معرفی و دانلود کتاب الیور تویست: متن کوتاه شده

عکس جلد کتاب الیور تویست: متن کوتاه شده
قیمت:
۳۷,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب الیور تویست و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب الیور تویست و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب الیور تویست: متن کوتاه شده

کتاب الیور تویست داستانی کلاسیک به قلم چارلز دیکنز است و جنگ خیر علیه شر را به شکلی بسیار تأثیرگذار به نمایش می‌گذارد. الیور که از نوزادی پدر و مادرش را از دست داده، به نوانخانه منتقل می‌شود و پس از خروج از آنجا، در حلقه‌های دزدی و خلافکاری لندن گرفتار می‌شود. اما دیکنز رمانش را سراسر سیاه به تصویر نمی‌کشد و خوش‌بینانه سرنوشت الیور را رقم می‌زند. این کتاب مفتخر به دریافت جایزه‌ی CityRead London در سال 2012 شده است.

درباره‌ی کتاب الیور تویست

«روزى از روزهاى سال 1837 میلادى، نوزادى در نوانخانه‌ى شهرى کوچک در انگلستان به دنیا آمد. او چند دقیقه‌اى با بى‌حالى دست و پا زد تا نفس بکشد. کار چندانى از دست دکتر و خدمتکار پیر نوانخانه بر نمى‌آمد؛ اما سرانجام نوزاد یعنى الیور در نخستین نبرد زندگى خود پیروز شد و جیغى ملایم کشید.» چارلز دیکنز (Charles Dickens) رمانش را با این چند سطر آغاز می‌کند. مادر الیور درست پس از زایمان، جان می‌سپارد و الیور رسماً یتیم می‌شود. بنابراین او را به نوانخانه می‌برند؛ جایی که جنگ اصلی الیور آغاز می‌شود. کتاب الیور تویست (Oliver Twist)، اثری کلاسیک از چارلز دیکنز، شرحِ فقر و آوارگی پسرکی به نام الیور است که علی‌رغم تمام تلاشی که می‌کند تا از جرم و جنایت دور بماند، ناخواسته درگیر آن می‌شود. دیکنز در این اثر خود تصویر انتقادی آشکاری از جامعه‌ی ویکتوریایی به دست داده است.

ماجرا از جایی شروع می‌شود که الیور به خود جرئت می‌دهد و از مدیر نوانخانه مقدار بیشتری غذا درخواست می‌کند. آن‌ها به‌خاطر این جسارت الیور، چند روز او را زندانی و تنبیه می‌کنند. سپس مدیر نوانخانه الیور را به دست پیرمردی تابوت‌ساز می‌سپرد تا برایش شاگردی کند. الیور در زیرزمین خانه‌ی این مرد تابوت‌ساز چندین ماه بدون مزد و غذای درست‌وحسابی کار می‌کند و درنهایت تصمیم می‌گیرد از آن‌جا فرار کند و به خیابان‌های لندن پناه بیاورد. اما در خیابان‌ها هم اتفاق خوبی در انتظارش نیست.

معرفی و دانلود کتاب الیور تویست

فصل جدیدی از زندگی الیور تویست فرا می‌رسد؛ او با خلافکاری به نام فاگین آشنا می‌شود که پسران یتیم را برای جیب‌بری تربیت می‌کند. الیور ناخواسته‌ وارد حلقه‌ی دزدها می‌شود و با بدشانسی توسط پلیس دستگیر می‌شود. او پس از پشت سر گذاشتن چندین ماجرای خطرناک، بالاخره شانس این را پیدا می‌کند تا با آدم‌های درست‌کاری آشنا شود و آن‌ها به الیور کمک می‌کنند تا حقیقت را درباره‌ی اصل و نسب خویش دریابد و به جایگاهی که سزاوارش است، برسد.

داستان چارلز دیکنز در مورد معصومیت کودکی است، معصومیتی که توسط شیاطین به تاراج برده می‌شود. دیکنز دنیای تاریک و فضای جنایتکارانه‌ی لندن را به تصویر می‌کشد و در این قصه‌ی پرشور، شخصیت‌هایی زنده و به‌یادماندنی خلق می‌کند. رمان الیور تویست هنگامی که برای اولین بار در سال 1838 منتشر شد، همه را شوکه کرد. چارلز دیکنز تجربیات زندگی فقیرانه‌ی خود را به اثرش تزریق می‌کند و یکی از تکان‌دهنده‌ترین رمان‌های تمام اعصار را به وجود می‌آورد. این رمان که انتقادی شدید به نابرابری اجتماعی است، حتی باعث تغییر برخی قوانین از سوی زمامداران انگلیس شد.

نشر افق متن کوتاه‌شده‌ی کتاب الیور تویست را جهت ساده‌سازی آن برای نوجوانان منتشر کرده است. محسن فرزاد این اثر داستانی را به فارسی برگردانده است.

در نکوداشت کتاب الیور تویست

  • قدرت قلم چارلز دیکنز چنان شگفت‌انگیز است و خواننده را فوراً اسیر خود می‌کند که می‌تواند مخاطب را هرکجا می‌خواهد دنبال خود بکشاند. ( ویلیام میکپیس تاکری)

اقتباس‌های سینمایی از کتاب الیور تویست

تاکنون اقتباس‌های بیشماری در ادبیات، سینما، تلویزیون و تئاتر از این رمان چارلز دیکنز صورت گرفته است. اولین اقتباس در سال 1909 انجام شد. الیتا پروکتور اوتیس (Elita Proctor Otis) و ادیث استوری (Edith Storey) در این فیلم صامت به کارگردانی جیمز استوارت بلکتون (J. Stuart Blackton) بازی می‌کردند.

دومین اقتباس از رمان الیور تویست، فیلم صامت انگلیسی به کارگردانی توماس بنتلی (Thomas Bentley)، محصول سال 1912 بود. به همین ترتیب اقتباس‌های دیگری از سال‌های 1912 تا 1948 انجام پذیرفت و فیلمی در سال 1948 ساخته شد که شهرت بیشتری نسبت به دیگر آثار پیدا کرد. این فیلم درام بریتانیایی به کارگردانی دیوید لین (Sir David Lean) بازیگرانی نظیر الک گینس (Sir Alec Guinness)، کی والش (Kay Walsh) و فرانسیس ال سالیوان (Francis L. Sullivan) داشت. این نسخه‌ی موزیکال از الیور تویست توجه منتقدین را به خود جلب کرد و همچنین در فهرست پنج فیلمِ محبوب سال 1949 از نگاه تماشاگران قرار گرفت.

یکی از شاخص‌ترین اقتباس‌های سینمایی از این رمان توسط رومن پولانسکی (Roman Polanski)، کارگردان شهیرِ فرانسوی لهستانی، در سال 2005 صورت پذیرفته و رونالد هاروود (Ronald Harwood) نویسندگی فیلمنامه‌ی آن را بر عهده داشته است. از سال 2005 به بعد، تنها یک اقتباس سینمایی دیگر وجود دارد که مربوط به یک فیلم درام جنایی انگلیسی است و Twist نام دارد. این فیلم که در سال 2021 اکران شد، بازخوردهای منفی زیادی از سوی منتقدین دریافت کرد.

انیمیشن موزیکال موفقی نیز با نام Oliver & Company توسط کمپانی دیزنی ساخته شده که جورج اسکریبنر (George Scribner) آن را کارگردانی کرده و در سال 1989 در انگلستان به اکران درآمده است. اقتباس‌های زیاد دیگری در عرصه‌ی تلویزیون، رادیو و تئاتر نیز صورت گرفته‌اند که به‌دلیل فراوانی، از اشاره به تک‌تک آن‌ها خودداری می‌کنیم.

کتاب الیور تویست برای چه کسانی مناسب است؟

هر کس به ادبیات کلاسیک علاقه دارد، از این اثر داستانی لذت خواهد برد. گرچه نوجوانان مخاطبین اصلی اثر حاضر هستند.

در بخشی از کتاب الیور تویست: متن کوتاه شده می‌خوانیم

الیور، چند روزى در آن اتاق تاریک و خالى و کثیف، زندانى بود، تا این‌که شبى تاریک و بارانى که بادى تند مى‌وزید، فاگین با عجله و بدون این‌که کسى خبردار شود، از خانه بیرون رفت. او یقه‌ى پالتویش را روى گوش‌هایش کشیده بود تا شناخته نشود. فاگین به خانه‌ى سایکس و نانسى رفت. وقتى به آن‌جا رسید، سگ سایکس پارس کرد. سایکس گفت: «چخه، وحشى! مگر این شیطان پلید را نمى‌شناسى؟ نانسى! چیزى بده بنوشد. وقتى این پیرمرد لاغر مردنى را مى‌بینم که مثل اسکلت‌هاى درون قبر مى‌لرزد، حالم بد مى‌شود.»
فاگین مضطرب بود. سایکس گفت: «خب، حالا براى کار آماده‌ام. بنال ببینم چه مى‌گویى.» فاگین صندلى‌اش را نزدیک‌تر کشید و آهسته گفت: «قضیه‌ى آن خانه‌ى چرتسى چه شد بیل؟ کِى دست به کار مى‌شوید؟ نقره عزیزم، یک عالمه نقره آن‌جاست!»

سایکس گفت: «کارى نمى‌شود کرد. توبى کرکیت که خانه را زیر نظر دارد، نتوانسته هیچ‌کدام از خدمتکارها را راضى کند تا به ما کمک کنند. آن‌ها بیش از بیست سال است که نزد آن پیرزن کار مى‌کنند.»

رنگ از چهره‌ى فاگین پرید. چند دقیقه‌اى فکر کرد؛ سپس گفت: «آدم وقتى آن‌همه پول را از دست مى‌دهد خیلى ناراحت مى‌شود، عزیزم!»

فهرست مطالب کتاب

درباره‌ى نویسنده
الیور غذاى بیشترى مى‌خواهد
فاگین و پسران
دزد را بگیرید!
بیل سایکس مى‌آید
محبت گم‌شده
کارى براى الیور
دزدى ناموفق
سایه‌هاى روى دیوار
و سرانجام، دوستان
تماشاگران پشت پنجره
مانکس و خانم بامبل با یکدیگر دیدار مى‌کنند
حرف‌هاى نانسى
فاگین نگران مى‌شود
قتل!
مانکس مجبور به اعتراف مى‌شود
پایان کار سایکس
توضیح
نتیجه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب الیور تویست: متن کوتاه شده
نویسنده
مترجممحسن فرزاد
ناشر چاپینشر افق
سال انتشار۱۳۸۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات80
زبانفارسی
شابک978-964-6742-52-9
موضوع کتابکتاب داستان و رمان نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب الیور تویست

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب الیور تویست

برای دریافت کتاب الیور تویست و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.