معرفی و دانلود کتاب زمان بندی تغذیه: بهینه سازی متابولیکی برای تندرستی، عملکرد و برگشت به حالت اولیه

برای دانلود قانونی کتاب زمان بندی تغذیه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زمان بندی تغذیه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زمان بندی تغذیه: بهینه سازی متابولیکی برای تندرستی، عملکرد و برگشت به حالت اولیه

کتاب زمان بندی تغذیه نوشته‌ی چاد ام. کرک سیک، مبانی زمان‌بندی تغذیه را توضیح می‌دهد و می‌کوشد تأثیر آن را بر روی سوخت‌و‌ساز، عملکرد، سلامتی و ریکاوری بدن بررسی کند. نویسنده که استاد رشته‌ی فیزیولوژی ورزشی است، در این کتابِ راهنما، مهم‌ترین منابع مغذی و خواص آن‌ها را معرفی می‌کند و برای ورزشکاران ورزش‌های مقاومتی و استقامتی و همین‌طور برای کاهش وزن برنامه‌های رژیمی زمان‌بندی‌شده‌ای ارائه می‌دهد.

درباره‌ی کتاب زمان‌بندی تغذیه

پیش‌تر در علوم تغذیه دو سؤال مهم وجود داشت: چه چیزی، به چه مقدار مصرف شود؟ در واقع، این دو ارکان اصلی تغذیه به شمار می‌رفتند و همه‌چیز بر اساس آن‌ها تنظیم و تعریف می‌شد. بر همین اساس، متخصص تصمیم می‌گرفت فرد چربی، پروتئین یا کربوهیدرات مصرف بکند یا خیر و اگر بدن او به این مواد نیاز داشت، چه میزان از آن‌ها باید مصرف می‌شد. اما به‌مرور مسأله‌ی دیگری هم به وجود آمد که به اندازه‌ی ارکان قبلی مهم بود؛ این‌که مواد غذایی چه زمانی باید مصرف شوند؟

متخصصین به این نکته پی بردند که زمان‌بندی مصرف مواد مغذی در بالا بردن عملکرد بدن، افزایش سلامتی و همین‌طور احیا و ریکاوری نقش پررنگی دارد. از اینجا بُعد دیگری به علوم تغذیه اضافه شد که بسیاری از برنامه‌های کلاسیک و سنتی رژیم‌های غذایی را تغییر می‌داد. کتاب زمان‌بندی تغذیه (Nutrient Timing) نوشته‌ی چاد ام. کرک سیک (Chad M. Kerksick)، از معدود منابعی است که می‌کوشد به این مفهوم جدید و کاربردی بپردازد و آن را توضیح دهد. این کتاب مبانی این بخش از علم تغذیه را به‌تفصیل شرح داده و اثرات آن را بیان کند.

معرفی و دانلود کتاب زمان بندی تغذیه

هدف رژیم غذایی کمک به فرد برای حفظ سلامتی و فرم بدن و بالا بردن توان آن برای تمرین و مسابقات است. به تعبیر دیگر، علم تغذیه با شناخت محدودیت‌های بدن و تجویز مواد مغذی و ضروری کمک می‌کند خستگی یا فرسودگی به تعویق بیفتد و دیرتر به سراغ ورزشکار بیابد. بنابراین این علم می‌کوشد راهبردها و استراتژی‌های غذایی‌ای پیشنهاد دهد که سلامتی و توانایی بدنی ورزشکار به حداکثر برسد. تحقیقات چند سال گذشته نشان داده که علاوه بر نوع و حجم مواد غذایی، برنامه‌ی زمانی غذایی هم بر روی سوخت‌وساز بدن و عملکرد آن تأثیر به سزایی خواهد داشت. این رویکرد به‌خصوص در ورزش‌های استقامتی و مقاومتی به‌خوبی خود را نشان داده و نتایج مثبتی به همراه داشته است. چاد ام. کرک سیک، استاد فیزیولوژی ورزشی دانشگاه اوکلاهاما و مدیر آزمایشگاه تغذیه و ورزش این دانشگاه است. دکتر کرک سیک به شکل تخصصی بر روی تغذیه و تأثیر آن بر سلامت، کاهش وزن و عملکرد بدن تحقیق می‌کند. او در کتاب زمان‌بندی تغذیه تلاش کرده از زاویه‌ی مدرن‌تری به موضوع تغذیه وارد شود. او در اینجا شیوه‌ای برای دست‌کاری در استراتژی‌های زمان‌بندی رژیم غذایی پیشنهاد می‌دهد که کمک می‌کند بدن به بالاترین سطح خود برسد و ریکاوری آن بهتری انجام گیرد.

چاد ام. کرک سیک کتاب زمان‌بندی تغذیه را در سه بخش تدوین کرده است: بخش اول به مبانی این رویکرد اختصاص دارد و کلیات آن را توضیح می‌دهد. در فصول ابتدایی خواننده با مواد مغذی ضروری مثل کربوهیدارت، چربی، ویتامین یا پروتئین آشنا خواهد شد و کاربردهای آن‌ها را درک می‌کند؛ مثل نقش کربوهیدرات‌ها در ساخت عضلات اسکلتی یا تأثیر ویتامین‌ها در ارتقای عملکرد فیزیولوژیک. در بخش دوم، او وارد بحث اصلی خود می‌شود و چندین برنامه‌ی زمان‌بندی‌شده‌ی تغذیه‌ای برای ورزش‌های استقامتی و مقاومتی ارائه می‌کند. این برنامه‌ها برای پیش از تمرین، حین تمرین و پس‌ از آن هستند. در واقع کرک سیک برای تمام حالات برنامه‌ای کاربردی در اختیار خواننده می‌گذارد. نویسنده در بخش سوم کتابش، به افراد غیر ورزشکار می‌پردازد و ایده‌هایی برای زمان‌بندی غذایی آن‌ها مطرح می‌کند؛ کسانی که شرایط خاصی دارند مثل نظامیان، افراد چاق، سالمندان و آن‌هایی که مشکلات متابولیکی دارند. در فصل پایانی نیز برنامه‌ای تغذیه‌ای برای کاهش وزن پیشنهاد می‌کند که می‌تواند مکمل خوبی برای رژیم‌های غذایی باشد.

کتاب زمان‌بندی تغذیه را نشر حتمی با ترجمه‌ی فرهاد دریانوش، حسین جعفری، پریناز پرهیزگاری، سرور ادیبی، زهرا خوش‌نشین و شهین شیبانی منتشر کرده است.

کتاب زمان‌بندی تغذیه برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به ورزشکاران، مربیان و متخصصین علوم تغذیه پیشنهاد می‌شود

در بخشی از کتاب زمان بندی تغذیه: بهینه سازی متابولیکی برای تندرستی، عملکرد و برگشت به حالت اولیه می‌خوانیم

تأثیر اسیدهای آمینه‌ی منفرد مانند تیروزین و آلانین بر متابولیسم و عملکرد استقامتی مورد ارزیابی قرار گرفته است. با این حال تا به امروز مطالعات اندکی در این زمینه انجام شده است. تیروزین، پیش ساز سنتز دوپامین می‌باشد و نشان داده شده است که فراهم کردن تیروزین سطح دوپامین را در مغز موش افزایش می‌دهد با این حال یافته‌های چینور و همکارانش (2002) نشان می‌دهد که دریافت محلول تیروزین طی 90 دقیقه دوچرخه سواری در مقایسه با گروه‌های دریافت‌کننده دارونما، گروه دریافت‌کننده‌ی کربوهیدرات به تنهایی یا گروه دریافت‌کننده‌ی کربوهیدرات به همراه تیروزین، تأثیری بر عملکرد تایم تریل نداشت. آلانین به علت خواص ارگوژنیک بالقوه آن که در درجه‌ی اول به دلیل در دسترس بودن آن به عنوان یک سوبسترای تولید کننده‌ی انرژی برای عضلات اسکلتی و سپس به علت نقشی که به عنوان پیش ساز در فرآیند گلوکونئوژنز دارد، بین محققان مورد توجه قرار گرفته است.

فهرست مطالب کتاب

فصل 1: مبانی زمان‌بندی تغذیه و جایگاه آن در ورزش و تنظیم سوخت‌وساز
فصل 2: کربوهیدرات‌ها: سوخت رایج عضلات اسکلتی
فصل 3: پروتئین‌ها و آمینو اسیدها واحدهای ترمیم‌کننده و جایگاه آن‌ها در دوره‌ی برگشت به‌حالت اولیه
فصل 4: چربی‌ها یک ذخیره سوخت متراکم و جزء مهم ساختار سلولی
فصل 5: ویتامین‌ها و مواد معدنی عناصر سلولی بسیار مفید جهت عملکرد فیزیولوژیکی مطلوب
فصل 6: زمان‌بندی مواد مغذی قبل از تمرین در فعالیت‌های استقامتی
فصل 7: مصرف درشت مغذی‌ها در طول فعالیت‌های استقامتی برای عملکرد مطلوب
فصل 8: زمان‌بندی مواد مغذی پس از فعالیت‌های استقامتی
فصل 9: بررسی‌های زمان‌بندی اولیه برای فعالیت‌های مقاومتی
فصل 10: زمان‌بندی تغذیه‌ای پس از فعالیت‌های مقاومتی
فصل 11: صنعت، نوآوری و زمان‌بندی مواد مغذی در تغذیه ورزشی
فصل 12: تاثیر منابع پروتئینی بر عوامل زمان بندی برای عملکرد و سلامتی
فصل 13: برنامه‌های زمان‌بندی مواد مغذی در رشته‌های ورزشی یک مطالعه موردی
فصل 14: ترکیب زمان‌بندی مواد مغذی به عنوان بخشی از یک برنامه بازگشت به حالت اولیه کامل
فصل 15: زمان‌بندی دریافت مواد مغذی در نظامیان سالمندان افراد چاق دچار چالش‌های متابولیکی و کودکان
فصل 16: تاثیر زمان‌بندی مواد مغذی بر کاهش وزن و ترکیب بدنی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زمان بندی تغذیه: بهینه سازی متابولیکی برای تندرستی، عملکرد و برگشت به حالت اولیه
نویسنده
مترجمفرهاد دریانوش، حسین جعفری، پریناز پرهیزگاری، سرور ادیبی، زهرا خوش نشین، شهین شیبانی
ناشر چاپیانتشارات حتمی
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات389
زبانفارسی
شابک978-600-355-097-1
موضوع کتابکتاب‌های تغذیه، رژیم و تناسب اندام، کتاب‌های ورزشی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب زمان بندی تغذیه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب زمان بندی تغذیه

برای دریافت کتاب زمان بندی تغذیه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.