معرفی و دانلود کتاب جنبش زنان در آمریکا

عکس جلد کتاب جنبش زنان در آمریکا
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جنبش زنان در آمریکا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جنبش زنان در آمریکا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جنبش زنان در آمریکا

وقتی کتاب جنبش زنان در آمریکا را می‌خوانید، متوجه می‌شوید که زنان برای رسیدن به کوچک‌ترین خواسته‌ها و بدیهی‌ترین حقوقشان، چه رنج و زحماتی را متحمل شده‌اند. دان ناردو در این کتاب از موج اول و دوم فمینیسم در آمریکا، کوشش‌های اولیه‌ی فعالان حقوق زنان و وقایع مهم در این جنبش می‌گوید.

درباره‌ی کتاب جنبش زنان در آمریکا

«تردید نکنید که تنها گروهی کوچک از شهروندان متعهد و متفکر می‌توانند دنیا را دگرگون کنند.» مارگارت مید انسان‌شناس، پس از مشاهده‌ی فرهنگ‌های بسیار متنوع در سراسر جهان، به چنین نتیجه‌ای رسید. وقایع تاریخی مختلف نیز درستی چنین گزاره‌ای را به ما اثبات می‌کنند. شاید آرمان‌های این گروه کوچک دیر به وقوع بپیوندند؛ اما بالاخره محقق می‌شوند. زنانی که برای اولین بار برای رسیدن به حقوق اجتماعی‌شان گرد هم آمدند، باور داشتند که تلاش‌هایشان روزی جواب خواهد داد؛ حتی اگر در آن روز زنده نباشند و نتیجه‌ی زحماتشان را نبینند. دان ناردو (Don Nardo) در کتاب جنبش زنان در آمریکا (The Women's Movement) همه‌ی تغییراتی را شرح می‌دهد که زنان آمریکایی سعی داشتند طی حدود دو قرن مبارزه به وجود آورند.

معرفی و دانلود کتاب جنبش زنان در آمریکا

در یک روز گرم تابستان سال 1848 در ایالت نیویورک، زنی خانه‌دار و مادری جوان به نام الیزابت کَدی استانتون، با چهار خانم دیگر چای صرف می‌کرد. آن‌ها به‌جای صحبت درباره‌ی امور روزمره، به بحث درباره‌ی وضعیت زنان روی آوردند. استانتون از دیگران پرسید که چرا با وجود گذشت 70 سال از انقلاب آمریکا و ایجاد نظام دموکراسی، زنان هنوز آزادی لازم را به دست نیاورده بودند؟ در حالی که فعالیت بیشتر زنان در جامعه، به نفع همه‌ی مردم بود. دوستان استانتون با او موافق بودند و تصمیم گرفتند برنامه‌ای مدون برای حضور زنان در جامعه طراحی کنند. دان ناردو در فصل اول کتاب جنبش زنان در آمریکا وضعیت زنان را پیش از شروع جنبش مهمشان تشریح می‌کند. او سپس به‌ سراغ فعالیت‌های الیزابت کدی استنتون در نخستین «همایش حقوق زنان» می‌رود. آن‌ها در اعلامیه‌ای خواسته‌های خود را بیان کردند: به دست آوردن حق رأی؛ گرفتن حق مالکیت، تحصیل، طلاق، حضانت فرزندان و...

در فصل سوم می‌خوانید که چگونه زنان توانستند اولین خواسته‌ی خود را برآورده کنند: تصویب قانون حق رأی زنان. استنتون و دوستانش پس از مدتی تلاش، درک کردند که نمی‌توانند به‌سرعت خواسته‌هایشان را برآورده کنند. همچنین کارگران زن -چه سیاه‌پوست و چه سفیدپوست- در اوضاع دشواری به سر می‌بردند. با چنین وضعیتی، فعالان حقوق زنان تصمیم گرفتند که با برگزاری اعتصاب‌‌ها و تظاهرات، به جنبش خود شتاب ببخشند. دان ناردو در اواخر فصل سوم کتاب جنبش زنان در آمریکا روایتی دل‌نشین و هیجان‌انگیز از چگونگی تصویب قانون حق رأی زنان در سال‌های 1919 و 1920 ارائه می‌دهد.

تصویب این قانون، اعتمادبه‌نفس زنان را به مقدار قابل‌توجهی افزایش داد. آن‌ها به عرصه‌ی سیاست وارد شدند، برای رسیدن به دستمزد برابر با مردان تلاش کردند، به جبهه‌های جنگ جهانی دوم رفتند و در هر جایی که فکرش را بکنید، مشغول به کار شدند. در فصل پنجم کتاب جنبش زنان در آمریکا، وضعیت زنان را از دهه‌ی بیستم تا پنجاهم سده‌ی بیستم میلادی می‌خوانید. با وجود همه‌ی این تلاش‌ها، زنان هنوز هم با مشکلات زیادی در دنیای مردانه مواجه بودند. مردان از جبهه‌های جنگ برگشته و جایگاه شغلی زنان را به خطر انداخته بودند. از زنان انتظار می‌رفت که در خانه بمانند و نرخ زاد و ولد را افزایش دهند. فعالان حقوق زن تا دهه‌ی 1960، دیگر در فکر تغییر الگوهای اجتماعی نبودند. اما اندک‌اندک، به این نتیجه رسیدند که زنان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد؛ پس دست‌به‌کار شدند و موجی تازه در جنبش زنان به وجود آوردند.

معرفی و دانلود کتاب جنبش زنان در آمریکا

دان ناردو فصل ششم کتاب را به مخالفان جنبش فمینیسم آمریکایی اختصاص داده. در آن دوران مردان و حتی زنانی بودند که عقیده داشتند چنین جنبش‌هایی نظام خانواده را سست می‌کند و جامعه را به فساد می‌کشاند. اما فعالان حقوق زنان به این مخالفان توجهی نکردند و راهشان را ادامه دادند. راهی دشوار و پر از سنگلاخ که با گذشت سال‌ها، هموار و هموارتر می‌شود.

انتشارات ققنوس کتاب جنبش زنان در آمریکا را با ترجمه‌ی مهدی حقیقت خواه منتشر کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب جنبش زنان در آمریکا برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به موضوعاتی چون تاریخ فمینیسم و جنبش‌های حقوق زنان علاقه دارید، کتاب جنبش زنان در آمریکا را بخوانید.

در بخشی از کتاب جنبش زنان در آمریکا می‌خوانیم

«ما بر این باوریم که تحصیل براى دختران ضرورى است تا مانند پسران همه‌ی استعدادها و توانایى‌هاى انسانى‌شان شکوفا شود. با این آگاهى که چنین تحصیلى براى مشارکت مؤثر در اقتصاد امروزى نقش اساسى دارد و تحصیلات دختران هنگامى مى‌تواند جدى باشد که همانند تحصیلات پسران در جامعه از آن استفاده شود... ما کاهش سهم زنان را در دریافت تحصیلات عالى و حرفه‌اى نشانه‌ی تبعیض مى‌دانیم. این تبعیض ممکن است به شکل سهمیه‌بندى علیه پذیرش زنان در کالج‌ها و مدارس حرفه‌اى؛ نبود تشویق از سوى والدین، مشاوران و آموزگاران؛ یا ندادن وام یا بورس تحصیلى بروز کند. ما معتقدیم که باید به دانشجویان انصرافى مدارس عالى، چه دختر و چه پسر، به یکسان توجه جدى نشان داده شود.»

در سایه‌ی این و دیگر فعالیت‌هاى سازمان‌یافته براى پیشبرد برابرى زنان با مردان، «سازمان ملى زنان» و دیگر سازمان‌هاى مشابه به‌سرعت اعضاى جدید پیدا کردند. این جنبش جدید و رو به رشد زنان با تمام زنان آمریکایى ارتباط برقرار نکرد و الهام‌بخش همه نبود، اما با آن‌هایى که ارتباط برقرار کرد باعث شد زندگى‌شان بهتر شود. سارا رودیک، که تازه از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شده بود، در 1967 در دفتر خاطراتش نوشت:

«جنبش زنان به من این توانایى را داد که در خانه عزت‌نفس تازه‌اى پیدا کنم، به من در مورد نیازم به دوستىِ زنان اعتمادبه‌نفس و ذهن باز بخشید. پیش از آن، بار نامرئى و سنگینى بر دوشم بود، بار گناه و پوزش‌خواهى به خاطر داشتن دلبستگى‌ها و بلندپروازى‌هایى که باید سبب غرور و افتخار باشد [اما برخى مردان مى‌گفتند زنان نباید به آن‌ها بپردازند]. وقتى این بار از دوشم برداشته شد، احساس کردم سبک‌تر شده‌ام، پُرانرژى‌تر و متمرکزتر.»

فهرست مطالب کتاب

رویدادهاى مهم در تاریخ جنبش زنان در آمریکا
پیشگفتار: تلاش در راه رؤیاى آمریکایى
1: آزمون دشوارِ نخستین زنان آمریکایى
2: زنان مى‌آموزند چگونه سازمان یابند
3: راه دراز به سوى صندوق رأى
4: پیدایش زنِ اجتماعى جدید
5: خواستِ فزاینده برابرى جنسیتى
6: تلاش پیگیر براى منزلت اجتماعى و حقوق
یادداشت‌ها
براى مطالعه‌ی بیشتر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جنبش زنان در آمریکا
نویسنده
مترجممهدی حقیقت خواه
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات115
زبانفارسی
شابک978-600-278-275-5
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جنبش زنان در آمریکا

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب جنبش زنان در آمریکا

برای دریافت کتاب جنبش زنان در آمریکا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.