معرفی و دانلود کتاب پادشاهی بریتانیا: از آغاز تا به امروز

عکس جلد کتاب پادشاهی بریتانیا: از آغاز تا به امروز
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب پادشاهی بریتانیا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پادشاهی بریتانیا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پادشاهی بریتانیا: از آغاز تا به امروز

سال‌هاست که خاندان سلطنتی از موضوعات داغ مطبوعات هستند و مردم سراسر دنیا اخبار آن‌ها را دنبال می‌کنند. نیکول هورنینگ در کتاب پادشاهی بریتانیا خاندان‌های سلطنتی انگلیس را از قرون وسطی تا به امروز معرفی می‌کند، به سنت‌شکنی‌های اعضای این خاندان اشاره دارد و در پایان به این سؤال مهم جواب می‌دهد: آیا بریتانیا به سلطنت نیاز دارد؟

درباره‌ی کتاب پادشاهی بریتانیا

به نظر شما چرا تاج درخشان خانواده‌ی سلطنتی انگلیس هنوز هم چشم جهانی را به خود خیره نگه می‌دارد؟ سلطنت در جامعه‌ی بریتانیا به گونه‌ای ریشه دوانده است که بسیاری از مردم جهان ممکن است آن را درک نکنند. مردم انگلیس صدها سال است که با جلوه‌های سلطنت خو گرفته‌اند و نمی‌توانند زمانی را بدون حضور خاندان سلطنتی به خاطر بیاورند. آن‌ها نوعی وابستگی عاطفی به سلطنت دارند و بر همین اساس هم تعادلی بین دموکراسی و سنت به وجود آورده‌اند. حال که رسانه‌ها در تبلیغ مظاهر فرمانروایی انگلیس دست به کار شده‌اند و اخیراً سریال «تاج» طرفداران بسیاری را در سراسر جهان پیدا کرده، آیا باز هم می‌شود نقش خاندان سلطنتی را نادیده گرفت؟ کتاب پادشاهی بریتانیا (The British Monarchy) یکی از جدیدترین عناوین مجموعه‌ی تاریخ جهان انتشارات ققنوس است که سعی دارد این تعلق خاطر مردم به سنت و سلطنت را در تاریخ انگلیس جست‌وجو کند.

معرفی و دانلود کتاب پادشاهی بریتانیا

اولین فصل از کتاب به پادشاهی در انگلستان قرون وسطی اختصاص دارد؛ زمانی که آلفرد کبیر و نسل‌های پس از او، بر سر تاج و تخت و قلمروهای بیشتر با یکدیگر و مهاجمان خارجی می‌جنگیدند. در قرن دوازدهم میلادی هنری دوم بر تخت نشست و سلسله‌ی آنژو را بنیان نهاد. بسیاری از مورخان عقیده دارند که هنری سوم آخرین پادشاه خاندان آنژو به شمار می‌رود و برخی دیگر او را اولین پادشاه سلسله‌ی پلانتاژنه قلمداد می‌کنند. نیکول هورنینگ (Nicole Horning) در فصل دوم کتاب بر داستان‌های نبرد دو شاخه‌ی خویشاوند از خاندان پلانتاژنه تمرکز می‌کند که بعدها به جنگ گُل‌ها معروف گشت؛ زیرا نماد هر دو خانواده با گل رز ارتباط داشت. در نهایت ازدواج هنری تودور و الیزابت به جنگ گل‌ها خاتمه دارد و خاندان تودور را بر سر قدرت آورد.

در فصل سوم به وقایع زندگی هنری هفتم، هنری هشتم و الیزابت اول پرداخته می‌شود. هنری هشتم که نقش دین و سلطنت را در انگلستان از نو تعریف کرد و کلیسای کاتولیک را از اساس نادیده گرفت، یکی از پادشاهان مشهور انگلستان به شمار می‌رود. او که زندگی شخصی پرماجرایی داشت، پس از خود سه وارث بر جای گذاشت که در این میان بخت با الیزابت بیشتر همراه بود. اگر می‌خواهید درباره‌ی دوره‌ی سلطنت الیزابت اول بیشتر بخوانید، کتاب «انگلستان عصر الیزابت» از همین مجموعه را برای مطالعه انتخاب کنید. الیزابت هیچ‌گاه ازدواج نکرد و زمانی که از دنیا رفت جیمز ششم، پادشاه اسکاتلند، به‌عنوان فرمانروا برگزیده شد. او اولین پادشاه خاندان استوارت بود که به نام جیمز اول بر انگلیس هم حکومت می‌کرد. نیکول هورنینگ در فصل چهارم کتاب پادشاهی بریتانیا دوران فرمانروایی این خاندان را توصیف می‌کند. پسر او، چارلز اول، در پی شورشی به رهبری اولیور کرامول و جنگ داخلی انگلیس، اعدام شد. پس از درگیری بین سلطنت‌طلبان و نمایندگان پارلمان، انگلستان دوباره به نظام پادشاهی رضایت داد؛ اما آرامش فقط پس از انقلاب باشکوه به این کشور بازگشت. برای اطلاع بیشتر از این وقایع، پیشنهاد می‌کنیم به کتاب «انقلاب باشکوه» مراجعه کنید.

پس از به قدرت رسیدن مری دوم و ویلیام سوم، پارلمان قدرت بیشتری گرفت و از همان‌ زمان بود که خاندان سلطنتی اندک‌اندک اختیارات خود را از دست داد. پس از این دو نفر، ملکه آن بر تخت فرمانروایی نشست و قانون اتحاد رسمی پادشاهی انگلیس و اسکاتلند در زمان او به تصویب رسید. اسکاتلندی‌ها پس از پیش آمدن بحران جانشینی، به این نتیجه رسیدند که بهتر است فردی از خاندان هانوور تاج بر سر بگذارد. جورج اول نخستین پادشاه خاندان هانوور بود که بر تخت نشست. جورج سوم، نوه‌ی او، همان کسی است که در زمان فرمانروایی‌اش انقلاب آمریکا به وقوع پیوست و بعد از این واقعه، به جنون دچار شد. درباره‌ی زمامداران این خاندان در فصل پنجم کتاب پادشاهی بریتانیا بیشتر بخوانید.

ملکه ویکتوریا آخرین فرمانروای خاندان هانوور به شمار می‌رود که پس از ملکه الیزابت دوم، طولانی‌ترین دوران سلطنت در تاریخ بریتانیا را دارد. نیکول هورنینگ اوایل فصل ششم کتاب را به دوران سلطنت او اختصاص داده است. برای مطلع شدن از دوران فرمانروایی او، بهتر است کتاب «انگلستان عصر ویکتوریا» را بخوانید. ویکتوریا با پرنس آلبرت، دوک‌نشین آلمانی ساکس-کوبورگ-گوتا ازدواج کرد و تمام فرزندانش نام خانوادگی آلبرت را داشتند. در نتیجه پس از مرگ او و به سلطنت رسیدن پسرش، اولین پادشاه خاندان ساکس-کوبورگ-گوتا بر تخت نشست. وقتی جورج پنجم به سلطنت رسید،‌ جنگ جهانی اول آغاز شده بود و مردم انگلیس از آلمانی‌ها و هر چیز مرتبط با آلمان نفرت داشتند. در نتیجه خاندان سلطنتی تصمیم گرفت نام خانوادگی‌اش را به ویندزور تغییر دهد. چارلز سوم که هم‌اکنون پادشاه انگلستان است، از خاندان ویندزور است. در آخرین فصل کتاب پادشاهی بریتانیا، به داستان‌های این خاندان پرداخته شده.

معرفی و دانلود کتاب پادشاهی بریتانیا

گفتنی است که نیکول هورنینگ این کتاب را در سال 2020 به نگارش درآورده. انتشارات ققنوس نیز این کتاب را با ترجمه‌ی پریسا صیادی در سال 1401 روانه‌ی بازار کرده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب پادشاهی بریتانیا برای چه کسانی مناسب است؟

اگر درباره‌ی سنت‌ها و زندگی فرمانروایان خاندان سلطنتی انگلیس کنجکاو هستید، کتاب پادشاهی بریتانیا را بخوانید.

در بخشی از کتاب پادشاهی بریتانیا: از آغاز تا به امروز می‌خوانیم

در شامگاه ۵ نوامبر ۱۶۰۵ گای فاکس، که سابقاً سرباز بود، در سرداب زیر تالاری که قرار بود روز بعد در آن‌جا پارلمان افتتاح شود شناسایی شد. در آن‌جا روی سی بشکه‌ی باروت را با تلی از هیزم پوشانده بودند. فاکس با خود یک ساعت جیبی و کبریت داشت و بلافاصله دستگیر و روانه‌ی زندان شد. با دستگیری او «توطئه‌ی باروت» علیه شاه جیمز اول و پارلمان لو رفت.

به محض آن‌که همدستان فاکس دستگیر شدند جزئیات نقشه برملا شد. توطئه‌گران قصد داشتند در زمان افتتاح پارلمان باروت‌ها را منفجر کنند تا شاه و دیگر اعضای حکومت را به دیار باقی بفرستند و باعث برانگیخته شدن قیام کاتولیک‌ها در انگلستان شوند. آن‌ها سپس می‌خواستند الیزابت دختر کاتولیک پادشاه را به جای او بر تخت بنشانند.

دو تن از همدستان فاکس در زمان دستگیری مقاومت کردند و کشته شدند، فاکس و سه تن دیگر نیز بازجویی و شکنجه و سپس به جرم خیانت اعدام شدند. توطئه کار گروه کوچکی از تندروها بود، اما تعقیب و آزار کاتولیک‌ها بعد از آن شدت گرفت. پس از این واقعه شهروندان را تشویق کردند به شکرانه‌ی نجات شاه جشن بگیرند و به آتش‌بازی بپردازند، این جشن هنوز هم هرساله در ۵ نوامبر در انگلستان برپا می‌شود، آتش‌بازی یادگار «روز گای فاکس» است. تا به امروز فاکس همچنان نماد اعتراض حتی در خارج از انگلستان است. اعضای گروه هکتیویست [رخنه‌گر] معروف به «بی‌نام‌ونشان‌ها» هویتشان را پشت نقاب‌هایی به شکل چهره‌ی گای فاکس پنهان می‌کنند.

فهرست مطالب کتاب

رویدادهای مهم پادشاهی بریتانیا
پیشگفتار: تعلق خاطر به سنت
1: پادشاهی در انگلستان قرون وسطی
2: جنگ گُل ها
3: خاندان تودور
4: خاندان استوارت
5: خاندان هانوور
6: خاندان ساکس ‌کوبورگ  ‌گوتا
سخن پایانی: خاندان ویندزور

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پادشاهی بریتانیا: از آغاز تا به امروز
نویسنده
مترجمپریسا صیادی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات120
زبانفارسی
شابک978-622-04-0424-8
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب پادشاهی بریتانیا

Nilo Shadi
۱۴۰۲/۱۲/۲۷
واقعا عالی بود نویسنده سعی میکنه با نگاهی بی طرفانه شرح وقایع کنه و از سلیقه گرایی اجتناب میکنه، همجنین شیوه بیان جالب و گیرایی داره ممنون از کتابراه
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب پادشاهی بریتانیا

برای دریافت کتاب پادشاهی بریتانیا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.