معرفی و دانلود کتاب ارتقا

عکس جلد کتاب ارتقا
قیمت:
۱۲۸,۸۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ارتقا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ارتقا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ارتقا

کتاب ارتقا رمانی هیجانی و علمی-تخیلی به قلم نویسنده‌ی محبوب آمریکایی، بلیک کراوچ است. رمان نامبرده داستان «لوگان رمزی»، یک کارگزار مؤسسه‌ی حفاظت ژنتیکی‌ست که از ورود یک ویروس ناشناخته و جدید به بدن خود باخبر می‌شود. ویروسی که در اصل یک دستکاری ژنتیکی‌ بزرگ است که توانایی‌ها و قدرت ذهنی او را دوچندان کرده. همین امر لوگان را مجاب می‌کند تا به‌دنبال سرنخ‌ها و عاملین این اتفاق برود. گفتنی است این اثر جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز به شمار می‌آید.

درباره‌‌ی کتاب ارتقا

ممکن است شما هم مثل خیلی‌ها فکر کنید انسانی معمولی با توانایی‌های عادی هستید، اما چه می‌شود اگه به‌‌یک‌باره متوجه مهارت‌ و توانایی‌های عجیب‌وغریب و جدیدی در خود شوید؟ مثلاً تمرکتان به‌یک‌باره بیشتر شود و یا توانایی‌تان در حفظ کردن مطالب، به‌طرز عجیبی بالا برود. اگر شما هم مثل «لوگان» بفهمید عامل این همه‌ تغییرات، یک ویروس ژنتیک ناشناخته و نامعمول است، احتمالاً زندگی‌تان دیگر مثل قبل نخواهد شد...

بریک کراوچ (Blake Crouch) در رمان خود، ارتقا (Upgrade) از واقعیت بزرگی پرده برمی‌دارد که زندگی لوگان را به قبل و بعد آن تقسیم می‌کند. داستان در آینده و در زمان وقوع قحطی‌ای بزرگ می‌گذرد. لوگان رمزی یک کارگزار ساده در مؤسسه‌ی محافظت ژنتیکی است. مدت‌هاست که انجام هیچ‌گونه ویرایشی در ژن‌ها آزاد و قانونی نیست. با این وجود لوگان متوجه وجود تفاوت‌های عجیبی بین خود و دیگران می‌شود. او می‌تواند سریع‌تر از دیگران بخواند، نیاز کمتری به خواب پیدا می‌کند و در انجام دادن چندین کار با هم مهارت اعجاب‌انگیزی به دست آورده است. طولی نمی‌کشد که لوگان این واقعیت انکار‌ناپذیر را می‌پذیرد: ذهن او مثل دیگران نیست! حقیقت به زودی روشن خواهد شد، ژن لوگان دست‌کاری شده است. ویروسی ناشناخته به بدن لوگان سرایت کرده، اما سؤال مهم این است که ویروس از کجا و مهم‌تر آن که چگونه وارد بدن لوگان شده است؟

او پی رازی‌ می‌رود که بدنش را در مسیر تغییرات ژنتیکی هدف قرار داده. همین جست‌وجو لوگان را با حقیقت عجیبی مواجه می‌کند: طی برخورد با تراشه‌های یخی این ویروس وارد بدن او شده و اکنون لوگان قدم بعدی در مسیر تکامل انسان است. کشف این واقعیت اما اتفاقات خوشایندی را برای لوگان به همراه نمی‌آورد. او به‌زودی دزدیده می‌شود و مورد تحقیقات بیشتر قرار می‌گیرد. واقعیت آن است که دستکاری‌های ژنتیکی همچنان در آزمایشگاه‌های مخفی انجام می‌شوند؛ دستکاری‌هایی به زودی آینده‌ی بشر را با تحول رو‌به‌رو خواهد کرد و تنها لوگان است که با توانایی‌های منحصر‌به‌فرد خود می‌تواند مسیر این حوادث را تغییر دهد. اما لوگان چه‌طور می‌تواند به‌تنهایی از پس دستگاهی که با او مثل موشی آزمایشگاهی برخورد می‌کند، نجات پیدا کند؟ برای یافتن پاسخ این سؤال و همراه شدن با فراز‌ونشیب‌های جذاب زندگی لوگان، با داستان جذاب ارتقا همراه باشید.

نسخه‌ی اصلی این کتاب برای اولین بار در سال 2022 وارد بازار نشر جهانی شد و نسخه‌ی فارسی آن نیز به همت نشر چترنگ و با ترجمه‌ی سعید سیمرغ به دست علاقه‌مندان فارسی‌زبان رسیده است.

نکوداشت‌های کتاب ارتقا

  • یک تریلر بسیار سرگرم‌کننده و پر از طنین که تا مدت‌ها بعد از ورق زدن آخرین صفحه به آن فکر خواهید کرد. (ورونیکا راث، نویسنده)
  • رمانی تخیلی، با ضرب‌آهنگی عالی و بسیار هوشمندانه! این اثر خط باریکی را بین داستان ماجرایی و علمی تخیلی طی می‌کند. (اندی ویر، نویسنده)
  • بسیار سرگرم‌کننده است. کراوچ خوب می‌داند چگونه تعقیب و گریز انجام دهد، چه زمانی چیزها را منفجر کند و چه زمانی چراغ خانه را خاموش کند! (اِن‌پی‌آر)
  • از همان صفحه‌ی اول خواهید فهمید با یک داستان‌نویس چیره‌دست مواجه هستید. کتابی به نوبه‌ی خود مرموز، جذاب و طلسم‌کننده! (الکس مایکلیدیس، نویسنده)

کتاب ارتقا برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب جذاب به تمامی عاشقان دنیای ادبیات و داستان، به‌ویژه داستان‌های ماجرایی، علمی-تخیلی و ابرقهرمانی پیشنهاد می‌شود.

با بلیک کراوچ بیشتر آشنا شویم

بلیک کراوچ (متولد 1978) نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس پرفروش و شناخته‌شده‌ی اهل آمریکاست. آثار کراوچ معمولاً با استقبال خوبی مواجه می‌شوند و در رده‌ی پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار می‌گیرند. او همچنین، صاحب سه‌گانه‌ی پرطرفدار "Wayward Pines" است که برای برنامه‌ای تلوزیونی در شبکه‌ی فاکس نیز مورد اقتباس قرار گرفته است. از این نویسنده کتاب‌های مختلفی به فارسی نیز ترجمه شده است. از میان آثار ترجمه‌شده‌ی کراوچ می‌توان به کتاب‌های «کاج‌ها»، «بازگشت» و «ماده‌ی تاریک» اشاره کرد. بلیک کراوچ اکنون در کلرادو زندگی می‌کند.

در بخشی از کتاب ارتقا می‌خوانیم

راه‌انداز ژنی قدرتمندترین ابزار مهندسی ژنتیک بود که تا آن‌زمان شناخته شده بود. در حالت عادی، وقتی بچه‌ای به دنیا می‌آید، یک نسخه از هر ژن را از پدر و مادرش دریافت می‌کند که هرکدام از این دو نسخه ممکن است ژن غالب شود. ولی اگر بشود سامانه هدف‌گیری ژن راه‌انداز را در یکی از والدین وارد کرد، می‌توان تعدادی از قوانین وراثت را واژگون کرد. هنگامی که جنین رشد می‌کند، سازوکار ویرایش ژنی CRISPR-Cas9، سایث یا هرچه هست از والد هدف به دی‌ان‌اِی کودک منتقل می‌شود و دستورالعملی همراه دارد که نسخه ژن هدف والد دیگر را دزدانه بازنویسی کند. مثلاً فرض کنیم مادر چشم‌های قهوه‌ای و پدر چشم‌های آبی داشته باشد. با راه‌انداز ژنی می‌توان ژن رنگ چشم مادر را در جنین بازنویسی کرد و به این ترتیب تضمین می‌شود که بچه هم چشم آبی داشته باشد. ولی نکته اصلی این است که بچه هم آن سامانه هدف‌گیری را به بچه‌های خودش منتقل کند. آن‌وقت بچه‌های آن‌ها هم چشم آبی خواهند داشت و به همین ترتیب در موارد دیگر.

در عرض چند نسل، راه‌انداز ژنی در تمام جمعیت پخش می‌شود و ژن طبیعی و ویرایش‌نشده کاملاً زدوده می‌شود. آن‌وقت تمام هومو ساپینس‌ها چشم آبی خواهند داشت.

راه‌انداز ژنی می‌توانست استفاده‌های خوب بسیاری داشته باشد. پیش از قحطی رمزی، یکی از آن راه‌اندازها برای این استفاده شد که تمام نوزادهای پشه مالاریا را مذکر کند. از آن جا که فقط پشه ماده نوع آنوفل می‌تواند مالاریا را به انسان منتقل کند، این کار گسترش بیماری را قطع کرد و در نهایت آن گونه پشه را از میان برد.

از راه‌انداز ژنی می‌شد استفاده‌های زیان‌بار هم کرد، زیرا آن‌ها فقط ترکیب ژنی انسان‌ها، گیاهان و جانوران را عوض نمی‌کردند. آن‌ها این قدرت را داشتند که روند تکاملی کل یک گونه‌ را تغییر دهند.

گفتم: «اگه من رو تحت نظر داشتین، می‌دونین که من هیچ تماسی با اون نداشته‌م. پس برای چی اینجام؟ من با مادرم کار نمی‌کنم. تا همین پنج دقیقه پیش اصلاً نمی‌دونستم اون زنده‌ست. هر چند سال یه بار هم من رو آزمایش می‌کنین. امکان نداره فکر کنین اون‌قدر احمقم که ژنوم خودم رو عوض کرده باشم.»

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ارتقا
نویسنده
مترجمسعید سیمرغ
ناشر چاپیانتشارات چترنگ
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات367
زبانفارسی
شابک978-622-7342-65-9
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ارتقا

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ارتقا

برای دریافت کتاب ارتقا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.