معرفی و دانلود کتاب دانستنی‌هایی از آموزش و پرورش کودکان استثنایی

عکس جلد کتاب دانستنی‌هایی از آموزش و پرورش کودکان استثنایی
قیمت:
۲۰۰۰۰ ۱۰,۰۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دانستنی‌هایی از آموزش و پرورش کودکان استثنایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دانستنی‌هایی از آموزش و پرورش کودکان استثنایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دانستنی‌هایی از آموزش و پرورش کودکان استثنایی

کتاب دانستنی‌هایی از آموزش و پرورش کودکان استثنایی، اثر معصومه بهرامی و فاطمه رسولی خورشیدی، به مهم‌ترین نکات در آموزش کودکان استثنایی می‌پردازد. نویسندگان در این کتاب هر فصل را به یک گروه خاص از کودکان اختصاص داده‌اند و نکات مهمی در رابطه با آموزش و رفتار صحیح مربیان و والدین بیان می‌کنند.

درباره‌ی کتاب دانستنی‌هایی از آموزش و پرورش کودکان استثنایی

کودکانی که برخلاف سایر هم‌سن‌وسال‌های خود در شرایط عادی توانایی سازگاری با محیط را نداشته و از نظر رفتاری، فکری، جسمانی و عاطفی با اکثریت کودکان متفاوت باشند، در زمره‌ی کودکان استثنایی هستند. کتاب دانستنی‌هایی از آموزش و پرورش کودکان استثنایی، نوشته‌ی معصومه بهرامی و فاطمه رسولی خورشیدی به این نکته می‌پردازد که باید مجموعه‌ای از رفتار و آموزش‌های خاص را در نظر گرفت تا کودکان استثنایی بتوانند از هوش و استعداد خود نهایت استفاده را بکنند. باید در نظر داشت که این کودکان نباید از امکانات آموزشی و پرورشی محروم باشند و کلیه‌ی امکانات باید برای همه‌ی کودکان یکسان باشد.

نویسندگان کتاب دانستنی‌هایی از آموزش و پرورش کودکان استثنایی معتقدند برای اینکه بتوان تفاوت‌های فردی و درون فردی را با دقت بالا بسنجیم و به مفهوم واقعی استثنایی پی ببریم باید از ابزارهای سنجش مثل آزمون‌های روانی استفاده کرد. تفاوت‌های درون فردی به این موضوع اشاره دارد که بسیاری از کودکان غیر از ظاهر در بسیاری از خصائص دیگر متفاوت‌اند و تقسیم‌بندی کودکان بر اساس سن حاکی از یکسان بودن خلقیات، علایق، هوش و توانایی‌های آنان نیست.

ارزیابی کودکان در آزمون‌های روانی پنج مرحله‌ی مهم دارد. در مرحله‌ی نخست باید کودکانی که دارای مشخصات ویژه و بسیار متفاوتی هستند و نیاز به معاینات بسیار دقیق و پرهزینه دارند غربالگری شوند؛ سپس در مرحله‌ی بعد تهیه و تدوین صورتی از برنامه‌های مورد لازم آموزشی و رفتاری برای هر دسته از کودکان خاص و تعیین دسته و طبقه‌بندی کودکان استثنایی. باید در نظر داشت تا هر دسته با برنامه‌ای مشخص برای کودکانی با ویژگی‌های خاص خود باشد و از یک برنامه نباید برای دو یا چند گروه استفاده کرد. در مرحله‌ی بعدی باید پس از مدتی از کودکان ارزیابی به عمل آید تا پیشرفت و رشد فردی آن‌ها مشاهده شود. در غیر این صورت برنامه‌ریزی و دسته‌بندی اشتباه بوده است.

معصومه بهرامی و فاطمه رسولی خورشیدی در کتاب دانستنی‌هایی از آموزش و پرورش کودکان استثنایی به این نکته اشاره می‌کنند که صورت‌بندی و تقسیم کودکان استثنایی کار آسانی نیست و تفاوت‌ کودکان با یکدیگر بسیار است. گروه‌بندی مرسوم از کودکان استثنایی بر این اساس است: انحرافات هوشی (شامل تیزهوش‌ها و کودکانی که دچار اختلالات درکی و تجسمی هستند). دسته‌ی دوم انحرافات حسی (کودکان کم‌شنوا و ناشنوا و همین‌طور کم‌بینا و نابینا در این دسته جای می‌گیرند) دسته‌ی سوم گروهی که در ارتباط مشکل دارند. (مثلاً دانش‌آموزان یا کودکانی که دچار مشکلات تکلمی و یا یادگیری هستند.) دسته‌ی بعدی نابهنجاری‌های رفتاری است. گروه پنجم کودکانی که دچار مشکلات حرکتی یا معلولیت‌های بدنی هستند و دسته‌ی دیگر موارد استثنایی. در بخشی از کتاب دانستنی‌هایی از آموزش و پرورش کودکان استثنایی نویسندگان اشاره می‌کنند که یافتن این دسته‌بندی‌ها در نوجوانان بسیار مشکل‌تر است؛ چراکه تنوع شیوع اختلالات در آن‌ها بسیار بیشتر می‌باشد.

باید در نظر گرفت که آموزش و پرورش کودکان استثنایی امری دشوار است. بااین‌وجود کتاب حاضر تألیف معصومه بهرامی و فاطمه رسولی خورشیدی نکات لازم را در مورد هریک از دسته‌بندی‌های یادشده ارائه می‌کند و شما را در این امر یاری می‌رساند. گفتنی است این کتاب توسط انتشارات آزمون‌یار پویا عرضه شده است.

کتاب دانستنی‌هایی از آموزش و پرورش کودکان استثنایی مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به‌ تمامی معلمان و مشاوران پیشنهاد می‌شود. همچنین همه‌ی کسانی که با کودکان استثنایی تعامل دارند می‌توانند از محتوای این کتاب استفاده ببرند.

در بخشی از کتاب دانستنی‌هایی از آموزش و پرورش کودکان استثنایی می‌خوانیم

نکته 13: کودکان عقب‌مانده تربیت‌پذیر، در انجام کارها زود خسته می‌شوند و تمرکز و دقت کافی ندارند. لذا نمی‌توان آنان را برای مدتی طولانی به کار یا فراگیری مطلبی واداشت. این کودکان را می‌توان برای عملی، نظیر دست و رو شستن، کفش پوشیدن، نظافت شخصی و به‌طور کلی اعمال شخصی و خودکفایی آموزش داد (روان‌شناسی کودکان استثنایی، سیف‌نراقی، مریم و نادری، عزت‌اله، 1380، ص26).

نکته 14: کودکان عقب‌مانده ذهنی تربیت‌پذیر در زمینه‌های خودیاری دارای استعداد می‌باشند و همچنین می‌توان برنامه‌ریزی‌هایی به لحاظ اقتصادی و اجتماعی ترتیب داد تا آنان بتوانند در کارگاه‌های محافظت شده یا تحت نظارت مشغول کار شوند. اما کودکان عقب‌مانده ذهنی حمایت‌پذیر نیاز به نگهداری و مراقبت مستمر دارند (روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، سیف‌نراقی، مریم و نادری، عزت‌اله، 1387، ص76و77).

نکته 15: کودک عقب‌مانده ذهنی تربیت‌پذیر دارای مشکلاتی در زمینه‌های یادگیری مهارت‌های آموزشگاهی حتی در سطح ابتدایی، کسب استقلال و سازش اجتماعی در سطح بزرگسالی، کسب کفایت‌های حرفه‌ای در سطحی که برای مواظبت از خود به کمک و همراهی یا نظارت دیگران احتیاج نداشته باشد (روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، سیف‌نراقی، مریم و نادری، عزت‌اله، 1387، ص76).

نکته 16: بیشتر کودکان عقب‌مانده‌ذهنی حمایت‌پذیر (مطابق با عقب‌ماندگی‌ شدید و عمیق) معلولیت‌های چندگانه دارند. برای مثال، علاوه‌بر عقب‌ماندگی‌ذهنی، کودک ممکن است دارای فلج مغزی، فقدان شنوایی یا بینایی نیز باشد (روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، سیف‌نراقی، مریم و نادری، عزت‌اله، 1387، ص77).

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
فصل نخست (کودکان استثنایی)
فصل دوم (عقب‌ماندگی ذهنی)
فصل سوم (تیزهوشی)
فصل چهارم (نابینایی)
فصل پنجم (ناشنوایی)
فصل ششم (کودکان با نارسایی‌های ویژه)
فصل هفتم (اختلالات تکلمی)
فصل هشتم (دیگر معلولیت‌ها)
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دانستنی‌هایی از آموزش و پرورش کودکان استثنایی
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات آزمون یار پویا
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات83
زبانفارسی
شابک978-600-7849-40-8
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی
قیمت نسخه الکترونیک
۲۰۰۰۰ ۱۰,۰۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب دانستنی‌هایی از آموزش و پرورش کودکان استثنایی

برای دریافت کتاب دانستنی‌هایی از آموزش و پرورش کودکان استثنایی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.