پنج‌ساله تا هشتادساله این کار را انجام دادند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
بخش اول: چگونه به یاد می‌آوریم؟
1: مبانیِ خاطره سازی
2: توجه کن
3: در لحظه
4: حافظه ی عضلانی
5: ویکی پدیا ی مغز شما
6: آنچه که رخ داد
بخش دوم: چرا فراموش می‌کنیم
7: خاطرات شما (از آنچه که رخ داده) خطاست
8: نوک زبان
9: فراموش نکنید که به یاد داشته باشید
10: این نیز بگذرد
11: عُمراً
12: پیری طبیعی
13: آلزایمر
بخش سوم: پیشرفت یا پسرفت
14: آن را در همان شرایط محیطی اش قرار دهید
15: تحتِ فشار
16: خوابیدن
17: پیشگیری از آلزایمر
18: پارادوکس حافظه
ضمیمه: در کل، چه کارهایی می توان برایش انجام داد

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب یادسپاری و یادآوری: علم یادسپاری و هنر فراموشی
نویسنده
مترجممهدی ملکی، محمد عنایتی راد
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات200
زبانفارسی
شابک978-622-7061-38-3
موضوع کتابکتاب‌های هوش و حافظه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب یادسپاری و یادآوری

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب یادسپاری و یادآوری

برای دریافت کتاب یادسپاری و یادآوری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.