معرفی و دانلود کتاب از جنس نور: برای دگرگونی شخصی و جهانی بیدار شویم

عکس جلد کتاب از جنس نور: برای دگرگونی شخصی و جهانی بیدار شویم
قیمت:
80000 تومان - 8.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب از جنس نور: برای دگرگونی شخصی و جهانی بیدار شویم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب از جنس نور: برای دگرگونی شخصی و جهانی بیدار شویم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب از جنس نور: برای دگرگونی شخصی و جهانی بیدار شویم

کتاب از جنس نور: برای دگرگونی شخصی و جهانی بیدار شویم نوشته‌ی تام هارتمن، اثری جامع و خواندنی در مورد ریشه‌های بحران‌های محیط زیستی و تغییرات آب‌وهوایی در جهان از منظر فرهنگ و ارزش‌های دنیای مدرن است. گفتنی‌ست این کتاب توسط لئوناردو دی کاپریو برای ساخت فیلم ساعت یازدهم مورد استفاده قرار گرفته.

درباره کتاب از جنس نور: برای دگرگونی شخصی و جهانی بیدار شویم

کتاب از جنس نور یک کتاب فوق‌العاده و جذاب برای کسانی است که به سرنوشت زمین و آینده‌ی زندگی انسان می‌اندیشند. کتاب جامع تام هارتمن (Thom Hartmann) یکی از منابع راهنما برای فعالان محیط زیست است. این کتاب اطلاعات بسیار گسترده‌ای از زندگی و طرز تفکر انسان مدرن و راه خطرناکی که تا امروز درپیش گرفته است به ما ارائه می‌دهد و همچنین گزارشی دقیق و شوک‌آور از وضعیت فعلی محیط زیست و خطرات زیست محیطی به خواننده ارائه می‌دهد. اینکه تنها طی 24 ساعت، بیش از 80000 هکتار از جنگل‌های باران‌زای جهان ازبین رفته‌ است، 13 میلیون تن مواد شیمیایی سمی در محیط زیست رها شده است، بیش از 45000 نفر که 38000 نفر آن‌ها خردسال بوده‌اند، در اثر گرسنگی از بین رفته‌اند و بیش از 130 گونه‌ی گیاهی یا حیوانی در نتیجه‌ی فعالیت‌های ویرانگر انسان‌ها به نابودی کشیده شده‌اند و این یک وضعیت طبیعی نیست. هارتمن لحظه‌ای به ذهن ما فرصت توجیه یا عادی‌سازی نمی‌دهد. او یادآور می‌شود که آخرین دفعه‌ای که گونه‌های حیاتی با چنین سرعتی نابود شدند، هم‌زمان با از بین رفتن دایناسورها بود و در حال حاضر، همه‌ی این‌ها فقط طی یک شبانه‌روز روی داده است. بدون شک ما درحال زندگی درون یک فاجعه‌ایم. این آگاهی و شناختی است که کتاب در ابتدا قصد دارد به ما ارزانی کند.

با این‌حال، گرچه به نظر می‌رسد همه‌چیز در اطراف ما در حال فروپاشی است- آسیب‌های زیست‌محیطی، مهندسی ژنتیک، بیماری‌های خطرناک، پایان نفت ارزان، کمبود آب، قحطی جهانی، جنگ‌ها- اما کتاب از جنس نور در ادامه، به ما می‌گوید که هنوز می‌توانیم در مورد آن‌ها کاری انجام دهیم و جهانی بهتر بسازیم. این کتاب با مطالب تازه و به‌روز شده در مورد تغییرات سریع آب و هوایی زمین و تمرکز بر فعالیت‌های سیاسی و تأثیر آن بر رفتار سازمان‌ها، به ما کمک می‌کند تا رابطه‌ی خود را با جهان، با یکدیگر، و منابع طبیعی‌مان تغییر دهیم. هارتمن به دانش‌های باستانی بشر، دانش‌هایی که در میان بومیان آمریکا و دیگر اقوام طبیعت‌دوست جهان جاری بوده است، به‌عنوان یک آگاهی رهایی‌بخش برای انسان مدرن امیدوار است.

کتاب از جنس نور (The Last Hours of Ancient Sunlight) به ما نشان می‌دهد که در شرایط کنونی تنها با تغییر بنیادی نگرش و ارزش‌هایمان قادر به تغییر شرایط محیط زیست و زندگی انسان هستیم. این کار با بازخوانی اصول زندگی بومیان، نگرش معنوی و قدسی نسبت به محیط زیست و نیروهای آن میسر می‌شود. بر این اساس، راه‌کارهای او با در نظر گرفتن کل تاریخ نژاد بشر، نه بدیع و نه افراطی هستند. او خاطرنشان می‌شود که قبایل بومی آمریکای جنوبی، آمریکای شمالی، آفریقا، استرالیا و آسیا با وجودی‌که در بیش‌تر موارد به منابعی بسیار بیش از مصرف خود دسترسی داشتند، نه دچار ازدیاد جمعیت شدند و نه جهان را به نابودی کشاندند. آن‌ها به شیوه‌ای متوازن زندگی می‌کردند و قداست جهان و حضور آفریدگار و جوهر الهی را در همه‌چیز می‌دیدند و به آن احترام می‌گذاشتند.

نکوداشت‌های کتاب از جنس نور: برای دگرگونی شخصی و جهانی بیدار شویم

- کتاب از جنس نور، همچون فانوسی در تاریکی می‌درخشد. این کتاب، واقعیت را نشان می‌دهد و زنگ بیدارباشی‌ست که جهان خفته و گرفتار جهل و انکار را هشیار می‌کند و رهنمون آن می‌شود تا به سوی آینده‌ای پایدار و روشن گام بردارد. (دن میلمن)

- تام هارتمن، یکی از برانگیزنده‌ترین و اندیشمندانه‌ترین آثار این عصر را نگاشته است. (جین هوستن)

- هرچه بیشتر به پیام پرشور تام هارتمن توجه کنیم، به‌جای تاریک‌ترین ترس‌هایمان، متعالی‌ترین امیدهایمان محقق خواهد شد. (جان رابینز، نویسنده و بنیانگذار EarthSave)

- تام هارتمن، همه‌ی مسایل را برای ما باز می‌کند. او نه تنها مشکل اصلی دنیا را شرح می‌دهد، بلکه از آن مهم‌تر، راه‌حل را هم نشان می‌دهد. هارتمن، یکی از استادان برجسته‌ای‌ست که ما را بیدار می‌کند و به اندیشیدن وامی‌دارد. (ماریان ویلیامسن)

کتاب از جنس نور: برای دگرگونی شخصی و جهانی بیدار شویم برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به طرفداران محیط زیست، فعالان سیاسی و همه‌ی کسانی که به سرنوشت زمین و انسان علاقمندند توصیه می‌شود.

با تام هارتمن بیشتر آشنا شویم

توماس کارل هارتمن (متولد 7 مه 1951) مجری و برنامه‌ساز شناخته‌شده و معروف برنامه‌های رادیویی در آمریکا است. او در عین‌حال یک نویسنده، تاجر و کارآفرین، روان‌درمانگر و منتقد سیاسی صاحب سبک است. هارتمن در سال 2003 برنامه‌ای رادیویی، در سطح ملی، به نام برنامه‌ی تام هارتمن اجرا کرده است. همچنین او در فاصله‌ی سال‌های 2010-2017 یک برنامه‌ی تلویزیونی شبانه به نام The Big Pictureرا برگزار می‌کرد.

کتاب‌های تام هارتمن در مجله‌ی تایم و ده‌ها برنامه‌ی رادیویی و تلویزیونی، از جمله سی‌ان‌ان و بی‌بی‌سی مطرح شده‌اند. چهره‌ی او دو بار بر صفحه‌ی اول وال‌استریت ژورنال نقش بسته است. طی 20 سال گذشته در چهار قاره برای بیش از صد هزار نفر سخنرانی کرده و یکی از کتاب‌هایش برای مجموعه‌ی دایمی بنیاد اسمیتسنین انتخاب شده است. او در فهرست نویسندگان کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز قرار دارد و جوایز متعددی برای نویسندگی دریافت کرده است. تام هارتمن برنده‌ی چهار جایزه‌ی پروژه‌ی سانسور شده است. کتاب‌های او به زبان‌های مختلف در سراسر جهان چاپ و منتشر شده است. او به عنوان یک کارآفرین، چندین کسب‌وکار موفق را تأسیس کرد که هنوز هم فعال هستند. لئوناردو دی کاپریو از کتاب از جنس نور نیز برای ساخت فیلم "ساعت یازدهم" (که در آن تام هارتمن ظاهر می‌شود) استفاده کرده است.

در بخشی از کتاب از جنس نور می‌خوانیم

ما به مفهوم واقعی کلمه از آفتاب ساخته شده‌ایم. آفتاب با تابش گرما، نور قابل دیدن و فرابنفش عملاً منشأی همۀ زندگی روی زمین است. هر چیز زنده‌ای که در پیرامون خود می‌بینید، به این دلیل وجود دارد که گیاهی در جایی توانسته است انرژی آفتاب را بگیرد و آن را ذخیره کند.

همۀ حیوانات یا مانند گیاه‌خواران به صورت مستقیم یا مانند گوشت‌خواران که گیاه‌خواران را می‌خورند، به شکل غیر مستقیم از این گیاهان تغذیه می‌شوند. این موضوع شامل پستانداران، حشرات، پرندگان، دوزیستان، خزندگان، باکتری‌ها و خلاصه همۀ موجودات زنده می‌شود. همۀ گونه‌های حیات موجود بر سطح زمین از آن جهت وجود دارند که گیاهی قادر بوده است آفتاب را جمع‌آوری و ذخیره کند و موجود دیگری توانسته آن گیاه را بخورد و انرژی آفتاب مربوط به آن را به عنوان نیروی بدن خود به کار گیرد.

شاید به نظر برسد که این قانون کلی، برخی انواع را در بر نمی‌گیرد. برای نمونه، باکتری‌ها و ارگانیسم‌های حیاتی موجود بر کف اقیانوس‌ها که کیلومترها پایین‌تر از سطح آب وجود دارند و با گرمای جریان هوای آتشفشان‌های زیردریایی زنده هستند، به ظاهر استثنایی بر این قاعده می‌باشند. اما حتی این‌ها نیز در نتیجۀ انرژی حاصل از یک خورشید زندگی می‌کنند. زیرا گرمای آتشفشان مرکز زمین در بدو شکل‌گیری این کره در نتیجۀ انفجار هستۀ یک ستاره - خورشید در آن ذخیره شد.

به این ترتیب تا چند صد سال پیش، فراوانی یا کمبود منابع غذایی ما انسان‌ها به طور عمده بستگی به این داشت که چه اندازه آفتاب به زمین می‌رسید و برای همۀ گونه‌های حیات غیر انسانی این سیاره هنوز همین طور است. می‌توان دید که مناطق اطراف خط استوا که غرق در آفتاب هستند، مملو از حیات گیاهی و حیوانی می‌باشند، در حالی که در مناطق نسبتاً محروم از آفتاب دو قطب، موجودات بسیار کم‌تری یافت می‌شوند و تنوع کم‌تری نیز در میان آن‌ها به چشم می‌خورد.

فهرست مطالب کتاب

برداشت ناشر
سرآغاز
چرا این کتاب؟
1: آفتاب کهن رو به پایان است
ما از آفتاب ساخته شده ایم
استخراج آفتاب بیش‌تر، از حیوانات دیگر
استخراج آفتاب بیش‌تر، از زمین
زمانی که آفتاب کهن در زمین ذخیره شد
استفاده از آفتاب کهن
راه‌های بیش‌تر برای سوزاندن آفتاب کهن
پس‌انداز ما چه مدت دوام می‌آورد؟ چه مقدار سوخت فسیلی باقی‌ست؟
چگونه ممکن است وضعیت بسیار بد چنین خوب به نظر برسد؟
1. طی مسیر نپردازید، از اصل سرمایه بخورید
2. طرح پانزی
ذخایر سوخت فسیلی ما، اصل سرمایه یا طرح پانزی؟
آیا می‌توانیم طی رشد مسایل خود را حل کنیم؟
بیماری‌های قدیمی بازگشته‌اند
شاید وضعیت صرفاً به این دلیل خوب به نظر می‌رسد که نمی‌دانیم چه خبر است
برده داری و آزادی
نگاهی کوتاه به آیندﮤ احتمالی هائیتی و مکان های داغ دیگر
فیلیپین: کودکان پی شکار خوراکی در زباله‌ها
نپال: 4 ساعت پیاده‌روی برای یافتن چوب روزانه
آفریقای غربی: چوب مصرف شد، فرسایش جایگزین شد، اکنون بیابان است
ما متوجه دگرگونی‌های سریع می‌شویم، نه تغییرات کند
مرگ درختان
درختان
سیستم «تلمبۀ آب» ریشه‌ای
نهال‌های تازه نمی‌توانند آب را فروببرند
گوشت گاو به بهای درختان:
قطع جنگل‌های بارانی برای آن که آمریکایی‌ها بتوانند برگر ۹۹٪ خالص بخورند
جنگل‌زدایی ریشه‌ها را از بین می‌برد و بر آب زمین و چرخۀ آب تأثیر می‌گذارد
انقراض ها: گوناگونی، بقا را تداوم می بخشد
گوناگونی موجب تداوم بقاست و ما در حال از دست دادن آن هستیم
وقتی سیستم‌ها کوچک، محلی و بسیار پراکنده هستند، به نسبت ایمن می‌باشند
گوناگونی اجتماعی نیز در خطر است
تغییرات آب و هوایی
باغ عدن و سیل
ببینید در این لحظه کجا هستیم
چین: کشوری که برای بقا برنامه ریزی می کند
چه کسی به چین غذا می‌دهد؟
جنگل زدایی، نزاع برای سوخت و ظهور و سقوط امپراتوری ها
آیا می‌توانیم تمدن خود را از طریق جایگزین‌های نفت حفظ کنیم؟
یک مشکل بزرگ اقتصادی: ارزانی کاذب نفت مانع سرمایه‌گذاری می‌شود
مشکلی دیگر: برای ایجاد فناوری‌های غیر نفتی به نفت نیاز است
انرژی «سبز»
برق سبزنما
با کم شدن نفت، جنگ آغاز می‌شود
پی نوشت
2: فرهنگ های نوخاسته و دیرین: چگونه به اینجا رسیدیم؟
چشم‌انداز تاریخی
روان‌شناسی اجتماعی
قدرت دیدگاه ما: فرهنگ های دیرین و نوخاسته
افکار ما نیرومند هستند
مواد مخدر، کنترل کنندﮤ فرهنگ نوخاسته
ما فقط در خواب نیستیم، بلکه بی‌هوش هستیم
بیماری «زندگی در جعبه»
برقراری تماس با جهان چگونه است؟
داستان های فرهنگ نوخاسته در بارﮤ چگونگی امور
دیدگاه فرهنگ نوخاستۀ امروز
وتیکو: پیشرفت از طریق خوردن و مصرف کردن زندگی دیگران
مبنای فرهنگ ما
1. تقصیر زن‌هاست
2. اندیشۀ منحصر به فرد فرهنگ نوخاسته: آفریدگار همۀ ما را گناهکار آفرید
3. آفریدگار دفتردار فراموشکاری‌ست
پیامدهای این داستان که همۀ آدم‌های دیگر نیز بد هستند
داستان کنونی: ما از هم جدا هستیم و با هم ارتباطی نداریم
نگرش ما در بارﮤ مردم «بدوی»
رشد فرهنگ ما بی‌شباهت به رشد سرطان نیست
تهاجم فرهنگ‌های نوخاسته اختیارات محدودی برای فرد باقی می‌گذارد
داستان را دگرگون کنید
آن چه باید به یاد داشته باشیم
فراموشی عظیم
زیبایی به یاد آوردن
آن چه باید به یاد داشته باشیم: نگرش فرهنگ دیرین
پیدایش اختلاف طبقاتی و ساختارهای قدرتی
چگونه چنین شد؟
 «بردگی» تمدن (از دست دادن آزادی)
اوقات فراغت
عمق فرهنگ
برده‌های امروزی
زندگی مردم دیرین
سن و کگی: برای جامعه و همکاری ارزش قایل شوید، ما بخشی از جهان بوده و از آن جدا نیستیم
کایاپو: کشاورزی پایدار
قدرت در برابر همکاری در ساختار اجتماعی
دولت شهر در برابر قبیله
ساختارهای فرهنگی قبیله‌ای و دولت‌شهری
ساختار قبیله‌ای
استقلال سیاسی
مساوات‌طلبی
آن‌ها محلی هستند و به منابع محلی قابل تجدید متکی می‌باشند
احساس هویت منحصر به فرد
محترم شمردن دیگر قبیله‌ها
ساختار فرهنگ دولت‌شهری
تسلط سیاسی
سلسله‌مراتب، نه مساوات
تجارت و تصرف
ترویج استثمارگرانه و هویت «جذب‌کننده»
درگیری با دولت‌شهر‌های دیگر
شیوﮤ احتمالی ایجاد دولت‌شهر
جمعیت قبیله‌ها
قبیله‌ها چگونه جمعیت خود را تنظیم می‌کنند
 «اما کشورهای ما چنان باثبات هستند...»
آنارشیسم یا قبیله‌گرایی
آیا داروین درست می گفت؟
پی نوشت
3: راه چاره چیست؟
خود را دگرگون کنیم
فناوری‌های خود را دگرگون کنیم
شیوﮤ تفکر و به کار گیری علم را دگرگون کنیم
می‌توانیم بسیاری از این درس‌ها را فقط از طریق برقراری ارتباط با فرزانگی نیاکان خود بیاموزیم
می‌توانیم با ایجاد جوامع کارا آینده‌ای روشن بسازیم
دانش جدید
نگرش نخستین انسان
فیزیک به آگاهی پی می‌برد
شما هر روز جهان را دگرگون می‌کنید
بی آن که کسی بفهمد کارهای خیر انجام دهید
دوباره با خدا پیوند برقرار کنید
برای دگرگونی جهان به داستان های تازه ای نیاز است
داستان غالب می‌تواند تغییر کند و می‌کند، آن گاه واقعیت دگرگون می‌شود
لمس وجود مقدس
بررسی گذشته
به حال دست یابید
ایجاد هشیاری را بیاموزید
درس های راهب
دوباره به زنان اختیار دهید
راز «کافی»
معنای ثروت
سرمایۀ امنیت
آیا آن‌ها به شدت فقیر نیستند؟
فقر ما
فرهنگ ها و جامعه های دیگر را محترم بشمارید
ثروت فرهنگ دیرین
از جنگیدن با هر موجودی دست بکشید
به چهرﮤ خدا بنگرید
شیوﮤ به کار گیری تکنولوژی را دگرگون کنید
نفت را برای مصرف نکردن نفت مصرف کنید
صرفه‌جویی
تلویزیون را خاموش کنید
قبیله های امروزی: جوامع هدفدار
قبیله‌ها و اجتماعات
جوامع هدفدار
کار یا رسالت زندگی
علایق مشترک بقا
بازآفرینی زندگی و مناسک روزانه
مناسک از بین نمی‌روند، فقط تغییر می‌یابند
مناسک آگاهانه
بازآفرینی مناسک
مطالب بسیاری برای یادگیری داریم... و مطالب بیش تری برای یادآوری!
پی نوشت
واپسین کلام

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب از جنس نور: برای دگرگونی شخصی و جهانی بیدار شویم
نویسنده
مترجمفرناز فرود
ناشر چاپیانتشارات کلک آزادگان
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات400
زبانفارسی
شابک978-964-7974-28-8
موضوع کتابکتاب‌های زیست شناسی، کتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک
80000 ت - 8.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب از جنس نور: برای دگرگونی شخصی و جهانی بیدار شویم

برای دریافت کتاب از جنس نور: برای دگرگونی شخصی و جهانی بیدار شویم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.