معرفی و دانلود کتاب مده‌آ

عکس جلد کتاب مده‌آ
قیمت:
۳۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مده‌آ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مده‌آ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مده‌آ

اوریپید در کتاب مده‌آ، از مشهورترین نمایشنامه‌های جهان، یکی از داستان‌های اساطیری را به نمایش می‌گذارد و قصۀ عشق وهمناک یک زن و مرد را روایت می‌کند که سرانجام شومی به دنبال دارد.

دربارۀ کتاب مده‌آ:

جیسون مأموریت می‌یابد که بعد از دریافت پشم زرین، راهی سرزمین کلخیس شود، او در آنجا با زنی روبه‌رو می‌شود که خیلی زود هر دو به یکدیگر علاقه‌مند می‌شوند. این زن که مده‌آ نام دارد برای وصال به عشق خود، به پدر و برادرش خیانت می‌کند و همراه جیسون به سرزمین او می‌رود. اما اهالی آنجا مده‌آ را که جادوگری حرفه‌ای است نمی‌پذیرند و از سوی دیگر جیسون برای رسیدن به تاج و تخت باید با یک زن دیگر ازدواج کند، همین مسئله انتقامی سخت را به دنبال دارد. نمایشنامه مده‌آ (Medea) روایتگر انتقام این زن است.

این نمایشنامه که از محبوب‌ترین آثار کلاسیک یونانی به شمار می‌رود، اولین بار در سال 431 پیش از میلاد بر روی صحنۀ نمایش به اجرا درآمد. مده‌آ شخصیت اصلی این نمایشنامۀ برجستۀ اوریپید، از بدنام‌ترین شخصیت‌های درام شناخته شده در جهان است. به مده‌آ خیانت شده و همسرش جیسون، او را به دنبال یک زن جوان دیگر رها کرده است.

جیسون عهد وفاداری و عشق خود با مده‌آ را شکسته و حتی از اینکه دو پسرشان را نیز ترک کند واهمه‌ای ندارد. با این حال مده‌آ زنی نیست که چنین اهانت بزرگی را تحمل کند و کاری انجام ندهد. او با هوش و ارادۀ بسیار خود، نیروهای درونش را به کار می‌گیرد تا بزرگ‌ترین و وحشتناک‌ترین نقشۀ انتقام را اجرا کند.

دربارۀ مجموعه نمایشنامه‌های بیدگل:

مجموعه نمایشنامه‌های بیدگل، مجموعه‌ای خاص و ویژه از نمایش‌نامه‌هایی است که یا تاکنون به فارسی ترجمه نشده‌اند و یا ترجمۀ دوباره‌ای از نمایش‌نامه‌هایی خواهد بود که از هر لحاظ ترجمۀ دوبارۀ آن‌ها ضروری بود. این مجموعه تا جای ممکن تلاش می‌کند تا تأکیدش را بیشتر بر خصوصیت اجرایی یک متن نمایشی قرار دهد تا ادبیات آن و از این طریق به نیازهای اجرایی متن‌های نمایشی پاسخ دهد.

یکی از هدف‌های اساسی این مجموعه معرفی جهان‌های متفاوت نمایشی خواهد بود، جهان‌هایی که تا به حال به روی مخاطبان ایرانی باز نشده‌اند یا سیاست‌های فرهنگی خاص، جلوی باز شدن آن‌ها را گرفته است. این مجموعه به این دلیل که حداکثر آثار نمایشی را پوشش دهد، به بخش‌های کوچک‌تری مثل کلاسیک‌ها، کلاسیک‌های مدرن، آمریکای لاتین، بعد از هزاره، چشم‌انداز شرق، نمایشنامه‌هایی ایرانی، نمایشنامه‌های آمریکایی و نمایشنامه‌های اروپایی تقسیم شده است. جهت درک بهتر و بیشتر مخاطب از دنیای نویسنده و متن او، هر نمایشنامه همراه با یک مقاله یا نقد خواهد بود.

نکوداشت‌های کتاب مده‌آ:

- یک اثر کلاسیک بزرگ در ادبیات جهان. (Barnes & Noble)
- یک اثر کلاسیک مدرن شوکه‌کننده. (Penguin)
- اوریپید، استاد پیچیدگی‌های اخلاقی است. (Guardian)

خواندن کتاب مده‌آ به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

اگر به خواندن نمایشنامه‌های درام و یونانی علاقه‌مند هستید، این اثر برجسته را از دست ندهید.

با اوریپید بیشتر آشنا شویم:

اوریپید (Euripides) به عنوان یکی از سه تراژدی‌نویس مهم دوران طلایی درام در یونان به شمار می‌رود. چه منتقدان جدید و چه قدیمی، او را یک درام‌پرداز نامتعارف، سنت‌شکن و نوآور معرفی کرده‌اند. او در دهۀ 480 قبل از میلاد در قسمت شرقی آتن متولد شد. پدر اوریپید یکی از ثروتمندان شهر فوالا به شمار می‌رفت و مادرش از خانواده‌ای بااصالت بود. او تربیتی اشرافی داشت و تحت تعلیم آناکساگوراس و پرودیکوس قرار گرفت و به مسائل فلسفی بسیار علاقه‌مند بود. بعد از گذشت زمانی نه چندان زیاد به شعر و تئاتر روی آورد.

اولین نمایشنامۀ او 1 سال بعد از مرگ آیسخولوس در سال 455 قبل از میلاد به اجرا درآمد و او رتبۀ سوم را به دست آورد. در سال 441 قبل از میلاد اولین موفقیتش را کسب کرد. این طور برآورد شده که او بیش از 90 نمایشنامه به رشتۀ تحریر درآورده با این حال اکنون تنها 19 نمایشنامه از وی در دست است. در سال 408 قبل از میلاد اوریپید با نمایشنامۀ اورستس برای آخرین بار به رقابت با دیگران پرداخت. او بعد از این به مقدونیه و قصر آرخلائوس رفت و یک نمایشنامه به نام پادشاه نگاشت. اوریپید سرانجام در سال 406 پیش از میلاد، در حالی که مشغول نوشتن نمایشنامۀ کاهن‌های باکوس بود از دنیا رفت.

در بخشی از کتاب مده‌آ می‌خوانیم:

از هر سو باران بلا می‌بارد. اما هرگز گمان مبر که همه‌چیز از کف رفته است. برای آن تازه‌عروس و تازه‌داماد و آن کس که دست آن‌ها را در دست هم گذاشته، چیزهایی در آستین دارم. آیا گمان می‌کنید که من اگر پای نقشه‌هایم در میان نبود در برابر این شاه کُرنش می‌کردم؟ اگر نبود این، نه با او سخنی می‌گفتم، نه به او دست می‌زدم. آن نادان گرچه با راندن من از این سرزمین نقشه‌هایم را نقش بر آب کرده، به من مهلت داده تا این یک روز در اینجا بمانم و من در این یک روز سه دشمن خویش، آن پدر و دختر و شویَم را هلاک خواهم ساخت.

یاران من، من چندین راه می‌دانم تا اسباب مرگ آنان فراهم سازم، اما نمی‌دانم نخست کدام را بیازمایم. در خوابگاه عروس آتش اندازم یا آهسته به بسترشان راه یابم و تن‌شان را کاردآجین کنم؟ اما در این میان، چیزی مرا از این کار بازمی‌دارد. اگر آن‌گاه که به کاخ پای می‌نهم یا آتشی برپا می‌کنم، به دست آنان گرفتار شوم، خون مرا خواهند ریخت و اسباب خندۀ دشمنانم خواهم شد. بهتر است راهی را برگزینم که در آن چیره‌دستم. زهر. آنان را با زهر نابود می‌سازم. همین می‌کنم.

اما آن‌ها را کشته بپندار. کدام شهر مرا پذیرا می‌شود؟ چه کس با مهمان‌نوازی‌اش مرا می‌رهاند و پناه می‌دهد تا از کیفرِ کاری که کرده‌ام بِرَهَم و خانه‌ای به من هبه می‌کند تا در آن بی‌ترس زندگی کنم؟ پناهی نیست. پس اندکی بیشتر چشم‌به‌راه می‌مانم تا پناهگاهی رخ بنماید که مرا در خود جای دهد، آن‌گاه خون اینان را در خفا خواهم‌ ریخت. اما اگر ناچار شوم، خود تیغی به کف می‌گیرم و حتی اگر به قیمت جانم تمام شود، آن‌ها را هلاک می‌سازم. من از زیر این کارِ دشوار شانه خالی نمی‌کنم.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مده‌آ
نویسنده
مترجمغلامرضا شهبازی
ناشر چاپینشر بیدگل
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات76
زبانفارسی
شابک978-600-7806-77-7
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مده‌آ

neda shadi
۱۴۰۳/۱/۱۲
وقتی کتابی از اوریپید رو میخونم واقعا برام سخته که باور کنم این نوع نگارش و اینطور شخصیت پردازی برای زنان متعلق به دوران باستان هست باید بگم مده اً روایت حسادت و انتقام و خیانت هست و داستان در نتیجه غیر منتظرانه‌ترین انتخاب‌های شخصیت اول شکل میگیره و جلو میره، واقعا لذت بخشه و پایان بندی واقعا هست مناسب داستان نمیتونم جور دیگری تصور کنم که داستان مده اً به اخر برسه به هیچ عنوان این کتاب رو از دست ندید
فاطمه حکیمی
۱۴۰۲/۱/۱۱
شخصیت پردازی عالی. اروپیید از نمایشنامه نویسانی هست که در دوران خودش بر خلاف نمایشنامه نویسان دیگه، در چند صد سال پیش، به شخصیت زن خیلی اهمیت می‌داده و به خاطر همین مده اً رو اینقدر قوی ساخته.
مهدی امی
۱۴۰۲/۱۰/۱۶
بسیار عالی و هیجان انگیز این کتاب نشون میده چگونه یک زن از سنت‌های باستان پایش را فراتر میذاره
نازنین علیمردا
۱۴۰۲/۳/۲۱
ترجمه بسیار خوب بود
درباره‌ی خود نمایشنامه هم که واقعا بحثی درش نیست👌
صدف سانی
۱۴۰۰/۳/۱۲
نمایشنامه فوق العاده‌ای برای همه هنردوستان هست
Ali rabiei
۱۴۰۰/۲/۳۱
درود بر شما سپاس فراوان برنامتون عالیه و راضیم خیلی خوبه. همیشه اینطور باشید
امیرحسین خالقی
۱۴۰۲/۸/۲
فقط میتونم بگم عالی بود همین
فاطمه رجب زاده
۱۴۰۰/۴/۲۶
داستان ضعیفی بود
مشاهده همه نظرات 8

راهنمای مطالعه کتاب مده‌آ

برای دریافت کتاب مده‌آ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.