معرفی و دانلود کتاب خانواده و چالش‌های تعارض با نوجوانان

عکس جلد کتاب خانواده و چالش‌های تعارض با نوجوانان
قیمت:
۲۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب خانواده و چالش‌های تعارض با نوجوانان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب خانواده و چالش‌های تعارض با نوجوانان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب خانواده و چالش‌های تعارض با نوجوانان

معصومه بهرامی و طاهره جباری ضمن آشناسازی مخاطبان خود با مفهوم تعارض و مصادیق آن در روابط خانوادگی والدین و فرزندان نوجوان، راهکارهایی عملی را برای حل چنین تعارضاتی در کتاب خانواده و چالش‌های تعارض با نوجوانان بیان نموده‌اند. در بخش‌های گسترده‌ای از کتاب نیز به وجوه و جنبه‌های گوناگون تعارضات والد-نوجوان از منظر علم روان‌شناسی و همچنین دیدگاه اسلام و بزرگان دینی در مورد روابط والدین و فرزندان پرداخته شده است.

درباره‌ی کتاب خانواده و چالش‌های تعارض با نوجوانان

نوجوانی یکی از دشوارترین و پرتلاطم‌ترین دوران‌های زندگی هر فردی به شمار می‌رود. از سوی دیگر، والدین فرزندانی که سال‌های نوجوانی خود را می‌گذرانند، بیش از دوران کودکی یا بزرگسالی ایشان، در ارتباط خود با فرزندانشان دچار چالش و تعارض می‌شوند. نوجوانی یعنی دورانی که فرد از ناپختگی سال‌های کودکی فراتر رفته، اما هنوز به پختگی بزرگسالی نرسیده؛ بنابراین، با بحران‌های جدی هویتی و عاطفی مواجه می‌شود. والدین در عبور از چنین بحران‌هایی می‌توانند یاری‌رسان فرزندان نوجوان خود باشند؛ اما چون معمولاً نه والدین و نه نوجوانان درک درستی از نوجوانی و مشکلات آن ندارند، به‌جای برقراری یک ارتباط سالم و سازنده با یکدیگر، دچار سوء‌تفاهم می‌شوند و خود را از داشتن تعاملات عاطفی مثبت محروم می‌کنند.

بروز چنین معضلاتی ممکن است بسیاری از خانواده‌هایی را که فرزند نوجوان دارند، درگیر خود کند. به سبب رواج این مشکل در میان خانواده‌ها، همواره بخش مهمی از مباحث و تألیفات حوزه‌ی روان‌شناسی خانواده به حل چالش‌های میان والدین و فرزندان نوجوان اختصاص پیدا کرده است. کتاب خانواده و چالش‌های تعارض با نوجوانان نیز در زمره‌ی آثاری قرار می‌گیرد که برای کمک به بهبود روابط والدین و نوجوانان نگاشته شده‌اند. معصومه بهرامی و طاهره جباری نگارش و تدوین این اثر روان‌شناختی را به عهده داشته‌اند.

والدین و فرزندان ایشان غالباً به دو نسل متفاوت تعلق دارند. این موضوع باعث می‌شود باورهای متفاوتی نیز در زمینه‌ی ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی داشته باشند. حتماً تاکنون چنین مغایر‌ت‌های اعتقادی را میان خود و والدینتان دیده‌اید یا اثرات آن را در خانواده‌های دیگر مشاهده کرده‌اید. همین تفاوت‌ها، منجر به تعارضاتی می‌شوند که گاه خود منشأ بسیاری از اختلافات خانوادگی خواهند شد. بااین‌حال، اگر این تعارض‌ها از راه‌هایی سالم مورد تحلیل قرار بگیرند، هم از مشکلات جدی‌تر پیشگیری خواهد شد و هم والدین و فرزندان نوجوان تفاوت‌هایشان را می‌پذیرند و تلاش می‌کنند یکدیگر را با وجود تمام اختلاف‌هایشان دوست بدارند. معرفی راه‌های حل تعارضات و برطرف کردن آن‌ها، بخش‌های قابل توجهی از مطالب کتاب حاضر را به خود اختصاص داده است.

کتاب خانواده و چالش‌های تعارض با نوجوانان بخش‌ها و موضوعات متنوعی را شامل می‌شود. در ابتدای کتاب، معصومه بهرامی و طاهره جباری شما را با معنا و تعریف دقیق تعارض آشنا و صورت‌های گوناگون آن را بررسی خواهند کرد. در ادامه، نظریه‌ی تعارض را مطرح می‌نمایند و مفاهیم اولیه‌ی آن را به شما معرفی می‌کنند. نظریاتی که تاکنون در زمینه‌ی تعارض بیان شده، همین‌طور شیوه‌های گوناگون مدیریت تعارضات، موضوعات دیگری هستند که نویسندگان برایتان شرح خواهند داد.

در مراحل بعد، دوران نوجوانی بررسی شده و تعارضاتی که ممکن است میان والدین و فرزند نوجوانشان پدید بیاید، برشمرده می‌شوند. تعاملات خانوادگی موضوع دیگری است که در اثر حاضر مطرح شده و مورد واکاوی قرار می‌گیرد. ارتباط سن نوجوان با تعارضاتی که نسبت به خانواده‌اش دارد، همچنین تأثیر جنسیت نوجوان بر نوع تعارضاتی که با والدین خود خواهد داشت و ارتباط موضوعِ مورد تعارض با تعارضات والد-نوجوان در ادامه‌ی مباحث کتاب خانواده و چالش‌های تعارض با نوجوانان مورد تحلیل قرار خواهند گرفت.

از دیگر موضوعات کتاب پیش‌رو می‌توان به نحوه‌ی اثرگذاری نظام باورها، الگوهای ارتباطی، شیوه‌های تربیتی والدین، همچنین رفتارهای پرخطری مانند مصرف مواد مخدر و فرار از خانه، بر روی تعارضات میان والدین و نوجوانان اشاره نمود. نویسندگان سپس به سراغ نظریات مشاوره و روان‌درمانی رفته و تعارضات والد-نوجوان را از این لحاظ بررسی می‌کنند. در مراحل بعد، روش‌هایی برای مهار تعارضات و نقشِ آگاهی اعضای خانواده در حل تعارضات به بحث گذاشته می‌شوند. دیدگاه اسلام و روش ویژه‌ی این دین برای تربیت فرزند و حقوقی که والدین و فرزندان از منظر آموزه‌های اسلامی، نسبت به یکدیگر دارند، همین‌طور جایگاه والای پدر و مادر از منظر اسلام و مسئولیت‌های فرزندان در قبال ایشان مورد تحلیل قرار می‌گیرند. در پایان کتاب نیز مطالب ارزشمندی در زمینه‌ی حقوق والدین از نظر اسلام و اهل بیت و وظایفی که والدین طبق متون اسلامی نسبت به فرزندان خود دارند، شرح داده می‌شود.

مطالعه‌ی این کتاب روان‌شناختی برای تمامی والدین و فعالان حوزه‌ی روان‌شناسی خانواده مفید خواهد بود. گفتنی‌ست نشر آزمون یار پویا چاپ این اثر را به انجام رسانده است.

کتاب خانواده و چالش‌های تعارض با نوجوانان برای چه کسانی مناسب است؟

والدینی که در ارتباط با فرزند نوجوان خود دچار مشکل شده‌اند یا مخاطبانی که قصد مطالعه در زمینه‌‌ی رفتاردرمانی نوجوانان و حل تعارضات میان والدین و فرزندان نوجوان را دارند، از خواندن کتاب خانواده و چالش‌های تعارض با نوجوانان غافل نشوند.

با معصومه بهرامی بیشتر آشنا شویم

معصومه بهرامی (متولد 1367) نویسنده و روان‌شناس جوان ایرانی است که در شاخه‌های متنوع روان‌شناسی، مانند روان‌شناسی خانواده، کودک، نوجوان و... تخصص بالایی دارد. علاوه‌ بر انتشار مقالات علمی-پژوهشی، خانم طاهری کتاب‌هایی را نیز با عناوین «سنجش نقاط قوت و ضعف کودک (SDQ)» و «سنجش نشانگان بالینی شخصیت»، به‌صورت مشترک با نویسندگان دیگر، به چاپ رسانده است.

در بخشی از کتاب خانواده و چالش‌های تعارض با نوجوانان می‌خوانیم

ریشه‌های تعارضات امری است ناممکن و با این حال، می‌توان از بروز کشمکش‌های مورد پیشگیری نمود. یکی از راه‌های کاهش تعارض، استفاده از موانع کمتر است. به‌ویژه زمانی که یک یا چند نفر، از طرفین درگیر در تعامل، نیاز شدید داشته باشد. دستور دادن (به‌منظور سلطه‌جویی)، تهدید کردن، داوری کردن، اسم‌گذاری موانع دیگر جزو تعامل‌های تعارض‌آفرین به شمار می‌روند. بنابراین در چنین مواردی می‌توان از راه‌های زیر بهره برد:

- گوش دادن انعکاسی که به طرفین معارضه کمکی کند که تا حد ممکن هیجان‌های منفی را مهار یا از بین ببرند تا به حل مشکل بپردازند.

- توانایی ابراز وجود، فرد را توانمند می‌سازد تا نیازهای خود را به کمترین درگیری برآورده سازد و از بروز هیجان‌هایی که موجب تعارض می‌شوند جلوگیری کنند. این امر به مدد پیام‌های ابراز وجود پیشگیری‌کننده، ممکن می‌شود که یادگیرنده باید بیاموزد. همچنین آگاهی از اینکه چه رفتارهایی بی‌مورد بین طرفین موجب تعارض و درگیری می‌شود و تهیه فهرستی از این گونه رفتارها، تا حد بسیار زیادی از برخوردها را از بین می‌برد. کلمات، نگاه‌ها یا برخی اعمال ویژه، تعارض را در برخی افراد فعال می‌سازد. پس باید تیزبین بود و خطر طوفان را در آسمان پیش‌بینی کرد یعنی از روی نشانگان، الگوهایی از رفتار خود و اطرافیان توجه کرده که پیش‌بینی‌کننده وقوع طوفان در ارتباط هستند.

- برون‌ریزی کوه تنش‌های خود بدون لبریز کردن کاسه صبر طرف مقابل. خیلی اتفاق می‌افتد که رهایی از تنش ایجاد شده، توسط یک طرف، موجب ایجاد تنش در طرف مقابل می‌شود مثل فحاشی و اهانت یک طرف برای رهایی خودش از تنش ایجاد شده به همان نسبت و اندازه می‌تواند موجب بروز تنش در طرف مقابل می‌شود.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
تعریف تعارض
اشکال تعارض
مفاهیم اولیه در نظریه تعارض
سطوح تعارض
نظریه‌های مربوط به تعارض
شیوه‌های مدیریت تعارض
دوره نوجوانی
تعارض والدین نوجوانان
تعاملات خانوادگی و دوره نوجوانی
ارتباط سن نوجوانی با تعارضات والد نوجوان
ارتباط جنسیت با تعارضات والد نوجوان
ارتباط محتوای تعارضات با تعارضات والد نوجوان
نظام باورها و تعارضات والد نوجوان
الگوهای ارتباطی و تعارضات والد نوجوان
ارتباط شیوه‌های تربیتی والدین با نوجوان
ارتباط تعارضات والد نوجوان با رفتارهای درون‌ریزی و برون‌ریزی (افسردگی، فرار، مصرف مواد و رفتارهای پرخطر جنسی)
شیوه‌های تربیتی (فرزند‌پروری) والدین
تعارض والد فرزند در نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی
روش‌های پیشگیری و مهار تعارض
ضرورت آگاه‌سازی و دستاوردهای آن در پیشگیری از تعارضات خانوادگی به نوجوان
مراحل سه‌گانه تربیت فرزند در اسلام
حقوق والدین و فرزندان از نگاه اسلام
جایگاه پدر و مادر در اسلام
مسئولیت‌های فرزندان
حقوق والدین در اسلام
حقوق والدین از دیدگاه اهل بیت (ع)
حقوق والدین بعد از مرگ
مسئولیت‌های والدین و حقوق فرزندان
وظایف والدین از دیدگاه اسلام
حقوق فرزندان
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب خانواده و چالش‌های تعارض با نوجوانان
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات آزمون یار پویا
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات91
زبانفارسی
شابک978-600-7849-32-3
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب خانواده و چالش‌های تعارض با نوجوانان

برای دریافت کتاب خانواده و چالش‌های تعارض با نوجوانان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.