معرفی و دانلود کتاب جدال جهان بینی‌ها: علم در برابر عالم ماورائی

عکس جلد کتاب جدال جهان بینی‌ها: علم در برابر عالم ماورائی
قیمت:
۲۹,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جدال جهان بینی‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جدال جهان بینی‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جدال جهان بینی‌ها: علم در برابر عالم ماورائی

روشی نو در نبرد کهنِ بین علم و دین! دیپاک چوپرا و لئونارد ملودینو در کتاب جدال جهان بینی‌ها، موضوع مهمِ چگونگی به وجود آمدن جهان هستی، حیات، ذهن و واقعیت را مورد بررسی و تحلیل قرار داده‌اند.

درباره‌ی کتاب جدال جهان بینی‌ها:

آیا هوشیاری و خودآگاهی جنبه‌ای از طبیعت است که در گذشته، به‌شکل ظهور موجودات زنده سابقه نداشته یا آیا این ویژگی طبیعت است که همواره تنها در برخی از اَشکال خود حاضر بوده؟ این پرسش در این کتاب مهیج، آموزنده و سرگرم‌کننده که به‌وسیله دو نویسنده ماهر نوشته شده، مورد بحث قرار گرفته است. چوپرا به‌نفعِ نافذ بودن هوشیاری و خودآگاهی بحث می‌کند درحالی‌که ملودینو برعکس در غیاب وجود شواهد علمی کافی، به‌نفعِ ظهور همه‌چیز از شکل محضِ فیزیکی، استدلال می‌کند. جدال جهان بینی‌ها (War of the worldviews) کتاب خوبی برای خواندن است، به‌خصوص اگر شما از پیش، دارای ایده مشخصی در خصوص این موضوع هستید.

خوب است بدانید هیچ‌چیز اسرارآمیز‌تر از جهان‌بینی انسان‌ها نیست. هر یک از شما جهان‌بینی خاصی دارید و بر این باورید که جهان‌بینی‌تان مبتنی بر واقعیت است. بومی‌های جنوب غربی آمریکا صدها مایل را برای شکار بوفالو سفر می‌کردند اما هرگز از رودخانه‌های اطراف‌شان ماهی صید نمی‌کردند. درواقع، در جهان‌بینی آن‌ها، این مسئله که ارواح نیکانِ مرده‌شان ماهی است، امری مسلم و واقعی بود. در جهان‌بینی یونانیان باستان این مسئله که یک شخصِ با اخلاق و پرهیزگار می‌تواند بردگانی در اختیار داشته باشد، امری قابل قبول به شمار می‌رفت. علاوه بر این، در جهان‌بینی آنان خدایان بسیاری از خدای عشق و زیبایی گرفته تا خدای جنگ، خدای مردگان، خدای شکار، خدای برداشت محصول و خدای دریا وجود داشت.

این کتاب بی‌آنکه نزاعی در کار باشد، به برخورد دو نوع جهان‌بینی می‌پردازد. نقطه شروع این مواجهه، یک مناظره تلویزیونی بود. ملاقات دو فرد ناشناس در یک برنامه مناظره تلویزیونی درباره «آینده خداوند» که در تالار سخنرانی انستیتو تکنولوژی کالفرنیا با حضور بسیاری از دانشمندان و دانشجویان و همچنین عده زیادی از مردم ازجمله طرفداران دیپاک، برگزار می‌شد. هر یک از آن‌ها عقاید شخصی خود را با خود به‌همراه آورده بودند بدون‌شک برخی از این عقاید، مذهبی بودند اما هر یک از آن‌ها جهان‌بینی خود را داشتند، که در سطحی بسیار ژرف‌تر از باورها عمل می‌کند.

این کتاب در فصل «گیتی» درباره این‌که جهان ‌هستی از کجا آمده، ماهیت آن چیست و به ‌کجا می‌رود، بحث خواهد کرد. در فصل «حیات» درباره تکامل تدریجی، ژنتیک و منشاء حیات مناظره می‌شود. فصل «ذهن و مغز» به عصب‌شناسی اشاره داشته و به تمامی موضوعات مربوط به ذهن و جسم می‌پردازد و فصل «خداوند» نه‌تنها به اقتداری الهی بلکه در مفهومی وسیع‌تر، به حضوری الهی در جهان ما اشاره دارد.

کتاب جدال جهان بینی‌ها در مجموع شامل هجده عنوان با مقالاتی از هر دو نویسنده است. هر یک حکایت را از نگاه خود گفته است، در هر عنوان، نفر دومی که اظهار نظر می‌کند، متن نفر اول را در اختیار داشته و از این رو برای رد ادعای حریف؛ احساس آزادی عمل بیشتری می‌کند. از آن‌جایی که در مناظره، میل به رد ادعای حریف متقاعد‌کننده مخاطبان است، سعی شده تا جای ممکن درباره این‌که چه کسی در بحث برتری یافته، منصفانه عمل کنند.

نکوداشت‌های کتاب جدال جهان بینی‌ها:

- یک همکاری قابل‌توجه در تاریخ ایده‌ها، بسیار خواندنی، بدون توجه به این‌که شما به کدام ایده تعلق‌خاطر دارید. (V. S. Ramachandran)

- بحثی جالب و متنوع بین یک فیزیک‌دان باهوش و یک مدافع عالم ماورائی شرقی که استعاره‌های شاعرانه‌اش درباره علم دلنشین است. (Christof Koch)

- یکی از غنی‌ترین، مهم‌ترین و قابل‌توجه‌ترین کتاب‌هایی که در خصوص رابطه بین علم و عالم ماورائی در جهان امروز نوشته شده است. (Ken Wilber)

- دو چهره برجسته زمان ما، در کارزار مغز، کیهان و تکامل، آگاهانه مبارزه می‌کنند. این یک بازی بُرد بُرد برای هر دو نویسنده و همه خوانندگان کتاب است. (Rudolph Tanzi)

- به‌راستی دیپاک چوپرا با توضیح این‌که چرا تمامی جنبه‌های میدان کوانتومی به یک کیهان زنده و پویا اشاره دارد، کار فوق‌العاده‌ای انجام داده است. این کتاب، یک کتاب جالب و مهیج است که برای مدت‌های طولانی خوانده و درباره آن صحبت خواهد شد. (Hans Peter Duerr)

کتاب جدال جهان بینی‌ها برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به فلسفه هستی و کیهان‌شناسی و رابطه میان علم و دین علاقه‌مند هستید، این کتاب را از دست ندهید.

با نویسندگان کتاب جدال جهان بینی‌ها بیشتر آشنا شویم:

دیپاک چوپرا (Deepak Chopra) یک متخصص داخلی و غدد است که در زمینه حرفه اصلی خود فعالیت نمی‌کند. او نویسنده بیش‌ از شصت کتاب است که به هشتاد و پنج زبان مختلف ترجمه شده است. آثار وی همچنین در ردیف پرفروش‌ترین‌ها، چه در زمینه ادبیات داستانی و چه غیرداستانی، در نیویورک‌تایمز قرار دارد. او به‌عنوان چهره برجسته در زمینه معنویت نوظهور، شناخته شده است.

لئونارد ملودینو (Leonard Mlodinow) دکترای فیزیک نظری را از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی گرفته است. او در دانشگاه کَلتک تدریس می‌کند و نویسنده پرفروش‌ترین کتاب نیویورک‌تایمز به‌خاطر کتاب قدم زدن یک همیشه مست: چگونه تصادف بر زندگی ما حاکم است و کتاب طرح باشکوه است که مشترکاً با استیون هاوکینگ نوشته شده. از دیگر کتاب‌های او می‌توان به پنجره اقلیدس: داستان هندسه از خطوط موازی تا ابرفضا و کتاب رنگین‌کمان فاینمن: در جستجوی زیبایی در فیزیک و زندگی را نام برد. او همچنین نسل بعدی را برای مجموعه پیشتازان فضا نوشته است.

جملات برگزیده کتاب جدال جهان بینی‌ها:

- آن‌کس که به‌ برون می‌نگرد در خواب و رویا به‌سر می‌برد و آن‌کس که به درون می‌نگرد بیدار است.
- چند بال ثابت در کنار هم سوار بر بدنه یک کشتی فولادی؛ آن‌ها هرگز نمی‌توانند طوری کنار هم قرار گیرند که آن کشتی بتواند پرواز کند.
- هر نوع نوری را که می‌خواهید به سر هر کسی که می‌خواهید بتابانید؛ ولی هرگز آن نور به شما اجازه نمی‌دهد که داخل یک مغز را مشاهده کنید.
- در جعبه کوچکی هر‌اندازه که می‌خواهید بلند فریاد بزنید؛ صدای شما در آن‌سوی اقیانوس شنیده نمی‌شود.

در بخشی از کتاب جدال جهان بینی‌ها می‌خوانیم:

اگر شما قورباغه‌ای را داخل جعبه‌ای بگذارید و آن را به یک دانشمند بدهید، دانشمند به شما چیزهای بسیار جالبی درباره این جانور خواهد گفت. لوییجی‌ گالوانی یک پزشک ایتالیایی در بلوگنا در سال 1771 جریانی الکتریسیته را به پای یک قورباغه وارد کرد و چگونگی عملکرد ماهیچه‌های پای قورباغه را مشاهده کرد و دید که پاهای قورباغه به‌هم می‌پیچند. شکل‌گیری ارتباطی بین الکتریسیته و چگونگی کار بدن، جهان جدیدی را به روی دانشمندان گشود. اگر بگوییم که بدون مشاهده ساده گالوانی، کل رشته علم عصب‌شناسی به‌وجود نمی‌آمد، اغراق نکرده‌ایم.

حال اگر شما جعبه دیگری بردارید و مغز انسان را در آن بگذارید، دانشمندان بار دیگر چیزهای جالبی کشف می‌کنند، اما ظاهراً برخی رمز و رازهای اساسی نمی‌تواند توضیح داده شوند -برای مثال این‌که چگونه تصاویر در قشر مغز نمایان می‌شوند، چگونه یک سلول مغز، حافظه را ذخیره می‌کند و چگونه ما خودمان را می‌شناسیم. لذا از دیدگاه علمی، مغز یک «جعبه سیاه» است، سیستمی که توضیحی برای کارکردهای داخلی آن متصور نیست. وقتی‌که شما چیزی را در یک جعبه سیاه قرار می‌دهید تمام آن‌چه را که یک دانشمند می‌تواند بررسی و مطالعه کند این است که چه‌چیز وارد و چه‌چیز خارج می‌شود. آن‌چه که در داخل رخ می‌دهد تنها می‌تواند موضوعی شایسته و درخور تفکر و تعمق و حدس و گمان باشد.

با وجود این، نوع سومی از جعبه وجود دارد که لئونارد با آن در ستیز بوده است. در این جعبه شما «واقعیت» را قرار می‌دهید. وقتی‌که شما از یک دانشمند می‌پرسید که درباره چیزی که در جعبه قرار دارد توضیح دهد، او با مشکلات بزرگی مواجه می‌شود. برای مثال، لئونارد با تفسیر من در مورد روش عجیب و غریب وجود اتم‌ها، قالب‌های بنیادین ساختمان جهان ‌فیزیکی در سایه حوزه‌ای بین واقعیت و توهم، دست به‌گریبان است. من به این واقعیت استناد می‌کنم که هر ذرّه‌ای در جهان ‌هستی، منشاءای از «هیچ» دارد. طبیعتاً بسیار مشکل است که هیچ‌چیز را به چیز، و نامرئی‌ را به مرئی‌ ارتباط داد.

فهرست مطالب کتاب

در تحسینِ «جدال جهان‌بینی‌ها»
مقدمۀ مترجم
پیش‌گفتار
قسمت اول: جدال
1. چشم‌اندازها
چشم‌انداز ماورائی (دیپاک)
چشم‌انداز علمی (لئونارد)
قسمت دوم: کیهان
2. جهان هستی چگونه به‌وجود آمده است؟
لئونارد
دیپاک
3. آیا جهان ‌هستی هوشیار و خودآگاه است؟
دیپاک
لئونارد
4. آیا جهان هستی در حال تکامل است؟
دیپاک
لئونارد
5. ماهیت زمان چیست؟
لئونارد
دیپاک
6. آیا جهان هستی زنده است؟
دیپاک
لئونارد
قسمت سوم: حیات
7. حیات چیست؟
لئونارد
دیپاک
8. آیا جهان هستی دارای طرحی است؟
لئونارد
دیپاک
9. چه چیز ما را به یک انسان بدل می‌کند؟
دیپاک
لئونارد
10. ژن‌ها چگونه کار می‌کنند؟
لئونارد
دیپاک
11. آیا داروین اشتباه کرده است؟
دیپاک
لئونارد
قسمت چهارم: ذهن و مغز
12. ارتباط بین ذهن و مغز چیست؟
لئونارد
دیپاک
13. آیا مغز رفتار را دیکته می‌کند؟
دیپاک
لئونارد
14. آیا مغز شبیه به یک کامپیوتر است؟
لئونارد
دیپاک
15. آیا جهان از طریق ما می‌اندیشد؟
دیپاک
لئونارد
قسمت پنجم: خداوند
16. آیا خداوند یک توهم است؟
دیپاک
لئونارد
17. آیندۀ باور چیست؟
دیپاک
لئونارد
18. آیا یک واقعیتِ بنیادین وجود دارد؟
لئونارد
دیپاک
سخن آخر
لئونارد
دیپاک
تشکر و قدردانی
درباره نویسندگان
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جدال جهان بینی‌ها: علم در برابر عالم ماورائی
نویسنده،
مترجممرتضی گرجیان
ناشر چاپیانتشارات کویر
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات392
زبانفارسی
شابک978-964-214-114-2
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های ادیان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جدال جهان بینی‌ها

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب جدال جهان بینی‌ها

برای دریافت کتاب جدال جهان بینی‌ها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.