معرفی و دانلود کتاب ارزیابی هوش کودک

عکس جلد کتاب ارزیابی هوش کودک
قیمت:
۲۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ارزیابی هوش کودک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ارزیابی هوش کودک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ارزیابی هوش کودک

کتاب ارزیابی هوش کودک گردآوری معصومه بهرامی، هوش کودکان را مورد بررسی قرار می‌دهد و می‌کوشد یکی از آزمون‌های مهم سنجش ضریب هوشی را معرفی کند. این کتابِ راهنما، پس از تعریف کردن هوش و مفاهیم مرتبط با آن، آزمون معروف ریون کودکان را مطرح می‌کند و ویژگی‌ها، شیوه‌ی اجرا و نحوه‌ی نمره‌گذاری آن را آموزش می‌دهد تا بتوان درک بهتری از برخی مهارت‌های ذهنی کودک به دست آورد.

درباره‌ی کتاب ارزیابی هوش کودک

یکی از مسائلی که انسان همیشه در مورد آن کنجکاو بوده و تلاش کرده آن را درک کند، هوش است. از کودک تا بزرگ‌سال با این مفهوم مواجه هستند و با برچسب‌هایی همچون کم‌هوش، باهوش یا نابغه از هم متمایز می‌شوند. اما مسأله‌ای که همواره مطرح بوده این است که هوش اساساً چیست و با چه معیاری سنجیده می‌شود؟ همه‌ی ما در بعضی از کارها خوب عمل می‌کنیم و در برخی دیگر ضعیف‌تریم. همین باعث شده بسیاری از محققین در تعریف این مفهوم سردرگم شوند و دقیقاً ندانند که هوش را باید به چه چیزی نسبت دهند. روانشناسی مدرن اما، هوش را نه عملکردی خاص، که مجموعه‌ای از فرآیندها می‌داند. در این تعریف، هوش به ظرفیت‌هایی ذهنی برای یادگیری از تجربیات، تطبیق یافتن با محیط‌های مختلف، فهم و درک مفاهیم انتزاعی، و استفاده از دانش برای مدیریت کردن محیط زندگی اطلاق می‌شود. یا به شکل ساده‌تر باید گفت هوش متشکل از مهارت‌هایی همچون حل مسأله، تفکر انتقادی یا فهم ایده‌هاست. به‌این‌ترتیب، هوش مفهومی بسیار گسترده و البته کیفی به نظر می‌رسد. به خاطر همین از حدود یک قرن پیش، آزمون‌هایی برای سنجش و ارزیابی آن طراحی شد. به‌مرور که روانشناسان درک بیشتری از هوش پیدا می‌کردند و آن را بسط می‌دادند، آزمون‌های ارزیابی هم پیچیده‌تر و متنوع‌تر می‌شدند. حالا ما ده‌ها آزمون داریم که هرکدام به بخشی از هوش انسان می‌پردازند و سعی می‌کنند تخمینی کمّی و عددی از توانایی‌های ذهنی آدمی ارائه بدهند.

در چند دهه‌ی اخیر، این ارزیابی به محدوده‌ی سنی کودکان هم کشیده شد. محققان معتقدند با ارزیابی در سنین کم می‌توان مهارت‌های ابتدایی بچه‌ها را درک کرد و آن‌ها را بهبود داد؛ اگر کودک در برخی از جنبه‌های هوشی ضعیف‌تر است، می‌توان با تمرین و آموزش باعث ارتقای او شد. کتاب ارزیابی هوش کودک گردآوری معصومه بهرامی، با همین هدف نگاشته شده و سعی کرده یکی از شیوه‌های مهم و کارآمد ارزیابی هوش بچه‌ها را آموزش دهد. نویسنده در بخش‌های ابتدایی کتابش بر خود مفهوم هوش متمرکز است و سعی می‌کند تعریف نسبتاً دقیقی از آن ارائه دهد. در ادامه، آزمون ریون کودکان را معرفی می‌کند و شیوه‌ی اجرای آن را توضیح می‌دهد.

آزمون ریون یا ماتریس پیش‌رونده‌ی ریون (Raven's Progressive Matrices) در دهه‌ی 1960 ابداع و معرفی شد. این تست که به ارزیابی مهارت‌های غیرکلامی و استدلال‌های انتزاعی می‌پردازد از 60 سؤال تشکیل شده است. ریون سه مدل دارد: آزمون استاندارد که به شکل عمومی قابل‌استفاده است، مدل پیشرفته که برای نوجوانان و بزرگ‌سالان باهوش طراحی شده، و ریون رنگی که مختص کودکان پنج تا یازده‌ساله است. ریون کودکان دهه‌هاست که به‌عنوان مرجعی معتبر برای ارزیابی ضریب هوشی بچه‌ها مطرح بوده و به آن استناد می‌شود. معصومه بهرامی در کتاب ارزیابی هوش کودک می‌کوشد ویژگی‌ها، شیوه‌ی اجرا و نمره‌دهی این تست را توضیح دهد. این کتاب به خواننده کمک می‌کند درک بهتر و دقیق‌تری از میزان هوش و مهارت‌های ذهنی کودک به دست آورد.

کتاب ارزیابی هوش کودک به همت انتشارات آزمون یار پویا در دسترس قرار گرفته است.

کتاب ارزیابی هوش کودک برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به روان‌شناسان، متخصصین روان‌سنجی و همین‌طور والدین توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب ارزیابی هوش کودک می‌خوانیم

موضوع هوش گرچه در قرون گذشته تحت عناوین عقل و خرد مورد توجه ادبا و فلاسفه بوده است، لکن آن به‌گونه روان‌شناختی امروزی، ویژه قرن بیستم است. مشهورترین دیدگاه در بین روان‌شناسان این باشد که هوش تنها به عنوان یک صفت یا آمیزه‌ای از صفات وجود دارد که گروه‌بندی آن، نه از طریق ماهیت آن، بلکه به وسیله نظریه‌پردازانی انجام شده که می‌خواهند به توصیف طبقه‌ای از رفتارهایی که ممکن است هوش خوانده شود بپردازند.

هر چند مفهوم هوش ممکن است در نژاد افراد مختلف معانی متفاوتی داشته باشد، با این حال وقتی که صحبت از هوش به میان می‌آید، بلافاصله نوعی توانایی ذهنی را در یاد انسان زنده می‌کند. ممکن است ماهیت دقیق هوش کاملا شناخته نباشد و مردم نتوانند آن را تعریف کنند، اما هر کسی برای خود تصور نسبتا روشنی از آن دارد. در مقابل این سوال که " هوش چیست؟" جواب‌هایی از این قبیل دریافت خواهید کرد. " توانایی درک و فهم امور"، " توانایی حل مشکلات"، توانایی سازگاری با موقعیت‌های دشوار" و مانند اینها به رغم این توصیف‌های کلی، روان‌شناسان و پژوهشگران کوشیده‌اند تا تعریف‌های دقیق‌تری از هوش به‌دست دهند.

هوش می‌تواند باعث رسیدن افراد به اهداف خود شود. اهداف انسان‌ها در زندگی به اندازه تعداد آن‌ها می‌تواند تفاوت داشته باشد.

هوشمندی افراد نیز به همین نسبت می‌تواند تغییر بکند. افرادی که اهداف بزرگی در سر می‌پرورانند و در دستیابی به آن‌ها موفقند از افرادی که چنین تصوراتی ندارند و موفق نیستند، باهوش‌ترند. البته عوامل محیطی مانند فرهنگ و اقتصاد، تاثیر زیادی در به هدف رسیدن افراد دارد ولی اگر امکانات به‌درستی تقسیم شود، کسانی که باهوش‌ترند، به دلیل استدلال بهتر توانایی حل بهتر مسایل و مشکلات، یادگیری سریع‌تر، توانایی در مکالمات و دیگر عوامل می‌توانند، به اهداف خود برسند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه
ماتریس پیشرونده کودکان
تعریف هوش
نظریه‌های هوش
مفهوم هوش‌بهر
تعریف آزمون
آزمون‌های ریون
آزمون ریون کودکان
روش اجرا
ویژگی‌ روان‌سنجی
روش نمره‌گذاری
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ارزیابی هوش کودک
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات آزمون یار پویا
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات32
زبانفارسی
شابک978-600-7849-46-0
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان، کتاب‌های علوم تربیتی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ارزیابی هوش کودک

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ارزیابی هوش کودک

برای دریافت کتاب ارزیابی هوش کودک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.