معرفی و دانلود کتاب یکصد منظومه‌ی عاشقانه‌ی فارسی

عکس جلد کتاب یکصد منظومه‌ی عاشقانه‌ی فارسی
قیمت:
۳۱۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب یکصد منظومه‌ی عاشقانه‌ی فارسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب یکصد منظومه‌ی عاشقانه‌ی فارسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب یکصد منظومه‌ی عاشقانه‌ی فارسی

کتاب یکصد منظومه‌ی عاشقانه‌ی فارسی نوشته‌ی حسن ذوالفقاری، مجموعه‌ای ارزشمند از گنجینه‌ی ادبیات فارسی است. در این کتاب صد منظومه‌ی عاشقانه از مدخل غنی اشعار فارسی گردآوری شده و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته‌اند. این مجموعه شامل صد داستان عاشقانه فارسی است و با بررسی دقیق 800 منبع معتبر گردآوری و آماده شده است.

درباره‌ی کتاب یکصد منظومه‌ی عاشقانه‌ی فارسی

در ادبیات ایران‌زمین، انواع گونه‌های ادبی به چهار دسته‌ی ادبیات حماسی، غنائی، تعلیمی و نمایشی تقسیم می‌شود. منظومه‌های عاشقانه در دل ادبیات غنائی جای می‌گیرند که مطابق ادبیات دراماتیک غربی است. در شعر غنائی شاعر به عواطف، احساسات و لذات می‌پردازد. شعر غنائی از سه شکل کوتاه مانند دوبیتی، متوسط مانند غزل و بلند مانند مثنوی برخوردار است که شکل بلند آن کاربرد بیشتری برای داستان‌سرایی دارد. داستان‌های عاشقانه نیز در شکل بلند شعر غنائی گنجانده می‌شوند. در کتاب یکصد منظومه‌ی عاشقانه‌ی فارسی، حسن ذوالفقاری با توجه به اهمیت شعر و داستان عاشقانه به مطالعه‌ی دقیق یکایک منظومه‌ها پرداخته و با توجه به منابع بسیار متفاوت سعی در ارائه‌‌ی پژوهشی کم‌نظیر کرده است.

کتاب یکصد منظومه‌ی عاشقانه‌ی فارسی بی‌شک مجموعه‌ای از بهترین نمونه‌های داستان‌های عاشقانه است که هریک در نهایت هنرمندی و ذوق شاعر سروده شده‌اند. منظومه‌های عاشقانه‌ی فارسی تنها محدود به توصیف داستانی عاشقانه نیستند بلکه در آن‌ها انواع مضمون‌های شعر غنائی ازجمله شکوه، مرثیه، مثنوی و تغزل یافت می‌شود؛ همچنین گونه‌های دیگر ادبی نیز در آن به کار می‌رود؛ برای مثال هیچ منظومه‌ی عاشقانه‌ای از ادبیات حماسی یا تعلیمی جدا نیست. این مسئله سبب شده که تمامی یکصد منظومه‌ی عاشقانه‌ی فارسی آینه‌ای تمام‌قد از غنای ادبی شعر فارسی باشند.

منظومه‌های عاشقانه عموماً ساختاری روایی دارند و ازآنجایی‌که همواره داستان‌ها تأثیری شگرف در زندگی مردم داشته‌اند این منظومه‌ها بسیار مهم‌اند و به دلیل غنای ادبی و شکل هنرمندانه‌شان بر جان‌ودل خواننده اثرگذار خواهند بود. حسن ذوالفقاری در کتاب یکصد منظومه‌ی عاشقانه‌ی فارسی ابتدا درباره‌ی شعر غنائی و منظومه‌های داستانی توضیحاتی ارائه می‌دهد سپس سیر تاریخی و مشخصات اصلی شاکله‌ی منظومه را تشریح کرده و در ادامه دسته‌بندی مجموعه و بن‌مایه‌های داستانی را به‌تفصیل گزارش می‌کند. او درنهایت به ارائه‌ی یکصد منظومه‌ی عاشقانه‌ی فارسی در اثر جذاب و خواندنی خود می‌پردازد.

این مجموعه همان‌طور که گفته شد بسیار مفصل و عظیم است و حسن ذوالفقاری در تحلیل‌های خود از منابع بسیاری استفاده کرده است؛ همچنین گردآوری داستان‌ها با تمامی روایت‌های موجود و همچنین داستان‌های روستایی و کمتر شناخته شده سبب ارزشمندی و گران‌مایگی کتاب شده است. کتاب یکصد منظومه‌ی عاشقانه‌ی فارسی توسط نشر چشمه عرضه‌شده و در اختیار دوستداران هنر و ادب فارسی قرار گرفته است.

کتاب یکصد منظومه‌ی عاشقانه‌ی فارسی مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی این کتاب به‌تمامی علاقه‌مندان منظومه‌ها و داستان‌های عاشقانه‌ی فارسی و همچنین دوستداران ادبیات فارسی توصیه می‌شود.

با حسن ذوالفقاری بیشتر آشنا شویم

حسن ذوالفقاری متولد 1345 در دامغان بود. او عضو هیئت‌علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس، نویسنده‌ی کتاب‌های درسی و متخصص ادبیات عامه بود. پژوهش‌های او درزمینه‌ی داستان‌های عاشقانه‌ی کهن فارسی از دهه 60 در قالب مقاله‌هایی منتشر شده است. همچنین مطالعات او درباره‌ی فرهنگ‌عامه به نگارش بیش از یکصد مقاله و 40 کتاب انجامیده. حسن ذوالفقاری دکترای زبان و ادبیات فارسی خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد و به‌عنوان استاد زبان فارسی به شانگهای چین اعزام شد. او در سن 55 سالگی درگذشت.

در بخشی از کتاب یکصد منظومه‌ی عاشقانه‌ی فارسی می‌خوانیم

در سنّت قصّه‌پردازی حذف، قصّه‌پردازان عموماً بر روایت‌های پیشین، از نوع روایت‌های هسته‌ای تکیه ‌کرده‌اند و چنین قصّه‌هایی صرفاً بر نقش‌مایه‌های مقید مبتنی بوده‌اند، دستکاری و هنرنمایی قصّه‌پردازان، بیشتر منحصر در استخدام عناصری از نوع نقش‌مایه‌های آزاد ‌شده است؛ از این‌رو، درجه‌ی هنرمندی این قصّه‌پردازان و ارزش‌های هنری چنین قصّه‌هایی را می‌توان در نحوه‌ی استخدام همین عناصر جست‌وجو کرد.

نقش‌مایه‌های مقید، عناصر ساختاری اصلی، ثابت و تغییرناپذیرِ قصّه‌ها، از نوع شخصیت و عمل‌های داستانی و کنش‌گفتارها هستند که موجب تغییر موقعیت در داستان می‌شوند و قوام طرحِ داستان طرح در معنی عامّ کلمه و نه طرحِ فلان داستانِ خاص بدان‌ها مربوط است. نقش‌مایه‌های مقید، از عناصر لازم قصّه‌ها هستند و همچنان که تودوروف می‌گوید، بدون از بین بردن پیوندِ علّی و معلولی رویدادها، نمی‌توان آن‌ها را از داستان حذف کرد. وجود «شخصیت» و «عمل داستانی یا حادثه»، حتّی در صورت‌های ابتدایی روایی (روایات هسته‌ای) نیز ضروری است، وگرنه، اساساً قصّه‌ای شکل نمی‌گیرد.

نقش‌مایه‌های آزاد، عناصر ساختاری فرعی و متغیرِ داستان‌ها، از نوع راوی، گزاره‌های روایی، توصیفِ مکان، زمان، اشخاص، موقعیت‌ها و حوادث، برخی گفت‌وگوها، تک‌گویی‌ها، حادثه‌های فرعی، نتیجه‌گیری‌ها و امثال این‌ها هستند که باعث تغییر موقعیت در داستان نمی‌شوند و چنان‌چه از روایت حذف شوند، ممکن است نظامِ معنایی و القایی موردِ نظر قصّه‌، از دست برود، امّا پیرنگ داستانی آن بر جای خواهد بود. از این‌رو، نقش‌مایه‌های آزاد را برخلاف نقش‌مایه‌های مقید، می‌توان بدون از بین بردن توالی روایت، از داستان حذف یا کم و زیاد کرد، بی‌آن‌که طرح کلّی داستان خدشه یابد.

فهرست مطالب کتاب

کلیات
مقدمه
1. منظومه‌ی عاشقانه
2. سیر تاریخی منظومه‌های عاشقانه
3. مشخصات منظومه‌های عاشقانه
4. طبقه‌بندی منظومه‌های عاشقانه
5. ویژگی‌های داستان‌های عاشقانه از منظر عناصر داستانی
6. بن‌مایه‌های منظومه‌های عاشقانه
7. ریخت‌شناسی داستان‌های عاشقانه
منظومه‌های عاشقانه‌ی ادب فارسی
نمایه‌ی نام‌ها
نمایه‌ی اسامی کتاب‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب یکصد منظومه‌ی عاشقانه‌ی فارسی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات چرخ
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات1397
زبانفارسی
شابک978-600-94370-2-3
موضوع کتابکتاب‌های ادبیات پارسی، کتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب یکصد منظومه‌ی عاشقانه‌ی فارسی

برای دریافت کتاب یکصد منظومه‌ی عاشقانه‌ی فارسی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.