معرفی و دانلود کتاب اطلس رنگی تشریح لندمارک‌های اسکلتی

برای دانلود قانونی کتاب اطلس رنگی تشریح لندمارک‌های اسکلتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اطلس رنگی تشریح لندمارک‌های اسکلتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اطلس رنگی تشریح لندمارک‌های اسکلتی

کتاب اطلس رنگی تشریح لندمارک‌های اسکلتی تألیف سرگی وان سین جان، به استخوان‌های نزدیک به پوست یا اصطلاحاً لندمارک‌ها می‌پردازد و می‌کوشد شیوه‌ی لمس دستی و ذهنی آن‌ها را آموزش دهد. در این کتاب لندمارک‌های سرتاسر بدن انسان، از جمجمه تا کف پا، به‌صورت تصویری و با جزئیات معرفی می‌شوند و به مخاطب آموخته می‌شود که چطور آن‌ها را پیدا و لمس کرده و آسیب‌های آن را تشخیص دهد.

درباره‌ی کتاب اطلس رنگی تشریح لندمارک‌های اسکلتی

در بدن انسان بالغ حدود 206 استخوان وجود دارد. این استخوان در تمام بدن پراکنده‌اند و دستگاه اسکلتی ما را می‌سازند. گرچه بیشتر این استخوان‌ها در میان عضلات قرارگرفته‌اند و لمس شدنی نیستند، اما بخشی از آن‌ها نزدیک به سطح پوست هستند و می‌توان آن‌ها را با دست احساس کرد. به این‌ دسته اصطلاحاً لندمارک گفته می‌شود؛ مثل استخوان جمجمه، قفسه‌ی سینه یا انگشتان دست. لندمارک‌ها برای پزشکان ارتوپد، فیزیوتراپ‌ها و متخصصان توان‌بخشی اهمیت زیادی دارد چون برای تشخیص آسیب آن‌ها چندان نیازی به روش‌های رادیکال و تهاجمی نیست. متخصص با لمس کردن آن بخش می‌تواند شدت آسیب و گستردگی آن را تشخیص داده و درمان را آغاز کند. اما پیدا کردن لندمارک و از آن مهم‌تر لمس آن کار ساده‌ای نیست و نیاز به مهارت ویژه‌ای دارد. متخصص باید به‌خوبی آناتومی اسکلتی بدن انسان را بشناسد تا بتواند لندمارک آسیب‌دیده را به‌درستی تشخیص دهد و آن را حس کند. یکی از بهترین منابع موجود در مورد این استخوان‌ها، کتاب اطلس رنگی تشریح لندمارک‌های اسکلتی (Color Atlas of Skeletal Landmark Definitions) تألیف سرگی وان سین جان (Serge van Sint Jan) است. این راهنما روی لندمارک‌های سرتاسر بدن متمرکز می‌شود و با کمک تصاویر سه‌بعدی‌ای که از تمام زوایا تهیه شده، این استخوان‌ها را معرفی می‌کند.

کودک در بدو تولد چیزی در حدود 270 استخوان دارد که خیلی از آن‌ها نرم و انعطاف‌پذیر هستند. به‌مرور و با بالا رفتن سن، استخوان‌ها سخت‌تر شده و حدود یک‌چهارم از آن‌ها با یکدیگر ادغام می‌شوند. پزشکان اسکلت انسان بزرگ‌سال را به 6 گروه تقسیم می‌کنند: 3 گروه به اسکلت محوری معروف هستند که شامل ستون مهره‌ها، جمجمه و قفسه‌ی سینه می‌شوند. و 3 گروه دیگر به نام اسکلت ضمیمه‌ای شناخته می‌شوند و دربردارنده‌ی دست، پا و کمربند لگنی هستند. هرکدام از این بخش‌ها متشکل از چندین استخوان هستند. برای مثال اسکلت جمجمه که تمام سر را شامل می‌شود، مجموعاً 29 استخوان دارد. آن‌چنان‌که مشخص است بخش قابل‌توجهی از ساختار اسکلتی ما، لندمارک بوده و می‌توان آن‌ها را با انگشت حس کرد. به‌عنوان‌مثال قسمت‌های زیادی از استخوان جمجمه مثل بینی و گونه را می‌توان لمس کرد ولی بخش‌هایی از آن که در گوش میانی قرار می‌گیرند دور از دسترس هستند. اهمیت لندمارک‌ها در این است که اگر موقعیت دردناکی در آن‌ها شکل بگیرد، می‌توان خیلی سریع پیدایش کرد. از سوی دیگر در فیزیوتراپی هم تجهیزات درمانی خیلی راحت با آن‌ها تماس پیدا می‌کنند و می‌توان بهتر به آن رسیدگی کرد. ضمن اینکه در شاخه‌ی ریخت‌شناسی یا مورفولوژی هم عناصر مهمی به شمار می‌روند. بنابراین درک آناتومی این استخوان‌ها برای متخصصان بسیار حیاتی است. دکتر سرگی وان سین جان، متخصص آناتومی و بیومکانیک، کتاب اطلس رنگی تشریح لندمارک‌های اسکلتی را با همین هدف طراحی و تدوین کرده است. این راهنما به حدود 20 استخوان لندمارک، از جمجمه تا پا، اشاره و آن‌ها را تشریح می‌کند. نویسنده شیوه‌ی پیدا کردن و لمس این استخوان‌ها را آموزش می‌دهد و درباره‌ی این موضوع صحبت می‌کند که چطور می‌توان با کمک انگشت خود آسیب و مشکل آن ناحیه را پیدا کرد.

کتاب اطلس رنگی تشریح لندمارک‌های اسکلتی را نشر حتمی با ترجمه‌ی نرمین غنی زاده حصار، کبری تلخی کله بان، ابراهیم محمدعلی نسب فیروزجاه و یاسین فرامرزی کهنه شهری منتشر کرده است.

در نکوداشت کتاب اطلس رنگی تشریح لندمارک‌های اسکلتی

  • این کتاب با توضیحات روشن و تصاویر و نمودارهای دقیقش راهنمای خوبی برای خواننده خواهد بود. متن کاربردی کتاب نکاتی را در اختیارتان می‌گذارد که کمک می‌کند در لمس دستی مهارت پیدا کنید. (استیو کانینگ، فیزیوتراپیست)

کتاب اطلس رنگی تشریح لندمارک‌های اسکلتی برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب راهنما به فیزیوتراپیست‌ها، متخصصان توان‌بخشی و کارشناسان علوم ورزشی پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب اطلس رنگی تشریح لندمارک‌های اسکلتی می‌خوانیم

هر لندمارک آناتومیک به روش متفاوتی توصیف می‌شود. محل آناتومیک، لمس دستی، لمس (یا مکان‌یابی مجازی) هرکدام باهم رابطه داشته و کامل‌کننده‌ی یکدیگرند. همه‌ی لندمارک‌ها با قسمت‌های مختلف هر استخوان رابطه دارند که می‌توانند در کاربردهای تحقیقاتی و کلینیکی مورد استفاده قرار گیرند. برخی لندمارک‌ها از قبل توسط کمیته‌ی استانداردسازی انجمن بین‌المللی بیومکانیک (ISB) تایید شده است که هماهنگی سیستم‌های موضعی و مفصلی را توضیح می‌دهد.

فهرست مطالب کتاب

فصل 1: مقدمه
فصل 2: جمجمه
فصل 3: فک
فصل 4: ستون فقرات
فصل 5: جناغ سینه (قفسه سینه)
فصل 6: دنده‌ها (قفسه سینه)
فصل 7: ترقوه
فصل 8: کتف
فصل 9: بازو
فصل 10: زند افسل (اولنا)
فصل 11: زند اعلا (رادیوس)
فصل 12: درست
فصل 13: خاجی
فصل 14: خاصره
فصل 15: ران
فصل 16: کشکک
فصل 17: درشت نی
فصل 18: نازک نئی
فصل 19: پا
فصل 20: تخمین مرکز و شعاع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اطلس رنگی تشریح لندمارک‌های اسکلتی
نویسنده
مترجمنرمین غنی زاده حصار، کبری تلخی کله بان، یاسین فرامرزی کهنه شهری، ابراهیم محمدعلی نسب
ناشر چاپیانتشارات حتمی
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات177
زبانفارسی
شابک978-600-355-310-1
موضوع کتابتخصص‌های پزشکی، کتاب‌های ورزشی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب اطلس رنگی تشریح لندمارک‌های اسکلتی

برای دریافت کتاب اطلس رنگی تشریح لندمارک‌های اسکلتی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.