معرفی و دانلود کتاب فرهنگنامه داستان‌های متون فارسی 3

عکس جلد کتاب فرهنگنامه داستان‌های متون فارسی 3
قیمت:
۲۲۱۰۰۰ ۱۱۰,۵۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فرهنگنامه داستان‌های متون فارسی 3 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فرهنگنامه داستان‌های متون فارسی 3 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فرهنگنامه داستان‌های متون فارسی 3

کتاب فرهنگنامه داستان‌های متون فارسی 3 نوشته‌ی محمد پارسانسب و حسن ذوالفقاری به معرفی و شرح مدخل‌های حرف «پ» تا «ح» داستان‌های فارسی می‌پردازد. این کتاب نیز مانند جلدهای دیگر مجموعه، آثار کهن و قدیمی داستانی به زبان فارسی را با شرح و تفصیل معرفی می‌کند و حاوی گنجینه‌ای از متون فاخر ادبیات فارسی است.

درباره‌ی کتاب فرهنگنامه داستان‌های متون فارسی 3

ادبیات فارسی سرشار از متون گران‌بها و ارزشمندی است که در طول قرن‌ها گرد آمده و زبان فارسی را تبدیل به گنجینه‌ای گران‌بها کرده است. اگرچه در دنیا ادبیات فارسی را بیشتر از راه شعر و شاعران آن می‌شناسند، اما این گنجینه‌ی بزرگ، سرشار از داستان‌ها و قصه‌هایی است که هرکدام برگی زرّین به دفتر ادب فارسی افزوده و آن را به سرمایه‌ای بزرگ در فرهنگ ایران زمین تبدیل کرده است.

جلد سوم کتاب فرهنگنامه‌ی داستان‌های متون فارسی نوشته‌ی محمد پارسانسب و حسن ذوالفقاری، حاوی قصه‌ها و داستان‌هایی است که در طول سالیان دراز در فرهنگ ایران و زبان فارسی به مجموعه‌ی ادبیات فارسی افزوده شده است. این کتاب با گردآوری داستان‌هایی که در کتاب‌ها و رساله‌های کهن فارسی آمده است، به‌شکلی منحصر‌به‌فرد، منظم و سازمان‌دهی‌شده مجموعه‌ای را در اختیار پژوهشگران ادبیات قرار می‌دهد که تاکنون در هیچ کتاب یا رساله‌ی تحقیقی دیگری مشابه آن دیده نشده است.

این کتاب به‌عنوان بخشی از فرهنگنامه‌ی داستان‌های متون فارسی قسمتی از 24 هزار مدخل فرهنگنامه را معرفی می‌کند که حروف ابتدایی آن از «پ» آغاز شده و تا حرف «ح» ادامه پیدا می‌کند. این مجموعه حاوی مثل‌ها، قصه‌ها، حکایت‌ها، تمثیل، اسطوره و افسانه‌هایی است که در هزاران کتاب و رساله‌ی فارسی نوشته یا تکرار شده‌اند و بخشی از فرهنگ امروز ایران را تشکیل می‌دهند.

کتاب فرهنگنامه داستان‌های متون فارسی 3 نوشته‌ی محمد پارسانسب و حسن ذوالفقاری برای نخستین بار نگاهی همه‌جانبه به قصه‌ها و داستان‌های فارسی انداخته و تلاش کرده این قصه‌ها و روایت‌ها را که اغلب با مضامین اجتماعی، اخلاقی، تاریخی، طنز، دینی، عاشقانه و فلسفی است، در یک مجموعه گردآوری کند تا محققان بدون نیاز به بررسی منابع پرشمار و گوناگون اهداف پژوهشی خود را در زمینه‌ی داستان‌های کهن فارسی در این کتاب پی‌گیری کنند.

این کتاب توسط نشر چشمه منتشر و به بازار کتاب عرضه شده است.

کتاب فرهنگنامه داستان‌های متون فارسی 3 برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای دانشجویان، پژوهشگران و مدرسان ادبیات فارسی، به‌ویژه آن دسته از محققان که بر متون کهن فارسی تمرکز دارند منبعی قابل‌توجه و کمیاب است.

با محمد پارسانسب و حسن ذوالفقاری بیشتر آشنا شویم

محمد پارسانسب متولد 1342، نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی است. او مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تربیت معلم و مدرک کارشناسی‌ارشد و دکترا را در همین رشته از دانشگاه تهران اخذ کرد. وی هم اکنون به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی است و در سال 1381 برنده‌ی جایزه‌ی پژوهش برتر سال به خاطر تحقیق روی رمان‌های فارسی شد. از آثار او می‌توان به کتاب‌های «کتاب‌شناسی تحلیلی ادبیات داستانی»، «منظومه‌های تمثیلی-رمزی فارسی» و «جستارهایی در قصه‌شناسی» اشاره کرد.

حسن ذوالفقاری متولد سال 1345 و درگذشته در سال 1401، نویسنده، پژوهشگر و استاد ادبیات فارسی ایرانی بود. او از دوره‌ی کارشناسی تا دکتری را در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی تحصیل کرد و از دانشگاه قزوین، پژوهشگاه علوم انسانی و دانشگاه تهران مدارک خود را گرفت. ذوالفقاری عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس بود و مدتی نیز به‌عنوان استاد مدعو در دانشگاه شانگهای چین تدریس کرد. از نوشته‌ها و آثار این نویسنده می‌توان به کتاب‌های «ادبیات داستانی عامه»، «منظومه‌های عاشقانه ادب فارسی»، «راهنمای ویراستاری و درست‌نویسی» و «افسانه‌های پهلوانی ایران» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب فرهنگنامه داستان‌های متون فارسی 3 می‌خوانیم

پیامبر (ص) و توطئۀ بنی قریظه: پیامبر (ص) از جنگ احزاب بازمی‌آید و در حجرۀ زینب‌بنت‌ جحش مشغول شستن سر خویش است که جبرئیل، درحالی‌که عمامه‌ای از استبرق بر سر بسته و بر شتر نشسته، نزد او می‌آید و می‌گوید فرشتگان هنوز سلاح بر زمین ننهاده‌اند و ازسوی خدا فرمان می‌آورد که به‌سوی بنی‌قریظه برود. پیامبر (ص) ندا می‌دهد که خدا می‌فرماید نماز عصر را در بنی‌قریظه بخوانند. پیامبر (ص) علی (ع) را با رایت اسلام از پیش گسیل می‌کند. علی (ع) به زیر حصن‌ آنان می‌رود. آنان پیامبر (ص) را ناسزا می‌گویند. علی (ع) برمی‌گردد و به پیامبر (ص) می‌گوید: «صلاح نیست تو زیر حصن بروی.» پیامبر (ص) می‌گوید: «چون مرا ببینند، نمی‌توانند دشنام دهند.» سپس زیر حصن می‌رود و آنان را برادران خوکان و بوزینگان می‌خواند. پیامبر (ص) از مشاهدات صحابه درمی‌یابد که جبرئیل در صورت دحیۀ ‌کلبی به‌سوی حصن بنی‌قریظه رفته تا آن را متزلزل کند و ترس در دل آنان افکند.

پیامبر (ص) بیست‌وپنج روز حصن آنان را محاصره می‌کند تا کار بر ایشان سخت می‌شود. کعب‌بن ‌اسید، که در جنگ احزاب عهد خود را با پیامبر (ص) شکسته است، به بنی‌قریظه می‌گوید سه راه در پیش دارند: ایمان آورند، زنان و فرزندان را بکشند یا با پیامبر (ص) بجنگند. بنی‌قریظه هیچ‌یک را نمی‌پسندند. فردای آن روز بنی‌قریظه از پیامبر (ص) می‌خواهند ابولبابۀبن عبدالمنذر را نزد آنان بفرستد تا با او مشورت کنند. چون ابولبابه وارد حصن می‌شود، زنان و مردان و کودکان پیش روی او می‌گریند و او، که حلیف (هم‌پیمان) ‌ بنی‌قریظه‌ است، برای آنان دل می‌سوزاند.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فرهنگنامه داستان‌های متون فارسی 3
نویسنده،
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات984
زبانفارسی
شابک978-622-010746-0
موضوع کتابکتاب‌های نقد و بررسی
قیمت نسخه الکترونیک
۲۲۱۰۰۰ ۱۱۰,۵۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب فرهنگنامه داستان‌های متون فارسی 3

برای دریافت کتاب فرهنگنامه داستان‌های متون فارسی 3 و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.