معرفی و دانلود کتاب آره یا نه: راهنمایی برای تصمیم‌گیری بهتر

عکس جلد کتاب آره یا نه: راهنمایی برای تصمیم‌گیری بهتر
قیمت:
۱۷,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آره یا نه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آره یا نه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آره یا نه: راهنمایی برای تصمیم‌گیری بهتر

در بیشتر مواقع تصمیم‌گیری کار راحتی نیست اما اسپنسر جانسون با نگارش کتاب آره یا نه، کار را آسان کرده. او در این کتاب، سیستمی را معرفی می‌کند که به افراد یاری می‌رساند تا بهترین تصمیمات ممکن را بگیرند. شایان ذکر است که کتاب پیش‌رو، ذات تصمیم‌گیری را نشانه گرفته و سعی در تقویت این مهارت دارد. در نتیجه، خواننده می‌تواند راهکارهای اثر حاضر را در جنبه‌های مختلف زندگی به‌ کار بگیرد و از نتایج درخشان آن بهره‌مند شود.

درباره‌ی کتاب آره یا نه

در دنیای پرمشغله‌ی امروز، افراد مسئولیت‌های زیادی به دوش دارند که باید درخصوص هر کدام، بهترین تصمیم را بگیرند. گاهی این انتخاب‌ها، عواقب جبران‌ناپذیری به‌ همراه دارند که از ناآگاهی فرد در زمان تصمیم‌گیری ناشی می‌شوند. کتاب آره یا نه (Yes or no: the guide to better decisions)، نوشته‌ی اسپنسر جانسون (Spencer Johnson)، درباره‌ی سیستمی توضیح می‌دهد که به افراد کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری بگیرند.

شمار قابل‌توجهی از افراد با انتخاب‌های اشتباه، ضررهای مالی، اختلالات عصبی و شرایط نامناسب روبه‌رو می‌شوند. برخی از این موارد، هرگز قابل‌جبران نیستند و تا ابد ردی از ندامت بر زندگی فرد به‌ جا می‌گذارند. شایان ذکر است که حتی انتخاب‌هایی که از عملکرد و بینش جمعی ناشی می‌شوند هم برخاسته از چندین تصمیم‌گیری‌ فردی‌اند. در نتیجه، اصلاح شیوه‌ی تصمیم‌گیری می‌تواند نتایج مثبتی برای افراد و در نهایت، جوامع داشته باشد. اسپنسر جانسون باور دارد که اشتباهات، حاصل تصورات غلط‌اند. اگر فرد تصمیم‌گیرنده در زمان مناسب نسبت‌ به واقعیت‌ها آگاه باشد، احتمال رخ دادن وقایع ناخوشایند به‌شدت کاهش می‌یابد. به همین خاطر، او سیستمی طراحی کرده که مطابق آن افراد به پیشنهادات سودمند جواب مثبت بدهند و امور زیان‌بار را با نه گفتن، از انتخاب‌های خود حذف کنند.

سیستم آره یا نه به افراد کمک می‌کند تا بر اهداف واقعی خود تمرکز کنند و پرش‌های ذهنی و خواسته‌های لحظه‌ای را کنار بگذارند اما لازم است که افراد پیش از اقدام به تصمیم‌گیری تمام گزینه‌های پیش‌رو را مورد بررسی قرار دهند و در صورت امکان، انتخاب‌های بهتری ایجاد کنند. سپس نوبت می‌رسد به پیش‌بینی عواقب احتمالی. فرد تصمیم‌گیرنده باید نسبت‌ به نتیجه‌ی انتخاب خود آگاهی داشته باشد. بدون شک این پیش‌فرض‌ها نمی‌توانند صددرصد درست باشند اما حدوحدودی مشخص می‌کنند که به فرد اجازه می‌دهد تا سنجیده‌تر عمل کند. آخرین مرحله در فرایند یک تصمیم‌گیری درست، شناسایی بینش فردی است. این مرحله به افراد کمک می‌کند تا در موقعیت‌های مختلف آرامش خود را حفظ کرده، از بند ترس‌ها رها شوند و با اعتمادبه‌نفس تصمیم بگیرند.

کتاب آره یا نه نیز مانند دیگر آثار اسپنسر جانسون، مباحثی مفید و کاربردی را در بطن داستانی ساده گنجانده. به همین دلیل، فهم مفاهیم و آموزه‌ها برای خوانندگان آسان است و در ذهن می‌ماند. نویسنده بر افزایش آگاهی تمرکز دارد و معتقد است که تصمیم‌گیرنده باید تمام جوانب اقدامات خود را در نظر بگیرد؛ زیرا احتمال شکست خوردن انتخاب‌های آگاهانه بسیار کمتر است.

این کتاب در راستای تقویت قدرت تصمیم‌گیری، به افراد یاری می‌رساند تا بتوانند بین توهم و واقعیت، همچنین نیاز و خواسته، تمایز قائل شوند و با ایمان به باورهای شخصی، ترس‌ها را کنار بگذارند. این راهکار نه‌تنها فرایند تصمیم‌گیری را آسان می‌کند، بلکه کیفیت انتخاب‌ها را هم بهبود می‌بخشد. بنابراین، فرقی نمی‌کند که تصمیم موردنظر درمورد مسائل شخصی، روابط یا محیط کار باشد؛ زیرا این سیستم تمام جوانب را پوشش می‌دهد.

کتاب آره یا نه با ترجمه‌ی ثریا رضایی توسط انتشارات شادن پژواک منتشر شده است.

در نکوداشت کتاب آره یا نه

  • اسپنسر جانسون، توانایی‌های فوق‌العاده‌ای دارد که نثرش را جالب، محرک و موجز می‌کند. من تمام‌وکمال او را تحسین می‌کنم. (نورمن وینسنت پیل، نویسنده‌ی کتاب قدرت مثبت‌اندیشی)

کتاب آره یا نه برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب آره یا نه برای تمام کسانی که دچار ضعف در تصمیم‌گیری‌اند و تمایل دارند با کمترین کشمکش ذهنی بهترین تصمیمات را بگیرند، مناسب است.

با اسپنسر جانسون بیشتر آشنا شویم

اسپنسر جانسون، پزشک و نویسنده‌ی آمریکایی است که در سال 1938 به دنیا آمده. او از رشته‌ی روان‌شناسی فارغ‌التحصیل شده و کتاب‌های پرفروش بی‌شماری در زمینه‌ی توسعه‌ی فردی نگاشته. تاکنون کتاب‌های این نویسنده به بیش از 24 زبان ترجمه شده‌اند. کتاب «چه کسی پنیر مرا جابه‌جا کرد»، یکی از پرفروش‌ترین‌های مجله‌ی نیویورک‌تایمز بوده و کتاب «قله‌ها و دره‌ها»، اثر دیگر اسپنسر جانسون است که با استقبال زیادی مواجه شده. این نویسنده‌ی برجسته که از سوی مجله‌ی یو‌اس‌ای تودی، پادشاه تمثیل‌ها نام گرفته، در سال 2017 به سبب سرطان درگذشت.

جملات برگزیده کتاب آره یا نه: راهنمایی برای تصمیم‌گیری بهتر

  • برای گرفتن یک تصمیم بهتر، اول تصمیم نادرست را دنبال نمی‌کنم.
  • من با پرسیدن یک سوال کاربردی از خودم، از عقل و منطقم استفاده می‌کنم.
  • ما اغلب نتایجی را کسب می‌کنیم که به شکل ناخودآگاه باور داریم لایق آنها هستیم.
  • وقتی خواسته‌هامون رو دنبال می‌کنیم، اغلب چیزهایی که واقعاً نیاز داریم رو گم می‌کنیم.
  • وقتی تنها نیاز واقعی را دنبال کنم، فرد مصمم‌تری می‌شوم و تصمیمات بهتری را در زمان کوتاه‌تری می‌گیرم.

در بخشی از کتاب آره یا نه: راهنمایی برای تصمیم‌گیری بهتر می‌خوانیم

پدر آنجلا، سانتو کُوِرو، جواب داد: "بله، ولی به عنوان یه آمریکایی ممکنه به اندازه‌ی اون دسته افرادی که لحظه‌ی تصمیم‌گیری توهم رو باور می‌کنن با این مثال راحت نباشی."

"در دهه‌ی 1980، بسیاری از آمریکایی‌ها در شرایطی که بیشتر و بیشتر داشتن بدهکار می‌شدن و دارایی‌های ارزشمند بسیاری رو برای پرداخت بهای این حس رفاه می‌فروختن، نسبت به کشورشون، خودشون و اقتصادشون بدبین بودن. مثل این بود که خونه‌ی خودت رو بسوزونی تا گرمت بشه."

سانتو ادامه داد: "قبل از اینکه آمریکایی‌ها اهمیت این موضوع رو متوجه بشن، کسب‌وکارها و اراضی اونا به اهالی کشورهای دیگه فروخته شد. در نهایت، کنترل اموالی که زمانی متعلق به اونا بود رو بیشتر و بیشتر از دست دادن."

مرد جوان پرسید: "آدم‌ها چطور می‌تونن همزمان هم احساس بهتر و هم عملکرد ضعیفی داشته باشن؟"

سانتو پاسخ داد: "بعد از یک بحران اقتصادی، رهبران به مردم کمک کردن تا احساس خوبی داشته باشن. اونا ایده‌ی موفقیت و رفاه ملی رو ابلهانه بر باد دادن، و مردم می‌خواستن توهم رو باور داشته باشن، بنابراین این کار رو کردن."

"با این حال، واقعیت اقتصادی این بود که آمریکا داشت از بزرگ‌ترین ملت اعتباردهنده به بزرگ‌ترین ملت بدهکار تبدیل می‌شد و در کمال تعجب این اتفاق در کمتر از یک دهه افتاد."

"البته فقط توی آمریکا این اتفاق نیفتاده بود. مردم کشورهای دیگه دچار همچین گرفتاری‌هایی شده بودن."

"رهبران اتحاد شوروی سابق معتقد بودن که در عوض تأمین غذای مردم خودشون می‌تونن مبالغ بالایی پول رو در تکنولوژی پیشرفته خرج کنن."

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: گزینه‌های آگاهانه
فصل دوم: یک سیستم قابل‌اتکا
فصل سوم: نیاز واقعی
فصل چهارم: گزینه‌های آگاهانه
فصل پنجم: کاملاً به گزینه‌ها فکر کردن
فصل ششم: نیمه‌ی دیگر
فصل هفتم: درستی و تمامیت من
فصل هشتم: شهود من
فصل نهم: بینش من
فصل دهم: مرور اجمالی
فصل یازدهم: در عمل
فصل دوازدهم: راهنمای شخصی
درباره نویسنده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آره یا نه: راهنمایی برای تصمیم‌گیری بهتر
نویسنده
مترجمثریا رضایی
ناشر چاپی شادن پژواک
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات126
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب موفقیت و خودسازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آره یا نه

Alireza Anvari
۱۴۰۲/۹/۲۶
باز هم‌ی اثر ماندگار دیگه از استاد اسپنسر جانسون
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب آره یا نه

برای دریافت کتاب آره یا نه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.