معرفی و دانلود کتاب امپراتوری بیزانس

عکس جلد کتاب امپراتوری بیزانس
قیمت:
۴۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب امپراتوری بیزانس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب امپراتوری بیزانس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب امپراتوری بیزانس

تجزیه‌ی امپراتوری روم به دو بخش شرقی و غربی، موضوع آغازین کتاب امپراتوری بیزانس است. امپراتوری روم شرقی که بعدها با نام امپراتوری بیزانس شناخته شد، یکی از گسترده‌ترین امپراتوری‌های دنیا بود و پایتخت آن شهر قسطنطنیه‌ی مشهور. جیمز آ. کوریک در این کتاب تاریخچه و میراث این امپراتوری مقتدر را بررسی می‌کند.

درباره‌ی کتاب امپراتوری بیزانس

قبل از قرن دوم پیش از میلاد، رومیان حکومتی در قالب جمهوری داشتند؛ اما رفته‌رفته این جمهوری به امپراتوری روم تبدیل شد. در سال 395 و پس از مرگ تئودوسیوس اول، امپراتوری روم به دو بخش تقسیم شد: روم شرقی و روم غربی. در سال 476 میلادی رومولوس آوگوستولوس، آخرین پادشاه روم غربی سرنگون گشت و امپراتوری روم غربی از بین رفت. بااین‌حال امپراتوران روم شرقی تا هزار سال دیگر و آغاز امپراطوری عثمانی قدرت داشتند. این فرمانروایان خود را رومی می‌دانستند؛ با وجود این زبان رسمی آن‌ها یونانی بود نه لاتین. مورخان معاصر این امپراتوری را بیزانس نامیدند؛ نام شهری از یونان باستان که کنستانتین اول آن را بنا کرد و به «قسطنطنیه» معروف است. جیمز آ. کوریک (James A. Corrick) تاریخ این امپراتوری تقریباً هزار ساله را در کتاب امپراتوری بیزانس (The Byzantine Empire) بررسی می‌کند.

کنستانتین اول، امپراتور مقتدر روم، در سال 330 میلادی شهر قسطنطنیه را فتح کرد و آن را «رم جدید» نام نهاد. او دستور داد پایتخت امپراتوری روم از رم به قسطنطنیه منتقل شود. کنستانتین و جانشینانش نمی‌توانستند بر امپراتوری بسیار وسیع و گسترده‌ی روم فرمانروایی کنند؛ در نتیجه امپراتور والنتی‌نیانوس اول در سال 364 روم را به دو بخش غربی و شرقی تقسیم کرد. در ابتدا برای حل مشکلات اداره‌ی قلمرو امپراتوری روم این تصمیم گرفته شد؛ اما در نهایت تقسیم شدن امپراتوری روم به نابودی آن منجر شد. بخش شرقی شامل خاور نزدیک، مصر، شبه‌جزیره‌ی بالکان و آسیای صغیر بود و ایتالیا، اسپانیا، گل (فرانسه‌ی امروزی)، انگلیس و نیمه‌ی غربی آفریقای شمالی بخش غربی را تشکیل می‌دادند. در فصل اول کتاب امپراتوری بیزانس داستان تقسیم امپراتوری روم و از بین رفتن روم غربی روایت می‌شود.

معرفی و دانلود کتاب امپراتوری بیزانس

جیمز آ. کوریک فصل دوم کتاب را به ساختار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی امپراتوری بیزانس اختصاص می‌دهد. یکی از بخش‌های جالب این فصل از کتاب امپراتوری بیزانس، به تاریخچه‌ی ورزش اختصاص دارد. شرح مسابقات ارابه‌رانی و شرح رقابت‌های دو تیم سیاسی - ورزشی «آبی‌ها» و «سبزها» از موضوعات این بخش هستند. مسیحیت یکی از محورهای امپراتوری بیزانس بود و به این موضوع و اختلافات بین کلیسای روم شرقی و روم غربی در فصل سوم کتاب پرداخته می‌شود. فرهنگ و هنر از دیگر موضوعات کتاب هستند که در فصل چهارم بررسی می‌شوند.

فصل پنجم به‌طورکامل به امپراتور یوستی‌نیانوس اول اختصاص دارد؛ کسی که از پشتیبانان مهم هنر و معماری بود و می‌توان رد پای تأثیرات او را در شهر استانبول کنونی دنبال کرد. او پادشاهی مقتدر، باتجربه، تیزهوش، جاه‌طلب و مهربان بود که توانست با کمک همسرش، تئودورا و سردار سپاهش، بلیزاریوس، امپراتوری را گسترش دهد. 50 سال پس از مرگ یوستی‌نیانوس اول، امپراتوری بیزانس پهناور و قدرتمند، مسیر نابودی را در پیش گرفت. در این زمان بود که ایرانیان، مسلمانان، آوارها، بلغارها و اسلاوها به بخش‌های مختلف این امپراتوری حمله کردند و قسمت‌هایی را به تصرف درآوردند. در فصل ششم و هفتم کتاب امپراتوری بیزانس به سرنوشت این حملات پرداخته می‌شود. جیمز آ. کوریک موضوع فصل هشتم کتاب را تاریخچه‌ی جنگ‌های صلیبی قرار داده است و در فصل پایانی سقوط قسطنطنیه را توصیف می‌کند.

کتاب امپراتوری بیزانس با ترجمه‌ی مهدی حقیقت‌خواه در مجموعه‌ی تاریخ جهان انتشارات ققنوس به چاپ رسیده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب امپراتوری بیزانس برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب امپراتوری بیزانس برای کسانی است که به تاریخ امپراتوری روم باستان علاقه دارند. همچنین کسانی که می‌خواهند درباره‌ی تاریخچه‌ی شهر قسطنطنیه (استامبول امروزی) بیشتر بدانند، این کتاب جیمز آ. کوریک را بخوانند.

در بخشی از کتاب امپراتوری بیزانس می‌خوانیم

تجربه‌ی یوستى‌نیانوس، همراه با هوش و میل شدیدش به سختکوشى، از او فرمانروایى بسیار لایق ساخت. او تمام طول روز از بام تا شام را صرف کار و تلاش مى‌کرد. افزون بر وظایف متعارفش، براى تحصیل قانون، معمارى، موسیقى، شعر، دین، و فلسفه نیز وقت پیدا مى‌کرد. چنان‌که تاریخدان ویل دورانت مى‌نویسد، «ذهنش پیوسته فعال بود و به طرح‌هاى بزرگ و جزئیات کوچک به یکسان توجه داشت.» یوستى‌نیانوس اول، در اداره‌ی امپراتورى، از یارى ارزشمند همسر و ملکه‌اش تئودورا برخوردار بود. تئودورا نیز مانند شوهرش عضو طبقه‌ی اشراف نبود. پدرش تربیت‌کننده‌ی خرس و خودش بازیگر و رقصنده بود.

این گذشته او را از تبدیل شدن به یکى از قدرتمندترین افراد در امپراتورى بیزانس باز نداشت. باهوش، شوخ‌طبع، و جاه‌طلب بود و استعداد خوبى در امر سیاست داشت. شوهرش توانایى‌هاى او را به رسمیت مى‌شناخت و عملاً او را در فرمانروایى امپراتورى شریک کرد. مى‌گفت: «خداوند همسرى به من بخشیده است که در تصمیم‌گیرى [در امور امپراتورى] با من شریک و همراه است.»

از آن‌جا که یوستى‌نیانوس به «آبى‌ها» تعلق خاطر داشت و تئودورا به «سبزها»، این دو غالباً در دو جهت مختلف تلاش مى‌کردند. یک بار، آنتمیوس، اسقف اعظم قسطنطنیه، از فرمان یوستى‌نیانوس سرپیچى کرد.

فهرست مطالب کتاب

رویدادهای مهم در امپراتوری بیزانس
پیشگفتار: میراث امپراتورى
1: از رُم تا بیزانتیوم
2: جامعه بیزانسى
3: مسیحیت بیزانسى
4: فرهنگ بیزانسى
5: شورش‌ها، قوانین، و فتوحات
6: اسلاوها، آوارها، ایرانیان، و مسلمانان
7: بلغارها، بدعتگذاران، و اربابان زمیندار
8: جنگجویان صلیبى و امپراتوران لاتینى
نتیجه‌گیرى: شبح امپراتورى
یادداشت‌ها
براى مطالعه بیش‌تر
آثار مرجع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب امپراتوری بیزانس
نویسنده
مترجممهدی حقیقت خواه
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات140
زبانفارسی
شابک978-964-311-526-5
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب امپراتوری بیزانس

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب امپراتوری بیزانس

برای دریافت کتاب امپراتوری بیزانس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.