معرفی و دانلود کتاب به یاد دار: علم حافظه و هنر فراموشی

عکس جلد کتاب به یاد دار: علم حافظه و هنر فراموشی
قیمت:
80850 تومان - 8.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب به یاد دار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب به یاد دار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب به یاد دار: علم حافظه و هنر فراموشی

پژوهشی شگفت‌انگیز درباره‌ی اینکه چگونه به یاد می‌آوریم، چرا فراموش می‌کنیم و چگونه باید از حافظه‌ی خود محافظت کنیم؟ کتاب به یاد دار نوشته‌ی لیزا جنوا از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز است و به دلیل استقبال چشمگیر مخاطبان، نامزد جایزه‌ی منتخب کتاب سال گودریدز شده است.

درباره‌ی کتاب به یاد دار

بیماری زوال عقل یا فراموشی یکی از هراس‌های انسان معاصر است و همه‌ی ما دست‌کم یک بار به این فکر کرده‌ایم که فراموش کردن و از دست دادن حافظه تا چه حد می‌تواند وحشت‌آفرین باشد. این حس وقتی که پا به سن می‌‌گذاریم افزایش پیدا می‌کند و زمانی که نمی‌توانیم نام بازیگر مورد علاقه‌ی خود یا جزئیات رویدادی را که چند هفته قبل رخ داده، به یاد بیاوریم هراس‌مان بیشتر هم می‌شود و گمان می‌کنیم در معرض بیماری آلزایمر قرار گرفته‌ایم.

اما مطالعه‌ی کتاب به یاد دار (Remember) نوشته‌ی لیزا جنوا (Lisa Genova) به ما گوشزد می‌کند همیشه این‌طور نیست که ما فکر می‌کنیم؛ در واقع ذهن و مغز ما به گونه‌ای طراحی نشده که بتواند همه‌ی وقایع، رویدادها و آدم‌ها را با جزئیات به یاد بیاورد. بنابراین برای بیشتر ما از خاطر بردن و فراموشی خیلی از موارد یک اتفاق طبیعی است و نمی‌تواند جای نگرانی داشته باشد.

در این کتاب به چگونگی ایجاد خاطرات در مغز و چگونگی بازیابی آن‌ها پرداخته می‌شود و ما با این حقیقت روبه‌رو می‌شویم که آیا خاطرات فراموش شده تنها به‌طور موقت در دسترس نیستند یا برای همیشه از ذهن ما پاک خواهند شد؟ همچنین با مطالعه‌ی این کتاب در خواهیم یافت که چرا برخی خاطرات مانند رمزهای عبور جدیدی که می‌سازیم تنها برای چند ثانیه در ذهن می‌ماند اما برخی رویدادها مانند شب عروسی‌مان یک عمر در یادمان باقی خواهند ماند.

با مطالعه‌ی کتاب به یاد دار شما متوجه تمایز واضح بین فراموشی معمولی (مانند جایی که ماشین خود را پارک کرده‌اید) و فراموشی به دلیل آلزایمر (مثل به یاد آوردن اینکه یک ماشین داشته‌اید) خواهید شد و درخواهید یافت که چگونه حافظه به طور عمیق و سرسختانه تحت تأثیر معنا، احساسات، خواب، استرس و زمینه قرار می‌گیرد. همچنین خواهید دانست که نقاط قوت و ضعف حافظه‌ی ما چیست و چگونه توانایی این را داریم که حتی در سنین کهنسالی نیز معادلات پیچیده‌ی ریاضی را یاد بگیریم و حل کنیم.

از نکات قابل توجه کتاب به یاد دار نوشته‌ی لیزا جنوا و ترجمه‌ی ماندانا فرهادیان منابع علمی آن است که با توجه به تخصص نویسنده در عصب‌شناسی، می‌تواند به عنوان اطلاعات موثق برای ما عمل کند. به عنوان مثال در این کتاب عنوان شده که خاطرات در مغز ما چگونه ساخته می‌شوند و بر اساس چه فعل و انفعالی خاطرات شکل می‌گیرند یا اینکه به این نکته پی خواهیم برد که هر خاطره به شکلی متفاوت در ذهن ما ساخته می‌شود و با روش‌های گوناگون در مغز پردازش می‌شوند.

نویسنده‌ی این کتاب معتقد است ما باید انتظارات به‌جایی از حافظه‌ی خودمان داشته باشیم؛ باید حافظه‌یمان را بشناسیم و توانایی‌ها و آسیب‌پذیری‌های آن را درک کنیم. اگر اینگونه عمل کنیم هم خواهیم توانست وضعیت حافظه را بهبود ببخشیم و هم با هر بار فراموشی یک مساله، کمتر به هم بریزیم و تصور نکنیم که دچار زوال حافظه و عقل شده‌ایم!

کتاب پیش‌رو با ترجمه‌ی ماندانا فرهادیان و به همت نشر بیدگل به بازار کتاب عرضه شده است.

افتخارات کتاب به یاد دار

  • پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز
  • نامزد جایزه‌ی کتاب منتخب سال از نگاه گودریدز
  • کتاب توصیه شده‌ی منتقدان گاردین

نکوداشت‌های کتاب به یاد دار

  • یک کتاب زیبا، جذاب و مهم در مورد اسرار حافظه انسان؛ اینکه حافظه چیست، چگونه کار می‌کند و وقتی آن را از دست می‌دهیم، چه اتفاقی می‌افتد. این کتاب یک غذای علمی و ادبی است که به زودی فراموشش نخواهید کرد. (دانیل گیلبرت، استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد)

  • نکته‌های فراوانی که لیزا جنوا از زندگی شخصی و حرفه‌ای‌اش در این کتاب شرح می‌دهد، ارتباط را برای خوانندگان آسان می‌کند. تخصص آشکار او در زمینه‌ی حافظه و مغز، کتابی را به‌وجود می‌آورد که از موارد مشابه خود در این زمینه، روشن‌تر است. (کیرکاس ریویو)

  • یک اثر فوق‌العاده در مورد نحوه‌ی عملکرد حافظه و از کار افتادن آن. لیزا جنوا علم رایج و خودیاری را در هم می‌آمیزد و توصیفات ساده‌ای از عملکرد حافظه و به اشتراک‌گذاری نکات برای حافظه‌ی بهتر ارائه می‌دهد. (پابلیشرز ویکلی)

کتاب به یاد دار برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن این کتاب برای همه‌ی افراد؛ به‌ویژه افرادی که سنین میانسالی را می‌گذرانند مناسب است اما به طور تخصصی علاقه‌مندان به فلسفه، روانشناسی و عصب‌شناسی می‌توانند از آن به نحو مطلوب استفاده کنند.

با لیزا جنوا بیشتر آشنا شوید

لیزا جنوا (متولد 1970) نویسنده و عصب‌شناس آمریکایی است. او دارای مدرک دکترای عصب‌شناسی از دانشگاه هاروارد است و به صورت ویژه بر روی اختلالات عصبی و خافظه کار می‌کند. جنوا راه‌حل‌های پژوهشی خود را در قالب برنامه‌های تلویزیونی در شبکه‌هایی همچون CNN، NPR و The Dr و همچنین سخنرانی‌های TED ارائه کرده که مورد استقبال افراد بسیاری در سراسر جهان قرار گرفته است. او که از نویسندگان پرفروش نیویورک تایمز نیز به‌شمار می‌رود، نخستین رمان خود را با نام کتاب «هنوز آلیس» در سال 2007 منتشر کرد که فیلمی با اقتباس از این رمان ساخته و برنده‌ی جایزه‌ی اسکار نیز شد.

در بخشی از کتاب به یاد دار: علم حافظه و هنر فراموشی می‌خوانیم

حوصله کنید. درک اینکه حافظه‌ی رویدادی ما چرا و چگونه خطاپذیر است می‌تواند بی‌اندازه آرامش‌بخش باشد. در هر مرحله از فرایند پردازش حافظه رمزگذاری، تثبیت، ذخیره و بازیابی حافظه‌ی شما از رخدادها در معرض جرح و تعدیل و بی‌دقتی قرار دارد. برای شروع، ما فقط می‌توانیم آنچه را در وهله‌ی اول تشخیص داده‌ایم و به آن توجه کرده‌ایم وارد فرایند ایجاد حافظه کنیم. از آنجا که ما در تمام لحظات به تمام چیزهایی که پیش رویمان رخ می‌دهند توجه نداریم، فقط تکه‌های خاصی از آنچه رخ داده است را رمزگذاری می‌کنیم و بعداً به یاد می‌آوریم.

این تکه‌ها فقط شامل جزئیاتی هستند که علایق و تعصبات ما را اغوا و به خود جلب کرده‌اند. بنابراین حافظه‌ی من از آنچه در کریسمس قبل روی داده است با آن چیزی که پسرم به یاد می‌آورد فرق دارد، و هیچ‌کدام از حافظه‌های ما تصویر کامل یا به اصطلاح حقیقت تمام را در بر ندارند. حافظه‌های رویدادی ما از همان اول کامل نیستند.

پس شاید فکر کنید که دست‌کم آن جزئیاتی که متوجهشان شده و در حافظه‌تان ثبت کرده‌اید، ولو ناکامل، دقیق و درست‌اند. ابداً. حافظه‌های رویدادی خودتان را زمانی که پیش‌دبستانی بودید به یاد آورید که با نگاهی حیرت‌زده تمام‌و‌کمال به پرنسس‌های آوازخوان و موش‌های غول‌پیکر دوپا در شهربازی دنیای دیزنی باور داشتید. آن خاطرات ساده‌انگارانه و تغییرپذیر بودند. خاطرات نوپا شدیداً مستعد تأثیر و ویرایش‌های خلاقانه هستند، به‌خصوص در دوره‌ای ساعت‌ها، روزها، و حتی طولانی‌تر وقتی که خاطرات در حال تثبیت شدنند، یعنی قبل از آنکه به حافظه‌ی طولانی‌مدت سپرده شوند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
بخش یک: چگونه به یاد می‌آوریم
1: صفر تا صد ساختن خاطرات
2: توجه کنید
3: در لحظه
4: حافظۀ عضلانی
5: ویکی‌پدیای مغز شما
6: چه اتفاقی افتاد
بخش دو: چرا فراموش می‌کنیم
7: خاطرات شما (از آنچه اتفاق افتاده است) اشتباه هستند
8: نوک زبانم است
9: یادت باشد که فراموش نکنی
10: این نیز بگذرد
11: بی‌خیالش
12: پیری طبیعی
13: آلزایمر
بخش سه: بهبود دادن یا معیوب ساختن
14: هر چیزی را در بستر مناسب قرار دهید
15: پر از استرس، پر از اضطراب
16: بخوابید
17: پیشگیری از آلزایمر
18: پارادوکس حافظه
ضمیمه: در مورد همه‌ی چیزهایی که خواندیم چه کنیم
سپاسگزاری
برای مطالعه‌ی بیشتر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب به یاد دار: علم حافظه و هنر فراموشی
نویسنده
مترجمماندانا فرهادیان
ناشر چاپینشر بیدگل
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات231
زبانفارسی
شابک978-622-313-088-5
موضوع کتابکتاب‌های هوش و حافظه
قیمت نسخه الکترونیک
80850 ت - 8.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب به یاد دار

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب به یاد دار

برای دریافت کتاب به یاد دار و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.