معرفی و دانلود کتاب به یاد داشته باش

عکس جلد کتاب به یاد داشته باش
قیمت:
۲۹,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب به یاد داشته باش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب به یاد داشته باش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب به یاد داشته باش

لیزا جنوا در کتاب به یاد داشته باش می‌کوشد پدیده‌ی حافظه را ازنظر علمی بررسی کند و توضیح دهد که ما چطور موضوعات را به خاطر می‌آوریم و چرا بعضی از چیزها را فراموش می‌کنیم. دکتر جنوا در این کتاب تحسین‌شده که در لیست پرفروش‌ترین آثار نیویورک‌تایمز بوده، از دلایل عادی یا بیماری‌هایی که باعث فراموشی می‌شوند می‌گوید و نکاتی را گوشزد می‌کند تا این بخش از مغزمان را تقویت کنیم و مانع از بروز آلزایمر و پیری مغز شویم.

درباره‌ی کتاب به یاد داشته باش

حتماً برایتان پیش آمده که نام افراد را از خاطر ببرید، یا برای لحظه‌ای فراموش کنید که برای چه کاری گوشی‌ موبایل‌تان را روشن کرده‌اید. اگر سنتان بالای چهل سال باشد احتمالاً از این اتفاقات ترسیده‌اید و به بیماری‌هایی مثل آلزایمر و زوال عقل هم فکر کرده‌اید. اما واقعیت این است که خیلی از این فراموشی‌ها اصلاً مسأله‌ی مهمی نیستند و می‌توان بی‌توجه از کنارشان گذشت. بله، ما خیلی از اتفاقات را فراموش می‌کنیم چون انسانیم و اصولاً کامل و بی‌نقص نیستیم. اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، خواهیم دید که فراموشی ما خیلی بیشتر از مثال‌های بالاست. ما بخش خیلی زیادی از حوادث و مواجهات روزانه‌مان را از یاد می‌بریم. آیا یادمان هست که تمام دیروز مشغول چه کاری بودیم؟ خیر. شاید فقط ده درصد آن را یادمان بیاید. دلیلش این است که اکثر این اتفاقات عادی و روزمره بودند و ویژگی خاصی نداشتند که در یادمان بمانند! ذهن انسان به این شکل کار می‌کند و به خاطر همین امکان ندارد که ما همه‌چیز را برای همیشه به خاطر بسپاریم. لیزا جنوا (Lisa Genova)، استاد و متخصص عصب‌شناسی معروف آمریکایی، در کتاب به یاد داشته باش (Remember) تلاش کرده همین پدیده را ازنظر علمی توضیح دهد و دلایلش را بگوید. دکتر جنوا ساختار مغز و حافظه را تشریح می‌کند و نشان می‌دهد که اساساً فرآیند حافظه به چه شکل است و چرا گاهی دچار اختلال می‌شود.

معرفی و دانلود کتاب به یاد داشته باش

حافظه یکی از مهم‌ترین ارکان مغز و بدن انسان است. ما بدون آن عملاً بدون هویتم و زندگی‌مان معنایش را از دست می‌دهد. حافظه ساختاری شگفت‌انگیز دارد. این بخش در تمام طول روز، حتی وقتی‌که خوابیم مشغول به کار است. تمام آنچه ما در زندگی می‌دانیم و می‌فهمیم، از زبان و ریاضیات تا مفاهیم شناختی و ادراکی، به‌نوعی محصول حافظه و کارکرد اوست. اما نکته اینجاست که این قسمت، با تمام دقت و تلاشش، باز هم خطاپذیر است. نابغه‌ترین انسان‌ها هم اسم‌ها را یادشان می‌رفته، تاریخ‌ها را فراموش می‌کردند و وسایلشان را جا می‌گذاشتند. دانشمندان می‌گویند دلیل این اتفاق، درواقع ساختار تکاملی مغز ماست. حافظه انسان طوری تکامل پیداکرده که صرفه‌جو باشد و تنها چیزهایی را به خاطر بسپارد و یادآوری کند که معنادار است. به خاطر همین است که ما اولین قرارمان را به‌خوبی یادمان می‌آید ولی پنجمی را تقریباً از یاد برده‌ایم! چون اولی برایمان خیلی معنا و اهمیت داشت، ولی ملاقات‌های بعدی به‌مرور کم‌اهمیت‌تر و عادی‌تر شد. حافظه‌ی ما طوری طراحی نشده که خاطرات مسواک زدن یا تلویزیون دیدن را نگه دارد.

لیزا جنوا در کتاب به یاد داشته باش، می‌گوید که چرا گاهی مغزمان دچار خطا می‌شود و نام‌ها و تصمیمات را بی‌معنا تصور کرده و فراموششان می‌کند. او همین‌طور نشانه‌های بیماری‌های جدی مغزی را می‌گوید و درباره‌ی عوامل بروز آن‌ها توضیح می‌دهد. درنهایت نکاتی را گوشزد می‌کند تا مانع از وقوع این نوع فراموشی‌ها شویم و جلوی بیماری‌هایی مثل آلزایمر را بگیریم.

کتاب به یاد داشته باش را انتشارات کتاب کوله پشتی با ترجمه‌ی هدیه جامعی منتشر کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب به یاد داشته باش

  • در لیست پرفروش‌ترین آثار نیویورک‌تایمز
  • نامزد بهترین کتاب غیرداستانی وب‌سایت گودریدز

نکوداشت‌های کتاب به یاد داشته باش

  • این روایت صمیمانه بسیار آگاهی‌بخش است و خوانندگان نگران را دلگرم می‌کند و به آن‌ها آرامش می‌دهد. (بوک‌لیست)
  • لیزا جنوا علوم عامه‌پسند را با موضوع خودیاری ترکیب می‌کند و به شکلی ساده ساختار حافظه را توضیح می‌دهد و نکات درخشانی را برای بهبود آن می‌گوید. (پابلیشرز ویکلی)
  • این کتاب نیز مثل اثر قبلی جنوا، کتابی جذاب و سازنده است. (استیون پینکر، استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد)
  • کتابی که هرگز فراموشش نخواهید کرد. (دیوید ایگلمن، استاد عصب‌شناسی دانشگاه استنفورد)

کتاب به یاد داشته باش برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به علاقه‌مندان به علوم مغزی و حافظه پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب به یاد داشته باش می‌خوانیم

توجه کردن مستلزم تلاش آگاهانه است و فعالیت پیش‌فرض و ثابت مغزتان نیست. مغز بدون‌ توجه شما گیج، در حال خیال‌پردازی، روی حالت هدایت خودکار و مملو از افکار تکراری است. نمی‌توانید در چنین حالتی خاطره‌ی جدیدی ایجاد کنید. اگر می‌خواهید چیزی را به‌ یاد بیاورید، باید مغزتان را روشن کنید، بیدار شوید و به‌طور ارادی آگاه شوید و توجه کنید. از‌آنجا‌که چیزی را که به آن توجه می‌کنیم به‌ یاد می‌آوریم، بهتر است به آنچه رویش تمرکز می‌کنیم آگاه باشیم. افراد خوش‌بین به تجربیات مثبت توجه می‌کنند، بنابراین این رویدادها در حافظه ادغام می‌شوند. اگر افسرده باشید، احتمال کمی وجود دارد که رویدادهای خوب یا تجربیات خوشایند را در حافظه‌تان ادغام کنید؛ چون شادی با حال‌وهوای شما همخوانی ندارد. وقتی تمرکزتان فقط روی ابرهای تیره باشد متوجه لحظات آفتابی نمی‌شوید. همان چیزی را به‌دست می‌آورید که جست‌وجویش می‌کنید. اگر هر روز ‌دنبال معجزه هستید، اگر به لحظات شاد و شگفت‌انگیز توجه می‌کنید، می‌توانید این لحظات را در حافظه‌تان ادغام و ثبت کنید. با گذشت زمان، داستان زندگی‌تان پر از خاطراتی می‌شود که لبخند بر لبتان می‌آورند.

ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که همه‌چیز در جنب‌وجوش است و مملو از عواملی برای حواس‌پرتی است؛ تلفن‌های هوشمندتان، فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، پیامک‌ها، ایمیل‌ها، افکار بی‌وقفه‌ای که از هم سبقت می‌گیرند – تمام اینها سارقان توجه و درنتیجه سارقان حافظه‌اند. به حداقل رساندن یا حذف آنچه باعث حواس‌پرتی‌تان می‌شود، حافظه‌تان را تقویت می‌کند. خواب کافی داشتن، مراقبه کردن و کمی کافئین نوشیدن (نه خیلی زیاد و تا دوازده ساعت قبل از خواب) روش‌های قدرتمندی برای مقابله با حواس‌پرتی هستند و می‌توانند توانایی توجه کردن شما و درنتیجه ثبت خاطرات بلندمدت را افزایش دهند. افراد هم‌سن من به انجام چندین کار به‌طور هم‌زمان افتخار می‌کنند، انگار این کار نوعی قدرت فراطبیعی است، درحالی‌که نسل هزاره در حین تماشای نت‌فلیکس چت هم می‌کنند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
بخش اول: چطور به ‌یاد می‌آوریم؟
1: مقدمات ایجاد خاطرات
2: توجه کردن
3: در لحظه
4: حافظۀ عضلانی
5: ویکی‌پدیای مغز شما
6: آنچه اتفاق افتاد
بخش دوم: چرا فراموش می‌کنیم؟
7: خاطرات شما (از آنچه اتفاق افتاده) اشتباه است
8: نوک زبان
9: فراموش نکنید که به‌ یاد آورید
10: این نیز بگذرد
11: فراموشش کن
12: افزایش سن عادی
13: آلزایمر
بخش سوم: بهبود بخشیدن یا آسیب رساندن
14: زمینه را فراهم کنید
15: استرس داشتن
16: بخوابید
17: پیشگیری از آلزایمر
18: پارادوکس حافظه
مؤخره: با تمام اینها چه باید بکنیم؟

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب به یاد داشته باش
نویسنده
مترجمهدیه جامعی
ناشر چاپیانتشارات کتاب کوله پشتی
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات188
زبانفارسی
شابک978-600-461-537-2
موضوع کتابکتاب‌های هوش و حافظه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب به یاد داشته باش

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب به یاد داشته باش

برای دریافت کتاب به یاد داشته باش و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.