معرفی و دانلود کتاب ارزیابی هوش بزرگسالان: راهنمای ریون بزرگسال

عکس جلد کتاب ارزیابی هوش بزرگسالان: راهنمای ریون بزرگسال
قیمت:
۲۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ارزیابی هوش بزرگسالان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ارزیابی هوش بزرگسالان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ارزیابی هوش بزرگسالان: راهنمای ریون بزرگسال

کتاب ارزیابی هوش بزرگسالان، به قلم معصومه بهرامی و با هدف سنجش و ارزشیابی هوش بزرگسالان تدوین شده است. ازآنجاکه امروزه آزمون‌ها به‌طور بسیار گسترده در مراکز مشاوره، مدارس، درمانگاه‌های اعصاب و روان و حتی سازمان‌ها به منظور جذب و استخدام کارکنان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، نویسنده‌ی این اثر کوشیده تا با هنجاریابی آزمون‌های روان شناختی در کمک به جامعه‌ی علمی روان‌شناسی سهمی مفید داشته باشد.

درباره‌ی کتاب ارزیابی هوش بزرگسالان

در کتاب هوش بزرگسالان، نوشته‌ی معصومه بهرامی، چند موضوع مهم مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد که در ادامه به شرحی کوتاه از آن‌ها می‌پردازیم.

ارزشیابی و شناخت ویژگی‌های شخصیتی انسان و استفاده از ابزارهای گوناگون برای این هدف، به گذشته‌های بسیار دور برمی‌گردد و در واقع ریشه در روان‌شناسی تجربی دارد. موضوع هوش نیز یکی از پرطرفدارترین مسائلی است که در قرون گذشته تحت عناوین عقل و خرد مورد توجه ادبا و فلاسفه بوده و از قرن بیستم به شکل تخصصی‌تری مورد مطالعه قرار گرفته است. دانشمندان علوم رفتاری و روان‌شناسان بسیاری در این زمینه کوشیده‌اند که نتیجه‌ی این زحمات، تولید انواع آزمون‌های روان‌شناختی است. ازآنجاکه اعتبار این آزمون‌ها بسیار حائز اهمیت است، برای آماده‌سازی آن‌ها از نظر تئوری و عملی، رشته‌ی روان‌سنجی در دانشگاه‌ها تأسیس شده است.

اگرچه تا همین عصر و قرن هنوز تعریف واحدی از هوش وجود ندارد، اما فرضیات و پاسخ‌های فراوانی برای این سؤال وجود دارد که هوش چیست؛ جواب‌هایی از قبیل: توانایی درک و فهم امور، قدرت حل مسئله، سازگاری با موقعیت‌های دشوار و... . با وجود کثرت در تمام این تعاریف آنچه اکثر روان‌شناسان بر آن متفق‌القول هستند این است که عوامل محیطی مانند فرهنگ و اقتصاد، تأثیر زیادی در هوش و به هدف رسیدن افراد دارد. علاوه بر این می‌توان گفت که کثرت و تفاوت‌های ظاهری در تعریف هوش، دارای نوعی وحدت و هماهنگی بوده و یکدیگر را کامل می‌کنند؛ زیرا هریک از این تعاریف متوجه جنبه‌ای از هوش می‌شود.

در کتاب پیش رو پس از شرح تاریخچه‌ای از مطالعات در حوزه‌ی سنجش هوش، تعریف و ماهیت هوش و...، آزمون ریون یا ماتریس پیش‌رونده‌ی ریون (Raven's Progressive Matrices) مورد بررسی قرار می‌گیرد. این آزمون که در دهه‌ی 1960 ابداع شده، متشکل از 60 سوال است که به ارزیابی مهارت‌های غیرکلامی و استدلال‌های انتزاعی می‌پردازد. در مجموع این اثر که با همکاری انتشارات آزمون یار پویا تولید شده است، به خواننده‌ی خود کمک می‌کند دریافت جامع‌تر و بهتری از هوش خود یا بزرگسالان دیگر به دست آورد و از آن در زمینه‌های مختلف فردی و اجتماعی استفاده کند.

کتاب ارزیابی هوش بزرگسالان برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب می‌تواند برای روان‌شناسان، متخصصان روان‌سنجی و تمام علاقه‌مندان به حوزه‌ی روان‌شناسی مفید فایده و جذاب باشد.

در بخشی از کتاب ارزیابی هوش بزرگسالان: راهنمای ریون بزرگسال می‌خوانیم

از نخستین کسانی که در زمینه ساختن آزمون‌های توانایی ذهنی یا هوش گام برداشت، سرفرانسیس کالتون بود. وی به‌عنوان طبیعیدان و ریاضیدان علاقه خاصی به تفاوت‌های فردی داشت و معتقد بود که برخی خانواده‌ها ازنظر زیستی برتر یا قوی‌تر یا زیرک‌تر از دیگران‌اند. به نظر گالتون هوش عبارت بود از یک سلسله مهارت‌های ادراکی ‌ حرکتی استثنایی که نسل به نسل منتقل ‌می‌شود. ازآنجاکه تمام اطلاعات از طریق حواس کسب می‌شود، هرقدر دستگاه ادراکی فرد حساس‌تر و دقیق‌تر باشد به همان نسبت وی از هوش بیشتری برخوردار است.

جیمز مک‌کین کتل، روان‌شناس آمریکایی نیز مانند گالتون به اندازه‌گیری تفاوت‌های فردی علاقه زیاد داشت. کتل که به‌شدت از نفوذ گالتون تأثیر پذیرفته بود، در سال 1890 برای نخستین بار اصطلاح آزمون‌های روانی را به کار برد و این اصطلاح را وارد فرهنگ روان‌سنجی کرد. او نیز مانند گالتون چنین عقیده داشت که با اندازه‌گیری فرآیندهای ساده تمیز حسی و زمان واکنش می‌توان توانایی‌های ذهنی را اندازه‌گیری کرد.

بینه و همکارانش سال‌ها کوشش خود را صرف تحقیقات ابتکاری در زمینهٔ اندازه‌گیری هوش نمودند. آنان در آغاز روش‌های مختلفی مثل اندازه‌گیری ابعاد جمجمه و صورت، شکل دست‌ها و تجزیه‌وتحلیل خط استفاده کردند. اما نتایج این بررسی‌ها آنان را معتقد ساخت که مناسب‌ترین راه در این زمینه، اندازه‌گیری مستقیم و هرچند ابتدایی کنش‌های پیچیده ذهنی است. نخستین بررسی‌های بینه برای یافتن شاخص‌های کمی و ملموس و سریع از هوش فرد در سال 1896 صورت گرفت و کارهای مشترک او با سیمون در فرانسه با تهیه نخستین ابزار علمی ارزشیابی نیروی عقلانی آدمی و انتشار آن در سال 1905 انجامید.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه
ماتریس پیش‌رونده ریون بزرگسالان
پیشینه تاریخی آزمون‌ها
تعریف آزمون
ماهیت هوش
تعریف هوش
نظریه‌های هوش
ماتریس‌های پیش‌رونده ریون
ویژگی‌های روان‌سنجی
پایایی آزمون
روایی آزمون
مزایای آزمون
روش اجرا
روش نمره‌گذاری
دستورالعمل
سن عقلی و هوش‌بهر
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ارزیابی هوش بزرگسالان: راهنمای ریون بزرگسال
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات آزمون یار پویا
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات41
زبانفارسی
شابک978-600-7849-86-6
موضوع کتابکتاب‌های تست روانشناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ارزیابی هوش بزرگسالان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ارزیابی هوش بزرگسالان

برای دریافت کتاب ارزیابی هوش بزرگسالان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.