معرفی و دانلود خلاصه کتاب صوتی محمود و نگار

عکس جلد خلاصه کتاب صوتی محمود و نگار
قیمت:
۱۶,۹۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی خلاصه کتاب صوتی محمود و نگار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی خلاصه کتاب صوتی محمود و نگار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی خلاصه کتاب صوتی محمود و نگار

کتاب صوتی محمود و نگار نوشته‌ی عزیز نسین، روایتگر داستان دختر و پسر جوانی است که یکدیگر را دوست دارند ولی مشکل عجیبی در مسیر ازدواجشان پیش می‌آید: پدرانشان عضو دو حزب سیاسی مخالفِ هم هستند و به‌هیچ‌وجه حاضر نمی‌شوند زیر بار وصلت فرزندانشان بروند! این داستان کوتاه کمدی سیاسی از معروف‌ترین آثار عزیز نسین محسوب می‌شود.

درباره‌ی کتاب صوتی محمود و نگار

محمود و نگار پسر و دختر جوانی هستند که در همسایگی هم زندگی می‌کنند. نگار دختری بسیار زیباست و محمود با اولین نگاه عاشق او می‌شود. روزی به دختر نامه‌ای می‌نویسد و از علاقه‌اش می‌گوید. نگار هم پاسخ می‌دهد که عاشق اوست. این‌چنین این دو دلباخته‌ی هم می‌شوند و تصمیم می‌گیرند با هم ازدواج کنند. خواستگاری و مراسم اولیه به‌خوبی پیش می‌رود ولی کمی پیش از روز عروسی، پدر نگار از ازدواج منصرف می‌شود. دلیل او این است که پدر محمود عضو یک حزب سیاسی است که دقیقا مخالف اوست. پدر محمود هم با شنیدن این حرف، زیر ازدواج می‌زند و می‌گوید اجازه نمی‌دهد دختر مخالف سیاسی‌اش به خانه‌ی او بیاید! اختلاف این دو باعث می‌شود دائماً در مسیر ازدواج بچه‌هایشان مانع بتراشند و کار را برای آن‌ها را سخت‌تر کنند...

داستان صوتی محمود و نگار (Mahmut ile Nigar) از مشهورترین آثار عزیز نسین (Aziz Nesin) است که مثل بیشتر آثار او درون‌مایه‌ی اصلی آن سیاسی است. نسین در این قصه مثل همیشه لبه‌ی تیز انتقادش را به‌سوی سیاست گرفته و رفتار و دموکراسی کشورش را به تمسخر می‌گیرد. پدرهای این داستان کوتاه، بر اساس اصول یا مرامی خاص به حزب‌های سیاسی گرایش پیدا نکرده‌اند، بلکه برعکس، به خاطر منافعشان عضو احزاب شده‌اند. به خاطر همین همیشه در جایگاه مخالف هم هستند و به‌هیچ‌وجه حاضر به کوتاه آمدن نیستند. آن‌ها حاضرند برای تامین منافعشان همه‌چیز را قربانی کنند و از هر کسی بگذرند، حتی فرزندانشان...

عزیز نسین کتاب محمود و نگار را در ابتدای دهه‌ی 1980 منتشر کرد. زمانی که وضعیت کشورش ترکیه و کل منطقه ملتهب بود و دائماً اتفاقات سیاسی در آنجا رخ می‌داد: از انقلاب ایران تا کودتای ترکیه و گذار اجباری به دوران مدرن. زمانی که پیرامون او همه‌چیز سیاسی، خشونت‌بار، سرکوب‌شده و البته مضحک بود. او منتقد سیاسی سرسختی بود و حاضر نبود در برابر ظلم و خفقان سکوت کند. نسین در داستانش از این وضعیت نامتعادل متأثر است و تا حد ممکن تلاش می‌کند آن را به نقد بکشد. کمی پیش از انتشار همین داستان، کودتای 1980 ترکیه اتفاق افتاده بود و ژنرال کنان اِورِن با خشونت و کشتار کنترل کشور را به دست گرفته بود. همان زمان نسین به همراه چند روشنفکر و نویسنده‌ی دیگر نامه‌ای نوشتند و به وضعیت سیاسی و حکومت‌نظامی اعتراض کردند. داستان محمود و نگار، کمدی همین وضعیت سیاسی بی‌ثبات و دموکراسی نظامیان است و پایان تراژیک آن را پیش‌گویی می‌کند.

کتاب صوتی محمود و نگار را صمد بهرنگی ترجمه کرده و انتشارات گیوا آن را به چاپ رسانده است. حسین نصیری راوی این کتاب گویاست.

کتاب صوتی محمود و نگار برای چه کسانی مناسب است؟

گوش سپردن به این کتاب صوتی به همه‌ی دوستداران داستان کوتاه طنز، ادبیات داستانی ترکیه و علاقه‌مندان به قلم عزیز نسین توصیه می‌شود.

با عزیز نسین بیشتر آشنا شویم

عزیز نسین (1995-1915) شاعر و نویسنده‌ی اهل ترکیه و از مشهورترین طنزپردازان این کشور است. نام واقعی او محمت نصرت بود و بعدها نام خانوادگی نسین را برای خود برگزید. عزیز نسین نویسنده‌ای پرکار و البته منتقد بود. او در طول زندگی‌اش بیشتر از صد داستان نوشت و به خاطر دیدگاه سیاسی و انتقادی‌اش چندین بار به زندان رفت و مدت‌ها تحت نظر نیروهای امنیتی بود. او چندین بار به‌صراحت به دولت‌های نظامی و کودتاگران ترکیه اعتراض کرد و چندین نامه علیه آن‌ها امضا کرد. نسین در طول دوران حرفه‌ایش هشت سال رئیس کانون نویسندگان ترکیه بود و چند جایزه‌ی بین‌المللی به دست آورد. کتاب‌های «پخمه»، «مگه تو مملکت شما خر نیس؟» و «کدام حزب برنده می‌شود؟» از مشهورترین مجموعه داستان‌های او محسوب می‌شوند.

در بخشی از خلاصه کتاب صوتی محمود و نگار می‌شنویم

ای نگار من... آه... نگار من راه نمی‌رود، ناز می‌کند و می‌خرامد. کبک حنا بسته هستی، فرشته هستی، پری هستی. چه هستی؟ آخر دختر یزید معاویه، مرا کشتی...

آقای روزنامه‌نگار! با حرف و زبان نمی‌شود گفت که چه هست. ما پاک عاشق و کشته‌ی نگار شدیم. دوای دردم پیدا نشد، جگرم آتش گرفت، آهم پر دود شد. گریه که می‌کردم، خون از چشم‌هام می‌ریخت. قصه‌ی دردناک من بر سر زبان‌ها افتاد. آخرش دیدم که کم مانده بسوزم و خاکستر شوم. نامه‌ای نوشتم. روی نامه پرنده‌ای کشیدم و زیرش هم دلی سوخته. نامه را با آتش سیگار سوراخ سوراخ کردم تا نگار بفهمد که از دستش چه می‌کشم و چطور قلبم از آتش عشقش سوخته و سوراخ سوراخ شده. دو خط شعر هم برایش نوشتم: انار منی / نگار منی / بگو آی! تو یار منی؟

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
26 دقیقه
محمود و نگار

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابخلاصه کتاب صوتی محمود و نگار
نویسنده
مترجمصمد بهرنگی
راویحسین نصیری
ناشر صوتیانتشارات گیوا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۲۶ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابخلاصه کتاب صوتی داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات خلاصه کتاب صوتی محمود و نگار

علی غلامی
۱۴۰۲/۴/۵
بادرود. بسیار بسیار کتاب خوب و طنازیست. به همه پیشنهاد میشود. باگویندگی عالی به کتاب بهتری تبدیل شده است. بنده تاکنون ۳ یا ۴ بار این کتاب را گوش کرده‌ام.
طیبه 💚
۱۴۰۲/۸/۱۱
من دوست نداشتم اما از کتابراه تشکر میکنم بابت زحماتشون
Aanil Parsa
۱۴۰۲/۸/۱۹
بامزه بود. عزیزنسین کلا قلم خوبی داره
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه خلاصه کتاب صوتی محمود و نگار

برای دریافت خلاصه کتاب صوتی محمود و نگار و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.