معرفی و دانلود کتاب بهبود نگهداشت و قابلیت اطمینان از طریق تغییر فرهنگی

عکس جلد کتاب بهبود نگهداشت و قابلیت اطمینان از طریق تغییر فرهنگی
قیمت:
۷۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بهبود نگهداشت و قابلیت اطمینان از طریق تغییر فرهنگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بهبود نگهداشت و قابلیت اطمینان از طریق تغییر فرهنگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بهبود نگهداشت و قابلیت اطمینان از طریق تغییر فرهنگی

کتاب بهبود نگهداشت و قابلیت اطمینان از طریق تغییر فرهنگی، نوشته‌ی استیون توماس، به معرفی راهکارهایی برای ایجاد تغییرهای سازمانی به منظور بهبود عملکرد سیستم می‌پردازد. این اثر آموزشی به مدیران کمک می‌کند تا بتوانند برای بهبود قابلیت اطمینان در عملکرد سازمان، شیوه‌ی ایجاد تغییرهای فرهنگی را بیاموزند تا در روند تولید و همچنین پویایی، کارآمدی و روزآمدی سیستم اختلالی ایجاد نشود.

درباره‌ی کتاب بهبود نگهداشت و قابلیت اطمینان از طریق تغییر فرهنگی

در دنیای پر از رقابت کسب‌وکارها، هر شرکت، یا کارخانه‌ای در خطر اخلال در تولید، به‌خاطر خرابی تجهیزات قرار دارد؛ کابوسی که می‌تواند باعث از دست‌ دادن مشتری، کاهش سودآوری و حتی حذف از بازار شود؛ اما برای اطمینان از اینکه تولید همیشه بتواند پاسخگوی نیازهای بازار باشد، یکی از بخش‌های مهم که موردتوجه مدیرهای صنایع قرار دارد، بهبود قابلیت اطمینان تجهیزات است. این وضعیت، به‌ویژه در شرکت‌هایی که به‌شکل بیست‌وچهار ساعته در حال فعالیت هستند، بسیار اهمیت دارد.

ازاین‌رو، بسیاری از برنامه‌های رایج در صنعت به این منظور طراحی شده‌اند که مجموعه‌های اقتصادی به کمک آن‌ها بتوانند قابلیت اطمینان خود را بهبود بخشند. بااین‌حال، مشکل بزرگ بر سر راه شرکت‌ها آن است که معمولاً به‌خاطر سخت بودن ایجاد تغییر در فرهنگ‌ سازمانی، فرایندهای قابلیت اطمینان به در بسته می‌خورد. از این منظر می‌توان نتیجه گرفت تا زمانی که دیدگاه مجموعه نسبت به‌ضرورت چنین تغییرهایی عوض نشود، تغییر موفقیت‌آمیز و پایدار فرایندها رخ نمی‌دهد. شاید به همین دلیل بود که استیون توماس (Stephen J. Thomas)، در سال 2005 تصمیم گرفت کتاب بهبود نگهداشت و قابلیت اطمینان از طریق تغییر فرهنگی (Improving Maintenance and Reliability Through Cultural Change) را بنویسد؛ چرا که از نظر او، برای هرگونه ایجاد تغییر در یک مجموعه یا سازمان، ابتدا سیاست‌گذارها و تصمیم‌سازهای آن باید آمادگی چنین تحولی در فرهنگ سازمانی را به دست آورند و سپس بتوانند این فرایند را به‌صورت پایدار حفظ کنند.

استیون توماس در کتابش ابتدا به‌صورت مفصل به معرفی فرهنگ سازمانی می‌پردازد و عنصرهای فرهنگی و خرده‌فرهنگ‌ها را تعریف می‌کند. این نویسنده در ادامه هشت عنصر ضروری برای هر تغییر را رهبری، فرایند کار، ساختار، یادگیری گروهی، فناوری، ارتباطات، رابطه‌های متقابل و پاداش‌ها عنوان می‌کند و سپس چشم‌انداز و مدل دستیابی به هدف را برمی‌شمارد. به باور او، گاهی وقت‌ها در هر مجموعه‌ای، ارزش‌هایی ناکارآمد وجود دارند که با چشم‌اندازها هم‌راستا نیستند؛ در این شرایط برای جلوگیری از شکست باید شیوه‌های تغییر را به کار بست تا موفقیت مجموعه، قربانی محافظه‌کاری سازمانی نشود. استیون توماس در ادامه با معرفی الگوها و اثرگذاری آن‌ها در تغییر فرهنگ، مفهوم آیین‌ها، رویه‌ها، ارزش‌ها و رفتارها، و چگونگی درهم‌تنیده‌شدن‌شان را توضیح می‌دهد. او سپس اهمیت و اجزای زیرساخت‌های فرهنگی را به خواننده یادآوری و بر نقش رهبری سازمان، به‌عنوان مهم‌ترین عنصر برای ایجاد هرگونه تغییر در مجموعه تأکید می‌کند.

نویسنده، این گزاره را که همیشه رهبرها باید نقش مدیر را ایفا کنند، رد می‌کند و از همین‌ منظر به مرحله‌های تغییر فرایند و نقش جریان ارتباط‌ها و اطلاعات در این زمینه می‌پردازد. او سپس ساختارهای مبتنی بر قابلیت اطمینان و اجزای آن‌ها را معرفی می‌کند و چگونگی ایجاد تغییرهای ساختاری را آموزش می‌دهد. به باور نویسنده‌ی کتاب بهبود نگهداشت و قابلیت اطمینان از طریق تغییر فرهنگی، آموزش‌پذیری از راه یادگیری‌های گروهی، نقش زیادی در ایجاد سنگ بنا و فرهنگ تغییر در سازمان دارد. او در فصل‌های بعدی کتاب، به نقش فناوری و شیوه‌های ارتباطی بر تغییر فرهنگی و افزایش اثربخشی اشاره می‌کند و نوع‌های مختلف ارتباط متقابل در مجموعه‌های اقتصادی را شرح می‌دهد. نویسنده در پایان، به توضیح شبکه‌ی تغییر فرهنگی و تکنیک‌های ارزیابی و اصلاح در مجموعه می‌پردازد و دست‌آخر نیز در بخش‌های پیوست کتاب، با طراحی یک پرسش‌نامه‌ی شبکه‌ی تغییر فرهنگی، به سؤال‌هایی که ممکن است در ذهن خواننده وجود داشته باشد، پاسخ می‌دهد.

کتاب بهبود نگهداشت و قابلیت اطمینان از طریق تغییر فرهنگی، نوشته‌ی استیون توماس را سارا بانکی، علی زواشکیانی و محسن ربیعی ترجمه کرده‌اند و انتشارات آریاناقلم نیز به چاپ رسانده است.

در نکوداشت کتاب بهبود نگهداشت و قابلیت اطمینان از طریق تغییر فرهنگی

  • استیون توماس در کتاب بهبود نگهداشت و قابلیت اطمینان از طریق تغییر فرهنگی تعریف‌ها، ابزارها، روش‌ها، عنصرها، نمونه‌پژوهی‌ها و راهنمایی‌های عملی برای درک فرهنگ سازمانی ارائه می‌کند تا افراد بتوانند فرهنگ سازمانی خود را تغییر دهند. این تغییرها کمک می‌کنند که قابلیت اطمینان و شیوه‌های نگهداشت بهبود یابند، از هزینه‌های سازمان‌های صنعتی کاسته شود، کیفیت محصول‌ها افزایش یابد و عملکرد کسب‌وکار ارتقا یابد. (رابرت اس دی‌استفانو، رئیس هیئت‌مدیره‌ی شرکت گروه منابع مدیریت)

کتاب بهبود نگهداشت و قابلیت اطمینان از طریق تغییر فرهنگی مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به رهبرها و مدیران سازمان‌های اقتصادی، همچنین به دانشجوها و علاقه‌مندها به بخش‌ها و رشته‌های مدیریت صنعتی پیشنهاد می‌شود.

با استیون توماس بیشتر آشنا شویم

استیون توماس با بیش از سی‌وپنج سال سابقه‌ی کار در صنعت پتروشیمی، در همه‌ی مرحله‌های توسعه‌ی استراتژیک، اجرای تغییرهای سازمانی و بهبود فرایند کار فعالیت داشته است. از بهترین کتاب‌های این نویسنده و استراتژیست می‌توان به کتاب کار برای بهبود نگهداری و قابلیت اطمینان از طریق تغییر فرهنگی، «بهبود عملکرد تجاری (The Journey to Improved Business Performance)» و «مدیریت موفقیت‌آمیز تغییرها در سازمان (Successfully Managing Change in Organizations)» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب بهبود نگهداشت و قابلیت اطمینان از طریق تغییر فرهنگی می‌خوانیم

بخشی از مشکل با افرادی که ادعا می‌کنند مفهوم تغییر فرهنگ سازمانی را درک می‌کنند این است که مانند ما چارچوب مرجع یکسانی دارند. مدیران ارشد معمولاً در ابتدا مهندسان تازه‌کاری بوده‌اند که به تدریج مدارج ترقی را در سمت‌های گوناگون سازمان طی کرده‌اند تا به سطح مدیریت ارشد رسیده‌اند. مشاوران بیرونی نیز که به اجرای طرح کمک می‌کنند وضعیتی مشابه دارند و اگر مدارج ترقی را در سمت‌های مختلف این کسب‌وکار طی نکرده باشند تا وارد مشاوره شوند همین روند روبه‌بالا را در شرکت مشاوره‌ای خود طی کرده‌اند.

درهرحال آنچه را که افراد در طی این روند یاد می‌گیرند من مهارت‌های سخت می‌نامم. این‌ها مهارت‌هایی نظیر برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کار اجرای برنامه نگهداشت پیشگیرانه و دیگر فعالیت‌های تخصصی است که وقتی به درستی اجرا شوند نحوه انجام کارها را متحول می‌کنند. این فعالیت‌ها و تغییری که به ارمغان می‌آورند اهمیت دارند؛ هرچند بخش عمده‌ای از این طرح‌ها به سرانجام نمی‌رسند. وقتی مدیریت ارشد توجهش به سمت دیگری جلب می‌شود و به سراغ کارهای دیگر می‌روند طرح بی‌سرانجام می‌ماند. وقتی مدیر حامی از سازمان می‌رود و جایش را به فردی می‌دهد که تعلق خاطر کمتری به این طرح دارد طرح ناتمام می‌ماند. همچنین گاهی طرح به دلیل مقاومت آشکار و فعالانه کارکنان سازمان شکست می‌خورد.

آنچه اغلب هنگام ارائه آموزش به افراد مغفول واقع می‌شود یا اگر آموزش داده شود تأکید چندانی بر آن نمی‌شود مهارت‌های نرم است. این‌ها مهارت‌هایی مانند خلق چشم‌انداز مسئولیت‌پذیری در قبال اهداف و طرح‌ها؛ رهبری؛ ارتباطات و ایجاد روابط متقابل است.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: دیباچه
فصل دوم: تعریف فرهنگ
فصل سوم: چشم‌انداز و مدل دستیابی به هدف
فصل چهارم: ارزش‌های سازمانی
فصل پنجم: الگوها
فصل ششم: آیین‌ها و رویه‌ها
فصل هفتم: زیرساخت فرهنگی
فصل هشتم: عناصر تغییر
فصل نهم: رهبری
فصل دهم: فرایند کار
فصل یازدهم: ساختار
فصل دوازدهم: یادگیری گروهی
فصل سیزدهم: فناوری
فصل چهاردهم: ارتباطات
فصل پانزدهم: روابط متقابل
فصل شانزدهم: پاداش‌ها
فصل هفدهم: شبکه تغییر فرهنگی
فصل هجدهم: ارزیابی و اقدام اصلاحی
فصل نوزدهم: به پیش

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بهبود نگهداشت و قابلیت اطمینان از طریق تغییر فرهنگی
نویسنده
مترجمسارا بانکی، علی زواشکیانی، محسن ربیعی
ناشر چاپیانتشارات آریاناقلم
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات407
زبانفارسی
شابک978-600-7677-14-8
موضوع کتابکتاب‌های مدیریت و رهبری
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب بهبود نگهداشت و قابلیت اطمینان از طریق تغییر فرهنگی

برای دریافت کتاب بهبود نگهداشت و قابلیت اطمینان از طریق تغییر فرهنگی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.