معرفی و دانلود کتاب آشفتگی، نقطه ضعفی در قضاوت انسان

عکس جلد کتاب آشفتگی، نقطه ضعفی در قضاوت انسان
قیمت:
۱۱۵۰۰۰ 57500 تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آشفتگی، نقطه ضعفی در قضاوت انسان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آشفتگی، نقطه ضعفی در قضاوت انسان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آشفتگی، نقطه ضعفی در قضاوت انسان

تقریباً هیچ دو آدمی را نمی‌توانید پیدا کنید که از یک موقعیت مشترک، قضاوت و برداشت واحدی داشته باشند. علت آن چیست؟! کتاب آشفتگی، نقطه ضعفی در قضاوت انسان اثر خواندنی دنیل کانمن، کاس سانستین و الیور سیبونی دو خطای رایج شناختی را که در قضاوت‌های انسان موثر هستند،‌ به شما معرفی می‌کند. کتاب پیش‌روی شما، در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌ تایمز قرار دارد و یکی از بهترین آثار در زمینه‌ی شناختی و روانشناسی است.

درباره‌ی کتاب آشفتگی نقطه ضعفی در قضاوت انسان

آیا تابه‌حال برایتان پیش آمده است که حین انجام کاری باشید که نیازمند دقت و تمرکز باشد، مثلاً سر کلاس درس نشسته باشید یا مشغول مطالعه‌ی کتابی باشید، و گرسنگی عملکرد شما را مختل کند؟ این اتفاق ساده ممکن است بارها و بارها برای هر کدام از ما پیش آمده باشد. چه اشکالی دارد؟ کافی است یک ماده‌ی مغذی یا قندی به بدنتان برسانید تا سوخت موردنیازتان تأمین شود و به ادامه‌ی کارتان بپردازید. اما تصور کنید این حالت برای یک قاضی رخ دهد و گرسنگی در ساعات پیش از ظهر روی عملکرد او تأثیر بگذارد. این اتفاق به‌ظاهر ساده می‌تواند رأی و نظر و حکم قاضی را که ممکن است مرگ و زندگی عده‌ای به آن وابسته باشد، دستخوش تغییر کند. تغییراتی که شاید به قیمت جان و زندگی متهم یا مجرم تمام شود. می‌بینید که یک اتفاق ساده می‌تواند چه ابعاد فاجعه‌آمیزی را در پی داشته باشد. روانشناسان نام این فرایند را «نویز» یا «آشفتگی» گذاشته‌اند. به این معنا که این اتفاق اختلالی در عملکرد شناختی انسان است که در زیرمجموعه‌ی خطاهای شناختی قرار دارد.

نویسندگان در کتاب آشفتگی نقطه ضعفی در قضاوت انسان (Noise A Flaw in Human Judgment) معتقدند آشفتگی یا نویز در قضاوت‌های انسانی مشکلی بسیار رایج است که به دلایلی همچون سوگیری شناختی، خلق و خوی فرد قضاوت‌کننده و واکنش‌های عاطفی و احساسی به وجود می‌آید. برای نمونه در کتاب به تحقیقی اشاره شده است که بر اساس آن، قضات فرانسه در روز تولد متهمان رفتار ملایم‌تری با آن‌ها داشته‌اند.

دنیل کانمن، کاس سانستین و الیور سیبونی در این کتاب همچنین به خطای شناختی دیگری تحت عنوان «سوگیری» نیز می‌پردازند. فرد در قضاوت جهت‌گیرانه -همان‌طور که از نامش پیداست- به هیچ وجه نگرشی خنثی ندارد. کسانی که دچار این خطا می‌شوند، بدون توجه به درستی یا نادرستی مفروضات، حکم نهایی را صادر می‌کنند.

کتاب آشفتگی توانست در مدت کوتاهی به فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز راه پیدا کند و واکنش‌های مثبت بسیاری از منتقدان را برانگیزاند. اما برخی از مخاطبان و منتقدان معتقد بودند که حذف کامل آشفتگی از قضاوت‌های بشر، فرد را از وجهه‌ی انسانی‌اش تهی می‌سازد.

نکوداشت‌های کتاب آشفتگی نقطه ضعفی در قضاوت انسان

- آشفتگی را می‌توانم مهم‌ترین کتابی بدانم که در ده سال اخیر خوانده‌ام. این شاهکار، یک ایده‌ی جدید و بسیار مهم است که با خواندن آن بلافاصله عملی‌اش خواهید کرد. (آنجلا داکورث، نویسنده‌ی کتاب سرسختی)

- کاری که کتاب آشفتگی می‌کند شبیه یک زلزله است؛ زیرا خطرات ناشی از قضاوت‌های انسانی را بررسی می‌کند. این کتاب روش‌هایی دست‌یافتنی را برای کاهش آسیب‌ها و خطرات تصمیم‌گیری ارائه می‌کند. (رابرت سیالدینی، نویسنده‌ی کتاب تأثیر)

- انتخاب‌ها مهم هستند. متأسفانه بسیاری از انتخاب‌هایی که انسان‌ها انجام می‌دهند، اساساً به‌خاطر وجود آشفتگی دارای نقص محسوب می‌شوند. ما می‌توانیم در تجارت، سیاست و زندگی شخصی خود انتخاب‌های بهتری داشته باشیم. این کتاب به ما در این راستا کمک می‌کند. (ریتا مک‌گراث، نویسنده‌ی کتاب Seeing Around Corners)

- کتابی کاملاً پژوهش‌شده، متقاعدکننده و کاربردی، که گروهی از نویسندگان درخشان آن را نوشته‌اند. هر سیاستگذار، رهبر و مشاوری باید این کتاب را بخواند. کسانی که قدرت و پشتکار لازم را برای کاهش آشفتگی دارند، تصمیمات انسانی‌تر و عادلانه‌تری می‌گیرند. آن‌ها جان انسان‌ها را نجات می‌دهند و از هدر رفتن زمان، پول و استعداد جلوگیری می‌کنند. (رابرت ساتون، واشنگتن پست)

کتاب صوتی آشفتگی نقطه ضعفی در قضاوت انسان مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به علاقه‌مندان حوزه‌ی روانشناسی و علوم شناختی و همچنین تمامی کسانی که می‌خواهند در زندگی کاری و شخصی خود تصمیمات بهتری بگیرند، پیشنهاد می‌شود.

با نویسندگان آشفتگی، نقطه ضعفی در قضاوت انسان بیشتر آشنا شویم

دنیل کانمن (Daniel Kahneman) روان‌شناس آمریکایی-اسرائیلی متولد 1934 است که در زمینه‌ی روان‌شناسی قضاوت و اقتصاد رفتاری پژوهش‌های بسیاری انجام داده است. او در سال 2002 موفق به کسب نوبل اقتصاد شد. کانمن در سال 2011 در فهرست برترین متفکران جهانی منتشرشده در مجله‌ی Foreign Policy قرار گرفت. در همان سال کتاب «تفکر سریع و کند» را نوشت که با اقبال بسیار گسترده‌ای روبه‌رو شد. همچنین در سال 2015، روزنامه‌ی Economist او را هفتمین اقتصاددان تأثیرگذار جهان معرفی کرد.

کاس سانستین (Cass Sunstein) پژوهشگر و حقوقدان آمریکایی است که حوزه‌ی تخصصی فعالیت‌های حرفه‌ای او، حقوق محیط زیست، حقوق اداری و اقتصاد رفتاری را دربرمی‌گیرد. کتاب سقلمه نوشته‌ی سانستین، که به‌نام تلنگر هم در فارسی ترجمه شده است، در زمره‌ی پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز به شمار می‌رود. او به‌مدت سه سال در دولت اوباما و در سمت مدیر دفتر امور اطلاعات و مقررات کاخ سفید مشغول به کار بوده است.

اولیویه سیبونی (Olivier Sibony) نویسنده، استاد دانشگاه و متخصص تفکر استراتژیک در فرانسه است. کتاب دیگری از او تحت عنوان You’re About to Make a Terrible Mistake درسال 2019 جایزه‌ی مهم بنیاد Manpower را به‌عنوان بهترین کتاب سال در حوزه‌ی مدیریت دریافت کرد. اولیویه بر اساس پژوهش‌های علمی خود به رهبران کسب‌وکارهای بزرگ در حوزه‌ی تصمیمات استراتژیک مشاوره می‌دهد. او دارای نشان لژیون دونور فرانسه نیز هست.

در بخشی از کتاب آشفتگی نقطه ضعفی در قضاوت انسان می‌خوانیم

مایکل کاهانا و همکاران او در دانشگاه مطالعه‌ای روی عملکرد حافظه انجام دادند. (طبق تعریف حافظه یک امر قضاوتی نیست، اما فعالیتی شناختی است که در مسیر آن شرایط به شدت مهار می‌شوند و به این ترتیب تغییرپذیری در عملکرد را می‌توان اندازه‌گیری کرد.) در مطالعه‌ای هفتادونه نفر در بررسی جامع عملکرد حافظه در بیست و سه جلسه در روزهای مختلف شرکت کردند و هر بار می‌بایست بیست‎وچهار لیست شامل بیست و چهار کلمه‌ را به یاد می‌آوردند. درصد کلماتی که به خاطر آوردند عملکرد حافظه آنها را تعیین می‌کند.

برای کاهانا و همکاران تفاوت بینِ‎فردی شرکت‌کنندگان اهمیتی نداشت، بلکه هدف پیش‌بینی‌گرها بررسی تغییرپذیری در عملکرد فردی آنها بود. آیا حالت درونی شرکت‌کنندگان، میزان خواب شب گذشته، یا زمان آزمایش در عملکرد حافظه آنها تأثیرگذار است؟ آیا عملکرد آنها به مرور در هر جلسه بهتر می‌شود؟ آیا خستگی یا کسالت ناشی از هر جلسه عملکرد آنها را در آن روز ضعیف‌تر می‌کرد؟ آیا بعضی از لیست‌ها را راحت‌تر می‌توان به خاطر آورد؟

پاسخ تمام این پرسش‌ها یکی است: بله، ولی نه چندان. این محققان اظهار کردند: «پس از حذف اثرات متغیرهای پیش‌بینی‌گر، میزان تغییرپذیری باقیمانده بسیار تعجب برانگیز بود.» حتی در این شرایط کنترل شده نیز نمی‌توان به روشنی گفت چه عواملی منجر به آشفتگی رویدادی می‌شوند. از میان تمام متغیرهایی که محققان بررسی کردند، بهترین عملکرد فرد در هر فهرست به سبب وجود یک عامل خارجی نبود، بلکه عملکرد فرد در یک فهرست را میزان موفقیت وی در فهرست قبلی تعیین می‌کرد. فرد پس از فهرست موفقیت‌آمیز، فهرست بعدی را نیز با موفقیت به یاد می‌آورد و به همین ترتیب این روند تکرار می‌شد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
بخش یک: در جستجوی آشفتگی
1- جرم و آشفتگی در تعیین مجازات
2- ساختار آشفته
3- تصمیمات نادر
بخش دوم: ذهن انسان ابزار اندازه‌گیری است
4- موضوع قضاوت
5- خطای سنجش
6- تحلیل آشفتگی
7- آشفتگی رویدادی
8- گروه و تقویت آشفتگی
بخش سوم: آشفتگی در قضاوت پیش‌گویانه
9- قضاوت و مدل‌ها
10- قواعد بدون آشفتگی
11- ناآگاهی عینی
12- گستره اتفاقات معمولی
بخش چهارم: چگونگی ایجاد آشفتگی
13- فرایندهای کاوشی، سوگیری و آشفتگی
14- فرایند تطبیق
15- مقیاس
16- الگوها
17- منابع آشفتگی
بخش پنجم: بهبود قضاوت‌ها
18- قضات بهتر برای قضاوت‌هایی بهتر
19- تعصب‌زدایی و بهداشت تصمیم‌گیری
20- توالی اطلاعات در علوم جنایی
21- گزینش و تراکم در پیش‌بینی
22- دستورالعمل‌ها در علم پزشکی
23- تعریف مقیاسی در اندازه‌گیری عملکرد
24- ساختار در استخدام
25- شیوه‌نامه ارزیابی‌های میانجی
بخش ششم: آشفتگی بهینه
26- هزینه‌های کاستن از آشفتگی
27- شأن و ارزش‌های انسانی
28- قوانین یا معیارها؟
بخش پایانی: بازبینی و نتیجه‌گیری
سخن آخر
پیوست «الف»: چگونه بازرسی آشفتگی را اجرا کنیم
پیوست «ب»: فهرستی برای مشاهده‌گر تصمیم
پیوست «پ»: اصلاح پیش‌بینی‌ها
سخنی راجع به نویسندگان
مراجع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آشفتگی، نقطه ضعفی در قضاوت انسان
نویسنده، ،
مترجمموسی زمان زاده دربان
ناشر چاپیانتشارات نوژین
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات512
زبانفارسی
شابک978-622-98783-7-8
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان، کتاب‌های ارتباطات و روابط عمومی
قیمت نسخه الکترونیک
۱۱۵۰۰۰ 57500 ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب آشفتگی، نقطه ضعفی در قضاوت انسان

برای دریافت کتاب آشفتگی، نقطه ضعفی در قضاوت انسان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.