معرفی و دانلود کتاب بین النهرین باستان

عکس جلد کتاب بین النهرین باستان
قیمت:
۵۹۰۰۰ ۴۱,۳۰۰ تومان ۳۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بین النهرین باستان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بین النهرین باستان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بین النهرین باستان

سرزمین بین‌النهرین را مهد تمدن می‌دانند؛ زیرا بزرگ‌ترین امپراتوری‌ها در آن‌جا پدید آمده‌اند. کتاب بین النهرین باستان درباره‌ی همین فرمانروایی‌های بزرگ است که شامل سومریان،‌ اکدیان، آشوریان، اموری‌ها، بابلیان، هخامنشیان و سلوکیان می‌شود. دان ناردو در این کتاب به‌طور ساده و مختصر، وقایع هر امپراتوری را واکاوی می‌کند.

درباره‌ی کتاب بین النهرین باستان

بیش از پنج‌هزار سال پیش، اولین تمدن باستان در منطقه‌ی بین‌النهرین پدید آمد. منطقه‌ای بین دو رود دجله و فرات که بیشتر آن امروزه در عراق امروزی، شمال‌ شرقی سوریه، جنوب‌شرقی ترکیه و غرب ایران قرار دارد. فرمانرواهای زیادی از سلسله‌های مختلف بر این ناحیه حکومت کرده‌اند و تمدن بین‌النهرین باستان را گسترش داده‌اند. دان ناردو (Don Nardo) که خود مورخ دوره‌ی باستان است و کتاب‌های بسیاری در این زمینه برای کودکان و نوجوانان نوشته، کتاب بین النهرین باستان (Ancient Mesopotamia) را برای آشنایی با این فرمانرواها به نگارش درآورده است.

مورخین از همان ابتدا درباره‌ی ساکنان سرزمین میان‌دورود یا بین‌النهرین کنجکاو بوده‌اند. نزدیک بودن این منطقه به دو رود پرآب، باعث رونق گرفتن و مهاجرت اقوام مختلف به آن‌جا شده. اولین قوم شناخته‌شده‌ای که در بین‌النهرین سکنی گزیدند، سومریان هستند؛ همان قومی که اختراع خط به آنان نسبت داده می‌شود. دان ناردو در فصل اول کتاب بین النهرین باستان به رقابت میان سومریان و اکدیان می‌پردازد. سرانجام سارگن توانست سومریان را مغلوب کند و خود بر نواحی بین‌النهرین فرمان براند. بقایای به‌جامانده از آن دوران نشان می‌دهد که سربازان اکدی چگونه توانستند دشمن دیرینه‌شان را شکست دهند. در همین فصل از کتاب مهم‌ترین اثر ادبیات سومری یعنی حماسه‌ی گیلگمش معرفی می‌گردد.

پس از اکدیان، سلسله‌ی سوم اور روی کار آمد و بعد از زوال این حکومت، دوره‌ی «بابل کهن»، که نزدیک به چهار قرن طول کشید، شروع شد. در این دوره افراد زیادی برای تصاحب قدرت با یکدیگر رقابت می‌کردند و هیچ‌کدام موفق نبودند. بابلیان، آشوریان و اموری‌ها بر بخش‌های مختلف بین‌النهرین حکومت می‌کردند. در نهایت حمورابی بر بقیه‌ی رقبایش غلبه کرد و توانست نام خود را در تاریخ جاودان کند. در فصل دوم کتاب بین النهرین باستان به نقش این پادشاه در تمدن باستانی بین‌النهرین بیشتر پرداخته می‌شود. دان ناردو فصل سوم را به دوران حکومت آشوریان اختصاص داده است.

معرفی و دانلود کتاب بین النهرین باستان

جامعه و زندگی در بین‌النهرین باستان، موضوع فصل چهارم است. زندگی طبقات مختلف جامعه و تفاوت میان زنان و مردان، در این فصل بررسی شده‌اند. وقتی قلمرو پادشاهی آشوریان تصرف می‌شود و این امپراتوری به پایان خود می‌رسد، بابل به قدرت بین‌النهرین بدل می‌شود. در این بخش از کتاب بین النهرین باستان، کوروش به سرزمین‌های بین‌النهرین حمله می‌کند و آن‌ها را به تسخیر درمی‌آورد. جانشینان او در سلسله‌ی هخامنشی نیز راه او را ادامه می‌دهند. فصل پنجم کتاب بین النهرین باستان، بیشتر مختص این پادشاه مقتدر ایران باستان است. فصل ششم به نبرد میان یونانیان و مردمان بین‌النهرین می‌پردازد. سلسله‌ی سلوکیان تا مدت‌ها بر این ناحیه مسلط بود و آخرین حکومت متمرکز بین‌النهرین به حساب می‌آید. پس از این حکومت، بین‌النهرین از هم پاشید و به قلمروهای مستقل تقسیم شد.

انتشارات ققنوس کتاب بین النهرین باستان را با ترجمه‌ی سهیل سمی روانه‌ی بازار کرده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب بین النهرین باستان برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به تمدن‌های باستانی علاقه دارید، کتاب بین النهرین باستان را برای مطالعه انتخاب کنید.

در بخشی از کتاب بین النهرین باستان می‌خوانیم

با حذف شدن امپراتورىِ سابقاً قدرتمندِ آشور، بابل جدید و ماد به قدرت‌هاى بزرگ بین‌النهرین بدل شدند. هوخشتره پایه‌هاى پادشاهى خود را استوار کرد تا امپراتورى بزرگى پدید آورد و تا مدت‌ها حفظش کند. اما جانشین او ایشتوویگو [آستیاگ] نتوانست به این آرزوى بزرگ تحقق بخشد. ایشتوویگو فرمانروایى بى‌بندوبار و ناکارآمد بود که اکثر وقتش را به جشن‌هاى مجلل دربار ماد در اکباتان [همدان امروز] مى‌گذراند. هم اشراف ماد و هم رعایا به سرعت از پادشاه جدیدشان ناراضى شدند. و همین امر باعث شد که امپراتورى ماد بالقوه در برابر مخالفان جاه‌طلبى که ممکن بود از سر جسارت جنگ قدرت به راه بیندازند، آسیب‌پذیر شود.

این مخالفت به زودى در قالب یکى از اشراف بومى ایرانى به نام کوروش تجسّد یافت. او که در آنشان، واقع در شمال شرقى خلیج‌فارس، به دنیا آمده بود، در دورانى رشد کرد و بالغ شد که موطنش خراجگزار ماد بود. وقتى او در سال 558 قبل از میلاد در چهل و یک سالگى فرمانرواى پارس شد، از مشاهده‌ی فرمانبردارى و خوش‌خدمتى پارسیان در برابر مادها به شدت ناراضى بود. کوروش با مشاهده‌ی ضعف ایشتوویگو بر مادها شورید و حدوداً در سال 550 قبل از میلاد بر اکباتان مسلط شد. به نوشته‌ی هرودوت، معدودى از سربازان ایشتوویگو به او وفادار بودند:

«اما مابقى سربازان، برخى به پارسیان رو آوردند و عده‌ی زیادى نیز عامدانه... راه گریز در پیش گرفتند. وقتى ایشتوویگو از فروپاشى شرم‌آور سپاه ماد آگاه شد، سوگند یاد کرد که به رغم این شکست، اجازه ندهد که آب خوش از گلوى کوروش پایین برود... . او تمامى مردمان ماد را مسلح کرد، هم کسانى را که از سن و سال خدمت گذشته بودند و هم کسانى را که به سن خدمت نرسیده بودند و هنوز در شهر بودند، و سپس همه آن‌ها را راهى جنگ کرد و شکست خورد. مردان او کشته شدند و خود او اسیر شد.»

فهرست مطالب کتاب

تاریخ‌هاى مهم در بین‌النهرین باستان
پیشگفتار: نخستین مردمان بین‌النهرین چه کسانی بودند؟
1: نخستین شهرها و امپراتورى‌ها، و ادبیات
2: ظهور آشور و بابل
3: امپراتورى آشوریان به اوج مى‌رسد
4: جامعه و زندگى در بین‌النهرین باستان
5: بین‌النهرین در دوره مادها و پارس‌ها
6: رویارویى شرق و غرب: یونانیان در بین‌النهرین
پسگفتار: بین‌النهرین در اعصار بعدى
یادداشت‌ها
براى مطالعه‌ی بیش‌تر
منابع اصلى

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بین النهرین باستان
نویسنده
مترجمسهیل سمی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات132
زبانفارسی
شابک978-964-311-684-2
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک
۵۹۰۰۰ ۴۱,۳۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بین النهرین باستان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب بین النهرین باستان

برای دریافت کتاب بین النهرین باستان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.