معرفی و دانلود کتاب بی‌قراری

عکس جلد کتاب بی‌قراری
قیمت:
82000 تومان - 8.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بی‌قراری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بی‌قراری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بی‌قراری

کتاب بی‌قراری اثر زولفو لیوانلی، پرفروش‌ترین کتاب ترکیه‌ در سال 2017 است که از زاویه‌ی ادبیات به مسئله‌ی جنگ، عشق، باور و یقین اشاره دارد.

موضوع اصلی رمان بی‌قراری (Huzursuzluk)، پیرامون داعش و حملات وحشیانه‌اش در مرز سوریه و ترکیه می‌گذرد. این اثر از حوادث امروز خاورمیانه و چهره‌ی خودکامه‌ی داعشیان در برخورد با انسان‌های دیگر سخن می‌گوید. داستان رمان از دیدگاه افراد مختلف نقل می‌شود و البته دانای کل با اینکه از همه چیز آگاه است اما قضاوت نمی‌کند. شاهدان ماجرا، هر یک داستان فریاد خاموش انسان‌ها را از زاویه‌ی دید خود بازگو می‌کنند. واقعیت هم با کنار هم قرار گرفتن قطعات پازل داستان، بر ملا می‌شود.

راوی اصلی این رمان، شخصی به نام ابراهیم است که در استانبول زندگی می‌کند. او به واسطه‌ی شغلش که خبرنگاری است، به طور اتفاقی متوجه کشته شدن دوست دوران کودکی‌اش حسین، در شهر محل تولدش ماردین می‌شود و برای مراسم تدفین او بعد از مدت‌ها به زادگاهش بازمی‌گردد. ابراهیم که برای فرار از محدودیت‌ها شهرش را ترک و به استانبول کوچ کرده است، در مواجهه با مرگ دوست و شرایط کنونی شهرش خود را با شکاف هویتی عمیقی بین اکنون و گذشته‌اش می‌یابد. در آن شهر قدیمی، به دنبال سرنوشت حسین که با عشق و زخم آمیخته شده به نام ملک‌ناز دختر ایزدی می‌رسد و داستان بی‌قراری آغاز می‌شود.

زولفو لیوانلی (Zulfu Livaneli) نویسنده‌ی کتاب بی‌قراری، به واسطه‌ی رمان‌ها و آثار موسیقی صلح‌جویانه‌اش موفق به کسب بیش از 30 جایزه‌ی جهانی و ملی در حوزه‌ی ادبیات، موسیقی و سینما شده است. رمان‌های وی در کشورهایی مانند چین، اسپانیا، کره و آلمان در فهرست پرفروش‌ترین‌ها قرار دارد.

در بخشی از کتاب بی‌قراری می‌خوانیم:

ببین پسرم، اول از موضوع ایزدی‌ها شروع می‌کنم. ایزدی یه دین شش هزارساله‌ست، حتی قدیمی‌تر از یهودیت و مسیحیت و اسلام. در این مورد کتا‌ب‌های خوبی دارم اما عربی‌ان، می‌تونی بخونی؟ حدس می‌زدم. محمد هم نمی‌تونه. شما بلدین عربی حرف بزنین اما زبان خوندن و نوشتن‌تون ترکی‌یه. خب پس برات می‌گم. ایزدی‌ها روزی سه بار به سمت خورشید برمی‌گردن و دعا می‌کنن. بعضی‌ها ریشۀ دینشون رو زردشتی می‌دونن. این دین اون‌قدر قدیمیه که شروعش و تاریخچۀ آغازش از دست همه خارج شده و فراموش شده. ما اینجا یه کلیسا داریم، زیر اون کلیسا یه عبادتگاه چهارهزار ساله هست که ایزدی‌ها برای عبادت اونجا می‌رن. فرشتۀ اعظم‌شون ملک‌طاووس یا به زبون خودشون طاووس ملک. آره یه فرشته‌ای به شکل و شمایل طاووس. وقتی خدا انسان‌ رو آفرید و به این فرشته گفت که به انسان سجده کن، اون سرپیچی کرد و گفت «من از آتش هستم و انسان از خاک. سجده نمی‌کنم، او باید به من سجده کند.» به‌ همین خاطر از بهشت طرد شده. کلمۀ شیطان هم از همین‌جا می‌آد و چون در دین‌های بعدی گفته شده که شیطان از بهشت بیرون انداخته شده، همه فکر می‌کنن که ملک طاووس همون شیطانه و این‌طوری ایزدی‌ها رو شیطان‌پرست می‌دونن. در حالیکه طاووس‌ملک بعد از بیرون آمدن از بهشت از کرده‌‌اش پشیمون شد و هفت‌هزار سال اشک ریخت و با اشکش همۀ آتش‌های جهان رو خاموش کرده و همۀ دریاها رو پر کرد و به همین خاطر ایزد اون‌ رو بخشید و دوباره به بهشت برگردوندش و دوباره فرشتۀ اعظم شد. باور ایزدی‌ها اینه پسرم. طاووس‌ملک‌ رو مقدس می‌دونن و اصلاً کلمۀ شیطان رو به زبون نمی‌آرن. اگه بپرسی که این ملک‌طاووس خوبه یا بد، باید بگم که هم خوبه و هم بد. یعنی هم فرشتۀ خوبی‌هاست و هم بدی‌ها. ایزدی‌ها خوبن اما چون همه فکر می‌کنن که شیطان‌پرستن در طول تاریخ همیشه بهشون ظلم شده و بخشیده نشدن و نسل‌شون رو به منقرض شدنه. این‌ها شاخۀ جداشده‌ای از درخت انسانیت هستن. خودشون هم این‌ رو می‌گن. بعد از اومدن داعش، یه قتل‌عام تازه شروع شد. به روستاهاشون حمله کردن، مردهارو کشتن. سرشون رو بریدن. سوزوندن. دخترها و زن‌های جوون رو به کنیزی گرفتن، بهشون تجاوز کردن. بچه‌هاشون رو هم به‌عنوان دشمن ایزدی‌ها پرورش دادن. خیلی ظلم شد پسرم، خیلی. اون‌هایی که تونستن فرار کنن رفتن به کوه مقدس‌شون شنگال و بعد هم از مرز گذشتن و اومدن ترکیه. همه‌شون توی اردوگاه‌هایی جداگانه و جدا از مردم زندگی می‌کنن. بیچاره‌ها. اگه ببینی چی می‌کشن، خون گریه می‌کنی.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت نویسنده بر ترجمۀ فارسی کتاب
سفر به‌سوی حسین / آن‌که با باد سرخ درآمیخت
از خواب عمیق بیدار شو حسینم
مهمان وادی لالش
مزرعۀ کاهو
از خون خود مست شدن
خورشید بین‌النهرین مقدس
نامزد سابق
شعر
فرشته‌ای دیگر از گوشۀ دیگری از دنیا می‌آید
فرشتۀ جولی
شور و هیجان طلاق
فرزندان کلام
ورای حقیقت و دروغ
زیلان روایت می‌کند: آب دو نهر برای شستن کافی نیست
مهتاب ظالم
کوه
این دنیا پنجره‌ای‌ است، همه آمدند، نگاهی کردند و گذشتند
امریکا، امریکا
سلیم روایت می‌کند
سفر به‌سوی ملک‌ناز: ترحم، مرهمی برای ظلم نیست

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بی‌قراری
نویسنده
مترجمپری اشتری
ناشر چاپیبنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات192
زبانفارسی
شابک978-600-253-357-9
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک
82000 ت - 8.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بی‌قراری

melika ahmadi
۱۳۹۷/۹/۲۳
بیشتر شبیه پاره‌ای از خاطراته که نویسنده نوشته.. با توجه به موضوع و اثر گذاری بالاش به نظرم این قابلیت رو داشت که یک رمان خیلی جذاب تر از آب در بیاد. داستان غم انگیز، واقعی و اثر گذاره ولی یه نظرم خیلی جا داشت تا بهتر باشه. ضمن اینکه خیلی موضوع‌ها در انتها بدون هیچ پایانی رها شد. مثلا اینکه داستان کاهو از چه قرار بود و موضوعات این چنینی.
لیلی عباسی
۱۳۹۷/۱۲/۲۳
کتابی تلخ و بی‌قرار.... بە شدت انسانیت را فرا می‌خواند. "من یک انسان بودم" نرگس و حسین هنوز صدای ضعیفشان را میتوان شنید. کتابی که برای عصر حارصه‌ی ماست و باید آن را خواند. آن را درست زمانی که ملک نازها، آواره‌اند و شنگال بزرگ هنوز چشم انتظار معجزه..... انگار روز هفتم به پایان نخواهد رسید.
فاطمه یزدی
۱۳۹۷/۵/۱۸
خیلی دردناک بود، بعضی جاها می‌شد از شدت شوکی که به خواننده وارد می‌شود، مکث کرد و به گوشه‌ای خیره ماند و ادامه داستان که در همین روزها اتفاق افتاده، باور کردنی نیست😢
هادی نظیفی
۱۳۹۸/۲/۲
بسیار سطحی و کودکانه نوشته شده نمونه خوبی از کارهای بی‌شمار سطحی ادبیات ترکیه که میخواد قهرمان خاکستری رو پاک پاک نشون بده؛ نویسنده بین فرهنگ خودشون و غربزدگی به شدت گیر کرده. حالم به هم میخوره از این دید احمقانه.
ابوالفضل محمدآبادی
۱۳۹۸/۱/۳
اشرف مخلوقات یک دروغ محض است. با خود فکر میکنم، آن چیزی که به عنوان انسانیت به آن افتخار میکنیم در واقع بیش از اندازه رذیلانه است.
محمد شیرازی
۱۳۹۸/۱۲/۲۸
واقعا آدم افسوس می‌خوره... که تعصب بر روی یک ایدئولوژی چقدر می‌تونه انسان رو بی‌رحم و افراطی بکنه به قول مولانا: سخت گیری و تعصب خامی است... تا جنینی کار، خون آشامی است
Shiva D
۱۳۹۷/۶/۱۰
بسیار تلخ و ناراحت کننده بود بیشترشبیه خاطره تاریخی دردناک بود تا رمان فقط دلم برای دختران بی‌گناه سوخت واقعا دردناک بود
رعنا سرمالیان
۱۳۹۷/۶/۶
عالی بود ولی واقعا دردناک! باید به حال انسانیت گریست وناله زد تاارامش پیداکنی!ومتاسفم برای عده‌ای که نام انسان بودن را به یدک میکشند.
power tv
۱۳۹۷/۶/۵
گاها از شدت غم نمی‌توانستم ادامه بدهم و موکول می‌کردم به روز یا دوروز بعد و گاه اسیرش می‌شدم و زمانو مکان و تعداد زیاد صفحات مفهومش رو از وست می‌داد.
رضا اسماعیل پور
۱۴۰۰/۱/۱۰
سلام
داستان غم انگیز دختر ایزدی که با یک فرزند از دست نیروهای داعش می‌گریزد و پسری عرب علیرغم میل خانواده با ایشان ازدواج می‌کند.
mohammad sadegh
۱۳۹۸/۲/۵
خوب بود ولی درجاهایی از کتاب بیشتر دل نوشته‌های نویسنده ادم رو خسته می‌کردواز داستان دور می‌شدیم.....
سارا ابراهیمی
۱۳۹۹/۳/۸
باید به حال انسانیت گریست. اینکه همه داستان منشاء واقعی داشته خیلی خیلی دردناک هست.
قیاسی Q
۱۳۹۷/۶/۱۵
بسیار عالی وبعضی جاهانفس گیر ولی موضع که درباره ملک ناز قراربودگفته شود ناقص ماند
Lop Pol
۱۳۹۷/۵/۱۸
بسیار جذاب ولی ناراحت کننده، البته که داره حقیقت امروز رو بیان میکنه...
ملیکا موسوی
۱۳۹۹/۱۱/۲۹
یک کتاب خیلی تاثیرگذار بود، خیلی پیشنهاد میشه
مشاهده همه نظرات 18

راهنمای مطالعه کتاب بی‌قراری

برای دریافت کتاب بی‌قراری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.